Załącznik do uchwały Nr XXVI/262/2000
Rady Miejskiej w Nysie z dnia 30 maja 2000r.
Dział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Rozdział 1
§ 1.
1. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o :
1/ Szkole - należy przez to rozumieć Gimnazjum nr 2 im. Karpatczyków w Nysie;
2/ ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty
(Dz.U. z 1996r., Nr 67, poz. 329 z późn. zm),
3/ Statucie - należy przez to rozumieć Statut Gimnazjum nr 2 im. Karpatczyków w Nysie,
4/ Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej, organach Samorządu Uczniowskiego, Radzie Szkoły
i Radzie Rodziców - należy przez to rozumieć organy działające w szkole,
5/ uczniach i rodzicach - należy przez to rozumieć uczniów Szkoły oraz ich rodziców lub
prawnych opiekunów,
6/ wychowawcy - należy przez to rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece
wychowawczej powierzono jeden z oddziałów w Szkole.
7/ organie prowadzącym Szkołę - należy przez to rozumieć Gminę Nysa,
8/ organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą - należy przez to rozumieć
Kuratora Oświaty w Opolu .
2. Organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego,
w stosunku do decyzji wydanych przez Dyrektora w sprawach z zakresu obowiązku
szkolnego, jest Kurator Oświaty.
§2.
§ 3
1. Ustalona nazwa (Gimnazjum nr 2 im. Karpatczyków ) używana jest przez Szkołę w
pełnym brzmieniu.
§ 4
§ 5.
§ 6.
§ 7.
§ 8.
§ 9.
§ 10.
1. Zasady wydawania oraz wzory świadectw i innych druków szkolnych, sposób
dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów oraz zasady odpłatności za te
czynności określają odrębne przepisy.
Rozdział 3.
§ 11.
§ 12.
1. Rodzice i nauczyciele na zasadach określonych w Statucie, współdziałają ze sobą w
sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
§ 13.
1/ umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia Szkoły,
2/ pomaga przyszłym absolwentom dokonać świadomego wyboru kierunku dalszego kształcenia,
3/ działa w kierunku rozwijania zainteresowań uczniów poprzez organizowanie kół zainteresowań, imprez sportowych, olimpiad i konkursów,
4/ zapewnia wszechstronną pomoc uczniom mającym trudności z opanowaniem treści programu nauczania.
§ 14.
1/ kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zasad określonych w ustawie i przepisach do niej wykonawczych, w szczególności w Statucie, stosownie do warunków Szkoły i wieku uczniów.
2/ upowszechnia zasady tolerancji, wolności sumienia i poczucia sprawiedliwości,
3/ kształtuje postawy patriotyczne (także w wymiarze lokalnym),
4/ sprzyja zachowaniom proekologicznym,
5/ umożliwia uczniom podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej
i religijnej,
6/ szanuje indywidualność uczniów i ich prawo do własnej oceny rzeczywistości,
7/ budzi szacunek do pracy poprzez dobrze organizowane prace na rzecz Szkoły
i środowiska,
8/ wdraża do dyscypliny i punktualności.
§ 15.
1/ ścisłym respektowaniu obowiązujących w szkołach ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny,
2/ sprawowaniu w formach indywidualnych opieki nad niektórymi, potrzebującymi takiej opieki uczniami.
§ 16.
1/ podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych - nauczyciele prowadzący te zajęcia,
2/ podczas przerw - nauczyciele pełniący dyżury.
§ 17.
§ 18.
Obowiązki opiekunów podczas wycieczek organizowanych przez Szkołę określają odrębne przepisy.
§ 19.
1.Indywidualne formy opieki polegają w szczególności na :
1/ udzielaniu, w miarę możliwości finansowych Szkoły, doraźnej lub stałej pomocy
finansowej,
2/ zapewnianiu możliwości korzystania z pomocy pedagoga szkolnego.
§ 20.
ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ
§ 21.
i finansowych, określają odrębne przepisy.
w zakresie i na zasadach określonych w ustawie.
§ 22.
§ 23.
1. Kolegialnym organem Szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących
kształcenia, wychowania i opieki jest Rada Pedagogiczna.
§ 24.
1. W Szkole działają też organy Samorządu Uczniowskiego oraz, utworzona zgodnie z
unormowaniami ustawy i Statutu, Rada Rodziców.
§ 25.
§ 26.
§ 27.
1. Sposób postępowania w sprawie wstrzymania uchwały Rady Pedagogicznej określa
art. 41 ust. 3 ustawy.
§ 28.
1. Prowadzenie mediacji w sprawach spornych między działającymi w Szkole organami
oraz podejmowanie ostatecznych rozstrzygnięć w tego rodzaju sprawach należy do
Dyrektora.
§ 29.
1. Trybu, o którym mowa w przepisach poprzedzających, nie stosuje się do postępowań
uregulowanych odrębnymi przepisami, w szczególności w sprawach :
1/ odpowiedzialności dyscyplinarnej,
2/ odpowiedzialności porządkowej,
3/ sporów ze stosunku pracy w zakresie objętym właściwością sądów pracy.
§ 30.
§ 31.
§ 32.
1. Do właściwości Dyrektora należy w szczególności :
1/ w zakresie spraw bezpośrednio związanych z działalnością podstawową Szkoły :
a/ przedkładanie Radzie Pedagogicznej do zatwierdzenia wyników klasyfikacji i
promocji uczniów,
b/ podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania uczniów do Szkoły, przenoszenia
ich do innych klas lub oddziałów,
c/ występowanie do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej
szkoły,
d/ sprawowanie nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych w odrębnych
przepisach, w tym systematyczne hospitowanie lekcji i innych zajęć prowadzonych
przez nauczycieli, prowadzenie dokumentacji hospitacji,
e/ realizowanie zadań związanych z oceną pracy nauczycieli oraz opieką nad
nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie, określonych w odrębnych
przepisach,
f/ organizowanie warunków dla prawidłowej realizacji Konwencji o Prawach Dziecka.
2/ w zakresie spraw organizacyjnych :
a/ przygotowywanie projektów planów Szkoły,
b/ opracowywanie arkusza organizacyjnego Szkoły,
c/ ustalenie tygodniowego rozkładu zajęć.
3/ w zakresie spraw finansowych :
a/ opracowywanie planu finansowego Szkoły,
b/ przedstawienie projektu planu finansowego do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej
i Radzie Rodziców,
c/ realizowanie planu finansowego w szczególności poprzez dysponowanie
określonymi w nim środkami, stosownie do przepisów określających zasady
gospodarki finansowej szkół,
4/ w zakresie spraw administracyjno - gospodarczych oraz biurowych:
a/ sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno - gospodarczą Szkoły,
b/ organizowanie wyposażenia Szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny,
c/ organizowanie i nadzorowanie kancelarii Szkoły,
d/ nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentów przez nauczycieli oraz
prawidłowego wykorzystywania druków szkolnych,
e/ organizowanie przeglądu technicznego obiektów szkolnych oraz prac konserwacyjno-
remontowych ,
f/ organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku szkolnego,
5/ w zakresie spraw porządkowych, bhp i podobnych :
a/ zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
b/ egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników ustalonego w Szkole
porządku oraz dbałości o czystość i estetykę Szkoły,
c/ wykonywanie zadań dot. planowania obronnego, obrony cywilnej i powszechnej,
samoobrony.
§ 33.
1/ decyduje o zatrudnieniu i zwalnianiu nauczycieli oraz innych pracowników Szkoły,
2/ decyduje o przyznaniu nagród oraz wymierzaniu kar porządkowych nauczycielom
oraz innym pracownikom Szkoły,
3/ decyduje, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach
odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników
Szkoły,
4/ określa zakres odpowiedzialności materialnej nauczycieli i innych pracowników
Szkoły, zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych
warunków,
5/ współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi, w zakresie ustalonym
odrębnymi przepisami, a w szczególności :
a/ zasięga opinii w sprawach organizacji pracy Szkoły,
b/ ustala :
- regulaminy pracy, premiowania i nagradzania pracowników,
6/ administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych, zgodnie z ustalonym
regulaminem,
7/ może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły
problemowo - zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez
dyrektora gimnazjum na wniosek zespołu.
§ 34.
1. Dyrektor jest przedstawicielem Szkoły na zewnątrz.
§ 35.
§ 36.
1/ przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Szkoły
2/ składa Radzie Pedagogicznej okresowe sprawozdania z realizacji planów pracy
Szkoły,
3/ udziela Radzie Rodziców informacji o działalności dydaktyczno - wychowawczej
Szkoły.
Inne stanowiska kierownicze
§ 37.
§ 38.
Rada Pedagogiczna
§ 39.
1. W Szkole działa Rada Pedagogiczna.
§ 40.
1/ sposób przygotowywania, zwoływania, prowadzenia i dokumentowania zebrań Rady Pedagogicznej,
2/ wewnętrzną organizację Rady Pedagogicznej,
3/ kompetencje Przewodniczącego Rady Pedagogicznej,
4/ zasady dopuszczania do udziału w pracach Rady Pedagogicznej osób nie będących członkami tego organu Szkoły.
§ 41.
1/ zatwierdzanie planów pracy Szkoły po zaopiniowaniu przez Radę Rodziców,
2/ zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3/ ustalenie - po uzyskaniu opinii Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców - szczegółowych kryteriów ocen zachowania ucznia, trybu i zasad ich ustalania oraz trybu odwoławczego w tym zakresie,
4/ podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole po zaopiniowaniu przez Radę Rodziców,
5/ ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Szkoły,
6/ podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,
7/ uchwalanie i nowelizowanie Regulaminu swojej działalności,
8/ ustalanie, w sytuacjach szczególnych, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców, innego niż 45 minut - czasu trwania godziny lekcyjnej.
1/ powierzenie stanowiska Dyrektora kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący Szkołę,
2/ przedłużenie powierzenia stanowiska dotychczasowemu Dyrektorowi.
3/ powierzenie innych stanowisk kierowniczych w Szkole oraz odwoływanie z tych stanowisk,
4/ organizację pracy Szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
5/ projekt planu finansowego Szkoły,
6/ wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
7/ propozycje Dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
8/ podjęcie w Szkole działalności przez stowarzyszenia i organizacje, stosownie do art. 56 ustawy,
9/ wnioskuje o powołanie doraźnych lub stałych komisji - w tym komisji do wniosków, która zbiera w trakcie Rady Pedagogicznej wnioski podlegające omówieniu, zatwierdzeniu i wyznaczeniu terminu ich realizacji oraz osób odpowiedzialnych za ich prawidłowy przebieg.
10/ przygotowuje projekty nowelizacji Statutu Szkoły.
1/ może wnioskować o odwołanie osób zajmujących stanowiska kierownicze w Szkole,
2/ deleguje swoich przedstawicieli do pracy w innych organach.
§ 42.
§ 43.
1/ w sprawie ustalenia zasad tworzenia Rady Rodziców - Dyrektor,
2/ w innych sprawach, w szczególności celem nowelizacji zasad tworzenia Rady Rodziców - właściwy organ Rady Rodziców.
§ 44.
1/ termin i miejsce Zgromadzenia,
2/ stwierdzenie prawomocności Zgromadzenia (quorum), a także braku
prawomocności Zgromadzenia w pierwszym terminie,
3/ listę rodziców uczestniczących w Zgromadzeniu oraz listę innych
uczestników Zgromadzenia,
4/ przyjęty porządek obrad,
5/ treść podjętych uchwał,
6/ podpisy prowadzącego i protokolanta.
§ 45
•3. Zwykła większość głosów jest to taka liczba głosów „za", która przewyższa o co najmniej jeden głos liczbę głosów „przeciw". Głosy „wstrzymujące się" są pomijane.
§ 46
1/ w sprawie utworzenia Rady Szkoły,
2/ w sprawach określonych w Statucie.
§ 47.
•2. Zasady wydatkowania środków Funduszu określa Regulamin działalności Rady Rodziców.
§ 48
1. Wszyscy uczniowie Szkoły tworzą z mocy prawa Samorząd Uczniowski.
§ 49.
1. Organy Samorządu Uczniowskiego są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów Szkoły.
1/ Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego,
2/ Rada Samorządu Uczniowskiego.
§ 50.
§ 51.
1/w sprawie uchwalenia pierwszego Regulaminu Samorządu Uczniowskiego - Dyrektor,
2/ celem uchwalenia kolejnego lub nowelizacji Regulaminu Samorządu Uczniowskiego właściwy organ Samorządu Uczniowskiego.
1/ termin i miejsce Zgromadzenia,
2/ stwierdzenie prawomocności Zgromadzenia (quorum), a także braku prawomocności
w pierwszym terminie, jeśli taka sytuacja miała miejsce,
3/ listę uczniów uczestniczących w Zgromadzeniu oraz listę innych uczestników
Zgromadzenia,
4/ przyjęty porządek obrad,
5/ treść podjętych uchwał,
6/ podpisy prowadzącego i protokolanta.
Uczniowskiego podejmowane są zwykle większością głosów, w głosowaniu jawnym,
przy udziale w głosowaniu co najmniej połowy uczniów - w pierwszym terminie
Zgromadzenia.
§ 52.
1/ zebrania odbywają się wyłącznie w jednym terminie, bez względu na frekwencję,
2/ zwołującym i prowadzącym zebranie jest wychowawca,
3/ zbiorcze wyniki głosowania ustala Dyrektor, na podstawie sporządzanych przez
prowadzących, protokołów głosowań cząstkowych.
§ 53.
1. Szczegółowe kompetencje i zasady organizowania Zgromadzenia ogółu uczniów oraz
podejmowania uchwał przez ogół uczniów poza Zgromadzeniem normuje Regulamin
Samorządu Uczniowskiego.
§ 54.
2. Dyrektor zapewnia organom Samorządu Uczniowskiego organizacyjne, w tym lokalowe,
warunki działania oraz stale współpracuje z tymi organami poprzez opiekuna Samorządu.
§ 55
1/ prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią , celem i stawianymi wymaganiami,
2/ prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
3/ prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
4/ prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
5/ prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej, zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem,
6/ prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu .
1/ może występować z wnioskiem w sprawie utworzenia Rady Szkoły,
2/ wydaje opinie w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów,
3/ może wyrażać opinię w sprawie oceny pracy nauczyciela,
4/ występuje w sprawach określonych w Statucie.
DZIAŁ III
Rozdział 1
§ 56.
A/ I - od dnia rozpoczęcia zajęć dydaktyczno - wychowawczych we wrześniu do dnia posiedzenia Rady Klasyfikacyjnej za I semestr
B/ II - od poniedziałku wypadającego bezpośrednio po Radzie Klasyfikacyjnej kończącej I semestr do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno - wychowawczych.
§ 57.
1. Podstawę organizacji pracy Szkoły w danym roku szkolnym stanowią :
1/ plan pracy Szkoły,
2/ arkusz organizacyjny szkoły,
3/ tygodniowy rozkład zajęć.
§ 58.
§ 59.
§ 60.
Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalony przez Dyrektora na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego Szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 61.
Zasady tworzenia, treść i sposób realizacji planu finansowego określają odrębne przepisy.
Formy prowadzenia działalności dydaktyczno - wychowawczej.
§ 62.
§ 63.
§ 64.
1/ Przy organizacji i przeprowadzaniu wycieczek współdziałają nauczyciele, rodzice i uczniowie.
2/ Kierownikiem wycieczki może być wychowawca klasy lub inny nauczyciel. Funkcję
opiekunów winni pełnić nauczyciele bądź rodzice uczniów.
3/ Koszty kierownika i opiekunów wycieczek pokrywają rodzice uczestników
wycieczek.
4/ Rodzice, którzy zadeklarowali udział swojego dziecka w wycieczce, a następnie
deklarację tę wycofali, zobowiązani są do pokrycia strat, jakie powstały z tego tytułu.
5/ Rodzice zobowiązani są do zapewnienia bezpieczeństwa uczniów biorących udział w
wycieczce w drodze na miejsce zbiórki i z powrotem.
6/ Uczniowie, którzy nie uczestniczą w wycieczce klasowej, organizowanej w czasie
zajęć szkolnych zobowiązani są do udziału w zajęciach razem z klasą równoległą,
wskazaną przez dyrektora, w porozumieniu z wychowawcą.
7/ Wypełnioną kartę wycieczki wychowawca ( organizator) oddaje dyrektorowi szkoły :
a/ w przypadku wycieczki krajowej na 3 dni wcześniej,
b/ w przypadku wycieczki zagranicznej na 1 miesiąc wcześniej.
§ 65.
§ 66.
1/ organizowanie pomocy w nauce, tworzenie warunków do nauki własnej, przyzwyczajanie .
lub w innych godzinach ustalonych z Dyrektorem (w zależności od potrzeb szkoły).
§ 68.
1. Zajęcia prowadzone w świetlicy realizuje się zgodnie z rocznym planem pracy Szkoły.
§ 69.
1. Szczegółowe zasady korzystania ze świetlicy określa Regulamin ustalony przez
Dyrektora Szkoły.
Rozdział 4.
§ 70.
1/ wypożyczalnia,
2/ czytelnia,
3/ sala audio - wizualna.
§ 71.
1. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice,
a także - za zgodą dyrektora - inne osoby.
§ 72.
1. Do zakresu działania nauczyciela bibliotekarza w szczególności należy :
1/ dokonywanie w ramach przyznanych funduszy, racjonalnych zakupów książek i
czasopism oraz właściwe opracowywanie zbiorów,
2/ zorganizowanie udostępniania zbiorów,
3/ dokonywanie analiz stanów czytelnictwa uczniów i nauczycieli oraz inspirowanie
czytelnictwa,
4/ prowadzenie zajęć przysposobienia czytelniczego,
5/ współpraca z nauczycielami przedmiotów i wychowawcami przy kształtowaniu
właściwej struktury zbiorów oraz organizacji obiegu lektur i przygotowywaniu
materiałów na lekcje,
6/ dbałość o urządzanie lokalu i zaopatrzenie w sprzęt i pomoce,
7/ inwentaryzacja i zabezpieczenie zbiorów,
8/ opracowanie regulaminów wypożyczalni i czytelni - regulaminy te podlegają
zatwierdzeniu przez dyrektora,
§ 73.
§ 74.
1. Szczegółowe zasady korzystania z biblioteki określa Regulamin ustalony przez Dyrektora
Szkoły.
Warunki bezpiecznego przebywania w szkole.
§ 75.
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
Rozdział 1.
Zagadnienia podstawowe.
§ 76.
i pracowników obsługi.
§ 77.
1. Kwalifikacje nauczycieli i innych pracowników Szkoły oraz zasady ich wynagradzania
określają odrębne przepisy.
Rozdział 2.
Zakres zadań nauczycieli - przepisy ogólne.
§ 78.
§ 79.
1/ sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami oraz odpowiada, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, za ich życie, zdrowie i bezpieczeństwo.
2/ zapewnia prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego, w szczególności poprzez :
a/ realizację programów nauczania i standardów nauczania,
b/ stosowanie właściwych metod nauczania,
c/ systematyczne przygotowywanie się do zajęć
d/ pełne wykorzystywanie czasu przeznaczonego na prowadzenie zajęć,
e/ właściwe prowadzenie pozostającej w jego gestii dokumentacji
działalności pedagogicznej,
3/ dba o pomoce dydaktyczno - wychowawcze i sprzęt szkolny,
4/ wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności oraz zainteresowania,
5/ udziela uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów.
§ 80.
1. Nauczyciele obowiązkowo uczestniczą w pracach Rady Pedagogicznej.
§ 81.
1. Do podstawowych zadań każdego nauczyciela należy także permanentne doskonalenie
umiejętności dydaktycznych oraz podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej, w
szczególności poprzez :
1/ pracę własną,
2/ udział w pracach zespołu przedmiotowego i wychowawczego,
3/ korzystanie z pozaszkolnych form wspierania działalności pedagogicznej,
4/ udział w formach Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli (WDN).
§ 82.
1. Zasady i tryb sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz oceniania pracy nauczycieli
określają odrębne przepisy.
§ 83.
1/ zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadniania decyzji w sprawie wyboru programu nauczania,
2/ wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,
3/ organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
4/ współdziałania w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych, warsztatów szkolnych a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,
5/ wspólne opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.
Zakres zadań wychowawcy.
§ 84.
1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w
szczególności :
1/ tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
2/ inspirowanie i wspomaganie działań zespołów uczniów,
3/ podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej,
4/ plan pracy wychowawczej napisany w oparciu o szkolny plan wychowawczy.
2. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 :
1/ otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
2/ wspólnie z uczniami i ich rodzicami :
a/ planuje i organizuje różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i
integrujące zespół uczniowski,
b/ ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji
wychowawcy.
3/ zapoznaje rodziców i uczniów z obowiązującymi w Szkole zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
4/ współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie (oddziale), uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych uczniów, którym z racji szczególnych uzdolnień albo z powodu napotykanych trudności i niepowodzeń szkolnych potrzebne jest zapewnienie indywidualnej opieki.
5/ utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu :
a/ poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo - wychowawczych ich dzieci,
b/ współdziałania z rodzicami, zwłaszcza okazywania im pomocy w ich
działaniach wychowawczych wobec dzieci oraz otrzymywania od rodziców
pomocy w swoich działaniach,
c/ włączania ich w sprawy życia klasy i Szkoły,
6/ współpracuje z pedagogami szkolnymi i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.
§ 85.
§ 86.
Zakres zadań pedagoga szkolnego.
§ 87.
1/ rozpoznawanie warunków rodzinnych, zdrowotnych , materialnych i psychofizycznych uczniów,
2/ udzielanie indywidualnej i zespołowej pomocy terapeutycznej potrzebującym tego uczniom,
3/ prowadzenie spraw z zakresu pomocy materialnej dla uczniów,
4/ kierowanie uczniów na badania specjalistyczne,
5/ inspirowanie oraz przeprowadzanie innych niż wymienione w przepisach poprzedzających, form działania o charakterze profilaktycznym, socjalizacyjnym i resocjalizacyjnym,
6/ udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich trudności w wychowywaniu własnych dzieci,
7/ udzielanie pomocy wychowawcom i pozostałym nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawującymi trudności wychowawcze.
1/ może przeprowadzać wywiady środowiskowe,
2/ może korzystać z dokumentów pozostających w gestii Szkoły,
3/ współdziała z odpowiednimi placówkami oświatowymi, sądowymi, policją
i stosownie do potrzeb, innymi podmiotami,
4/ może koordynować prace z zakresu orientacji zawodowej,
5/ zwraca uwagę na przestrzeganie postanowień Konwencji Praw Dziecka,
6/ pedagog realizuje działania we współdziałaniu z nauczycielami, rodzicami,
pielęgniarką, organami szkoły i instytucjami pozaszkolnymi oraz Poradnią
Psychologiczno - Pedagogiczną,
7/ Pedagog szkolny prowadzi dokumentację :
Rozdział 5.
§ 88.
1. Rzecznik praw ucznia to organ powołany do ochrony uczniów - ich wolności i praw
zagwarantowanych w dokumentach międzynarodowych i aktach prawnych wydanych
przez Sejm oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej.
§ 89.
2. Rzecznik praw ucznia wybierany jest z grona nauczycieli przez ogół uczniów w
głosowaniu równym, tajnym i powszechnym na kadencję trwającą jeden rok od dnia
wyborów.
§ 90.
3. Wybory na Rzecznika przeprowadza się jednocześnie z wyborami na przewodniczącego
samorządu.
§ 91.
1. Wybory są ważne, gdy liczba oddanych głosów wybrała co najmniej 50 % + 1 liczby
uczniów uprawnionych do głosowania.
§ 92.
1. Kompetencje i obowiązki Rzecznika Praw Ucznia :
1/ Rzecznik Praw Ucznia to należny organ Samorządu Uczniowskiego,
2/ do kompetencji Rzecznika Praw Ucznia należy występowanie w imieniu uczniów w
przypadku łamania ich praw,
3/ do obowiązków Rzecznika należy obrona praw ucznia wobec nauczycieli oraz organów
władzy szkolnej,
4/ każdy uczeń ma prawo złożyć do Rzecznika ucznia skargę dot. łamania jego praw,
5/ skargi winny być składane pisemnie,
6/ Rzecznik Praw Ucznia ma obowiązek w terminie 7 dni ustosunkować się do wniosku
ucznia. W przypadku niestwierdzenia pogwałcenia praw Rzecznik odmawia podjęcia
działań w sprawie, podając uzasadnienie. Odmowa winna być przedstawiona na piśmie,
7/ Rzecznik Praw Ucznia ma obowiązek zachować dyskrecję, jeśli wymaga tego dobro
sprawy, w której podjął się mediacji. W szczególności nie wolno mu podawać nazwiska
wnioskodawcy, jeśli wnioskodawca sobie tego nie życzy,
8/ Rzecznik za zgodą wnioskodawcy ma prawo do zbierania informacji dot. sprawy, w
której podejmuje się obrony praw ucznia,
9/ w przypadku, gdy sprawa dot. łamania praw ucznia bądź grupy uczniów przez
konkretnego nauczyciela, rzecznik ma prawo, za zgodą wnioskującego, podjąć rozmowy
z tym nauczycielem,
10/ w przypadku braku możliwości bezpośredniego załatwiania sprawy z nauczycielem,
a także we wszystkich innych przypadkach Rzecznik Praw Ucznia powinien zwrócić się
o pomoc do Dyrekcji, może również odwołać się do Rady Pedagogicznej oraz Rzecznika
Praw Ucznia przy Kuratorium.
Rozdział 1.
§ 93.
§ 94.
1/ z urzędu - dzieci zamieszkałe w obwodzie Szkoły,
2/ na prośbę rodziców (opiekunów prawnych) - dzieci zamieszkałe poza obwodem
Szkoły, jeśli w odpowiedniej klasie są wolne miejsca.
1/ laureatów konkursów o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim,
2/ liczbę punktów możliwych do uzyskania za wyniki sprawdzianu przeprowadzonego
w ostatnim roku szkoły podstawowej.
1/ świadectwa ukończenia klasy programowo niższej w szkole publicznej lub szkole
niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz odpisu arkusza
ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł,
2/ pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych na warunkach
określonych w odrębnych przepisach, w przypadku przyjmowania :
której obwodzie dziecko mieszka.
puli godzin do dyspozycji dyrektora):
Lp. |
TYP KLASY |
ZAJĘCIA ROZSZERZONE |
1.
|
POLONISTYCZNA |
Zwiększona ilość godzin j. polskiego. |
2.
|
MATEMATYCZNA |
Zwiększona ilość godzin matematyki. |
3.
|
PLASTYCZNA |
Zwiększona ilość godzin plastyki. |
4.
|
TURYSTYCZNA |
Zwiększona ilość godzin geografii. |
5.
|
EKOLOGICZNA |
Zwiększona ilość godzin biologii i chemii. |
6.
|
EUROPEJSKA |
Zajęcia dodatkowe z j. francuskiego. |
7.
|
INFORMATYCZNA |
Zwiększona ilość godzin informatyki. |
8. |
JĘZYKOWA Z ANGIELSKIM
|
Zwiększona ilość godzin z j. angielskiego. |
9.
|
JĘZYKOWA Z NIEMIECKIM |
Zwiększona ilość godzin z j. niemieckiego. |
10.
|
DWUJĘZYCZNA z angielskim |
j. angielski - kontynuacja, dodatkowo j. niemiecki |
11.
|
DWUJĘZYCZNA z niemieckim |
j. niemiecki - kontynuacja, dodatkowo j. angielski |
12.
|
DWUJĘZYCZNA |
j. angielski - kontynuacja, dodatkowo j. francuski |
13.
|
DWUJĘZYCZNA |
j. niemiecki - kontynuacja, dodatkowo j. francuski |
14. |
SPORTOWA |
|
15.
|
OGÓLNA |
Możliwość rozwijania zainteresowań w ramach zajęć pozalekcyjnych dla uczniów, którzy jeszcze nie mają sprecyzowanych zainteresowań. |
Rozdział 2.
Prawa i obowiązki ucznia.
§ 95.
1/ właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
2/ opieki wychowawczej i warunków pobytu w Szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
3/ korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w miarę możliwości finansowych szkoły,
4/ życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno - wychowawczym,
5/ swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dot. życia Szkoły a także światopoglądowych i religijnych - jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
6/ rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
7/ sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
8/ pomocy w przypadku trudności w nauce,
9/ korzystania z poradnictwa psychologiczno - pedagogicznego i zawodowego,
10/ korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
11/ wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania w organizacjach działających w Szkole.
w pkt. 2.
§ 96.
1/ przestrzegania obowiązujących w Szkole przepisów,
2/ podporządkowania się zaleceniom Dyrektora i innych nauczycieli oraz SU i Rady
Rodziców,
3/ systematycznego, aktywnego i punktualnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych
życiu Szkoły oraz starannego przygotowywania się do zajęć lekcyjnych w domu.
4/ przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i
innych pracowników Szkoły,
5/ dbania o własne życie, rozwój, zdrowie i higienę,
6/ dbania o wspólne dobro, ład i porządek w Szkole,
7/ naprawiania wyrządzonej przez siebie szkody, w razie niemożnosci naprawienia, koszty naprawy ponoszą rodzice,
8/ przeciwstawiania się przejawom brutalności i wulgarności,
9/ dbania o dobre imię Szkoły.
§ 97.
1/ wybitne osiągnięcia w nauce,
2/ rzetelną naukę i pracę na rzecz Szkoły.
3/ wzorową postawę, działalność i odwagę.
1/ pochwała wychowawcy wobec całej klasy,
2/ pochwała wychowawcy lub Dyrektora wobec uczniów Szkoły,
3/ list pochwalny wychowawcy lub Dyrektora do rodziców uczniów klas III,
4/ nagroda rzeczowa od wychowawcy lub Dyrektora,
5/ wzorowy absolwent może otrzymać odznakę „Najlepszy absolwent Gimnazjum nr 2 im. Karpatczyków w Nysie „. Odznaka ta przyznawana jest według odrębnego regulaminu.
§ 98.
1/ upomnieniem wychowawcy klasy z wpisem do zeszytu klasowego,
2/ pozbawieniem pełnionych w klasie funkcji,
3/ upomnieniem lub naganą Dyrektora z wpisem do dzienniczka i poinformowaniem rodziców,
4/ pozbawieniem pełnionych na forum Szkoły funkcji,
5/ zawieszeniem prawa do udziału w imprezach klasowych i szkolnych organizowanych poza zajęciami obowiązkowymi,
6/ obniżeniem oceny z zachowania - do nagannej ,
7/ przeniesieniem do innej klasy,
1/ uprawniony organ udowodnił uczniowi popełnienie przestępstwa,
2/ uczeń w stanie nietrzeźwym uczestniczył w zajęciach organizowanych przez Szkołę.
DZIAŁ VI
Wewnątrzszkolny system oceniania i klasyfikowania uczniów został opracowany na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych i uwzględnia oraz stosuje przepisy tego rozporządzenia.
§ 99
1. Wewnątrzszkolny system oceniania i klasyfikowania, zwany dalej „systemem"
obowiązuje w Gimnazjum nr 2 w Nysie.
§ 100.
1. Zadaniem systemu jest zapewnienie trafnego, rzetelnego , jawnego i obiektywnego
oceniania wspierającego rozwój ucznia, uwzględniającego jego indywidualne cechy
psychofizyczne oraz pełnienie funkcji diagnostycznej i motywacyjnej.
§ 101.
a/ bieżące, okresowe, roczne rozpoznanie i określenie poziomu opanowania
kompetencji przewidzianych programem nauczania,
b/ systematyczne dokumentowanie postępów uczenia się,
c/ motywowanie do samorozwoju,
d/ wyrabianie nawyku systematycznej pracy, samokontroli i samooceny,
e/ uświadomienie sukcesów i braków w zakresie opanowania umiejętności
określonych programem oraz potrzeb w zakresie wyrównania braków,
f/ ukierunkowanie samodzielnej pracy oraz doskonalenia metod uczenia się,
g/ aktywne uczestnictwo w procesie szkolnego oceniania oraz możliwości poprawy
swoich osiągnięć.
2. System ma za zadanie zapewnić nauczycielowi i szkole :
a/ ocenę poziomu nauczania,
b/ korygowanie organizacji i doskonalenia metod nauczania i wychowania,
c/ współpracę z uczniami w osiąganiu celów programowych
d/ modyfikację celów i programów kształcenia.
3. System ma za zadanie zapewnić rodzicom :
a/ znajomość wymagań stawianych ich dzieciom przez szkołę,
b/ szeroką i bieżącą informację o osiągnięciach i postępach dzieci (indywidualną i
zbiorową),
c/ pełną informację o różnych formach aktywności poznawczej dziecka oraz rozwoju
jego osobowości - trudnościach i specjalnych uzdolnieniach.
§ 102.
1. System obejmuje :
a/ zasady i kryteria oceniania uczniów kl. I - III gimnazjum,
b/ zasady klasyfikowania - tryb przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego,
c/ kryteria i zasady oceny z zachowania,
d/ warunki i zasady przyznawania wyróżnień uczniom.
§ 103.
1. Wewnątrzszkolny system oceniania określa : kryteria, metody, narzędzia, częstotliwość
oraz zasady oceniania.
§ 104
celujący cel 6
bardzo dobry bdb 5
dobry &; 2
niedostateczny ndst 1
Wg tej skali wystawiane będą oceny cząstkowe, okresowe jak i roczne.
w przypadku zgłoszenia nieprzygotowania do odpowiedzi „np.", w przypadku
zwolnienia „zw".
a/ ocenę niedostateczną (1) - otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawach programowych danego przedmiotu w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu, nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
b/ oceną dopuszczającą (2) - otrzymuje uczeń, który ma braki w opanowaniu podstaw programowych, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki, oraz rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności.
c/ ocenę dostateczną (3) - otrzymuje uczeń, który opanował umiejętności i wiadomości określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych oraz rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności.
d/ ocenę dobrą (4) - otrzymuje uczeń, który nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawach programowych oraz poprawnie stosuje wiadomości, samodzielnie rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne i praktyczne.
e/ ocenę bardzo dobrą (5) - otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie, oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi stosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach.
f/ ocenę celującą (6) - otrzymuje uczeń, który posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotów w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, oraz biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych lub osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych.
§ 105.
Stosuje się następujące sposoby oceniana :
- testy,
- rozmowy,
- obserwacja,
- analiza wytworów.
§ 106.
Ocenianiu podlegają w szkole :
a/ sprawdziany pisemne,
b/ testy,
c/ prace indywidualne,
d/ praca w grupach,
e/ odpowiedzi ustne,
f/ aktywność na lekcji,
g/ prace domowe.
§ 107.
1. Częstotliwość oceniania :
2. Ilość ocen cząstkowych w semestrze z danego przedmiotu powinna wynosić:
§ 108.
1. Podstawową dokumentacją oceniania jest zapis prowadzony w dzienniku zajęć lekcyjnych.
2. Oceny klasyfikacyjne są zapisywane w dokumentacji przebiegu nauczania. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych).
3. Nauczyciel jest zobowiązany do pisemnego uzasadnienia oceny sprawdzianu.
4. Nauczyciel przechowuje prace pisemne przez semestr.
5. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
6. Przy ocenianiu ucznia - nauczyciel uwzględniać będzie pisemne zalecenia Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej lub innych poradni specjalistycznych. Opinie te będą brane pod uwagę również przy ustalaniu wymagań edukacyjnych (np. obniżenie poziomu nauczania).
7. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, muzyki, plastyki nauczyciel ocenia wkład pracy ucznia.
8. W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły podejmuje decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego - decyzja oparta będzie na pisemnej opinii lekarskiej. W takiej sytuacji uczeń w miejsce oceny otrzymuje wpis „ zwolniony".
9. Uczniowie będą klasyfikowani dwa razy w roku.
§ 109.
1. Klasyfikowanie uczniów przeprowadza się w szkole na zasadach określonych w rozporządzeniu MENiS z dnia 7 września 2004r. z późniejszymi zmianami.
2. Śródroczną klasyfikację uczniów przeprowadza się raz w roku, w ostatnim tygodniu poprzedzającym posiedzenie Rady Pedagogicznej klasyfikacyjnej.
3. Dokładny termin śródrocznego i rocznego posiedzenia klasyfikacyjnej Rady Pedagogicznej ustala dyrektor szkoły.
§ 110.
1. Uczeń nieklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych może
zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą Rady Pedagogicznej, jeżeli powodem
nieklasyfikowania jest usprawiedliwiona nieobecność w szkole (rodzice mogą
usprawiedliwić do 5 dni).
2. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący indywidualny tok nauki lub
spełniający obowiązek szkolny bądź obowiązek nauki poza szkołą.
3. Egzamin poprawkowy może zdawać uczeń, który uzyskał jedną ocenę niedostateczną ( w
sytuacji wyjątkowej, również do egzaminu poprawkowego może przystąpić uczeń - za
zgodą Rady Pedagogicznej- jeśli ma dwie oceny niedostateczne).
4. Pisemną prośbę o przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego i poprawkowego składa do dyrektora szkoły uczeń za zgodą rodziców lub jego rodzice (prawni opiekunowie).
5. Termin egzaminu z uczniem i jego rodzicami oraz nauczycielem (nauczycielami) przedmiotu (przedmiotów) ustala dyrektor szkoły, nie później niż tydzień przed końcem roku szkolnego. W ciągu jednego dnia uczeń może być egzaminowany nie więcej niż z dwóch przedmiotów.
§ 111.
1. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności w szkole może uzyskać zgodę Rady Pedagogicznej na przystąpienie do egzaminu klasyfikacyjnego.
2. Pisemną prośbę o przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego i poprawkowego składa do dyrektora szkoły uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie).
3. Zgodę wyraża oraz termin egzaminu ustala Rada Pedagogiczna w formie uchwały podjętej bezwzględną większością głosów.
§ 112.
1. Egzamin poprawkowy i klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą :
2. W egzaminie mogą uczestniczyć w charakterze obserwatora rodzice dziecka.
3. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia może być zwolniony z przeprowadzonego egzaminu w szczególnych przypadkach.
§ 113.
1. Egzamin klasyfikacyjny i poprawkowy przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej z wyjątkiem przedmiotów :
z których egzamin ma formę ćwiczeń praktycznych.
2. Pytania egzaminacyjne ustala egzaminator w porozumieniu z przewodniczącym komisji. Stopień trudności pytań powinien być zróżnicowany odpowiednio do skali ocen stosowanych w szkole.
3. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający :
Do protokołu dołącza się pisemne odpowiedzi ucznia oraz zwięzłą informację o odpowiedziach ustnych.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.
§ 114.
1. Od oceny niedostatecznej ustalonej w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) mogą składać odwołanie w terminie 3 dni od daty egzaminu do dyrektora szkoły.
2. Dyrektor rozpatruje odwołanie w ciągu 10 dni i postanawia :
a/ oddalić odwołanie podając uzasadnienie,
b/ wyznaczyć powtórny termin egzaminu w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów
statutu szkoły.
§ 115.
Dla ucznia, który z udokumentowanych przyczyn losowych nie mógł przystąpić do egzaminu w wyznaczonym terminie, może być wyznaczony nowy termin odpowiednio w trybie § 112 i § 113.
§ 116.
1. W klasie III gimnazjum uczniowie zdają „egzamin gimnazjalny", obejmujący umiejętności z zakresu przedmiotów humanistycznych i przedmiotów matematyczno - przyrodniczych oraz wiadomości i umiejętności z zakresu języka obcego nowożytnego, ustalone w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu w ostatnim roku nauki w gimnazjum, określonych w odrębnych przepisach, zwany dalej „egzaminem gimnazjalnym".
1.1 Uczniowie przystępują do części trzeciej egzaminu gimnazjalnego z zakresu tego języka obcego nowożytnego, którego uczą się jako przedmiotu obowiązkowego.
1.2 W przypadku gdy uczeń uczy się w szkole więcej niż jednego języka obcego jako przedmiotu obowiązkowego, jego rodzice /prawni opiekunowie/ składają dyrektorowi szkoły pisemną deklarację o przystąpieniu ucznia do egzaminu gimnazjalnego z zakresu jednego z tych języków.
2. Egzamin gimnazjalny odbywa się w terminie ustalonym przez dyrektora CKE (Centralnej Komisji Egzaminacyjnej).
3. Egzamin przeprowadza Okręgowa Komisja Egzaminacyjna. Komisja ma obowiązek opracować i opublikować informator zawierający szczegółowy opis wymagań, kryteriów a także form przeprowadzania egzaminu. Informator publikuje się co najmniej na dwa lata przed terminem egzaminu. Informator oznaczony jest nazwą i numerem nadanym przez komisję okręgową.
4. Jeżeli uczeń do dnia 31 sierpnia nie przystąpi do egzaminu gimnazjalnego, będzie musiał powtarzać klasę III gimnazjum a następnie przystąpić do egzaminu.
5. Uczniowie z potwierdzonymi dysfunkcjami mają prawo przystąpić do egzaminu w formie dostosowanej do ich dysfunkcji.
6. Laureaci ostatniego stopnia wojewódzkich konkursów przedmiotowych z zakresu jednej z grup przedmiotów objętych egzaminem gimnazjalnym są zwolnieni z odpowiedniej części tego egzaminu, o której mowa w § 25 ust. 2.
7. Zwolnienie z części egzaminu gimnazjalnego jest równoznaczne z uzyskaniem z tej części najwyższego wyniku.
§ 117
Tryb i zasady ustalania semestralnej i rocznej oceny zachowania:
1. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
2.1 Śródroczna i roczna ocena zachowania uwzględnia w szczególności:
2.2 Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według skali określonej w statucie szkoły na podstawie Rozporządzenia MENiS z dnia 7 września 2004 roku, z późniejszymi zmianami.
2.3 Ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
z zastrzeżeniem pkt. 2.6.1 i 2.6.2 .
Ocenę wzorową zachowania otrzymuje uczeń, który:
Wywiązywanie się z obowiązków ucznia
Bardzo dobrą ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który:
Wywiązywanie się z obowiązków ucznia
Uczeń ponadto spełnia dowolne trzy wymogi spośród wymienionych:
Dobrą ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który:
Wywiązywanie się z obowiązków ucznia
Uczeń ponadto spełnia dowolne trzy wymogi spośród wymienionych:
Poprawną ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który:
Wywiązywanie się z obowiązków ucznia
Nieodpowiednią ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który:
Wywiązywanie się z obowiązków ucznia
Nie spełnia n.w. kryteriów:
Nie spełnia n.w. kryteriów:
Nie spełnia n/w kryteriów:
Nie spełnia n.w. kryterium:
Nie spełnia n.w. kryteriów:
Nie spełnia n.w. kryteriów:
Nie spełnia n.w. kryterium:
Naganną ocenę zachowania otrzymuje uczeń:
TERMINY I FORMY INFORMOWANIA UCZNIÓW ( RODZICÓW) O
PRZEWIDYWANYCH DLA NICH OCENACH KLASYFIKACYJNYCH.
§ 118.
§ 119.
§ 120
PROCEDURY ODWOŁAWCZE DOTYCZĄCE OCEN Z ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH ROCZNYCH ORAZ ROCZNEJ OCENY KLASYFIKACYJNEJ ZACHOWANIA
7. W skład komisji w przypadku oceny z zachowania wchodzą:
8. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem & 19 ust. 1 zgodnie z Rozp. MENiS z dnia 7 września 2004 r. i późniejszymi zmianami.
§ 121
PROGRAM DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH
UKŁAD PROGRAMU DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH Gimnazjum nr 2
im. Karpatczyków w Nysie.
Celem naszych działań jest stworzenie szkoły dającej szansę rozwoju dla każdego ucznia.
Chcemy aby nasz absolwent był :
będzie urzeczywistnianiem poniższych haseł :
J e s t e ś m y p o t o :
aby w atmosferze odpowiedzialności, kreatywności oraz dążenia do rozwoju i osiągnięcia sukcesów towarzyszyć uczniom w drodze do poznawania swoich możliwości oraz spełnienia siebie.
Struktura naszego gimnazjum opiera się zgodnym współistnieniu i współpracy trzech podmiotów : NAUCZYCIELI, UCZNIÓW, RODZICÓW.
Podstawą naszego działania jest rzetelne przekazywanie wiedzy, rozwijanie umiejętności nie zbędnych do osiągania radości życia, zdrowego i mądrego jego kierowania.
Chcemy być dla uczniów przewodnikami w drodze do radości
W działaniach wychowawczych drogowskazem dla nas będą doświadczenia i głęboka troska o przyszłość młodego pokolenia, przekazana nam przez nauczycieli gimnazjów karpackich.
Jesteśmy przekonani, że realizacja przyjętych założeń edukacyjnych w naszej szkole, przyniesie nam, naszym uczniom i rodzicom sukces, satysfakcję, zadowolenie i wzajemną życzliwość w tworzeniu przyjaznego miejsca nauki i pracy.
T o ż s a m o ś ć naszej szkoły będziemy tworzyć w oparciu o uniwersalny kodeks moralny i zestaw wartości, wokół których budow
Opublikowana przez Jarosław Klecza dnia 13.04.2007 15:31. Odsłon 8466, Wersja 13