Załącznik nr2 do Statutu ZSS w Nysie

Wewnątrzszkolny System Oceniania Zespołu Szkół Sportowych w Nysie

§ 1
Cele oceniania

1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowaniu oceny.

2. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

3. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
  - wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
  - postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
  - dbałość o honor i tradycje szkoły;
  - dbałość o piękno mowy ojczystej;
  - dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
  - godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
  - okazywanie szacunku innym osobom.

4. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu :
  1) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie,
  2) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
  3) motywowanie ucznia do postępów w nauce i zachowaniu
  4) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
  5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

5. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
  1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców (prawnych opiekunów),
  2) ustalenie kryteriów oceniania zachowania,
  3) bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie, według skali i w formach przyjętych w danej szkole oraz zaliczanie niektórych zajęć edukacyjnych,
  4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
  5) ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego.
  6) ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
  7) ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

§ 2
Sposoby informowania rodziców i uczniów o wymaganiach i osiągnięciach edukacyjnych

1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego zaznajamiają uczniów z wymaganiami edukacyjnymi wynikającymi z realizowanego przez siebie programu nauczania, ze sposobami sprawdzania osiągnięć, warunkami i trybem uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.

2. Wychowawca na pierwszym zebraniu z rodzicami w nowym roku szkolnym informuje rodziców (opiekunów prawnych) o ogólnych wymaganiach edukacyjnych na poszczególne oceny, o sposobie oceniania zachowania i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej. Zaznajomienie się z przepisami rodzice (prawni opiekunowie) potwierdzają podpisem na liście obecności. Szczegółowe wymagania edukacyjne z poszczególnych przedmiotów dostępne są: w bibliotece szkolnej, u dyrektora szkoły oraz u nauczyciela danego przedmiotu.

3. W przypadku nieobecności na zebraniu rodzice (prawni opiekunowie) mają możliwość zapoznania się z wymaganiami edukacyjnymi w bibliotece szkolnej, u dyrektora szkoły oraz u nauczyciela danego przedmiotu.

4. Wychowawca na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów o sposobie oceniania zachowania i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

5. Przedmiotowe systemy oceniania są do wglądu dla uczniów i rodziców (opiekunów prawnych) w szkolnej bibliotece.

6. Każdy nauczyciel dysponuje kompletem wymagań edukacyjnych z prowadzonych przez siebie zajęć do wglądu dla uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych).

7. Sposoby informowania rodziców o postępach w nauce i frekwencji ich dzieci:
  - ogólnoklasowe i indywidualne spotkania z nauczycielami/wychowawcami (zgodnie z kalendarzem);
  - indywidualne spotkania w terminie ustalonym przez nauczyciela w miarę potrzeb (potwierdzone zapisem nauczyciela/wychowawcy w dzienniku lekcyjnym);
  - indywidualne spotkania na prośbę rodziców ( opiekunów prawnych) mogą się odbyć pod warunkiem, że nie zakłóca to organizacji pracy nauczyciela i bezpieczeństwa uczniów. Gdy zachodzą w/w okoliczności nauczyciel ma prawo odmówić rozmowy.
  - korespondencja w dzienniczku/zeszycie ucznia (oceny bieżące, klasyfikacyjne, ewentualne uwagi, pochwały);
  - informacje telefoniczne (potwierdzone zapisem nauczyciela/wychowawcy klasy w dzienniku lekcyjny).

8. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).

9. Sprawdzone i ocenione prace pisemne uczeń otrzymuje do wglądu na zasadach ustalonych przez nauczycieli. Na każdą prośbę rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel zobowiązany jest udostępnić prace pisemne ucznia przechowywane co najmniej do końca roku szkolnego.

10. Na prośbę ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.

§ 3
Dostosowanie wymagań

1. Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

2. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć z wychowania fizycznego i informatyki.

3. Decyzje o zwolnieniu ucznia z udziału w zajęciach na lekcjach wychowania fizycznego i informatyki podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii wydanej przez lekarza i na czas określony w tej opinii. Uczeń może być nieobecny na tych zajęciach, jeżeli rodzice (prawni opiekunowie) zwrócą się z pisemną prośbą do dyrektora szkoły z zaznaczeniem, że na ten czas biorą odpowiedzialność za swoje dziecko (dotyczy pierwszej i ostatniej lekcji w podziale godzin).

4. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".

§ 4
Ocenianie uczniów

1. Rok szkolny składa się z dwóch semestrów.

2. Pierwszy semestr kończy się w ostatnim dniu przed feriami zimowymi.

3. Ustala się śródroczną i roczną skalę ocen klasyfikacyjnych z przedmiotów w klasach IV-VI szkoły podstawowej oraz klasach I-III gimnazjum :
    1) stopień celujący - 6 ,
    2) stopień bardzo dobry - 5 ,
    3) stopień dobry - 4 ,
    4) stopień dostateczny - 3,
    5) stopień dopuszczający - 2 ,
    6) stopień niedostateczny - 1 .

4. Ustala się skalę ocen bieżących z przedmiotów w klasach IV-VI szkoły podstawowej oraz klasach I-III gimnazjum :
    1)stopień celujący - 6, (cel)
    2)stopień bardzo dobry - 5, (bdb)
    3)stopień dobry - 4, (db)
    4)stopień dostateczny - 3, (dst)
    5)stopień dopuszczający - 2, (dop)
    6)stopień niedostateczny-1,(ndst).

5. Dopuszcza się przy ocenach bieżących umieszczanie znaków + i -.

6. W klasach IV-VI szkoły podstawowej oraz klasach I-III gimnazjum nauczyciele przedmiotów mogą stosować indywidualne, pomocnicze formy oceniania bieżącego uczniów w postaci kart obserwacji, skali punktowej, skrótów ( np., bz.), itp.

7. W klasach I-III szkoły podstawowej ocena śródroczna oraz roczna dokonywana jest w formie opisowej, według wzoru określonego w karcie oceny opisowej. Wzór karty oceny opisowej ustalany jest przez nauczycieli uczących w tych klasach.

8. Ocenianie bieżące w klasach I-III szkoły podstawowej dokonywane jest w karcie obserwacji ucznia, zgodnie z opracowanym wzorem.

9. Dopuszcza się prowadzenie bieżącego oceniania uczniów w klasach I-III szkoły podstawowej za pomocą poziomu osiągnięć wyrażonego w punktach:

POZIOM OSIĄGNIĘĆ:
    1) znakomity - 6 pkt.
    2) pełny - 5 pkt.
    3) częściowy - 4 pkt.
    4) wystarczający - 3 pkt.
    5) minimalny - 2 pkt.
    6) poniżej minimum - 1 pkt.

10. Wprowadzenie przedmiotowego systemu oceniania następuje w drodze decyzji dyrektora szkoły.

11. Ustala się skalę ocen śródrocznych oraz roczną z zachowania w klasach IV-VI szkoły podstawowej oraz I-III gimnazjum: wzorowe (wz), bardzo dobre (bdb), dobre (db), poprawne (pop), nieodpowiednie (ndp), naganne (ng).

12. Ocena śródroczna i roczna zachowania w klasach I-III szkoły podstawowej jest oceną opisową i jest integralną częścią oceny opisowej podsumowującej osiągnięcia edukacyjne ucznia w danym okresie.

13. Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy na podstawie regulaminu oceny z zachowania oraz statutu szkoły po zasięgnięciu pisemnej opinii nauczycieli i uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia. Ocena zachowania wystawiona przez wychowawcę jest ostateczna z zastrzeżeniem § 5 u.9.

14. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

15. Ocenę z zajęć dodatkowych ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia. Roczna ocena klasyfikacyjna z takich zajęć nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.

16. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.

17. Ustala się następujące formy sprawdzania wiedzy i umiejętności:
a) ustna:
  - odpowiedź
  - aktywność ucznia na lekcji
  - recytacja
  - głośne czytanie i czytanie ze zrozumieniem
b) pisemna:
  - sprawdzian wiedzy i umiejętności
  - rozprawka
  - dyktando
  - wypracowanie klasowe
  - test
  - kartkówka
  - zadanie domowe
c) pośrednia między ustną a pisemną:
  - referat
  - prezentacja projektów
  - własna twórczość ucznia
d) sprawnościowa (wkład pracy w zajęcia z wychowania fizycznego)
e) praktyczna

18. Na lekcjach wychowania fizycznego, informatyki, plastyki, muzyki, sztuki, techniki przy ocenianiu należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

19 Na początku każdego roku szkolnego nauczyciel przedmiotu określa liczbę i formy sprawdzania wiedzy i umiejętności.

20. Ocenę z zajęć edukacyjnych wystawia nauczyciel prowadzący te zajęcia w danej klasie. Ocena wystawiona przez nauczyciela jest ostateczna z zastrz.§5u.9.

21. Ocena klasyfikacyjna nie jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych przez ucznia w ciągu semestru/roku szkolnego. Najważniejsze znaczenie mają oceny ze sprawdzianów, testów, wypracowań i zadań klasowych, które wpisuje się do dziennika kolorem czerwonym.

22. O częstotliwości oceniania przedmiotowego decyduje liczba godzin z zajęć edukacyjnych wynikająca z planu nauczania, ustala się minimalną liczbę ocen, które powinien uzyskać uczeń w danym semestrze:
  - 5 ocen - język polski, matematyka;
  - 3 oceny - pozostałe zajęcia edukacyjne.
23. Najpóźniej na tydzień przed pisemną formą sprawdzania wiedzy i umiejętności (oprócz kartkówki i zadania domowego) nauczyciel określa: termin, tematykę oraz zakres materiału objęty sprawdzaniem.

24. Bezpośrednio przed pisemną formą sprawdzania wiedzy i umiejętności (oprócz kartkówki i zadania domowego) nauczyciel jest zobowiązany przeprowadzić przynajmniej 1 godzinę zajęć powtórzeniowych.

25. Począwszy od klasy czwartej ustala się następującą ilość prac pisemnych w tygodniu:
  - jeden sprawdzian całogodzinny zapowiedziany tydzień wcześniej (lub dwugodzinna praca z języka polskiego) w ciągu dnia;
  - maksymalnie dwa sprawdziany całogodzinne w ciągu tygodnia;
  - dowolna ilość (bez zapowiedzi) 10-15 minutowych kartkówek sprawdzających wiadomości i umiejętności z bieżącego materiału.

26. Wyniki prac pisemnych podaje się i omawia z uczniami w ciągu 14 dni, z tym, że kartkówek w ciągu tygodnia.

27. Nie przeprowadza się żadnych form pisemnych na tydzień przed wystawieniem śródrocznych i rocznych ocen.

28. Ustala się ogólne wymagania na poszczególne stopnie:

  1)stopień celujący otrzymuje uczeń, który:

    - posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie
    - samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia     - biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami
    - rozwiązuje problemy o dużym stopniu trudności i zadania nietypowe
    - osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych na szczeblu wojewódzkim
    - reprezentuje szkołę na zawodach sportowych (gminnych, powiatowych, ogólnopolskich i międzynarodowych)
    - posiada inne porównywalne osiągnięcia

  2) stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:

    - opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie
    - rozwiązuje problemy w sposób twórczy , wykorzystuje umiejętności w nowych sytuacjach
    - sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami
    - potrafi efektywnie pracować w zespole
    - poszukuje, porządkuje i wykorzystuje informacje z różnych źródeł
    - osiąga sukcesy na szczeblu szkolnych i miejsko-gminnych konkursów przedmiotowych i zawodów sportowych

  3) stopień dobry otrzymuje uczeń, który:

    - posiada wiadomości i umiejętności przekraczające wymagania podstawowe zawarte w programie nauczania (wymagania rozszerzające)
    - stosuje wiadomości w sytuacjach wg wzorów znanych z lekcji i podręcznika
    - planuje, organizuje i ocenia własną pracę
    - umie pracować w zespole

  4) stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:

    - samodzielnie wykonuje zadania wynikające z wymagań podstawowych
    - rozwiązuje typowe zadania o średnim stopniu trudności
    - umie praktycznie wykorzystać wiadomości w konkretnych sytuacjach

  5) stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:

    - opanował wiadomości i umiejętności na poziomie wymagań koniecznych zawartych w programie nauczania,
    - wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności pod kierunkiem nauczyciela
    - systematycznie uczęszcza na zajęcia i uczestniczy w nich w miarę swoich możliwości

  6) stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:

    - nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykonać zadania o niewielkim stopniu trudności
    - nie prowadzi systematycznie zeszytów, a na zajęciach z wychowania fizycznego, plastyki, muzyki, techniki nie angażuje się w najmniejszym stopniu
    - często opuszcza zajęcia; nie uzupełnia podstawowych zaległości
    - nie chce korzystać z proponowanych form pomocy

§ 5
Procedury klasyfikowania uczniów

1. Klasyfikacja śródroczna/roczna polega na okresowym/rocznym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, ustaleniu śródrocznych/rocznych ocen klasyfikacyjnych z przedmiotów oraz śródrocznej/rocznej oceny zachowania według skali określonej w statucie szkoły.

2. Klasyfikacja śródroczna/roczna w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym semestrze/roku szkolnym i ustaleniu jednej oceny klasyfikacyjnej wraz z oceną zachowania.

3. Klasyfikację roczną i śródroczną uczniów przeprowadza się co najmniej na 5 dni przed końcem semestru i roku szkolnego.

4. Na 7 dni przed śródroczną klasyfikacją nauczyciele przedmiotów oraz wychowawcy klas zobowiązani są do wystawienia w dzienniku proponowanych ocen z przedmiotów oraz zachowania.

5. Na miesiąc przed rocznym posiedzeniem rady pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego niedostatecznych ocenach klasyfikacyjnych. Informacje przekazywane są przez wpis do zeszytu przedmiotowego oraz przez wychowawcę klasy na specjalnym zebraniu rodziców, którzy potwierdzają przyjęcie do wiadomości podpisem w dzienniku lekcyjnym. W przypadku nieobecności rodziców na zebraniu, rodzice zobowiązani są skontaktować się indywidualnie z wychowawcą, pedagogiem lub dyrekcją szkoły.

6. Na 7 dni przed roczną klasyfikacją poszczególni nauczyciele są zobowiązani do wystawienia w dzienniku przewidywanych ocen z przedmiotów a wychowawca oceny zachowania. Informują o nich ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) w zeszycie przedmiotowym, a w przypadku wychowania fizycznego i zachowania wpisu dokonuje się w innym zeszycie przedmiotowym.

7. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrz. pkt.9 i § 6 u.1

8. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia na piśmie, gdy uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia wraz z uzasadnieniem mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

9. Dyrektor szkoły w ciągu 14 dni od daty wpływu pisma wydaje pisemną decyzję co do zasadności zastrzeżeń, biorąc pod uwagę czy zostały spełnione następujące warunki przy ustalaniu oceny:
  1) poinformowanie ucznia i rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach na poszczególne oceny (wpis w dzienniku lekcyjnym, podpis rodzica);
  2) właściwa liczba ocen cząstkowych;
  3) różnorodność form sprawdzania wiedzy i umiejętności;
  4) zachowanie terminów wystawienia oceny i poinformowania o nich ucznia i rodziców;
  5) systematyczne uczestniczenie w zajęciach wyrównawczych i terapii pedagogicznej (o ile była taka potrzeba i możliwość;
  6) frekwencja ucznia na zajęciach szkolnych;
  7) systematyczne kontaktowanie się rodziców ze szkołą zebrania rodziców, konsultacje itp.)
  8) dostosowanie wymagań do możliwości ucznia (jeśli były takie zalecenia poradni)

10. Jeśli zastrzeżenia okazały się zasadne, dyrektor w piśmie informującym rodziców (ucznia) przedstawia proponowane 3 terminy egzaminu sprawdzającego. Rodzice (uczeń) mają obowiązek zgłoszenia do sekretariatu szkoły, który termin im odpowiada.

11. W przypadku stwierdzenia przez dyrektora szkoły, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
  1) przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
  2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

12. W skład komisji wchodzą:
  1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
    a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
    b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
    c) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;
  2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
    a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
    b) wychowawca klasy,
    c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
    d) pedagog,
    e) psycholog,
    f) przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
    g) przedstawiciel rady rodziców.

13. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 12 pkt 1 lit. b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

14. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 6 p.1.

15. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
  1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych
    a) skład komisji,
    b) termin sprawdzianu,
    c) zadania (pytania) sprawdzające,
    d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
  2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
    a) skład komisji,
    b) termin posiedzenia komisji,
    c) wynik głosowania,
    d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

16. Do protokołu, o którym mowa w ust. 15 dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

17. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 11 pkt 1 w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

18. Przepisy ust. 1-17 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

19. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 6 u.9.

20. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim w szkole podstawowej i gimnazjum oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który taki tytuł uzyskał po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

§ 6
Procedury egzaminu poprawkowego

1. Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.

2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki, sztuki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.

3. Termin egzaminu poprawkowego na koniec roku szkolnego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.

4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
  1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
  2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący,
  3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.

5. Nauczyciel, o którym mowa w u.4 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

7. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły.

8. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji i powtarza klasę z zastrz. pkt. 9.

9.Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego rocznego z jednych zajęć edukacyjnych pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia realizowane są w klasie programowo wyższej.

10. Decyzję o egzaminie poprawkowym podejmuje rada pedagogiczna w trybie uchwały, po złożeniu pisemnego wniosku do dyrektora szkoły, przez ucznia lub jego rodziców, najpóźniej na 1 dzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.

11. Decyzję o promocji warunkowej podejmuje rada pedagogiczna w trybie uchwały, po złożeniu pisemnego wniosku do dyrektora szkoły, przez ucznia lub jego rodziców, najpóźniej na 1 dzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.

§ 7
Procedury egzaminu klasyfikacyjnego

1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

3. Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nie usprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.

5. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w trybie i w terminach określonych jak dla egzaminu poprawkowego, z tym, że w czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatorów - rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.

6. Datę egzaminu klasyfikacyjnego określa dyrektor szkoły w porozumieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

7. Decyzję o egzaminie klasyfikacyjnym podejmuje rada pedagogiczna w trybie uchwały, po złożeniu pisemnego wniosku do dyrektora szkoły, przez ucznia lub jego rodziców, najpóźniej na 1 dzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.

§ 8
Ukończenie szkoły

Warunkiem ukończenia szkoły podstawowej i gimnazjum jest uzyskanie przez ucznia ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych rocznych ocen klasyfikacyjnych wyższych od oceny niedostatecznej oraz przystąpienie do sprawdzianu/egzaminu po szkole podstawowej/gimnazjum z zastrz. § 6 p.1 i § 5 p.9.

§ 9
Sprawdzian i egzamin

Zasady przeprowadzania sprawdzianu po szkole podstawowej oraz egzaminu po gimnazjum określają odrębne przepisy.

§ 10
Wewnętrzne sprawdziany kompetencji

1. Dla celów diagnostycznych w szkole wykonuje się wewnętrzne sprawdziany kompetencji:
  a) po klasie III szkoły podstawowej
  b) w klasie V szkoły podstawowej
  c) w klasie I i II gimnazjum.

2. Wyniki wewnętrznych sprawdzianów kompetencji nie mają wpływu na oceny klasyfikacyjne oraz promocję uczniów.

§ 11

Wewnątrzszkolny system oceniania będzie podlegał ewaluacji i ewentualnej modyfikacji.

Zatwierdzono uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu 04.11.2004r.
Zaopiniowano przez Radę Rodziców w dniu 03.11.2004r.
Zaopiniowano przez Samorząd Uczniowski w dniu 08.11.2004r
Zatwierdzono przez Radę Szkoły w dniu 09.11.2004r.
Wchodzi w życie z dniem 10.11.2004r.

Podstawa prawna:
1.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych
2. Statut ZSS w Nysie