Załącznik nr 1 do Statutu ZSS w Nysie

Program wychowawczy Zespołu Szkół Sportowych w Nysie

"Non scholae sed vitae discimus"
(Seneka)

1. Podstawy prawne >>
2. Ogólne założenia wychowawcze szkoły >>
3. Model absolwenta >>
4. Cele i zadania wychowawcze szkoły >>
5. Rola wychowawcy klasy >>
6. Rola rodziców w wychowaniu >>
7. Sport w szkole >>
8. Ceremoniał szkolny >>

1. Podstawy prawne

Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej

Artykuł 48 ust. 1

Określa prawo rodziców do wychowania. Z tego stwierdzenia wynika, że nauczyciele w zakresie wychowania mają funkcję wspomagającą i uzupełniającą w stosunku do rodziców. Oznacza to, że program wychowawczy szkoły powinien cieszyć się ogólną akceptacją rodziców oraz służyć rozwojowi uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej specyfiki w zakresie poziomu dojrzałości, wolności sumienia i wyznawanych przekonań.

Artykuł 54 ust. 3

Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami. Przepis art. 48 ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Artykuł 53 ust. 4

Religia kościoła lub innego związku wyznaniowego o uregulowanej sytuacji prawnej może być przedmiotem nauczania w szkole, przy czym nie może być naruszona wolność sumienia i religii innych osób.

Artykuł 72 ust. 1

Rzeczpospolita Polska zapewnia ochronę praw dziecka. Każdy ma prawo żądać od organów władzy publicznej ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją.

Ustawa o systemie oświaty - Preambuła Ustawy

Oświata w Rzeczypospolitej Polskiej stanowi wspólne dobro całego społeczeństwa; kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, a także wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Konwencji o Prawach Dziecka. Nauczanie i wychowanie - respektując chrześcijański system wartości - za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki. Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowie warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.

Artykułu 1 ustawy

System oświaty zapewnia w szczególności:
1. realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju,
2. wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny,
3. dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych i specjalnych form pracy dydaktycznej.

Artykuł 4 ustawy wyraźnie nawiązuje do zapisów Konstytucji RP.

Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia.

Artykuł 15

1. Nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18 roku życia.
2. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, oraz trwa do ukończenia gimnazjum, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia.

Artykuł 16 ust.5

Obowiązek szkolny spełnia się przez uczęszczanie do szkoły podstawowej i gimnazjum, publicznych albo niepublicznych.

Artykuł 18

Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są obowiązani do:
1. dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły,
2. zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne,
3. zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowywanie się do zajęć szkolnych.

Karta Nauczyciela - Artykuł 6

Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą; wspierać każdego ucznia w jego rozwoju oraz dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego. Nauczyciel obowiązany jest kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka; dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.

Statut szkoły.

Statut zawiera cele i zadania szkoły, prawa i obowiązki wszystkich organów szkoły, organizację szkoły oraz inne przepisy niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania.

2. Ogólne założenia wychowawcze szkoły

Program szkoły firmowany łacińską sentencją "Non scholae sed vitae discimus" jest odpowiedzią na wyzwanie współczesności i zakłada przygotowanie młodzieży naszej szkoły do świadomego, odpowiedzialnego i moralnego życia.
Stojąc w obliczu dezorientacji aksjologicznej w życiu moralnym, rozchwiania systemów wartości, degradacji człowieka, niepohamowanych wybuchów agresji, zachowań aspołecznych i alogicznych, upadku dobrych obyczajów, my nauczyciele szkoły oraz rodzice, postanawiamy wskazywać młodym drogę etycznych wyborów, poszanowania ludzkiej godności, umiłowania Ojczyzny, rozumnego pojmowania świata, rozwoju fizycznego i umysłowego, odwagi i poświęcenia.
Parafrazując nasze motto postanawiamy uczyć i wychowywać młodych, nie dla szkoły, lecz dla życia, mając na uwadze to, że najskuteczniejszą metodą wychowawczą jest przykład własny.
Uczniowie przyjmując tę sentencję, niech mają świadomość, że i oni w równej mierze odpowiedzialni są za swoje wychowanie.

do góry

3. Wzór absolwenta

ABSOLWENT SPORTOWEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ W NYSIE

OSIĄGNĄŁ CECHY OSOBOWOŚCI POSIADA UMIEJĘTNOŚCI
1. Co najmniej jeden sukces (naukowy, organizacyjny, sportowy)
2. Wykonał określone zadanie dla klasy, szkoły lub środowiska
3. Co najmniej raz był reprezentantem klasy, szkoły w konkursach, zawodach sportowych
4. Sprawności umysłowe rozwijające osobiste zainteresowania i zdolności
1. Zna zasady moralne i przestrzega ich
2. Jest prawdomówny
3. Nie wyraża się źle o innych
4. Potrafi określić swoje mocne i słabe strony
5. Jest koleżeński
6. Jest uczciwy
7. Jest wyrozumiały dla innych
8. Nie wszczyna kłótni i bójek
9. Odnosi się z szacunkiem do dorosłych
10. Dba o kulturę słowa
11. Dba o swój wygląd, jest czysty i zadbany
12. Dba o swój ubiór, przybory szkolne, itp.
13. Dba o mienie szkolne
14. Służy pomocą innym
15. Nie zaniedbuje się w nauce
16. Umie określić kim chciałby być w przyszłości i wie co musi spełnić, aby to osiągnąć
17. Szanuje przyrodę
18. Szanuje symbole narodowe
19. Umie zachować się w miejscach kultu religijnego, pamięci narodowej, miejscach kultury
20. Umie kulturalnie odmówić
1. Porozumiewania się
- umie słuchać, dyskutuje, sprawnie wyraża się;
- umie wyrażać swoje myśli w formie pisemnej;
- rozumie i w stopniu średnim posługuje się jednym językiem obcym;
2. Poznawcze
- posługuje się kategoriami czasu i przestrzeni
- poszukuje, porządkuje i wykorzystuje różne informacje
- dostrzega prawidłowości i opisuje je
- formułuje wnioski i rozwiązuje proste problemy
- rozpoznaje charakterystyczne cechy i własności liczb, figur, zjawisk i obiektów przyrodniczych
3. Uczenie się
- umie posługiwać się źródłami informacji
- czyta ze zrozumieniem
- umie przygotować się do sprawdzianów i testów
4. Społeczne
- organizuje pracę własną i zespołową
- umie prowadzić kulturalną konwersację,
- potrafi integrować się ze społecznością szkolną
- pozytywnie reaguje na kierowane uwagi
5. Praktyczne
- płynnie czyta
- sprawnie liczy
- posługuje się pisemnymi formami wypowiedzi (list, podanie, instrukcja, itp.)
- uprawia sport
- uczestniczy w zajęciach artystycznych
- umie obsługiwać komputer
- potrafi zwrócić się do innych o pomoc, wyjaśnienie, itp.
- umie rozwiązywać swoje problemy


ABSOLWENT GIMNAZJUM SPORTOWEGO W NYSIE


OSIĄGNĄŁ ZNA I ROZUMIE POSIADA UMIEJĘTNOŚCI
1. Co najmniej jeden sukces (naukowy, organizacyjny, sportowy)
2. W każdym roku wykonał określone zadanie dla klasy, szkoły lub środowiska
3. Co najmniej raz był reprezentantem klasy, szkoły w konkursach, zawodach sportowych
4. Sprawności umysłowe rozwijające osobiste zainteresowania i zdolności
I.
1. Mocne i słabe strony swojej osobowości i umie je wykorzystać i korygować
2. Istotę i metody samokształcenia i rozwoju osobowego
3. Istotę odpowiedzialności
4. Wolności i zasady moralne
5. Etapy biologicznego i psychicznego rozwoju człowieka i potrzeby z nimi związane

II. Istotę koleżeństwa, partnerstwa i przyjaźni

III.
1. Istotę tolerancji
2. Zasady dobrych obyczajów i kultury bycia
3. Swoje prawa obywatelskie oraz zasady uczestniczenia w życiu społeczeństwa demokratycznego
4. Informacje dotyczące współczesnych wydarzeń w Polsce, Europie i świecie

IV.
1. Moralne aspekty stosunku człowieka do świata przyrody
2. Problemy i zagrożenia ekologiczne i cywilizacyjne

V.
1. Zasady bezpieczeństwa, higieny życia, pracy i wypoczynku
2. Historię i kulturę własnego narodu i regionu oraz dostrzega ich związek z kulturą starożytną i chrześcijaństwem
3. Konieczność dokonywania wyboru wartości i życia zgodnego z etyką oraz dobrem wspólnym
1. Porozumiewania się
- słucha, dyskutuje, sprawnie wyraża się na piśmie
- przewiduje skutki wypowiedzi, a także ich etyczny wymiar
- rozumie i włada dobrze jednym językiem obcym
2. Poznawcze
- posiada pełną argumentację do kontynuowania nauki
- poszukuje, porządkuje i wykorzystuje różne informacje
- formułuje wnioski i rozwiązuje problemy w sposób twórczy
3. Uczenia się - umie korzystać z różnych źródeł wiedzy i informacji
- czyta szybko ze zrozumieniem
- umie przygotować się do sprawdzianów i egzaminów
4. Społeczne
- organizuje pracę własną i zespołową
- umie negocjować, integrować się ze społecznością
- reaguje na sugestię i krytykę
5. Praktyczne
- umie obsługiwać komputer, korzysta z internetu i innych urządzeń technicznych
- uprawia sport, bierze udział w działaniach rekreacyjnych i artystycznych
- umie radzić sobie w sytuacjach trudnych i stresowych


do góry

4. Cele i zadania wychowawcze szkoły

4.1. Sportowa Szkoła Podstawowa w Nysie.

1) Wdrażanie do przestrzegania zasad dobrych obyczajów i kultury osobistej

Zadanie 1. Uczestnictwo uczniów w imprezach środowiskowych i szkolnych.
Zadanie 2. Uczenie zasad kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych.
Zadanie 3. Uczenie właściwych zachowań w środowisku rodzinnym oraz w szkole.
Zadanie 4. Kształtowanie umiejętności nawiązywania i utrzymywania poprawnych kontaktów z rówieśnikami oraz z dorosłymi.
Zadanie 5. Kształtowanie umiejętności przestrzegania norm społecznych, umiejętności współdziałania.
Zadanie 6. Kształtowanie umiejętności prawidłowego odczytywania swoich stanów emocjonalnych oraz poczucia własnej wartości.
Zadanie 7. Uczenie kultury słowa i kulturalnego bycia.

2) Rozwijanie osobowości uczniów

Zadanie 1. Rozwijanie zdolności poznawczych i zainteresowań uczniów.
Zadanie 2. Kształtowanie umiejętności uczenia się i korzystania z źródeł informacji.
Zadanie 3. Kształtowanie umiejętności świadomego i wybiórczego korzystania z środków masowego przekazu.
Zadanie 4. Uwzględnianie indywidualnych potrzeb dzieci i młodzieży.
Zadanie 5. Rozbudzanie wrażliwości estetycznej.

3) Kształtowanie postaw prozdrowotnych

Zadanie 1. Kształtowanie umiejętności dbania o własne ciało.
Zadanie 2. Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznego zachowywania się.
Zadanie 3. Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów okresu dorastania.
Zadanie 4. Wyrabianie czujności wobec zagrożeń dla zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego.
Zadanie 5. Eliminowanie stresu szkolnego.
Zadanie 6. Wyrabianie nawyku czynnego wypoczynku.

4) Wychowanie patriotyczne.

Zadanie 1. Zapoznawanie z symbolami narodowymi, państwowymi, religijnymi.
Zadanie 2. Kultywowanie tradycji rodzinnych na tle kultury regionu.
Zadanie 3. Rozwijanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej i narodowej.
Zadanie 4. Kultywowanie kultury polskiej.
Zadanie 5. Rozwijanie szacunku dla dobra wspólnego.

4.2. Gimnazjum Sportowe w Nysie.

1) Kształtowanie umiejętności rozpoznawania wartości moralnych

Zadanie 1. Uczenie rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości.
Zadanie 2. Wykształcenie umiejętności rozumienia istoty tolerancji.
Zadanie 3. Rozbudzanie szacunku dla ludzi o odmiennych poglądach.

2) Kształtowanie odpowiedzialności uczniów za rozwój osobowy i samokształcenie

Zadanie 1. Rozwój zainteresowań poznawczych, kształtowanie twórczego myślenia.
Zadanie 2. Kształtowanie umiejętności krytycznego spojrzenia na własną osobę oraz odczytywania swoich stanów emocjonalnych.
Zadanie 3. Kształtowanie samorządności.
Zadanie 4. Przygotowanie do rozumienia języka mediów.
Zadanie 5. Kształtowanie umiejętności świadomego i wybiórczego korzystania z źródeł informacji.
Zadanie 6. Rozwijanie wrażliwości estetycznej uczniów.
Zadanie 7. Kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania się.

3) Kształtowanie postaw prozdrowotnych.

Zadanie 1. Kształtowanie umiejętności dbania o własne ciało, zdrowie i sprawność fizyczną.
Zadanie 2. Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów okresu dojrzewania.
Zadanie 3. Profilaktyka uzależnień.
Zadanie 4. Doskonalenie umiejętności postępowania w sytuacji zagrożenia.
Zadanie 5. Zapoznawanie uczniów z zagrożeniami cywilizacyjnymi.
Zadanie 6. Eliminowanie stresu szkolnego.

4) Wychowanie patriotyczne.

Zadanie 1. Wprowadzanie uczniów w życie lokalne.
Zadanie 2. Kultywowanie tradycji rodzinnych na tle kultury regionu..
Zadanie 3. Rozwijanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej i narodowej.
Zadanie 4. Kultywowanie kultury polskiej.
Zadanie 5. Rozwijanie szacunku dla dobra wspólnego.

do góry

5. Rola wychowawcy klasy

Wychowawca klasy jest przewodnikiem życia dla powierzonych jego opiece uczniów. Jest dla nich przykładem.
Zadaniem wychowawcy klasowego jest:
1) Wprowadzanie wychowanków w świat praw moralnych
2) Wdrażanie uczniów do twórczego poznawania samego siebie i kierowania własnym rozwojem
3) Przygotowywanie uczniów do odpowiedzialnego życia w społeczeństwie demokratycznym
4) Przekazywanie wiedzy z zakresu skutecznych metod uczenia się i samokształcenia
Obowiązki wychowawcy:
1) Planowanie i realizacja klasowego programu wychowawczego
2) Włączanie rodziców do pracy wychowawczej w klasie i szkole
3) Organizacja imprez rekreacyjnych i artystycznych w klasie
4) Kształtowanie postaw moralnych uczniów
5) Integracja zespołu klasowego
6) Kształtowanie samorządności uczniów
7) Stwarzanie sytuacji wychowawczych mających na celu kształtowanie odpowiedzialności, koleżeństwa, przyjaźni, wrażliwości, tolerancji
8) Przekazywanie wiedzy z zakresu rozwoju osobowego człowieka, zachowania się w różnych sytuacjach życiowych, kulturalnego stylu bycia, radzenia sobie w sytuacjach trudnych
9) Współpraca z rodzicami, w tym organizacja zebrań klasowych rodziców
10) Kształtowanie postaw patriotycznych
11) Rozpoznawanie problemów i zagrożeń w klasie
12) Czuwanie nad postępami w nauce oraz frekwencją czniów
13) Współpraca z rzecznikiem praw ucznia.
Prawa wychowawcy klasy:
1) Ustala oceny z zachowania
2) Udziela nagrody i kary
3) Decyduje w sytuacjach konfliktowych w relacjach uczeń-uczeń, uczeń-nauczyciel, rodzice-nauczyciel
4) Wnioskuje do dyrekcji szkoły oraz innych organów szkoły we wszystkich sprawach dotyczących wychowanków.

do góry

6. Rola rodziców w wychowaniu

Uznając pierwszeństwo rodziców w wychowaniu, szkoła podejmuje działania wychowawcze, zgodnie z ich intencją.

Pierwszeństwo to stawia z kolei rodziców w roli aktywnych realizatorów programu wychowawczego szkoły.

Zarówno wyniki badań naukowych jak i potoczna mądrość życiowa, podkreślają szczególną rolę, jaką w rozwoju człowieka odgrywa jego dzieciństwo i doświadczenia wyniesione z domu rodzinnego. Kierunki rozwoju dzieci wyznaczają w znacznym stopniu osobowość matki i ojca.

Zadaniem rodziców jest zaspokajanie potrzeb materialnych dzieci, ale przede wszystkim zapewnienie im możliwości właściwego rozwoju fizycznego, emocjonalnego, intelektualnego i społecznego.

Zadania te należy realizować poprzez:

1) wykazywanie pełnej troski i zainteresowania problemami dziecka
2) pozytywne motywowanie dzieci do obowiązków wobec rodziny i szkoły
3) budowanie poczucia własnej wartości dziecka
4) pomoc dziecku w pokonywaniu trudności
5) kształtowanie postawy życzliwości i wyrozumiałości w kontaktach z innymi ludźmi
6) wychowywanie w posłuszeństwie
7) stawianie wymagań adekwatnych do wieku i poziomu emocjonalnego dziecka
8) kształtowanie postaw kulturalnego zachowywania się i wysławiania
9) kształtowanie postaw szacunku dla starszych
10) kultywowanie tradycji rodzinnych i narodowych
11) kształtowanie postaw krytycznej analizy i selekcji informacji docierających do dziecka
12) uczenie dokonywania właściwych wyborów
13) uczestniczenie z dziećmi w imprezach kulturalnych, sportowych i innych
14) uczestnictwo w życiu szkoły
15) systematyczny kontakt z wychowawcą klasy.

Rodzice są odpowiedzialni za postępy ich dzieci w nauce, za ich zachowanie w szkole oraz frekwencję.

do góry

7. Sport w szkole

Szkoła zapewnia uczniom , dziewczętom i chłopcom, aktywność sportową w klasach sportowych oraz w klasach z poszerzonym programem wychowania fizycznego, w dyscyplinach: gimnastyce sportowej oraz hokeju na trawie.
Ponadto organizuje zajęcia sportowe w piłce nożnej, koszykówce, siatkówce, lekkiej atletyce oraz innych dyscyplinach sportowych, w zależności od potrzeb oraz możliwości finansowych.

do góry

8. Ceremoniał szkolny

1. Ceremoniał szkolny stosuje się w przypadku:

  1) Rozpoczęcia roku szkolnego.
  2) Uroczystego apelu.
  3) Świąt narodowych.
  4) Dnia Komisji Edukacji Narodowej.
  5) Ważnych akademii i uroczystości szkolnych.
  6) Pasowania uczniów klas I szkoły podstawowej oraz gimnazjum.
  7) Zakończenia roku szkolnego.
  8) Pożegnania nauczyciela.
  9) Pożegnania absolwentów.
  10) W przypadkach szczególnych określonych przez Prezydenta RP lub Rząd Polski.

2. Do ceremoniału należy:

  1) Wciągnięcie flagi narodowej na maszt.
  2) Odśpiewanie hymnu narodowego.
  3) Wprowadzenie sztandaru szkoły.
  4) Przemówienie okolicznościowe dyrektora szkoły.
  5) Udzielanie nagród i wyróżnień: uczniom, nauczycielom, rodzicom oraz pracownikom szkoły.
  6) Występ okolicznościowy uczniów szkoły.

3. Udział w poczcie sztandarowym oraz w poczcie flagowym jest szczególnym wyróżnieniem dla uczniów szkoły.

4. Poczet sztandarowy oraz poczet flagowy składa się z uczniów wytypowanych przez Samorząd Uczniowski szkoły. Skład pocztów zatwierdza dyrektor szkoły.

5. Pożegnanie absolwentów szkoły podstawowej odbywa się w ostatnim dniu nauki w południe.

6. Pożegnanie absolwentów gimnazjum odbywa się w ostatnim dniu nauki w godzinach popołudniowych.

7. W uroczystości pożegnania absolwentów biorą udział ich rodzice.

8. Uroczystość pożegnania absolwentów ma szczególnie podniosły charakter.

9. Dyrektor ogłasza 10 najlepszych absolwentów szkoły.

do góry

Program skonsultowano z rodzicami szkoły.
Program przyjęto uchwałą Rady Pedagogicznej dnia 11 kwietnia 2000r oraz z późniejszymi zmianami - Uchwałą nr 7/02/03 Rady Pedagogicznej, Samorządu Uczniowskiego w dniu 6.09.2002r, Rady Rodziców w dniu 9.09.2002r oraz uchwałą Rady Szkoły, dnia 20 września 2002r.

do góry