Statut

 

                               STATUT

 

ZESPOŁU SZKOLNO - PRZEDSZKOLNEGO

 

w GOŚWINOWICACH

 

                                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      SPIS TREŚCI  :      

 

 

 

 

          DZIAŁ    I      Postanowienia ogólne...................................... str.  3

   DZIAŁ    II     Cele i zadania zespołu........................................ str.  4

   DZIAŁ   III     Zarządzanie zespołem. ................................................ str. 16

          DZIAŁ   IV     Organizacja szkoły ............................................................... str. 23

   DZIAŁ    V     Wewnątrzszkolne ocenianie............................. str. 26

          DZIAŁ   VI     Nauczyciele i inni pracownicy zespołu......................................... str. 43

          DZIAŁ   VII    Uczniowie i rodzice........................................... str. 51

   DZIAŁ   VIII   Postanowienia końcowe.......................................................... str. 55

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                      

                                                                                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

Rozdział 1

Przepisy definiujące

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:

 

Rozdział 2

Nazwa i inne informacje o Zespole

§ 1

 

 

§ 2

 

 

 

 

 

                                                           DZIAŁ II

                                                 CELE I ZADANIA ZESPOŁU

Rozdział 1

Cele i zadania przedszkola

§ 3

1. Przedszkole pełni funkcję opiekuńczą, wychowawczą i kształcącą. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych                                  i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.

2. Celem wychowania przedszkolnego jest:

3. Cele wychowania przedszkolnego, o którym mowa w § 3 ust. 1 przedszkole realizuje         w ramach następujących obszarów edukacyjnych:

 

§ 4

Sposoby realizacji zadań przedszkola

 1.  Praca opiekuńczo - wychowawcza i dydaktyczna w przedszkolu prowadzona jest             w oparciu o obowiązującą podstawę wychowania przedszkolnego, zgodnie z przyjętymi programami wychowania przedszkolnego dla poszczególnych grup.

2. Program wychowania przedszkolnego stanowi opis sposobu realizacji zadań ustalonych    w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

3. Program wychowania przedszkolnego zawiera:

4. Nauczyciel oddziału może wybrać program wychowania przedszkolnego spośród programów zarejestrowanych i dopuszczonych przez MEN lub:

5.  Przed dopuszczeniem programu wychowania przedszkolnego do użytku w przedszkolu, dyrektor przedszkola może zasięgać opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje do pracy w przedszkolu.

6.  Nauczyciel przedstawia dyrektorowi program wychowania przedszkolnego.

7.  Program wychowania przedszkolnego dopuszcza dyrektor zespołu.

§ 5 

1.  Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział przedszkolny opiece (jednemu) dwojgu nauczycielom, zwanych dalej wychowawcami grupy. Dyrektor przedszkola zapewnia zachowanie ciągłości pracy wychowawczej przez cały okres funkcjonowania grupy.

2.  Przedszkole zapewnia wychowankom pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem poprzez:

3.Godzina pracy w przedszkolu trwa 60 minut.

4.Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, a w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii i zajęć wyrównawczych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:

5.Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.

 

§ 6

Przedszkole może być jedno lub dwuoddziałowe. Liczba oddziałów w każdym roku szkolnym zależy od potrzeb środowiska. 

§ 7

 

§ 8

     2.  Nauczyciel przedszkola jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo dzieci od momentu 

          pozostawienia dziecka przez rodziców w sali do momentu odbioru dziecka przez osobę 

          upoważnioną.

     3.  Opiekę nad dziećmi w drodze do przedszkola i z  powrotem sprawują rodzice lub 

         osoby  przez nie upoważnione, zapewniające pełne bezpieczeństwo wychowanków:

                   a) rodzice zobowiązani są do przyprowadzenia dziecka bezpośrednio na 

                       odpowiedni oddział pod opiekę nauczycielki,

 b) odbieranie dzieci z przedszkola odbywa się analogicznie bezpośrednio  

                       u nauczycielki sprawującej aktualnie opiekę nad dzieckiem,

                   c) od momentu odebrania dziecka spod opieki nauczycielki za jego 

                       bezpieczeństwo odpowiada rodzic.

 

§ 9

§ 10

1 W przedszkolu organizuje się pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Pomoc udzielana jest wychowankom, rodzicom i nauczycielom.

2.  Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana w formie:

3.Objęcie dziecka zajęciami dydaktyczno - wyrównawczymi i specjalistycznymi wymaga zgody rodzica.  

4.  Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze organizuje się dla dzieci odbywających obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, które mają znaczne trudności w uzyskiwaniu osiągnięć z zakresu określonych zajęć edukacyjnych wynikających z podstawy wychowania przedszkolnego. Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli poszczególnych grup. Liczba uczestników zajęć wynosi od 4 do 8 dzieci.

5. Za zgodą organu prowadzącego liczba dzieci biorących udział w zajęciach dydaktyczno -wyrównawczych może być niższa, niż określona w § 14 ust.1.  

6. Zajęcia specjalistyczne organizowane w miarę potrzeby to:

 

§11

1.Przedszkole zapewnia dzieciom z orzeczoną niepełnosprawnością lub niedostosowanych społecznie poprzez:

 

2.Wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym ( od 2 do 4 godzin).

a) zajęcia indywidualne - dla 1- 2 dzieci

b) zajęcia grupowe -  dla od 2 do 4 dzieci

3. Dzieci przyjęte do przedszkola, podlegające obowiązkowemu rocznemu przygotowaniu przedszkolnemu, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola obejmuje się indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym.

4. Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne organizuje dyrektor przedszkola na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i na podstawie orzeczenia wydanego przez zespół orzekający w publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej,      w tym poradni specjalistycznej. Dyrektor organizuje indywidualne nauczanie w sposób zapewniający wykonanie określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków realizacji potrzeb edukacyjnych dziecka oraz form pomocy psychologiczno - pedagogicznej.

 

§12

 

§13

1. Przedszkole obejmuje wychowaniem przedszkolnym dzieci od początku roku szkolnego   w roku kalendarzowym, w którym kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 6 lat, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

2Dziecko w wieku 6 lat może odbywać w przedszkolu obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.

3. Na wniosek rodziców ( prawnych opiekunów) obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne może odbywać dziecko w wieku 5 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do wcześniejszego podjęcia nauki potwierdzona opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej.

4. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, dziecko może być objęte wychowaniem przedszkolnym także po ukończeniu 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat. Warunkiem kontynuowania pobytu lub przyjęcia dziecka do przedszkola po ukończeniu 7 roku życia jest dostarczenie decyzji administracyjnej dyrektora szkoły podstawowej,              w obwodzie, której mieszka dziecko o odroczeniu obowiązku szkolnego.

5. W przypadku niemożności zapewnienia dziecku całodobowej opieki może być przyjęte do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku.

                                                                                                                                                          6. Szczegółowe zasady przyjmowania dzieci do przedszkola.

  dyrektor Zespołu Szkolno - Przedszkolnego jako przewodniczący,

  dwóch przedstawicieli Rady Pedagogicznej,  

7. Rodzice ubiegający się o umieszczenie dziecka w przedszkolu zobowiązani są do złożenia w sekretariacie zespołu prawidłowo wypełnionej karty zgłoszenia dziecka w terminie do      15 kwietnia danego roku.

 

8. Komisja dokonuje kwalifikacji dzieci w terminie do 25 kwietnia danego roku. Po tym terminie dyrektor Zespołu informuje o dokonaniu rekrutacji.

 

9. Liczba przyjętych dzieci nie powinna być większa od liczby miejsc w przedszkolu               i obowiązującej liczby dzieci na oddział.

 

10.Decyzje komisji są protokołowane, dokumenty komisji łącznie z kartami zgłoszeń dzieci są przechowywane w sekretariacie zespołu. Protokół powinien zawierać:

 

11.W ciągu roku szkolnego przyjęć dzieci do przedszkola dokonuje Dyrektor.

 

§ 14

Rada Pedagogiczna może podjąć  uchwałę upoważniającą Dyrektora do skreślenia dziecka      z listy wychowanków przedszkola w wypadku:

a) zalegania z opłatami za przedszkole za dwa pełne miesiące,

b) nie zgłoszenia się dziecka w okresie do 2 tygodni po rekrutacji w nowym roku szkolnym lub terminu przyjęcia dziecka do przedszkola w trakcie roku szkolnego,                                       c) stwierdzenia przez specjalistę poważnej wady fizycznej lub głębokiego upośledzenia zatajonego przez rodziców w karcie zgłoszenia.

 

Rozdział 2

Cele i zadania szkoły

§ 15

1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej     podstawie, koncentrując się na prowadzeniu działalności dydaktycznej, wychowawczej     oraz opiekuńczej.

2.  Szkoła stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju uczniów, uwzględniając ich indywidualne zainteresowania i potrzeby, a także ich możliwości psychofizyczne.

 

§ 16

Rodzice i nauczyciele, na zasadach określonych w Statucie, współdziałają ze sobą                 w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.

§ 17

1.W zakresie działalności dydaktycznej szkoła w szczególności:

2.Szkoła zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania.

3.Szkoła zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane w odrębnych  

   przepisach.

§ 18

 

§ 19

1.   Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz posiadanych

      możliwości.

2. Wykonanie zadań opiekuńczych polega w szczególności na:

 

§ 20

 

§ 21

1. Opiekę nad uczniami przebywającymi w zespole sprawują:

2. Opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły, w tym w  trakcie wycieczek

    organizowanych przez szkołę sprawują wyznaczeni nauczyciele.

      3.Obowiązki kierownika i opiekunów wycieczek organizowanych przez zespół określa

          Regulamin Wycieczek.

§ 22

 

§ 23

 

§ 24

                  b)  na pisemny wniosek dotychczasowego wychowawcy,

                  c)  na pisemny wniosek co najmniej 80 % rodziców uczniów danego oddziału  

                       z końcem roku szkolnego.

6.  Zadania wychowawcy określają dalsze postanowienia statutu.

 

Rozdział 3

Sposoby realizacji zadań szkoły

§ 25

1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza w szkole prowadzona jest w oparciu          o obowiązującą podstawę programową kształcenia ogólnego, zgodnie z przyjętymi programami nauczania dla poszczególnych poziomów edukacji .

2. Program nauczania stanowi opis sposobu realizacji zadań ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

3. Program nauczania zawiera:

4. Nauczyciel może wybrać program nauczania spośród programów zarejestrowanych             i dopuszczonych przez MEN lub:

5.Przed dopuszczeniem programu nauczania do użytku w szkole, dyrektor szkoły może zasięgać opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe.

6.Każdy nauczyciel przedstawia dyrektorowi program nauczania przedmiotu w danej klasie.

7.Programy nauczania dopuszcza do użytku  Dyrektor szkoły.

8.Dopuszczone do użytku w szkole programy nauczania stanowią szkolny zestaw programów.

9.Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów całości          podstawy programowej.                                

§ 26

  Szkoła zapewnia uczniom pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć organizowanych przez szkołę, poprzez:

- realizację przez nauczycieli zadań zapisanych w § 89 niniejszego statutu;

- pełnienie dyżurów nauczycieli, zgodnie z zasadami w § 93 ust.3.Zasady organizacyjno-

   porządkowe, harmonogram pełnienia dyżurów ustala dyrektor szkoły.

   Dyżur nauczycieli rozpoczyna się od godziny 7.45 i trwa do zakończenia zajęć w szkole.

- opracowanie planu lekcji, który uwzględnia: równomierne rozłożenie zajęć                                  

   w poszczególnych dniach, różnorodność zajęć w każdym dniu, nie łączenie                           

   w kilkugodzinne jednostki zajęć z tego samego przedmiotu, z wyłączeniem przedmiotów,

   których program tego wymaga;

- obciążanie uczniów pracą domową zgodnie z zasadami higieny;

- umożliwienie pozostawiania w szkole wyposażenia dydaktycznego ucznia;

- zabezpieczenie szlaków komunikacyjnych wychodzących poza teren szkoły w sposób  

   uniemożliwiający bezpośrednie wyjście na jezdnię; ogrodzenie terenu szkoły;

- wyposażenie schodów w balustrady z poręczami zabezpieczającymi przed ewentualnym

   zsuwaniem się po nich;

- wyposażenie pomieszczeń szkoły w apteczki zaopatrzone w niezbędne środki do udzielenia

   pierwszej pomocy i instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy;

- dostosowanie mebli, krzesełek, szafek do warunków antropometrycznych uczniów;

- zapewnianie odpowiedniej liczby opiekunów nad uczniami uczestniczącymi w imprezach   

   i wycieczkach poza teren szkoły zgodnie z Regulaminem Wycieczek;

- przeszkolenie nauczycieli w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

                                                        

                                                          § 27

1. Szkoła prowadzi działalność z zakresu profilaktyki poprzez:

1)  realizację przyjętego w Szkole Programu Profilaktyki;

2)  rozpoznawanie i analizowanie indywidualnych potrzeb i problemów uczniów;

3) realizację określonej tematyki na godzinach do dyspozycji wychowawcy ;

4)  działania opiekuńcze wychowawcy klasy; 

5)  działania pedagoga ;

6) współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.

                                                          § 28

W szkole organizuje się pomoc psychologiczno- pedagogiczną. Pomoc udzielana jest wychowankom, rodzicom i nauczycielom.

1.  Pomoc psychologiczno - pedagogiczna polega na :

           10)  umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;

           11)  podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach

                  kryzysowych.

2. Pomoc  psychologiczno - pedagogiczna realizowana jest we współpracy z:

3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana w formie:

1)  zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych;

2)  zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;

3)  porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli;

4)  porad dla uczniów.

4. Objęcie dziecka zajęciami dydaktyczno - wyrównawczymi i specjalistycznymi wymaga zgody rodzica.

5.  Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze organizuje się dla uczniów, którzy mają znaczne trudności w uzyskiwaniu osiągnięć z zakresu określonych zajęć edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej. Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli właściwych zajęć edukacyjnych. Liczba uczestników zajęć wynosi od 4 do 8 uczniów.

6. Zajęcia specjalistyczne organizowane w miarę potrzeby to:

1)  korekcyjno - kompensacyjne, organizowane dla uczniów, u których stwierdzono trudności w uczeniu się; zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej; liczba uczestników zajęć wynosi od 2 do 5 uczniów;

2)  logopedyczne, organizowane dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zakłócenia komunikacji językowej; zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie logopedii; liczba uczestników zajęć od 2 do 4 dzieci;

                   3)  socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym.

 

DZIAŁ III

ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM

Rozdział 1

Zagadnienia podstawowe

 

§ 29

 

§ 30

     1.   Zespołem kieruje Dyrektor.

     2.   Kolegialnym organem zespołu w zakresie realizacji jej zadań statutowych dotyczących

           kształcenia, wychowania i opieki jest Rada Pedagogiczna.       

     3.   W zespole działają też organy Samorządu Uczniowskiego oraz Rada Rodziców.

 

 

Rozdział 2

Dyrektor Zespołu.

§ 31

 

 

§ 32

   2. Dyrektor w szczególności zabiega o stworzenie optymalnych warunków do realizacji

     zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zespołu.

 

§ 33

1 Dyrektor Zespołu:

                    6)  kieruje bieżącą działalnością  zespołu, reprezentuje go  na zewnątrz .

Jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników zatrudnionych w zespole.                 

2.  Dyrektor Zespołu:

1. Kieruje działalnością dydaktyczną , wychowawczą i opiekuńczą , a w szczególności: 

•19)  występuje do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej z wnioskiem                 o zwolnienie ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu w szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających uczniowi przystąpienie do nich do 20 sierpnia danego roku. Dyrektor składa wniosek     w porozumieniu z rodzicami ucznia ( prawnymi opiekunami).

  10) dokonuje co najmniej  raz w ciągu roku przeglądu technicznego budynku i stanu

         technicznego urządzeń na placu zabaw;

  11)  organizuje prace konserwacyjno - remontowe ;

  12)  odpowiada za prowadzenie, przechowywanie i archiwizację dokumentacji szkoły

         zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

 

5.  Dyrektor prowadzi zajęcia dydaktyczne w wymiarze ustalonym dla dyrektora szkoły.                            Współpracuje z organem prowadzącym i nadzorującym w zakresie określonym ustawą           i aktami wykonawczymi do ustawy.

Rozdział 3

Rada Pedagogiczna

 

§ 34

W zespole działa Rada Pedagogiczna.

Zasady funkcjonowania Rady Pedagogicznej określa Regulamin działalności uchwalony przez Radę.

1. Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji stanowiących:

2. Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji opiniujących:

3.Rada Pedagogiczna ponadto:

•1)      przygotowuje projekt zmian (nowelizacji) do statutu i upoważnia dyrektora do obwieszczania tekstu jednolitego statutu;

4. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu pierwszego okresu, po zakończeniu rocznych zajęć lub w miarę potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu prowadzącego, organu nadzorującego, Rady Rodziców lub co najmniej 1/3 jej członków.

5. Rada Pedagogiczna podejmuje swoje decyzje w formie uchwał. Uchwały są podejmowane zwykłą większością  głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.

6. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa.               O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny   jest ostateczne.

7. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.

 

Rozdział 4

Rada Rodziców

§ 35

      2.   W skład Rady Rodziców wchodzi jeden przedstawiciel każdego oddziału szkolnego.

      3.   Wybory reprezentantów rodziców każdego oddziału, przeprowadza się na pierwszym

            zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym w tajnych wyborach.

 

§ 36

1.Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa szczegółowo:

                   1.   wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady Rodziców;

             2.   szczegółowy tryb wyborów do Rady Rodziców;

 3.   zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców.

2. Regulamin Rady Rodziców nie może być sprzeczny z zapisami niniejszego statutu.

 

                                                                    § 37

1.  Rada Rodziców w ramach kompetencji stanowiących:

-  uchwala regulamin swojej działalności;

-  uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Program Wychowawczy;

            -  uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczna Program Profilaktyki;

                                          

2.  Rada Rodziców w zakresie kompetencji opiniujących:

 

§ 38

Rada Rodziców może:

 

§ 39

Rozdział 5

Samorząd Uczniowski

§ 40

Wszyscy uczniowie szkoły w zespole tworzą Samorząd Uczniowski.

 

§ 41

 

§ 42

 

 

§ 43

 

§ 44

 

Dyrektor zapewnia organom Samorządu Uczniowskiego organizacyjne w tym lokalowe warunki działania, oraz stale współpracuje z tymi organami poprzez opiekuna Samorządu.

 

§ 45

 

2.   Zasady wyboru władz Samorządu Uczniowskiego jego opiekuna określa Regulamin 

      Samorządu Uczniowskiego.

DZIAŁ  IV

ORGANIZACJA  SZKOŁY

Rozdział 1

Planowanie działalności Szkoły

§ 46

 

 

§ 47

Podstawę organizacji pracy zespołu w danym roku szkolnym stanowią:

 

§ 48

 

§ 49

 

§ 50

Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych                     i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalany przez dyrektora na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji zespołu, z uwzględnieniem zasad zdrowia i higieny pracy.

 

§ 51

Zasady tworzenia treści i sposób realizacji planu finansowego określają odrębne przepisy.

 

 

 

Rozdział 2

Formy prowadzenia działalności dydaktyczno - wychowawczej

§ 52

§ 53

 

§ 54

 

§ 55

Godziny zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela, przeznaczane są na zajęcia wpływające na zwiększenie szans edukacyjnych, rozwijanie uzdolnień i umiejętności uczniów, zajęcia opieki świetlicowej. Przydział godzin następuje w terminie do 1 września każdego roku szkolnego,   po rozpatrzeniu potrzeb uczniów i szkoły z uwzględnieniem deklaracji nauczycieli.

 

§ 56

Dyrektor szkoły opracowuje ramowy plan nauczania dla danego oddziału lub klas na cały okres kształcenia z zachowaniem minimalnej liczby godzin edukacyjnych określonych                 w przepisach prawa.

 

§ 57

1. Uczniom niepełnoletnim na życzenie rodziców (prawnych opiekunów) szkoła organizuje naukę religii / etyki . W zależności od liczby zgłoszonych uczniów zajęcia z religii / etyki mogą być organizowane dla danego oddziału lub w grupie międzyoddziałowej                         (przy zgłoszeniu mniej niż 7 uczniów).  

                                     

2.Szkoła zapewnia w czasie trwania lekcji religii lub etyki opiekę lub zajęcia wychowawcze uczniom, którzy nie korzystają z nauki religii lub etyki w szkole.

3. Uczniom danego oddziału lub grupie międzyoddziałowej organizuje się zajęcia z zakresu wiedzy  o życiu seksualnym, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa          w wymiarze  14 godzin w każdej klasie, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy chłopców       i dziewcząt.

 

4. Uczeń niepełnoletni nie bierze udziału  w zajęciach, o których mowa w ust.1, jeżeli jego rodzice (prawni opiekunowie) zgłoszą dyrektorowi szkoły w formie pisemnej sprzeciw  wobec udziału ucznia w zajęciach.

 

Rozdział 3

Świetlica szkolna

 

§ 58

 

§ 59

 

§ 60

Zajęcia prowadzone w świetlicy realizuje się zgodnie z rocznym planem pracy zespołu.

 

§ 61

Szczegółowe zasady korzystania ze świetlicy określa regulamin ustalony przez Dyrektora.

 

 

Rozdział 4

Biblioteka szkolna

 

§ 62

 

 

§ 63

Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy zespołu.

 

§ 64

Do zakresu działania nauczyciela bibliotekarza w szczególności należy:

 

§ 65

 

DZIAŁ V

WEWNĄTRZSZKOLNE OCENIANIE

 

§ 66

1.   Ocenianiu podlegają :

•2.      Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.

•3.      Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę oraz formułowaniu oceny.

•4.      Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.

•5.      Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

1)   poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i i jego zachowaniu oraz  postępach   w tym zakresie;

2)  udzielenie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju; 

3)  motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;

4)  dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji                o postępach, trudnościach w nauce i specjalnych uzdolnieniach ucznia;

         5)  umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy w dydaktyczno - wychowawczej.

•6.      Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

•7.      Ocena jest informacją dla ucznia i rodzica, w jakim stopniu uczeń spełnił wymagania programowe postawione przez nauczyciela. 

 

§ 67

 W  ocenianiu obowiązują zasady:

1. Zasada częstotliwości i rytmiczności - uczeń oceniany jest na bieżąco i rytmicznie.

   Ocena końcowa nie jest średnią ocen cząstkowych.

2. Zasada jawności kryteriów - uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) znają kryteria

    oceniania, zakres materiału z każdego przedmiotu oraz formy pracy podlegające ocenie.

3. Zasada różnorodności wynikająca ze specyfiki każdego przedmiotu.

4. Zasada różnicowania wymagań - zadania stawiane uczniom powinny mieć zróżnicowany

    stopień trudności i dawać możliwość uzyskania wszystkich ocen.

5. Zasada otwartości - wewnątrzszkolne oceniania podlega weryfikacji i modyfikacji

    w oparciu o okresową ewaluację.

 

§ 68

Ocenianie w klasach I-III

1.W klasach I -III śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna jest oceną opisową;

                  f)   1 - ocena niedostateczna

       wiedzy

       treści przewidzianych dla danego poziomu,

        wyczerpując temat, posługuje się bogatym słownictwem.

 

       3)    Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

      4)    Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

       5)    ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

      6)    ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

            a)    nie rozumie elementarnych pojęć,

            b)    nie wykonuje prostych zadań nawet z pomocą nauczyciela,

            c)    nie udziela odpowiedzi,

            d)    nie opanował wiadomości i umiejętności, które są konieczne do dalszej

                   edukacji.

§ 69

1. Sposoby oceniania.

a) pisemną - ocena wyrażona stopniem wpisana do dziennika lekcyjnego ,

c) werbalną - ustne wyrażanie uznania, akceptacji przez nauczyciela i kolegów

      podczas zajęć.

 4)  Ocenie podlegają postępy uczniów ze wszystkich edukacji, języka

       niemieckiego oraz religii / etyki - zgodnie z zasadami oceny tego

       przedmiotu.

 

2. Co najmniej raz w semestrze przeprowadzany jest sprawdzian zintegrowany,  

  którego wyniki są odnotowywane  w formie oceny w dzienniku lekcyjnym.

 

§ 70

 Ocena zachowania ucznia

2.   Ponadto obserwacji i ocenie podlegają zachowania  pozaregulaminowe, gdy uczeń:

 

§ 71

 Ocena śródroczna i roczna

1.   Obowiązuje opisowa forma oceny. Ocena opisowa uwzględnia:

2.   Ocena postępów w nauce religii / etyki jest wyrażona stopniem na arkuszu oceny

       śródrocznej oraz na świadectwie.

3.   Ocena śródroczna zawiera zalecenia do dalszej pracy z uczniem, dotyczące postępów

 

§ 72

 

1. Pod koniec pierwszego etapu edukacji zostaje przeprowadzony zewnętrzny test

    kompetencji dla klas trzecich szkoły podstawowej.

2. Wyniki testu w formie pisemnej zostają przekazane rodzicom (prawnym opiekunom).

3.  Po zakończeniu pierwszego etapu edukacyjnego uczeń może być wyróżniony dyplomem

      i odznaką  „Wzorowy Uczeń".

§ 73

 

Ocenianie w klasach IV-VI

Jawność oceny. 

1. Nauczyciel na początku roku szkolnego przedstawia uczniom opracowany przez siebie (wybrany) program  nauczania w danej klasie uwzględniający specyfikę zespołu.

 

2. Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o:

1. wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych

    i rocznych ocen  klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć

    edukacyjnych, wynikających z  realizowanego  programu nauczania oraz sposobie

    poprawiania ocen; Zasady poprawiania ocen określa Przedmiotowe Ocenianie.

2. sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;

3. warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej

    z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;

4. skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

3. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). Sprawdzone i ocenione   pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu na warunkach określonych przez nauczyciela. Na prośbę ucznia lub   jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.

 

§ 74

 

Tryb oceniania i skala ocen.

1. Oceny bieżące, klasyfikacyjne śródroczne, roczne i końcoworoczne ustala się według następującej skali, z następującymi skrótami literowymi:

 

2. Dopuszcza się stosowanie znaków     „ + „   „ - „  w bieżącym ocenianiu.

 

3. Oceny bieżące odnotowuje się w dzienniku lekcyjnym w formie cyfrowej, oceny klasyfikacyjne i w pozostałych dokumentach - słownie, w pełnym brzmieniu.

 

4. Informacje o osiągnięciach i postępach ucznia w nauce nauczyciel przedstawia uczniowi  na bieżąco, a rodzicom (prawnym opiekunom) podczas zebrań klasowych odbywających     się według harmonogramu opracowanego przez Dyrektora, a także podczas indywidualnych konsultacji z nimi.

 

5. Formami pracy ucznia podlegającymi ocenie są:

•1)      Prace pisemne :

•a)      kartkówka dotycząca materiału z trzech ostatnich  tematów realizowanych     na maksymalnie pięciu ostatnich lekcjach. Nie musi być zapowiadana;

•b)      klasówka (sprawdzian diagnostyczny) obejmująca większą partię materiału określoną przez nauczyciela z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Termin winien być odnotowany w dzienniku lekcyjnym;

•2)      Praca i aktywność na lekcji;

•3)      Odpowiedź ustna;

 

 

§ 75

  Ocenianie śródroczne.

 

1. Ocena bieżąca.

1.Bieżące ocenianie wynikające z przedmiotowego oceniania winno być dokonywane systematycznie (minimum 5 ocen w semestrze).

2.Uczeń powinien zostać oceniony z każdej sprawności charakterystycznej dla danego przedmiotu.

3.Przy ocenianiu nauczyciel uzasadnia ocenę , daje uczniowi wskazówki, w jaki sposób może on poprawić swoje osiągnięcia edukacyjne.

4.Uzasadnienie powinno być sformułowane w sposób życzliwy dla ucznia i powinno uwzględniać jego wysiłek w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych.

5.W uzasadnieniu nauczyciel stosuje zasadę pierwszeństwa zalet.

6.Jedną z form oceniania bieżącego jest kartkówka ( pisemne sprawdzenie wiedzy         i umiejętności z trzech ostatnich lekcji ), trwająca do piętnastu minut.

7.Nauczyciel podczas oceniania stosuje zróżnicowaną ocenę : za odpowiedzi ustne, krótsze i dłuższe prace pisemne, zadania domowe, dodatkowo wykonane zadania, prace, itp.

2. Ocena z pisemnej pracy kontrolnej.

                                      

                                           § 76

 Nieprzygotowanie ucznia do lekcji.

 

1. Uczeń ma prawo zgłosić przed lekcją nieprzygotowanie w liczbie określonej                           w przedmiotowym ocenianiu, lecz nie częściej niż trzy razy w semestrze.

 

2. Nie ocenia się ucznia negatywnie w dniu powrotu do szkoły po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności.

 

3.Nie ocenia się negatywnie ucznia znajdującego się w trudnej sytuacji losowej (wypadek, śmierć bliskiej osoby i inne przyczyny niezależne od woli ucznia).

 

                                                                §77

  Wymagania edukacyjne. 

1. Szczegółowe wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen sformułowane są w przedmiotowych systemach oceniania opracowane z uwzględnieniem  możliwości edukacyjnych uczniów konkretnej klasy.

 

2.  W klasyfikacji semestralnej/ rocznej  ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

3.  W klasyfikacji rocznej ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

 

4.  W klasyfikacji rocznej ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

 

5. W klasyfikacji rocznej  ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

 

6. W klasyfikacji rocznej  ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

 

7.  W klasyfikacji rocznej ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

 

8.  Nauczyciel zobowiązany jest, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej lub innej  poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego zaburzenia            i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiają sprostanie tym wymaganiom.

 

9. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, muzyki, plastyki i techniki należy             w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się                     z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

 

10. Dyrektor Szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, lub informatyki  na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.

 

11. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub informatyki uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony" albo "zwolniona";

 

 

 

§ 78

 Klasyfikacja śródroczna i roczna.

1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:

        I   semestr   -   IX  -  I

       II   semestr   -  II  -   VI 

 

2. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny  zachowania.

 

3. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się na koniec I semestru, a roczne na koniec      II semestru.

 

4.Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne   na podstawie systematycznej oceny pracy uczniów z uwzględnieniem oceny bieżącej. 

 

5. Na miesiąc przed śródrocznym (rocznym) plenarnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne informują ucznia o przewidywanej dla niego śródrocznej (rocznej) niedostatecznej ocenie klasyfikacyjnej oraz nagannej ocenie zachowania i odnotowują ten fakt w dzienniku. Na tydzień przed plenarnym posiedzeniem Rady pedagogicznej informują ucznia o przewidywanych pozostałych ocenach.

6. Wychowawca  klasy  zobowiązany  jest  przekazać rodzicom  (prawnym  opiekunom)  ucznia  informacje o przewidywanej  dla  niego  rocznej  (semestralnej) ocenie  niedostatecznej oraz nagannej ocenie zachowania  podczas  indywidualnej  rozmowy          lub w formie pisemnej.

 

7.Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi  lub utrudni  kontynuowanie  nauki  w  klasie  programowo  wyższej,  Szkoła  stwarza  uczniowi  szanse  uzupełnienia braków w terminie do dwóch miesięcy        od klasyfikacji śródrocznej.                                       

                                 

                                        § 79

  Tryb i warunki uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny z zajęć edukacyjnych.

1. Za  przewidywaną  ocenę  roczną  przyjmuje  się  ocenę  zaproponowaną    przez  nauczyciela  zgodnie  z terminem ustalonym w Statucie Zespołu  ( § 77 pkt. 5 ).

2. Uczeń może ubiegać się o podwyższenie  przewidywanej oceny tylko o jeden stopień

    i tylko w przypadku, gdy co najmniej połowa  uzyskanych  przez  niego ocen cząstkowych

    jest równa ocenie, o którą się ubiega, lub jest od niej wyższa.

 

3. Uczeń nie może ubiegać się o ocenę celującą, jej uzyskanie regulują oddzielne przepisy .

 

4. Warunki ubiegania się o ocenę wyższą niż przewidywana:

 

5. Uczeń ubiegający się o podwyższenie oceny zwraca się z pisemną prośbą w formie podania do wychowawcy klasy, w ciągu 7 dni od ostatecznego   terminu  poinformowania uczniów     o przewidywanych ocenach rocznych.

 

6. Wychowawca klasy sprawdza spełnienie wymogu w ust.4 pkt 1 i 2, a nauczyciel przedmiotu spełnienie wymogów ust. 4 pkt 3, 4 i 5.

 

7. W przypadku spełnienia przez ucznia wszystkich warunków z ust. 4, nauczyciel przedmiotu wyraża  zgodę  na przystąpienie do poprawy oceny.

 

8. W  przypadku  niespełnienia  któregokolwiek  z  warunków  wymienionych                        w  punkcie 5 prośba  ucznia  zostaje odrzucona, a wychowawca lub nauczyciel odnotowuje  na podaniu przyczynę jej odrzucenia.

 

9. Uczeń  spełniający wszystkie warunki  najpóźniej  na  7  dni przed  klasyfikacyjnym posiedzeniem  Rady Pedagogicznej przystępuje do przygotowanego przez nauczyciela przedmiotu dodatkowego sprawdzianu pisemnego, obejmującego tylko zagadnienia ocenione poniżej jego oczekiwań.

10. Sprawdzian, oceniony  zgodnie  z  przedmiotowym ocenianiem, zostaje dołączony               do  dokumentacji nauczyciela przedmiotu.

 

11. Poprawa oceny rocznej  może  nastąpić jedynie  w przypadku,  gdy sprawdzian został zaliczony na  ocenę, o którą ubiega się uczeń lub ocenę wyższą.

 

12. Ostateczna  ocena  roczna  nie  może  być  niższa  od  oceny  proponowanej,  niezależnie  od  wyników sprawdzianu, do którego przystąpił uczeń w ramach poprawy.

 

§ 80

 Egzamin klasyfikacyjny.

1. Uczeń może być niesklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

 

2. Brak klasyfikacji oznacza, że nauczyciel nie mógł ocenić osiągnięć edukacyjnych ucznia    z powodu określonej w ust. 1 absencji.

 

3. Uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

 

4. Na wniosek ucznia niesklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny. W przypadku braku zgody Rady Pedagogicznej uczeń nie jest promowany do klasy programowo wyższej lub nie kończy szkoły.

 

5.  Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala Rada Pedagogiczna z zastrzeżeniem ust.7 i 8.

i uzgadnia go z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

 

6. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu           z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę zadań praktycznych.

 

7. Egzamin  klasyfikacyjny w przypadkach,  o  których  mowa  w  ust. 3, 4,  przeprowadza  nauczyciel  danych  zajęć  edukacyjnych  w  obecności  wskazanego  przez  Dyrektora  Szkoły  nauczyciela  takich  samych  lub  pokrewnych  zajęć edukacyjnych.

 

8. W  czasie  egzaminu  klasyfikacyjnego mogą być obecni - w  charakterze obserwatorów-  rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.

 

9. Z  przeprowadzonego  egzaminu  klasyfikacyjnego  sporządza  się  protokół  zawierający  skład  komisji, termin egzaminu  klasyfikacyjnego, zadania  (ćwiczenia)  egzaminacyjne, wyniki  egzaminu  klasyfikacyjnego  oraz  uzyskane  oceny. Do protokołu dołącza się pisemne prace  ucznia oraz zwięzłą  informację  o ustnych odpowiedziach ucznia.        Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

 

10. Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego ocena z zajęć edukacyjnych  jest  ostateczna  z zastrzeżeniem ust. 11 oraz § 81.

 

11. Uczeń, któremu w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego rocznego ustalono jedną ocenę niedostateczną, może przystąpić do egzaminu poprawkowego.

 

§ 81

  Egzamin poprawkowy. 

 

1. . Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.

Warunkiem koniecznym uzyskania takiej zgody jest przynajmniej dobra ocena z zachowania.

 

2. Wniosek do Rady Pedagogicznej o przeprowadzenie egzaminu poprawkowego składa uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) w terminie ustalonym przez Dyrektora szkoły.

 

3. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu             z plastyki, muzyki, informatyki, wychowania fizycznego, techniki,  z których to przedmiotów egzamin powinien mieć przede wszystkim formę zadań praktycznych.

 

4. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor w ostatnim tygodniu ferii letnich.

 

5.  W jednym dniu uczeń może zdawać egzamin tylko z jednego przedmiotu.

 

6. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora. W skład komisji wchodzą:

7. Pytania egzaminacyjne układa egzaminator, a zatwierdza Dyrektor najpóźniej na dzień przed  egzaminem poprawkowym. Stopień trudności pytań powinien odpowiadać wymaganiom edukacyjnym, o  których mowa w  § 78 pkt 1 według pełnej skali ocen.

 

8. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje jako egzaminatora innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

 

9. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. 

 

10. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

 

11. Ocena ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest oceną ostateczną z zastrzeżeniem § 82 ust. 6.

 

12. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego                  w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez Dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.

 

13.Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.

 

14. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej  Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej (semestru programowo wyższego) ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym);

 

§ 82

Sprawdzian wiadomości i umiejętności w trybie odwoławczym.

 

1. Uczeń lub jego rodzice  (prawni opiekunowie) mogą  zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania  tej  oceny. Zastrzeżenia  mogą  być  zgłoszone  w  terminie  do 7 dni  po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

 

2. Dyrektor ,  w  przypadku  stwierdzenia,  że  roczna  ocena  klasyfikacyjna  z  zajęć  edukacyjnych   została ustalona  niezgodnie  z  przepisami  prawa  dotyczącymi  trybu  ustalania  tej  oceny,  powołuje  komisję,  która przeprowadza  sprawdzian  wiadomości       i umiejętności  ucznia w  formie  pisemnej  i  ustnej,  oraz  ustala  roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.

 

3. W skład komisji wchodzą:

 

4. Nauczyciel,  o  którym  mowa  w  pkt  3,  może  być  zwolniony  z  udziału  w  pracy  komisji  na  własną  prośbę  lub  w innych,  szczególnie  uzasadnionych  przypadkach.          W  takim  przypadku  Dyrektor powołuje  innego nauczyciela  prowadzącego  takie  same  zajęcia  edukacyjne,  z  tym  że  powołanie  nauczyciela  zatrudnionego  w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

 

5. Ustalona  przez  komisję  roczna  ocena  klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może  być niższa od ustalonej wcześniej oceny.

 

6. Ocena  ustalona  przez  komisję  jest  ostateczna,  z  wyjątkiem  niedostatecznej  rocznej  oceny  klasyfikacyjnej  z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

 

7. Z  prac  komisji  sporządza  się  protokół  zawierający  skład  komisji,  termin  sprawdzianu,  zadania  sprawdzające, wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.             Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

 

8. Do  protokołu,  o  którym  mowa  w  pkt  7, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą  informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

 

9. Uczeń,  który  z  przyczyn  usprawiedliwionych  nie  przystąpił  do  sprawdzianu,               o  którym  mowa  w  pkt  2,  w wyznaczonym  terminie,  może  przystąpić do niego                     w dodatkowym  terminie,  wyznaczonym  przez  Dyrektora szkoły.

 

10. Przepisy  1-9  stosuje  się  odpowiednio  w  przypadku  rocznej oceny  klasyfikacyjnej      z zajęć edukacyjnych  uzyskanej  w  wyniku  egzaminu  poprawkowego, z tym że termin  zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 7 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. 

 

§ 83

 Ocena zachowania.

1. Ramowe kryteria oceny zachowania ustala zespół wychowawców.

 

2. Szczegółowe kryteria oceniania zachowania ustala wychowawca klasy, uwzględniając specyfikę zespołu.

 

3. Wychowawca na początku roku szkolnego  informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych  opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania       oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

 

4. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

 

5. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali,  z  podanymi skrótami:

 

6. Ocena  klasyfikacyjna  zachowania  nie  ma  wpływu na oceny klasyfikacyjne  z zajęć edukacyjnych  i  promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły zastrzeżeniem pkt 13i 14 .

 

7. Uczniowi  realizującemu  na  podstawie  odrębnych  przepisów  indywidualny  tok lub  program  nauki  oraz uczniowi spełniającemu obowiązek nauki poza szkołą nie ustala się oceny zachowania.

 

8. Uczeń lub jego rodzice  (prawni opiekunowie) mogą  zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna  ocena  klasyfikacyjna  zachowania została  ustalona  niezgodnie z przepisami  prawa dotyczącymi  trybu ustalania  tej oceny. Zastrzeżenia mogą  być zgłoszone w  terminie do 7 dni po zakończeniu  zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

 

9. Dyrektor  Szkoły  w  przypadku  stwierdzenia,  że  roczna  ocena  klasyfikacyjna  zachowania  została   ustalona niezgodnie z przepisami  prawa dotyczącymi  trybu  ustalania  tej oceny,  powołuje  komisję,  która ustala roczną ocenę  klasyfikacyjną w drodze  głosowania  zwykłą  większością  głosów;  w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

 

10. W skład komisji wchodzą:

 

11. Roczna ocena zachowania ucznia ustalona przez komisję jest ostateczna.

 

12. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin posiedzenia komisji, wynik głosowania, ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.                 Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

 

13. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

 

§ 84

 Tryb ustalania oceny zachowania:

 

 

 

 

5.   Wychowawca przedkłada zespołowi klasyfikacyjnemu uzasadnienie oceny nagannej na  piśmie.

 

 

§ 85

 Zasady oceniania zachowania.

 

 

 czynniki negatywne obniżające ocenę ( poniżej dobrej), to

          a czynniki  negatywne obniżające ocenę (poniżej dobrej):

do 1 godziny

ocena wzorowa

2 - 3 godziny

ocena bardzo dobra

4 - 8 godzin

ocena dobra

9 - 12 godzin

ocena poprawna

13- 15 godzin

ocena nieodpowiednia

powyżej 15 godzin

ocena naganna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. W przypadku wyjątkowo drastycznych wykroczeń (kradzież, elementarne naruszenie norm prawnych, drastyczne naruszenie norm obyczajowych), uchwałą Rady Pedagogicznej uczniowi można wystawić ocenę naganną, nawet wtedy, gdyby był pod innym względem wzorowy.

§ 86

 

 Promowanie i ukończenie Szkoły.             

 

 

 

 

 

 

 

§ 87

Świadectwa szkolne.

 

 

 

 

DZIAŁ  VI

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY ZESPOŁU

 

Rozdział 1

Zagadnienia podstawowe

 

§ 88

 

Rozdział 2

Zakres zadań nauczycieli - przepisy ogólne

 

§ 89

•1.      Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą oraz odpowiada   za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

•2.       Do obowiązków nauczycieli należy w szczególności:

 

3.  W ramach czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:

 

1)   zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym przepisami dla danego stanowiska;

2)   inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów, z tym że w ramach tych zajęć:

a)   nauczyciel szkoły podstawowej jest obowiązany prowadzić zajęcia opieki świetlicowej lub zajęcia w ramach godzin przeznaczonych               w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły,                z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w wymiarze 2 godzin w tygodniu;

       3)   zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.

 

•4.      Nauczyciel jest obowiązany rejestrować i rozliczać w okresach tygodniowych odpowiednio w dziennikach lekcyjnych lub w dziennikach zajęć działania wymienione     w  ust.1 i 2;

 

•5.      Nauczyciel jest obowiązany rejestrować i rozliczać zajęcia i czynności wymienione   w ust. 2lit. a w okresach półrocznych w dziennikach zajęć pozalekcyjnych.

 

§ 90

I. Nauczyciele mają prawo do:  

     3)    szacunku ze strony wszystkich osób, zarówno dorosłych jak i uczniów,

wolności głoszenia własnych poglądów, nienaruszających godności innych ludzi;

     4)   jawnej i umotywowanej oceny własnej pracy;      

     5)   stałego rozwoju i wsparcia w zakresie doskonalenia zawodowego.

 

II. Nauczyciele ponoszą odpowiedzialność za:

 

     3)   systematyczne ocenianie uczniów zgodnie z ich postępami, z uwzględnieniem WO;

 

III. Nauczyciel jest zobowiązany do wykonywania innych poleceń zleconych przez dyrektora szkoły, związanych z organizacją procesu dydaktycznego i  opiekuńczo-wychowawczego.

§ 91

 

Szczegółowy zakres zadań, praw i obowiązków nauczycieli i pracowników niepedagogicznych określa Regulamin Pracy.

Zasady i tryb sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz oceniania pracy nauczycieli określają odrębne przepisy.

§ 92

 

§ 93

Zadania nauczycieli w zakresie zapewniania bezpieczeństwa uczniom:

1.  Nauczyciel jest odpowiedzialny za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów, nad którymi sprawuje opiekę podczas zajęć edukacyjnych organizowanych przez szkołę.

2. Nauczyciel jest zobowiązany skrupulatnie przestrzegać i stosować procedury postępowania w sytuacjach trudnych, przepisy i zarządzenia odnośnie bhp i p/poż., a także odbywać wymagane szkolenia z tego zakresu.

3. Nauczyciel jest zobowiązany pełnić dyżur w godzinach i miejscach wyznaczonych przez dyrektora szkoły. W czasie dyżuru nauczyciel jest zobowiązany do:

4.   Nauczyciel nie może pod żadnym pozorem zejść z dyżuru bez ustalenia zastępstwa                i poinformowania o tym fakcie dyrektora.

5.  Nie rozpoczynanie zajęć, jeżeli w pomieszczeniach lub innych miejscach, w których mają być prowadzone zajęcia, stan znajdującego się wyposażenia stwarza zagrożenia dla bezpieczeństwa.

6. Nauczyciele zobowiązani są do przestrzegania ustalonych godzin rozpoczynania                    i kończenia zajęć edukacyjnych oraz respektowania prawa uczniów do pełnych przerw międzylekcyjnych.

7. Nauczyciel ma obowiązek zapoznać się i przestrzegać Instrukcji Bezpieczeństwa Pożarowego w szkole.

8. Nauczyciel organizujący wyjście uczniów ze szkoły lub wycieczkę ma obowiązek przestrzegać zasad ujętych w regulaminie Organizacji wycieczek szkolnych, obowiązujący       w szkole.

9. Nauczyciel w trakcie prowadzonych zajęć w klasie :

 

Rozdział 3

Zakres zadań wychowawcy

 

§ 94

1.  Zadaniem wychowawcy klasy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami,        a w szczególności: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             1)  prowadzi dziennik lekcyjny, arkusze ocen;

 2)  sporządza zestawienia statystyczne dotyczące klasy;

 3)  nadzoruje prowadzenie ewidencji wpłat składek przez skarbnika klasowego;

 4)  wypisuje świadectwa szkolne;

 5)  wykonuje inne czynności administracyjne dotyczące klasy, zgodnie

      z zarządzeniami  władz  szkolnych,  poleceniami Dyrektora oraz uchwałami  

      Rady Pedagogicznej. 

 

§ 95

 

   Wychowawcy klas są zobowiązani zapoznać uczniów z :

                  4)   zasadami zachowania się podczas wycieczek;

                  5)   zasadami oceniania i klasyfikowania.

 

Rozdział 4

Zakres zadań pedagoga szkolnego

§ 96

 

      którego obowiązkiem jest rozpatrywanie pisemnej skargi rodzica w przypadku 

      naruszenia praw dziecka złożonej w terminie do 7 dni od momentu zdarzenia oraz

     wyjaśnienie sprawy z zainteresowanymi stronami.

 

DZIAŁ  VII

UCZNIOWIE I RODZICE

Rozdział 1

Zasady rekrutacji uczniów

§ 97

Szkoła przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.

 

§ 98

 

Rozdział 2

Prawa i obowiązki ucznia

§ 99

Uczniowie mają prawa wynikające w szczególności z Konwencji o prawach dziecka, przepisów oświatowych i niniejszego statutu.

      psychicznej oraz ochronę  i poszanowanie jego godności,

      przepisami,

§ 100

     14 dni od powrotu do szkoły w formie pisemnej sporządzonej przez rodzica lub  

      prawnego opiekuna,

      powiatu i  województwa.

 

§ 101

Zasady zwalniania uczniów i usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach szkolnych

 

       przyczyną losową.

      oraz samowolnie oddalać się z terenu szkoły.

      wychowawca klasy lub zastępujący go nauczyciel.

      podstawie oświadczenia rodziców (prawnych opiekunów), informujących o przyczynie

       nieobecności.

       w szkole do 14 dni po okresie nieobecności na  zajęciach edukacyjnych.

      jest istotny i może być uwzględniony jako przyczyna nieobecności.

      w usprawiedliwieniu podana jest inna przyczyna niż podana w punkcie 1.

      i wyłącznie na podstawie umotywowanego pisemnego wniosku rodziców.

       nagłych (losowych) na telefoniczną prośbę rodzica (prawnego opiekuna). W takiej

       sytuacji, uczeń przynosi wychowawcy klasy, pisemne usprawiedliwienie od rodziców

       w pierwszym dniu po powrocie do szkoły. 

      wychowanków (do 10 dnia kolejnego miesiąca).

      w semestrze (licząc łącznie godziny usprawiedliwione i nieusprawiedliwione) nauczyciel

      ma prawo przeprowadzić pisemny sprawdzian frekwencyjny z materiału programowego

      na  miesiąc przed końcem semestru.

      lub urazu, to frekwencja tej osoby nie wlicza się do ogólnej frekwencji oddziału.

      uczęszcza na zajęcia dydaktyczne, a tym samym nie realizuje prawidłowo obowiązku

      szkolnego.

      usprawiedliwienia 25%  zajęć dydaktycznych wysyła pisemne zawiadomienie do

      rodziców. W przypadku opuszczeniu 50 % zajęć rozpoczyna procedurę egzekucji

     obowiązku  szkolnego.

       informacje związane z frekwencją uczniów.

 

Rozdział 3

Nagrody i kary

§ 102

 

§ 103

  1. Uczeń, który swoim postępowaniem spowodował krzywdę innych osób, jest 

      zobowiązany do ich przeproszenia i zadośćuczynienia. Za wyegzekwowanie kary

      odpowiada wychowawca klasy.

  1. Uczeń, którego postępowanie spowodowało szkodę materialną innych osób lub szkoły zobowiązany jest do pokrycia  wyrządzonej szkody. Decyzję w tej sprawie odnośnie formy rekompensaty i sposobu jej dokonania  podejmuje  wychowawca klasy             w porozumieniu z rodzicami.

 

Rozdział 4

Prawa i obowiązki rodziców

§ 104

 

 

 

DZIAŁ VIII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 105

 

 

§ 106

 

Z dniem wejścia w życie Statutu traci moc Statut Zespołu Szkolno- Przedszkolnego                   w Goświnowicach uchwalony w dniu 19.11.2009 r.

 

§ 107

 

Statut Zespołu został pozytywnie zaopiniowany przez:

Radę Samorządu Uczniowskiego w dniu 22.11.2010 r.

Radę Rodziców w dniu  24.11.2010 r.

Przyjęty do realizacji uchwałą rady Pedagogicznej nr  9 z dnia 22.11.2010 r.

Statut wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 2010r.

 

 

UCHWAŁA NR 9/ 11/12

RADY PEDAGOGICZNEJ ZESPOŁU SZKOLNO-PRZEDSZKOLNEGO W GOŚWINOWICACH  z dnia 14.10.2011r.

w sprawie zmian w Statucie" ZSP w Goświnowicach

 

Na podstawie Rozporządzenia MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz Uchwały nr IX/145/11 Rady Miejskiej w Nysie z dnia 29 czerwca 2011 w sprawie ustalenia opłat za świadczenia udzielane przez publiczne przedszkola prowadzone przez gminę Nysa uchwala się co następuje:

§ 1

 

Zmienia się brzmienie §10, § 12, §13 i § 14 w rozdziale 1, dziale II statutu dotyczącym funkcjonowania przedszkola w Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Goświnowicach

 

 

§ 10

1. ( bez zmian) W przedszkolu organizuje się pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Pomoc udzielana jest wychowankom, rodzicom i nauczycielom.

2.  (otrzymuje brzmienie) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana w formie szczegółowo opisanej w rozdziale 3 § 28 statutu.

         

 Usuwa się pkt 3-6 § 10.

 

§ 12

4. otrzymuje brzmienie

Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i odpłatności za korzystanie z wyżywienia przez pracowników ustala organ prowadzący.

   Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez Ministerstwo Edukacji

Narodowej.

4.1.Wysokość opłaty stałej za świadczenia z zakresu wychowania i nauczania wykraczające poza podstawę wychowania przedszkolnego ustala się zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej Nysy.

            dotyczącej korzystania z usług przedszkola powyżej 5 godzin, a w szczególności

            do terminowego wnoszenia opłat za przedszkole tj. do 15 każdego miesiąca naliczoną

             z góry.

4.2.(bez zmian)W oparciu o potrzeby środowiska w przedszkolu istnieje możliwość zorganizowania wyżywienia:

Dodaje się ust. 4.3.

         Deklaracje dotyczące czasu pobytu dziecka w przedszkolu oraz posiłków, a tym samym wysokości wnoszenia opłat, rodzic przedkłada w Karcie Zgłoszenia do Przedszkola oraz umowie o świadczeniu usług przedszkolnych. Podejmowanie w trakcie roku szkolnego jakichkolwiek zmian do wcześniejszych deklaracji wymaga wystąpienia rodzica do dyrektora przedszkola.

 

a)  W przypadku wnoszenia opłat po terminie wskazanym w statucie przedszkola przedszkole nalicza ustawowe odsetki.

b) W przypadku powstania zaległości w opłatach, o których mowa w ust. 4.1. przekraczających dwa miesiące, dziecko może zostać skreślone z listy dzieci uczęszczających do przedszkola. Skreślenie z listy nie wyklucza postępowania egzekucyjnego.

c) W przypadku rezygnacji z przedszkola, rodzic powinien złożyć pisemną informację w celu zaprzestania naliczania odpłatności.

 

§13

1. Przedszkole obejmuje wychowaniem przedszkolnym dzieci od początku roku szkolnego   w roku kalendarzowym, w którym kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 6 lat, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

2. otrzymuje brzmienie 

 Dzieci w wieku 5 i 6 lat odbywają w przedszkolu obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 5 lub (w okresie przejściowym) 6 lat.                            Usuwa się ust. 3.

Pozostałe ustępy §13 pozostają bez zmian

 

 

§ 14

Rada Pedagogiczna może podjąć  uchwałę upoważniającą Dyrektora do skreślenia dziecka      z listy wychowanków przedszkola w n/w przypadkach:

a) Zaleganie rodziców z odpłatnością za Przedszkole, powyżej 2 okresów płatności.

b) Braku pisemnego usprawiedliwienia długotrwałej, ciągłej nieobecności dziecka

w przedszkolu obejmującej co najmniej 30 dni.

c) Powtarzającego się nie przestrzegania przez rodziców ( prawnych opiekunów) rozkładu

dnia w przedszkolu ( godziny przyprowadzania i odbierania dziecka).

d) Nie podania, zatajenia informacji o stanie zdrowia dziecka w karcie zgłoszenia

np. choroby przewlekłe, posiadanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub

posiadanie opinii kwalifikującej dziecko do zajęć specjalistycznych.

e) Częstego stwarzania przez dziecko sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu

własnemu i innych dzieci, mimo zastosowania poniższej procedury:

   1) indywidualna terapia prowadzona przez nauczyciela i specjalistę z dzieckiem w formie

       zajęć indywidualnych i grupowych

   2) konsultacje z rodzicami i terapia rodzinna,

   3) konsultacje i terapia w specjalistycznych instytucjach,

   4) rozmowy z dyrektorem.

 

 Zmienia się brzmienie §28 w rozdziale 3, dziale II statutu dotyczącym sposobów realizacji zadań szkoły i przedszkola w Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Goświnowicach

 

§28

1.Zespół Szkolno Przedszkolny udziela  i organizuje dzieciom i uczniom uczęszczającym do przedszkola i szkoły, ich rodzicom oraz nauczycielom pomoc psychologiczno-pedagogiczną.

2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu i szkole  polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:

   1) z niepełnosprawności;

   2) z niedostosowania społecznego;

   3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;

   4) ze szczególnych uzdolnień;

   5) ze specyficznych trudności w uczeniu się;

   6) z zaburzeń komunikacji językowej;

   7) z choroby przewlekłej;

   8) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;

   9) z niepowodzeń edukacyjnych;

  10) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny,  

      sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi;

   11) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą

      środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu i szkole rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.

4. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i  szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.

5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor .

6. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole  udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy grup  oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu i szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi.

7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:

   1) rodzicami uczniów;

   2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;

   3) placówkami doskonalenia nauczycieli;

   4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;

   5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny,

      dzieci i młodzieży.

8. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu i szkole jest udzielana z inicjatywy:

   1) ucznia;

   2) rodziców ucznia;

   3) nauczyciela, wychowawcy grupy lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem;

   4) poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;

 

9. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana uczniom w formie:

   1) zajęć rozwijających uzdolnienia;

   2) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;

   3) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych,

       socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;

   4) porad i konsultacji.

10. W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana dzieciom w formie:

   1) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych,

       socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;

   2) porad i konsultacji;

   3) zajęć rozwijających uzdolnienia.

11. W przedszkolu i szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.

 12. Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla uczniów szczególnie uzdolnionych oraz prowadzi się przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy. Liczba uczestników zajęć wynosi do 8.

13. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. Liczba uczestników zajęć wynosi do 8.

14. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników zajęć wynosi do 5.

15. Zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę. Liczba uczestników zajęć wynosi do 4.

16. Zajęcia socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym organizuje się dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Liczba uczestników zajęć wynosi do 10.

17. Godzina zajęć rozwijających uzdolnienia i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych trwa 45 minut, a godzina zajęć specjalistycznych - 60 minut.

18. Nauczyciele, wychowawcy grup oraz specjaliści w przedszkolu i szkole prowadzą działania pedagogiczne mające na celu:

   1) rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, oraz zaplanowanie sposobów ich zaspokojenia, w tym:

       a) w przedszkolu - obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości

           dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna),

       b) w klasach I-III szkoły podst. - obserwacje i pomiary pedagogiczne mające na celu

           rozpoznanie u uczniów ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się,

   2) rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień uczniów, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, oraz zaplanowanie wsparcia związanego z rozwijaniem zainteresowań i uzdolnień uczniów.

 

Zmienia się brzmienie § 96 w rozdziale 4, dziale VI statutu dotyczącym zakresu zadań pedagoga szkolnego

W ust. 1 dodaje się pkt j i k

 

j) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron uczniów;

 

k) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz realizacja różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym poszczególnych uczniów;

 

§ 2

 

Wykonanie uchwały powierza się radzie pedagogicznej Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w  Goświnowicach .

§ 3

 

 

Ze zmianami zapoznani zostaną rodzice i uczniowie w terminie do 24.10.2011r.

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem 01.11.2011r.

 

 

Przewodniczący rady pedagogicznej

 

 

 

 

Informację wytworzył lub odpowiada za treść Celina Hasiak dnia 28.05.2014 18:57
Opublikowana przez Celina Hasiak dnia 28.05.2014 18:57. Odsłon 8870, Wersja 15