Regulamin oceniania, kalsyfikowania, promowania

WEWNĄTRZSZKOLNE OCENIANIE

 

§ 66

1.   Ocenianiu podlegają :

  • 1) osiągnięcia edukacyjne ucznia;
  • 2) zachowanie ucznia.

•2.      Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.

•3.      Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę oraz formułowaniu oceny.

•4.      Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.

•5.      Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

1)   poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i i jego zachowaniu oraz  postępach   w tym zakresie;

2)  udzielenie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju; 

3)  motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;

4)  dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji                o postępach, trudnościach w nauce i specjalnych uzdolnieniach ucznia;

         5)  umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy w dydaktyczno - wychowawczej.

•6.      Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

  • a) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ( semestralnych ) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
  • b) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych, oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w szkole;
  • c) ustalanie rocznych ( semestralnych ) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 73;
  • d) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
  • e) ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższej niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
  • f) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
  • g) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

•7.      Ocena jest informacją dla ucznia i rodzica, w jakim stopniu uczeń spełnił wymagania programowe postawione przez nauczyciela. 

 

§ 67

 W  ocenianiu obowiązują zasady:

  • 1. Zasada częstotliwości i rytmiczności - uczeń oceniany jest na bieżąco i rytmicznie.
  • Ocena końcowa nie jest średnią ocen cząstkowych.
  • 2. Zasada jawności kryteriów - uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) znają kryteria
  • oceniania, zakres materiału z każdego przedmiotu oraz formy pracy podlegające ocenie.
  • 3. Zasada różnorodności wynikająca ze specyfiki każdego przedmiotu.
  • 4. Zasada różnicowania wymagań - zadania stawiane uczniom powinny mieć zróżnicowany
  • stopień trudności i dawać możliwość uzyskania wszystkich ocen.
  • 5. Zasada otwartości - wewnątrzszkolne oceniania podlega weryfikacji i modyfikacji
  • w oparciu o okresową ewaluację.

 

§ 68

Ocenianie w klasach I-III

1.W klasach I -III śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna jest oceną opisową;

  • 2. Roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych, uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień;
  • 3. Ocenianie bieżące ucznia w klasie I- III dokonywane jest za pomocą oceny cyfrowej (z komentarzem słownym lub pisemnym) według niżej wymienionej skali sześciostopniowej:
  • a) 6 - ocena celująca,
  • b) 5 - ocena bardzo dobra,
  • c) 4 - ocena dobra,
  • d) 3 - ocena dostateczna,
  • e) 2 - ocena dopuszczający,

                  f)   1 - ocena niedostateczna

  • 4. Kryteria oceny osiągnięć dydaktycznych ucznia klasy I -III :
  • 1) Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
  • a) wykazuje twórcze zainteresowanie treściami zajęć, korzysta z różnych źródeł

       wiedzy

  • b) samodzielnie formułuje problemy, jest dociekliwy dąży dorozwiązania problemu,
  • c) wykazuje się wiadomościami i umiejętnościami wykraczającymi poza zakres

       treści przewidzianych dla danego poziomu,

  • d) osiąga sukcesy w konkursach klasowych, szkolnych imiędzyszkolnych,
  • e) buduje dojrzałe językowo istylistycznie wypowiedzi (ustne ipisemne),

        wyczerpując temat, posługuje się bogatym słownictwem.

  • 2) Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
  • a) w pełni opanował wiadomości i umiejętności przewidziane programem nauczania,
  • b) sprawnie iprecyzyjnie posługujesię odpowiednią terminologią wwymiarze teoretycznym ipraktycznym,
  • c) jasno ilogicznie rozumuje,
  • d) samodzielnie i twórczo rozwiązuje zadania i problemy,
  • e) potrafi zaplanować i odpowiedzialnie wykonać zadania,
  • f) rzadko popełnia błędy,

 

       3)    Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • a) wykazuje się znajomością irozumieniem wielu pojęć,
  • b) sprawnie, aleniezawsze precyzyjnie, posługuje się odpowiednia terminologią,
  • c) samodzielnie rozwiązuje typowe zadania,
  • d) potrafi zastosować wiedzę iumiejętności do rozwiązywania zadań praktycznych,
  • e) przy rozwiązywaniu problemów nieuwzględnia wszystkich ich aspektów,
  • f) buduje wypowiedzi (ustne ipisemne)poprawne językowo istylistycznie.

      4)    Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • a) zna irozumie podstawowe pojęcia,
  • b) przy rozwiązywaniu zadań niezawsze sprawnie posługujesię odpowiednią terminologią wwymiarze teoretycznym,
  • c) samodzielnie analizuje irozwiązuje typowe zadania,
  • d) zadania złożone rozwiązuje przy pomocy nauczyciela,
  • e) popełnia błędy, niezawsze starannie wykonuje zadania,
  • f) wypowiada się na ogół poprawnie językowo istylistycznie, posługujesię ubogim słownictwem.

       5)    ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

  • a) zna irozumie elementarne pojęcia,
  • b) rozwiązuje zadania typowe najczęściej zpomocą nauczyciela,
  • c) czasami samodzielnie potrafi rozwiązać proste zadania,
  • d) zadania rozwiązuje długo, często niestarannie,
  • e) często popełnia liczne błędy,
  • f) buduje wypowiedzi (ustne ipisemne) mało poprawne językowo istylistycznie, posługujesię ubogim słownictwem.

      6)    ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

            a)    nie rozumie elementarnych pojęć,

            b)    nie wykonuje prostych zadań nawet z pomocą nauczyciela,

            c)    nie udziela odpowiedzi,

            d)    nie opanował wiadomości i umiejętności, które są konieczne do dalszej

                   edukacji.

§ 69

1. Sposoby oceniania.

  • 1) Ocenianie ma charakter ciągły, odbywa się nabieżąco wklasie podczas wielokierunkowej działalności ucznia;
  • 2) Sposób oceniania jest adekwatny do danego rodzaju działań;
  • 3) Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów przyjmuje formę:

a) pisemną - ocena wyrażona stopniem wpisana do dziennika lekcyjnego ,

c) werbalną - ustne wyrażanie uznania, akceptacji przez nauczyciela i kolegów

      podczas zajęć.

 4)  Ocenie podlegają postępy uczniów ze wszystkich edukacji, języka

       niemieckiego oraz religii / etyki - zgodnie z zasadami oceny tego

       przedmiotu.

 

2. Co najmniej raz w semestrze przeprowadzany jest sprawdzian zintegrowany,  

  którego wyniki są odnotowywane  w formie oceny w dzienniku lekcyjnym.

 

§ 70

 Ocena zachowania ucznia

  • 1. Obserwacja zachowania dotyczy przestrzegania przez uczniów obowiązującego regulaminu zachowania, według którego każdy uczeń:
  • 1) Jest punktualny, obowiązkowy, pilny, sumienny, aktywnie uczestniczy wzajęciach, systematycznie odrabia prace domowe;
  • 2) Kulturalnie igrzecznie odnosisię dopracowników szkoły, kolegów ikoleżanek;
  • 3) Dba o honor itradycje szkoły;
  • 4) Panuje nad swoimi emocjami;
  • 5) Pokojowo rozwiązuje problemy;
  • 6) Zgodnie współpracuje wzespole;
  • 7) Udziela pomocy kolegom;
  • 8) Dba obezpieczeństwo izdrowie swoje oraz kolegów;
  • 9) Utrzymuje porządek wmiejscu nauki i pracy;
  • 10) Nosi ubiór zgodnie z wymaganiami określonymi w statucie.

2.   Ponadto obserwacji i ocenie podlegają zachowania  pozaregulaminowe, gdy uczeń:

  • 1) Bierze udział wkonkursach szkolnych imiędzyszkolnych lub zawodach sportowych;
  • 2) Samodzielnie podejmuje różne przedsięwzięcia narzecz klasy i szkoły;
  • 3) Przeciwdziała agresji, właściwie reaguje nanieprawidłowe zachowania kolegów ikoleżanek.
  • 4. Informacje oprzejawach zachowania sąodnotowywane wdzienniku lekcyjnym.

 

§ 71

 Ocena śródroczna i roczna

1.   Obowiązuje opisowa forma oceny. Ocena opisowa uwzględnia:

  • 1) postępy ze wszystkich edukacji;
  • 2) postępy w nauce języka niemieckiego;
  • 3) zachowanie ucznia, czyli stopień respektowania przez niego zasad współżycia społecznego i norm etycznych, awszczególności:
  • a) wywiązywania się zobowiązków szkolnych,
  • b) przestrzeganie regulaminów klasowych iszkolnych,
  • c) dbałość o honor itradycje szkoły,
  • d) umiejętność współdziałania w zespole lub grupie zzachowaniem odpowiednich norm,
  • e) troskę o piękno mowy ojczystej (uprzejmość, zwroty grzecznościowe),
  • f) dbałość obezpieczeństwo i zdrowie własne i innych,
  • g) kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
  • h) okazywanie szacunku innym osobom,
  • i) osobiste osiągnięcia ucznia.

2.   Ocena postępów w nauce religii / etyki jest wyrażona stopniem na arkuszu oceny

       śródrocznej oraz na świadectwie.

3.   Ocena śródroczna zawiera zalecenia do dalszej pracy z uczniem, dotyczące postępów

  • wedukacji izachowaniu.
  • 5. Ocenę śródroczną otrzymuje rodzic lub opiekun po zakończeniu Isemestru naarkuszu oceny opisowej, odrębnym dla poszczególnych poziomów nauczania (kl. I, II, III).
  • 6. Ocenę roczną otrzymuje uczeń wdniu zakończenia roku szkolnego naświadectwie szkolnym.
  • 7. Każdy uczeń otrzymuje promocję doklasy programowo wyższej. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia;
  • 8. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.

 

§ 72

 

1. Pod koniec pierwszego etapu edukacji zostaje przeprowadzony zewnętrzny test

    kompetencji dla klas trzecich szkoły podstawowej.

2. Wyniki testu w formie pisemnej zostają przekazane rodzicom (prawnym opiekunom).

3.  Po zakończeniu pierwszego etapu edukacyjnego uczeń może być wyróżniony dyplomem

      i odznaką  „Wzorowy Uczeń".

§ 73

 

Ocenianie w klasach IV-VI

Jawność oceny. 

1. Nauczyciel na początku roku szkolnego przedstawia uczniom opracowany przez siebie (wybrany) program  nauczania w danej klasie uwzględniający specyfikę zespołu.

 

2. Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o:

1. wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych

    i rocznych ocen  klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć

    edukacyjnych, wynikających z  realizowanego  programu nauczania oraz sposobie

    poprawiania ocen; Zasady poprawiania ocen określa Przedmiotowe Ocenianie.

2. sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;

3. warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej

    z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;

4. skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

3. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). Sprawdzone i ocenione   pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu na warunkach określonych przez nauczyciela. Na prośbę ucznia lub   jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.

 

§ 74

 

Tryb oceniania i skala ocen.

1. Oceny bieżące, klasyfikacyjne śródroczne, roczne i końcoworoczne ustala się według następującej skali, z następującymi skrótami literowymi:

  • 1) stopień celujący - 6 - cel;
  • 2) stopień bardzo dobry - 5 - bdb;
  • 3) stopień dobry - 4 - db;
  • 4) stopień dostateczny - 3 - dst;
  • 5) stopień dopuszczający - 2 - dop;
  • 6) stopień niedostateczny - 1 - ndst.

 

2. Dopuszcza się stosowanie znaków     „ + „   „ - „  w bieżącym ocenianiu.

 

3. Oceny bieżące odnotowuje się w dzienniku lekcyjnym w formie cyfrowej, oceny klasyfikacyjne i w pozostałych dokumentach - słownie, w pełnym brzmieniu.

 

4. Informacje o osiągnięciach i postępach ucznia w nauce nauczyciel przedstawia uczniowi  na bieżąco, a rodzicom (prawnym opiekunom) podczas zebrań klasowych odbywających     się według harmonogramu opracowanego przez Dyrektora, a także podczas indywidualnych konsultacji z nimi.

 

5. Formami pracy ucznia podlegającymi ocenie są:

•1)      Prace pisemne :

•a)      kartkówka dotycząca materiału z trzech ostatnich  tematów realizowanych     na maksymalnie pięciu ostatnich lekcjach. Nie musi być zapowiadana;

•b)      klasówka (sprawdzian diagnostyczny) obejmująca większą partię materiału określoną przez nauczyciela z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Termin winien być odnotowany w dzienniku lekcyjnym;

•2)      Praca i aktywność na lekcji;

•3)      Odpowiedź ustna;

  • 4) Praca projektowa;
  • 5) Praca domowa;
  • 6) Prowadzenie dokumentacji pracy na lekcji;
  • 7) Twórcze rozwiązywanie problemów.

 

 

§ 75

  Ocenianie śródroczne.

 

1. Ocena bieżąca.

1.Bieżące ocenianie wynikające z przedmiotowego oceniania winno być dokonywane systematycznie (minimum 5 ocen w semestrze).

2.Uczeń powinien zostać oceniony z każdej sprawności charakterystycznej dla danego przedmiotu.

3.Przy ocenianiu nauczyciel uzasadnia ocenę , daje uczniowi wskazówki, w jaki sposób może on poprawić swoje osiągnięcia edukacyjne.

4.Uzasadnienie powinno być sformułowane w sposób życzliwy dla ucznia i powinno uwzględniać jego wysiłek w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych.

5.W uzasadnieniu nauczyciel stosuje zasadę pierwszeństwa zalet.

6.Jedną z form oceniania bieżącego jest kartkówka ( pisemne sprawdzenie wiedzy         i umiejętności z trzech ostatnich lekcji ), trwająca do piętnastu minut.

7.Nauczyciel podczas oceniania stosuje zróżnicowaną ocenę : za odpowiedzi ustne, krótsze i dłuższe prace pisemne, zadania domowe, dodatkowo wykonane zadania, prace, itp.

2. Ocena z pisemnej pracy kontrolnej.

  • 1) Szczególnie ważna jest ocena z pisemnych prac klasowych. Ta forma oceniania jest obligatoryjna na zajęciach jeżyka polskiego i matematyki. Przeprowadzanie pisemnych prac klasowych z innych przedmiotów jest uzależnione od uznania nauczyciela.
  • 2) Pisemne prace klasowe obejmują większe partie materiału, trwają jedna lub dwie godziny lekcyjne i obowiązkowo poprzedzone są lekcją powtórzeniową.
  • 3) Prace klasowe są planowane w harmonogramie prac ze wszystkich przedmiotów na cały semestr.
  • 4) Praca klasowa musi być zapisana w dzienniku z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
  • 5) Prace klasowe powinny być sprawdzone i omówione z uczniami w ciągu dwóch tygodni od momentu napisania pracy i najpóźniej na tydzień przed klasyfikacją .
  • 6) Uczeń, który opuścił pracę klasową z przyczyn usprawiedliwionych lub otrzymał ocenę niedostateczną, może ją napisać na swój wniosek w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły. Termin i czas wyznacza nauczyciel tak, aby nie zakłócać procesu nauczania pozostałych uczniów.
  • 7) Zmiana terminu pracy klasowej (odejście od ustalonego harmonogramu) z ważnego powodu (np. choroba nauczyciela) może nastąpić z zachowaniem pkt 8 i pkt 4;
  • 8) W ciągu jednego tygodnia uczeń może pisać maksymalnie dwie prace klasowe, jedną w ustalonym dniu.
  • 9) W przypadku opuszczenia przez ucznia co najmniej 25% zajęć edukacyjnych nauczyciel może wyznaczyć mu pisemny sprawdzian frekwencyjny z materiału realizowanego w okresie nieobecności ucznia;

                                      

                                           § 76

 Nieprzygotowanie ucznia do lekcji.

 

1. Uczeń ma prawo zgłosić przed lekcją nieprzygotowanie w liczbie określonej                           w przedmiotowym ocenianiu, lecz nie częściej niż trzy razy w semestrze.

 

2. Nie ocenia się ucznia negatywnie w dniu powrotu do szkoły po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności.

 

3.Nie ocenia się negatywnie ucznia znajdującego się w trudnej sytuacji losowej (wypadek, śmierć bliskiej osoby i inne przyczyny niezależne od woli ucznia).

 

                                                                §77

  Wymagania edukacyjne. 

1. Szczegółowe wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen sformułowane są w przedmiotowych systemach oceniania opracowane z uwzględnieniem  możliwości edukacyjnych uczniów konkretnej klasy.

 

2.  W klasyfikacji semestralnej/ rocznej  ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  • 1) posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przyjęty przez nauczyciela w danej klasie;
  • 2) samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych uwzględnionych w programie przyjętym przez nauczyciela w danej klasie, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program opracowany przez nauczyciela;
  • 3) osiąga sukcesy w zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu krajowym lub posiada inne porównywalne sukcesy, osiągnięcia;
  • 4) laureat konkursów przedmiotowych i olimpiad o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim otrzymuje z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną;

3.  W klasyfikacji rocznej ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • 1) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przyjętym przez nauczyciela w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami;
  • 2) rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem nauczania przyjętym przez nauczyciela, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach;

 

4.  W klasyfikacji rocznej ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • 1) nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności określonych w programie nauczania przyjętym przez nauczyciela w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania ujęte w podstawie programowej (z uwzględnieniem rozszerzeń programowych);
  • 2) poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne (z uwzględnieniem rozszerzeń programowych).

5. W klasyfikacji rocznej  ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • 1) opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania przyjętym przez nauczyciela w danej klasie na poziomie treści zawartych w podstawie programowej;
  • 2) rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności (z uwzględnieniem rozszerzeń programowych).

 

6. W klasyfikacji rocznej  ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

  • 1) ma trudności z opanowaniem zagadnień ujętych w podstawie programowej, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki ;
  • 2) rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne typowe, o niewielkim stopniu trudności.

 

7.  W klasyfikacji rocznej ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • 1) nie opanował wiadomości i umiejętności ujętych w podstawie programowej, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu oraz nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.

 

8.  Nauczyciel zobowiązany jest, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej lub innej  poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego zaburzenia            i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiają sprostanie tym wymaganiom.

 

9. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, muzyki, plastyki i techniki należy             w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się                     z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

 

10. Dyrektor Szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, lub informatyki  na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.

 

11. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub informatyki uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony" albo "zwolniona";

 

 

 

§ 78

 Klasyfikacja śródroczna i roczna.

1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:

        I   semestr   -   IX  -  I

       II   semestr   -  II  -   VI 

 

2. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny  zachowania.

 

3. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się na koniec I semestru, a roczne na koniec      II semestru.

 

4.Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne   na podstawie systematycznej oceny pracy uczniów z uwzględnieniem oceny bieżącej. 

 

5. Na miesiąc przed śródrocznym (rocznym) plenarnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne informują ucznia o przewidywanej dla niego śródrocznej (rocznej) niedostatecznej ocenie klasyfikacyjnej oraz nagannej ocenie zachowania i odnotowują ten fakt w dzienniku. Na tydzień przed plenarnym posiedzeniem Rady pedagogicznej informują ucznia o przewidywanych pozostałych ocenach.

6. Wychowawca  klasy  zobowiązany  jest  przekazać rodzicom  (prawnym  opiekunom)  ucznia  informacje o przewidywanej  dla  niego  rocznej  (semestralnej) ocenie  niedostatecznej oraz nagannej ocenie zachowania  podczas  indywidualnej  rozmowy          lub w formie pisemnej.

 

7.Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi  lub utrudni  kontynuowanie  nauki  w  klasie  programowo  wyższej,  Szkoła  stwarza  uczniowi  szanse  uzupełnienia braków w terminie do dwóch miesięcy        od klasyfikacji śródrocznej.                                       

                                 

                                        § 79

  Tryb i warunki uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny z zajęć edukacyjnych.

1. Za  przewidywaną  ocenę  roczną  przyjmuje  się  ocenę  zaproponowaną    przez  nauczyciela  zgodnie  z terminem ustalonym w Statucie Zespołu  ( § 77 pkt. 5 ).

2. Uczeń może ubiegać się o podwyższenie  przewidywanej oceny tylko o jeden stopień

    i tylko w przypadku, gdy co najmniej połowa  uzyskanych  przez  niego ocen cząstkowych

    jest równa ocenie, o którą się ubiega, lub jest od niej wyższa.

 

3. Uczeń nie może ubiegać się o ocenę celującą, jej uzyskanie regulują oddzielne przepisy .

 

4. Warunki ubiegania się o ocenę wyższą niż przewidywana:

  • 1) frekwencja na zajęciach z danego przedmiotu nie niższa niż 80% (z wyjątkiem długotrwałej choroby);
  • 2) usprawiedliwienie wszystkich nieobecności na zajęciach;
  • 3) przystąpienie do wszystkich przewidzianych przez nauczyciela form sprawdzianów i prac pisemnych;
  • 4) uzyskanie z wszystkich sprawdzianów i prac pisemnych ocen pozytywnych (wyższych niż ocena niedostateczna), również w trybie poprawy ocen niedostatecznych;
  • 5) skorzystanie z wszystkich oferowanych przez nauczyciela form poprawy, w tym - konsultacji indywidualnych.

 

5. Uczeń ubiegający się o podwyższenie oceny zwraca się z pisemną prośbą w formie podania do wychowawcy klasy, w ciągu 7 dni od ostatecznego   terminu  poinformowania uczniów     o przewidywanych ocenach rocznych.

 

6. Wychowawca klasy sprawdza spełnienie wymogu w ust.4 pkt 1 i 2, a nauczyciel przedmiotu spełnienie wymogów ust. 4 pkt 3, 4 i 5.

 

7. W przypadku spełnienia przez ucznia wszystkich warunków z ust. 4, nauczyciel przedmiotu wyraża  zgodę  na przystąpienie do poprawy oceny.

 

8. W  przypadku  niespełnienia  któregokolwiek  z  warunków  wymienionych                        w  punkcie 5 prośba  ucznia  zostaje odrzucona, a wychowawca lub nauczyciel odnotowuje  na podaniu przyczynę jej odrzucenia.

 

9. Uczeń  spełniający wszystkie warunki  najpóźniej  na  7  dni przed  klasyfikacyjnym posiedzeniem  Rady Pedagogicznej przystępuje do przygotowanego przez nauczyciela przedmiotu dodatkowego sprawdzianu pisemnego, obejmującego tylko zagadnienia ocenione poniżej jego oczekiwań.

10. Sprawdzian, oceniony  zgodnie  z  przedmiotowym ocenianiem, zostaje dołączony               do  dokumentacji nauczyciela przedmiotu.

 

11. Poprawa oceny rocznej  może  nastąpić jedynie  w przypadku,  gdy sprawdzian został zaliczony na  ocenę, o którą ubiega się uczeń lub ocenę wyższą.

 

12. Ostateczna  ocena  roczna  nie  może  być  niższa  od  oceny  proponowanej,  niezależnie  od  wyników sprawdzianu, do którego przystąpił uczeń w ramach poprawy.

 

§ 80

 Egzamin klasyfikacyjny.

1. Uczeń może być niesklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

 

2. Brak klasyfikacji oznacza, że nauczyciel nie mógł ocenić osiągnięć edukacyjnych ucznia    z powodu określonej w ust. 1 absencji.

 

3. Uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

 

4. Na wniosek ucznia niesklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny. W przypadku braku zgody Rady Pedagogicznej uczeń nie jest promowany do klasy programowo wyższej lub nie kończy szkoły.

 

5.  Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala Rada Pedagogiczna z zastrzeżeniem ust.7 i 8.

i uzgadnia go z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

 

6. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu           z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę zadań praktycznych.

 

7. Egzamin  klasyfikacyjny w przypadkach,  o  których  mowa  w  ust. 3, 4,  przeprowadza  nauczyciel  danych  zajęć  edukacyjnych  w  obecności  wskazanego  przez  Dyrektora  Szkoły  nauczyciela  takich  samych  lub  pokrewnych  zajęć edukacyjnych.

 

8. W  czasie  egzaminu  klasyfikacyjnego mogą być obecni - w  charakterze obserwatorów-  rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.

 

9. Z  przeprowadzonego  egzaminu  klasyfikacyjnego  sporządza  się  protokół  zawierający  skład  komisji, termin egzaminu  klasyfikacyjnego, zadania  (ćwiczenia)  egzaminacyjne, wyniki  egzaminu  klasyfikacyjnego  oraz  uzyskane  oceny. Do protokołu dołącza się pisemne prace  ucznia oraz zwięzłą  informację  o ustnych odpowiedziach ucznia.        Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

 

10. Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego ocena z zajęć edukacyjnych  jest  ostateczna  z zastrzeżeniem ust. 11 oraz § 81.

 

11. Uczeń, któremu w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego rocznego ustalono jedną ocenę niedostateczną, może przystąpić do egzaminu poprawkowego.

 

§ 81

  Egzamin poprawkowy. 

 

1. . Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.

Warunkiem koniecznym uzyskania takiej zgody jest przynajmniej dobra ocena z zachowania.

 

2. Wniosek do Rady Pedagogicznej o przeprowadzenie egzaminu poprawkowego składa uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) w terminie ustalonym przez Dyrektora szkoły.

 

3. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu             z plastyki, muzyki, informatyki, wychowania fizycznego, techniki,  z których to przedmiotów egzamin powinien mieć przede wszystkim formę zadań praktycznych.

 

4. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor w ostatnim tygodniu ferii letnich.

 

5.  W jednym dniu uczeń może zdawać egzamin tylko z jednego przedmiotu.

 

6. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora. W skład komisji wchodzą:

  • 1) Dyrektor - jako przewodniczący komisji;
  • 2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;
  • 3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.

7. Pytania egzaminacyjne układa egzaminator, a zatwierdza Dyrektor najpóźniej na dzień przed  egzaminem poprawkowym. Stopień trudności pytań powinien odpowiadać wymaganiom edukacyjnym, o  których mowa w  § 78 pkt 1 według pełnej skali ocen.

 

8. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje jako egzaminatora innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

 

9. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. 

 

10. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

 

11. Ocena ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest oceną ostateczną z zastrzeżeniem § 82 ust. 6.

 

12. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego                  w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez Dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.

 

13.Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.

 

14. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej  Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej (semestru programowo wyższego) ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym);

 

§ 82

Sprawdzian wiadomości i umiejętności w trybie odwoławczym.

 

1. Uczeń lub jego rodzice  (prawni opiekunowie) mogą  zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania  tej  oceny. Zastrzeżenia  mogą  być  zgłoszone  w  terminie  do 7 dni  po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

 

2. Dyrektor ,  w  przypadku  stwierdzenia,  że  roczna  ocena  klasyfikacyjna  z  zajęć  edukacyjnych   została ustalona  niezgodnie  z  przepisami  prawa  dotyczącymi  trybu  ustalania  tej  oceny,  powołuje  komisję,  która przeprowadza  sprawdzian  wiadomości       i umiejętności  ucznia w  formie  pisemnej  i  ustnej,  oraz  ustala  roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.

 

3. W skład komisji wchodzą:

  • 1) Dyrektor - jako przewodniczący komisji;
  • 2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
  • 3) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.

 

4. Nauczyciel,  o  którym  mowa  w  pkt  3,  może  być  zwolniony  z  udziału  w  pracy  komisji  na  własną  prośbę  lub  w innych,  szczególnie  uzasadnionych  przypadkach.          W  takim  przypadku  Dyrektor powołuje  innego nauczyciela  prowadzącego  takie  same  zajęcia  edukacyjne,  z  tym  że  powołanie  nauczyciela  zatrudnionego  w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

 

5. Ustalona  przez  komisję  roczna  ocena  klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może  być niższa od ustalonej wcześniej oceny.

 

6. Ocena  ustalona  przez  komisję  jest  ostateczna,  z  wyjątkiem  niedostatecznej  rocznej  oceny  klasyfikacyjnej  z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

 

7. Z  prac  komisji  sporządza  się  protokół  zawierający  skład  komisji,  termin  sprawdzianu,  zadania  sprawdzające, wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.             Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

 

8. Do  protokołu,  o  którym  mowa  w  pkt  7, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą  informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

 

9. Uczeń,  który  z  przyczyn  usprawiedliwionych  nie  przystąpił  do  sprawdzianu,               o  którym  mowa  w  pkt  2,  w wyznaczonym  terminie,  może  przystąpić do niego                     w dodatkowym  terminie,  wyznaczonym  przez  Dyrektora szkoły.

 

10. Przepisy  1-9  stosuje  się  odpowiednio  w  przypadku  rocznej oceny  klasyfikacyjnej      z zajęć edukacyjnych  uzyskanej  w  wyniku  egzaminu  poprawkowego, z tym że termin  zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 7 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. 

 

§ 83

 Ocena zachowania.

1. Ramowe kryteria oceny zachowania ustala zespół wychowawców.

 

2. Szczegółowe kryteria oceniania zachowania ustala wychowawca klasy, uwzględniając specyfikę zespołu.

 

3. Wychowawca na początku roku szkolnego  informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych  opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania       oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

 

4. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

  • 1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
  • 2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
  • 3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
  • 4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
  • 5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
  • 6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
  • 7) okazywanie szacunku innym osobom.

 

5. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali,  z  podanymi skrótami:

  • 1. wzorowe - wz;
  • 2. bardzo dobre - bdb;
  • 3. dobre - db;
  • 4. poprawne - popr;
  • 5. nieodpowiednie - ndp;
  • 6. naganne - ng.

 

6. Ocena  klasyfikacyjna  zachowania  nie  ma  wpływu na oceny klasyfikacyjne  z zajęć edukacyjnych  i  promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły zastrzeżeniem pkt 13i 14 .

 

7. Uczniowi  realizującemu  na  podstawie  odrębnych  przepisów  indywidualny  tok lub  program  nauki  oraz uczniowi spełniającemu obowiązek nauki poza szkołą nie ustala się oceny zachowania.

 

8. Uczeń lub jego rodzice  (prawni opiekunowie) mogą  zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna  ocena  klasyfikacyjna  zachowania została  ustalona  niezgodnie z przepisami  prawa dotyczącymi  trybu ustalania  tej oceny. Zastrzeżenia mogą  być zgłoszone w  terminie do 7 dni po zakończeniu  zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

 

9. Dyrektor  Szkoły  w  przypadku  stwierdzenia,  że  roczna  ocena  klasyfikacyjna  zachowania  została   ustalona niezgodnie z przepisami  prawa dotyczącymi  trybu  ustalania  tej oceny,  powołuje  komisję,  która ustala roczną ocenę  klasyfikacyjną w drodze  głosowania  zwykłą  większością  głosów;  w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

 

10. W skład komisji wchodzą:

  • 1) Dyrektor - jako przewodniczący komisji;
  • 2) wychowawca klasy;
  • 3) wskazany przez Dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie;
  • 4) pedagog;
  • 5) przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego;
  • 6) przedstawiciel Rady Rodziców.

 

11. Roczna ocena zachowania ucznia ustalona przez komisję jest ostateczna.

 

12. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin posiedzenia komisji, wynik głosowania, ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.                 Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

 

13. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

 

§ 84

 Tryb ustalania oceny zachowania:

  • 1. Uczeń ma prawo do samooceny w formie pisemnej zgodnie z kryteriami zachowania. Ocenę tę przedkłada do wglądu tylko wychowawcy - powinna ona być brana pod uwagę przy ustalaniu oceny śródrocznej i rocznej.

 

  • 2. Samorząd klasowy w porozumieniu z zespołem klasowym proponuje ocenę zachowania dla poszczególnych uczniów zgodnie z kryteriami ocen zachowania.

 

  • 3. Ostateczną ocenę ustala wychowawca klasy, zasięgając opinii zespołu uczącego dany oddział.

 

  • 4. Przewidywana ocena zachowania podana jest do wiadomości uczniów na tydzień przed radą klasyfikacyjną.

 

5.   Wychowawca przedkłada zespołowi klasyfikacyjnemu uzasadnienie oceny nagannej na  piśmie.

 

  • 5. Ocena może być zmieniona na radzie klasyfikacyjnej przez wychowawcę klasy w przypadku zaistnienia szczególnych okoliczności, np.: zgłoszenia przez uczących nauczycieli, dodatkowych, dotychczas nieznanych informacji pozwalających na obniżenie lub podwyższenie oceny zachowania.

 

§ 85

 Zasady oceniania zachowania.

  • 1. Ocena zachowania wyraża opinię szkoły o wypełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej, udziale w życiu klasy, szkoły i środowiska, postawie wobec kolegów i innych osób.

 

  • 2. W ocenianiu zachowania punktem wyjścia jest ocena dobra, którą otrzymuje uczeń awansem na początku roku szkolnego .
  • 3. Ocena zachowania wystawiana jest na podstawie ocen cząstkowych za:
  • 1) kulturę osobistą ucznia, gdzie czynniki pozytywne podwyższające ocenę (powyżej dobrej) to:
  • a) troska o estetykę własnego wyglądu i higienę osobistą,
  • b) dbałość o estetykę otoczenia,
  • c) życzliwość, kulturalny stosunek do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
  • d) troska o kulturę słowa i dyskusji,
  • e) poszanowanie godności własnej i innych,

 czynniki negatywne obniżające ocenę ( poniżej dobrej), to

  • f) celowe i świadome naruszenie sformułowanych wyżej warunków pozytywnych;
  • g) nieestetyczny wygląd.
  • 2) Stopień pilności i systematyczności ucznia, gdzie czynniki pozytywne podwyższające ocenę (powyżej dobrej) to:
  • a) sumienność w nauce i obowiązkach szkolnych,
  • b) przezwyciężanie trudności w nauce (wytrwałość, samodzielność, dążenie do doskonalenia wiedzy i umiejętności),
  • c) rozwijanie zainteresowań i uzdolnień (udział w kołach zainteresowań, olimpiadach, konkursach itp.),
  • d) systematyczność i punktualność uczęszczania na zajęcia szkolne,
  • e) aktywny udział w życiu klasy, szkoły,

          a czynniki  negatywne obniżające ocenę (poniżej dobrej):

  • a) celowe i świadome naruszanie sformułowanych wyżej warunków pozytywnych,
  • b) nieusprawiedliwione godziny nieobecności:

do 1 godziny

ocena wzorowa

2 - 3 godziny

ocena bardzo dobra

4 - 8 godzin

ocena dobra

9 - 12 godzin

ocena poprawna

13- 15 godzin

ocena nieodpowiednia

powyżej 15 godzin

ocena naganna

 

 

 

 

 

 

 

 

  • 4. Za opuszczenie bez usprawiedliwienia 40 godzin zajęć lekcyjnych uczeń może zostać ukarany naganą Dyrektora Szkoły.

 

  • 5. Stopień przestrzegania norm społecznych, etycznych:
  • 2) czynniki pozytywne podwyższające ocenę:
  • a) reagowanie na przejawy zła,
  • b) szacunek dla pracy innych,
  • c) pomoc innym,
  • d) troska o mienie szkolne i indywidualne,
  • e) udział w pracach samorządu i innych pracach społecznych na rzecz szkoły i środowiska,
  • f) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa,
  • g) przejawianie inicjatywy dotyczącej funkcjonowania szkoły.
  • 3) czynniki negatywne obniżające ocenę
  • a. celowe i świadome naruszanie powyżej sformułowanych czynników pozytywnych,
  • b. postawa egoistyczna, samolubna, wulgarna
  • c. lekceważący stosunek do zespołu klasowego, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
  • d. agresja, akty wandalizmu,
  • e. używanie alkoholu, narkotyków

 

7. W przypadku wyjątkowo drastycznych wykroczeń (kradzież, elementarne naruszenie norm prawnych, drastyczne naruszenie norm obyczajowych), uchwałą Rady Pedagogicznej uczniowi można wystawić ocenę naganną, nawet wtedy, gdyby był pod innym względem wzorowy.

§ 86

 

 Promowanie i ukończenie Szkoły.             

  • 1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy), jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.

 

  • 2. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 1, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.

 

  • 3. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.

 

  • 4. Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej (semestrze programowo najwyższym) i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych (semestrach programowo niższych) uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej oraz jeżeli ponadto przystąpił do sprawdzianu.

 

  • 5. Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

 

  • 6. Rada Pedagogiczna podejmuje decyzje w sprawie przyznania uczniom nagród ustanowionych przez kuratora oświaty.

 

 

Informację wytworzył lub odpowiada za treść Celina Hasiak dnia 20.06.2011
Opublikowana przez Celina Hasiak dnia 20.06.2011. Odsłon 493, Wersja 5drukuj
Wersja : 1 2 3 4 5 
Początek strony