- Jednostki samorządowe
- Jednostki organizacyjne
- Dzienny Dom Pobytu w Nysie...
- Sprawozdanie
Sprawozdanie
Wstęp
Dzienny Dom Pobytu w Nysie im. Jerzego Kozarzewskiego jest jednostką organizacyjną Gminy Nysa. Działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa :ustawy o pomocy społecznej, ustawa o finansach publicznych jak również statutu będącego załącznikiem do Uchwały Rady Miejskiej w Nysie, Regulaminu Organizacyjnego.
Placówka jest jednostką organizacyjną systemu pomocy społecznej w Gminie Nysa, która jest podległa Burmistrzowi i Radzie Miejskiej.
Dzienny Dom Pobytu w Nysie z uwagi na to, iż jest samodzielną jednostką budżetową w myśl ustawy o finansach publicznych jest budżetowany brutto. Zaletą budżetowania brutto jest pokrywanie wydatków niezależnie od wysokości osiąganych przez daną jednostkę przychodów.
W praktyce oznacza to, iż nieprzekraczalne są jedynie wydatki określone w Planie finansowym, natomiast przychody stanowią jedynie prognozę i nie muszą być rygorystycznie realizowane.
Działalność Dziennego Domu Pobytu w Nysie finansowana jest:
- ze samodzielnie wypracowanych środków - w 87,9 %
- ze środków budżetu miasta, - w 12,1 %
- ze środków pozabudżetowych.
Ustawa o pomocy społecznej definiuje Dzienny Dom jako lokalny ośrodek wsparcia powołany do świadczenia usług opiekuńczych dla emerytów i rencistów.
Zgodnie z założeniami statutowymi Placówka realizuje ponadto zadania gminy w zakresie dożywiania podopiecznych Ośrodka Pomocy Społecznej jak również dzieci i młodzież szkolną uczęszczającą do szkół na terenie gminy.
W pierwszej połowie 2004r. Dzienny Dom Pobytu w Nysie, zgodnie
z nałożonymi zadaniami statutowymi, zorganizował i prowadził do kwietnia ubiegłego roku Środowiskowy Dom Samopomocy w Nysie.
Analiza grup społecznych, które są objęte wparciem DDP
w Nysie.
Diagnoza sytuacji demograficzno – społecznej.
Konsekwencje starzejącej się struktury demograficznej
Rozwój demograficzny na terenie Gminy Nysa pozostaje w ścisłym związku z czynnikami makrospołecznymi, zachodzącymi w całym kraju.
Wielce niepokojącym zjawiskiem jest fakt postępującego procesu szybkiego spadku dzietności kobiet. Począwszy od 1989r. liczba urodzeń nie zapewnia już ciągłości zastępowalności pokoleń. Ta tendencja spadkowa utrzymuje się do chwili obecnej. Jedną z podstawowych przyczyn spadku urodzeń, obok aspektu społeczno – ekonomicznego, jest deformacja demograficznej struktury ludności Polski w tym Gminy Nysa, co oddziaływuje trwale na potencjał demograficzny obecnie jak również w przyszłości. Deformacje te spowodowały długotrwałe zmiany strukturalne w populacji, przekształcając wykształcony na przełomie XIX i XX wieku typ demograficznej struktury progresywnej w typ struktury zastojowej, który pod koniec lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych przyjął tendencję przeobrażania się w typ struktury regresywnej.
Zjawisku temu towarzyszy stale postępujący proces starzenia się społeczeństwa
i zahamowania wzrostu ludności.
Jednostka terytorialna | lata | ||
2000 | 2005 | 2015 | |
województwo | 1 085 885 | 1 078 766 | 1 077 535 |
powiat nyski | 149 486 | 148 637 | 147 583 |
gmina Nysa | 60 908 | ----- | ----- |
2000 - 20015
Jednostka terytorialna | wiek przedprodukcyjny | wiek produkcyjny | wiek poprodukcyjny | ||||
lata | |||||||
powiat nyski | O M K | 2000 | 2015 | 2000 | 2015 | 2000 | 2015 |
24,4 25,8 23,1 | 19,3 20,3 18,3 | 61,0 64,9 57,1 | 62,1 67,6 56,7 | 14,6 9,3 19,7 | 18,7 12,1 25,0 | ||
Gmina Nysa | O M K | 23,0 | ----* | 62,9 | ---* | 14,1 | ---* |
* w trakcie opracowywania
W latach 2010 – 2015 w wiek starości demograficznej wejdą roczniki wyżu demograficznego z lat pięćdziesiątych. Również w następnych latach na terenie całego kraju, w tym również na terenie Nysy najbardziej dynamicznie będzie rozwijała się analizowana grupa ludności. W województwie opolskim do 2030 roku liczba ludności w wieku poprodukcyjnym wzrośnie o 111,7 tys. osób, tj. o 74,8%. Odsetek osób w wieku emerytalnym wzrośnie z 13.7% do 25,4 % ogólnej liczby mieszkańców województwa. W związku z powyższym
do 2030r. co czwarta osoba będzie w wieku emerytalnym, podczas gdy w ok. 2000r. średnio co siódma osoba.
Dla gminy Nysa wyżej przedstawione prognozy będą z całą pewnością bardziej ostre z uwagi na fakt nałożenia się jeszcze problemu ekonomicznego i wymuszonej migracji ludzi młodych w poszukiwaniu pracy, co bez wątpienia wpłynie na zdynamizowanie procesu starzenia struktury demograficznej. Pamiętać jednocześnie należy, iż Nysa należy do rejonów o wysokim wskaźniku zaludnienia, co podnosi skalę problemu z uwagi na konieczność zabezpieczenia potrzeb osób starszych w aspekcie pomocy społecznej.
Charakterystyka przyczyn ubóstwa ( fragmenty analizy socjologicznej autorstwa Marka Święsa – Identyfikacja przyczyn ubóstwa )
Z uwagi na to, iż ubóstwo jest obecnie wysoce złożonym zjawiskiem generowanym głównie przez dwa czynniki tj. społeczno – ekonomiczny i społeczno – demograficzny, a konkretniej przez zmienne wchodzące w zakres tych czynników mianowicie : wskaźnik bezrobocia, wskaźnik rodzin wielodzietnych i niepełnych jak również wskaźnik gospodarstw domowych żyjących z osobą niepełnosprawną lub długotrwale chorą, zasadne jest więc posłużenie się metodą tzw. wskaźnika miary rozwoju.
Jego zastosowanie pozwala na wieloaspektowe określenie stopnia zagrożenia ubóstwem w poszczególnych gminach województwa opolskiego.
Skala wskaźnika zagrożenia ubóstwem mieści się od „0” do „1”, przy czym najbardziej pożądaną wartością jest miejsce położone jak najbliżej cyfry 1, gdyż świadczy o niskim poziomie zagrożenia ubóstwem.
Analogicznie wartość wskaźnika o niskim nominale, zbliżonym do wartości „0”,
Informuje o rosnącym zagrożeniu zjawiskiem ubóstwa.
Proponowane kierunki zmian infrastrukturalnych w systemie pomocy społecznej w aspekcie osób w wiek emerytalnym.
Bez wątpienia pomoc społeczna w ciągu najbliższych lat nadal będzie pełnić na terenie Nysy kluczową rolę w systemie bezpieczeństwa społecznego, nie wyłączając osób starszych i tych mieszkańców gminy, którzy ze względu na znalezienie się poza rynkiem pracy zmuszeni są do pobierania świadczenia
w formie chociażby posiłku. Nie oznacza to jednak, iż tkwić będzie w systemie dotychczasowych rozwiązań i struktur. Konieczne są zmiany instytucji pomocy społecznej dostosowujące instrumenty pomocy do aktualnych potrzeb, jak również potrzeb, które wynikają z prognoz i analiz problematyki społecznej.
W związku z przedstawianymi wcześniej danymi demograficznymi, obrazującymi problem starzejącej się struktury wiekowej, który należy analizować przez pryzmat zmian w ustawie o pomocy społecznej, a konkretnie dotyczącego współfinansowania przez budżet gminny m.in. bardzo kosztownego pobytu pensjonariuszy w domach pomocy społecznej, na pierwszy plan wysuwa się konieczność poszukiwania alternatywnych form działania.
Taką alternatywą powinny stać się placówki o charakterze półstacjonarnym jak dzienne domy pobytu świadczące również usługi opiekuńcze, natomiast umieszczenie osoby w domu pomocy społecznej winno być traktowane jako ostateczność, po wyczerpaniu wszelkich możliwości zapewnienia opieki w środowisku naturalnym.
Na potrzeby niniejszej pracy, problem pomocy społecznej zostanie rozpatrywany wyłącznie w aspekcie o osób w wieku emerytalnym i o obniżonej zdolności psychofizycznej.
Obecnie w ramach gminnego systemu wsparcia analizowanej grupy można wyszczególnić cztery zasadnicze grup działań, które w różnorodny sposób wpływają na poprawę życia ww. populacji naszego lokalnego środowiska.
Do priorytetowej grupy należy zaliczyć usługi socjalne a przede wszystkim Dzienny Dom Pobytu wraz z Uniwersytetem Trzeciego Wieku, gdyż za ich pośrednictwem polityka społeczna gminny może wywierać kreatywny wypływ na poprawę jakości życia analizowanej populacji.
Do drugiej grupy zaliczyć należy usługi medyczne wraz z lekarzami rodzinnymi, pielęgniarkami rodzinnymi, oddziałami szpitalnymi.
Usługi socjalne, w ramach których wyszczególnić należy:
- Dzienny Dom Pobytu wraz z usługami opiekuńczymi i pomocą w domu podopiecznego
- Uniwersytet III Wieku
Wieloaspektowy priorytet rozbudowywania i unowocześniania pomocy środowiskowej niewątpliwie przyniósłby w krótkim czasie korzyści dla budżetu gminy, unikając tym samym generowania kosztownych miejsc w pomocy społecznej gdyż średni miesięczny koszt pobytu jednego podopiecznego
w domach pomocy społecznej rozpoczyna się od wartości ok. 1 600 zł.
Natomiast na płaszczyźnie społecznej, ośrodki wsparcia dają możliwość kilkugodzinnego przebywania osoby w placówce, nie powoduje zerwania więzi ze środowiskiem i z rodziną, dzięki czemu to właśnie ona w dalszym ciągu będzie ponosić zasadniczy ciężar opieki. Ponadto osoba przebywająca w ośrodku wsparcia nie będzie odizolowywana od działań
i aktywności społecznej, dzięki czemu jej sprawność intelektualna i fizyczna nie będzie sztucznie obniżana.
Koniecznością są również zmiany w formie udzielania dotychczasowych usług opiekuńczych, które powinny zostać jak najszybciej skorelowane z działaniami ośrodków wsparcia, celem efektywniejszego ich udzielania.
W części usługi opiekuńcze winny zostać przekształcone z dotychczasowej formy domowej w formę instytucjonalną świadczoną w ośrodku wsparcia, dzięki czemu można będzie z jednej strony wesprzeć finansowo merytoryczną działalność placówek wsparcia dziennego, z drugiej strony objąć aktywizacją społeczną i rehabilitacją ruchową większą liczbę osób uzyskując lepszą i tańszą efektywność.
Uniwersytet Trzeciego Wieku w Nysie powstała w październiku 2002r.
w ramach Dziennego Domu Pobytu w Nysie z inicjatywy kierownika Marka Święsa i funkcjonuje na podstawie Statutu DDP, nadanego przez Radę Miejską uchwałą nr LIX/753/2002 z dnia 28 czerwca 2002r.
Podstawową formą działalności UIIIW stanowią wykłady odbywające się w cyklu semestralnym wg opracowywanego programu, który wyznacza kalendarz spotkań uniwersyteckich.
W 2002r. przeprowadzaliśmy od czterech do pięciu wykładów miesięcznie, obecnie proponujemy naszym słuchaczom od trzech do czterech wykładów tygodniowo, co daje w sumie około dwunastu, piętnastu wykładów miesięcznie.
Wzrost wykładów wynika z ogromnego zapotrzebowania społecznego na tego typu działalność. Emeryci nie chcą marnować czasu na zabawy i pikniki przy tzw. kiełbasce, bo to może stanowić jedynie dodatek do bardzie sensownej i efektywniejszej działalności jaką jest poszerzanie wiedzy i horyzontów.
Funkcjonujący przy DDP w Nysie Uniwersytet III Wieku, dzięki propagowaniu budowy nowoczesnego społeczeństwa obywatelskiego skupił wokół tej idei wielu wykładowców, będących uznanymi autorytetami w świecie nauki i życia kulturalnego.
Są wśród nich profesorowie Uniwersytetu Opolskiego, wykładowcy Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie, uznani lekarze praktycy, propagatorzy kultury, poeci.
Warte podkreślenia jest to, iż UIIIW w Nysie, jako jedyny w Polsce funkcjonuje całkowicie społecznie, co oznacza, że wykładowcy nie biorą za swoją pracę żadnego wynagrodzenia. Nie przeszkadza to nam w pozyskiwaniu wykładowców. Wręcz przeciwnie, pozorna słabość stała się naszym orężem. Dzięki współpracy z wieloma środowiskami otrzymałem zapewnienie, iż UIIIW w Nysie może liczyć jeszcze w tym semestrze na wykłady czynnych zawodowo profesorów i doktorów z Uniwersytetu Warszawskiego.
Działalność merytoryczna.
Wypełniając zadania ustawowe i statutowe Dzienny Dom Pobytu w Nysie zapewniał w ostatnim półroczu wsparcie ok. 300 osobom dziennie, w tym:
- ok. 100 osobom – emerytom i rencistom, z czego ok. 60 osobom codziennie od poniedziałku do piątku.
- do kwietnia ubiegłego roku. 33 podopiecznym Środowiskowego Domu Samopomocy ,
- ok.100 podopiecznym Ośrodka Pomocy Społecznej w Nysie
- ok.90 uczniom szkół podstawowych i gimnazjów.
Do podstawowego zakresu świadczonych usług przez DDP względem podopiecznych należy:
- Zaspokajanie potrzeb bytowych poprzez zapewnienie bezpiecznego miejsca do wielogodzinnego pobytu i godnego spędzania czasu wolnego, zapewnienie posiłku.
W ramach wspomnianych działań Placówka dysponuje budynkiem wraz
z przyległym ogrodem sąsiadującym ze Stawem Łabędzim. Położenie posesji
w centralnej części miasta i niemal w jego zielonej strefie podnosi nie tylko walor estetyczny, ale również poziom bezpieczeństwa pensjonariuszy.
W ramach poszerzenia wiadomości i nabywania praktycznych umiejętności z zakresu bezpieczeństwa pensjonariuszy DDP opracował wspólnie z Policją cykl spotkań i wykładów w ramach Uniwersytetu Trzeciego Wieku p.t. „ Bezpieczne miasto dla emerytów”.
Ponadto placówka zapewnia podopiecznym przez czas przebywania na terenie DDP pełne spektrum związane z bezpieczeństwem biernym i socjalnym.
W zakresie wyżywienia DDP dysponuje dwiema stołówkami, w tym dla podopiecznych Ośrodka Pomocy Społecznej i pensjonariuszy DDP.
Ponadto posiłki są również dowożone do szkół na terenie gminy w ramach dożywiania młodzieży szkolnej.
Od 2004r. dzięki nawiązanej współpracy z wolontariuszami DDP realizuje również donoszenie posiłków do osób chorych, których stan zdrowia nie pozwala na opuszczanie miejsca zamieszkania.
- Udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych, podnoszenie sprawności i aktywizację pensjonariuszy poprzez udział
w terapiach zajęciowych takich jak: muzykoterapia, kulturoterapia, itp. - Aktywizacja społeczna
Zadanie aktywizacyjne od 2002r. odbywa się głownie poprzez prowadzony przez DDP Uniwersytet Trzeciego Wieku w ramach którego
w miesiącach od września do czerwca organizowana są wykłady
i warsztaty z różnych dziedzin nauki, z częstotliwością od dwóch do czterech spotkań tygodniowo.
Naczelną ideą Uniwersytetu Trzeciego Wieku jest to, aby aktywność osób w wieku emerytalnym obrała nieco inny i specyficzny kierunek
w porównaniu do aktywności mieszkańców będących czynnymi zawodowo, nie pomniejszając jednocześnie wartości życia.
W minionym rokuu, dzięki braku jakichkolwiek ograniczeń natury formalnej jak np. wykształcenie liczba osób zainteresowanych właśnie tą formą aktywizacji wykazała tendencje wzrostową. Obecnie liczba słuchaczy oscyluje w granica 70 osób.
Podobnie jak w minionych semestrach wykładowcami były wyłącznie osoby uznawana za autorytety, posiadające stosowne przygotowanie merytoryczne i dorobek naukowy, co podnosiło rangę wykładów i jednocześnie dawało słuchaczom możliwość kontaktów z przedstawicielami różnych środowisk jak np. medycyny, nauki, mediów itp.
- Zabezpieczanie potrzeb kulturalnych
Dzienny Dom Pobytu realizował w przeciągu ostatniego półrocza program współpracy z wieloma placówkami oświatowymi m.in. z Państwową Szkołą Muzyczną w Nysie, przedszkolami i szkołami podstawowymi, które przygotowywały artystyczne przedstawienia słowno muzyczne dla podopiecznych DDP.
Są to spotkania dające wiele satysfakcji podopiecznym jak również młodzieży przygotowującej ww. programy, gdyż wzajemne kontakty noszą w sobie znamiona zarówno edukacyjne, mając na uwadze młodzieży, jak również aktywizujące pensjonariuszy.
Zabezpieczanie potrzeb kulturalnych odbywa się również poprzez umiejętne skorelowanie zainteresowań pensjonariuszy DDP z tematyką wykładów w ramach wspomnianego już UTW, czego przykładem mogą być chociażby wykłady z pogranicza sztuki i architektury.
Placówka współpracuje również ze Związkiem Literatów, co owocuje częstymi spotkaniami i podejmowaniem prób twórczości przez uczestników DDP. Niektóre z nich zostały zaprezentowane na łamach lokalnego dziennika.
- Bibliotekoterapia bierna i czynna - możliwość wypożyczenia książek na miejscu – w ramach czytelni, a także do domu.
- Zaspakajanie potrzeb zdrowotnych poprzez ogólne formy terapii ruchowej, masaże, kontrolowanie wagi oraz ciśnienia krwi.
Wspomniane zadanie jest realizowane m.in. poprzez tak zwaną małą
rehabilitację z wykorzystaniem przyrządów i technik masażu.
W okresie rocznym przeprowadzono :
- 350 masaży
- 172 gimnastyk z zakresu małej rehabilitacji
- Profilaktyka chorób wieku podeszłego – prowadzenie działań zmierzających do dbałości o dobry stan zdrowia
W ramach Uniwersytetu Trzeciego Wieku prowadzonego przez DDP są realizowane wykłady i warsztaty z uznanymi lekarzami praktykami, którzy
w sposób fachowy przekazują wiedze teoretyczna i praktyczną
z zakresu profilaktyki jak również przyjętych form leczenia w chorobach najczęściej występujących u osób w podeszłym wieku.
Częstotliwość tych spotkań jest uzależniona od potrzeb, jednakże nie rzadziej niż raz w tygodniu.
- Działania wspomagające, polegające na utrzymaniu wieloaspektowych kontaktów i udziale w:
- aktywnych formach wypoczynku polegających na udziale pensjonariuszy w: grach zespołowych, ćwiczeniach sprawnościowych dostosowanych do możliwości uczestników
- wycieczkach autokarowych i pieszych
W minionym półroczu zorganizowano wycieczki autokarowe do następujących miejscowości: Wojsławic, Międzygórza, Bystrzycy i Polanicy.
- imprezach kulturalnych i towarzyskich
W trakcie analizowanego okresu zorganizowano m.in.: dwa występy Szkoły Muzycznej, cztery występy przedszkolaków, cztery turnieje szachowe, jeden turniej tenisa stołowego, spotkanie noworoczne
i wielkanocne, imprezy z okazji: Dnia Kobiet, Dnia Matki, Dnia Babci
i Dziadka, dwudziestolecia działalności DDP połączone z zakończeniem roku akademickiego, liczne imprezy okazjonalne jak. np. imieniny pensjonariuszy
- udział w wystawach i prelekcjach
- Pomoc w załatwianiu spraw administracyjnych.
Statystyki udzielanej pomocy w załatwianiu sprawach administracyjnych nie prowadzi się, gdyż jest ona prowadzona wyłącznie pod potrzeby osób występujących o taką formę wsparci na bieżąco.
Funkcjonowanie Dziennego Domu Pobytu pod względem finansowym
Dzienny Dom Pobytu w Nysie z uwagi na to, iż jest samodzielną jednostką budżetową w myśl ustawy o finansach publicznych jest budżetowany brutto. Zaletą budżetowania brutto jest pokrywanie wydatków niezależnie od wysokości osiąganych przez daną jednostkę przychodów.
W praktyce oznacza to, iż nieprzekraczalne są jedynie wydatki określone w Planie finansowym, natomiast przychody stanowią jedynie prognozę i nie muszą być rygorystycznie realizowane.
W 2004r. DDP utrzymywał się z zasilenia z budżetu Gminy
i samodzielnie wypracowywanych przychodów ( odpłatności za świadczone usługi)
A ) Przychody w 2004 roku:
1. Wpływy z usług - 241 814,1 zł
2. Wpływy darowizn itp. - 5 000 zł
3. zasilenie z Gminy - 33 218 zł
( różnica miedzy wypracowanymi
samodzielnie przychodami przez DDP
a dotacja z Gminy)
__________________________________________________________
Łącznie: - 275 032 zł
Średni miesięczny dochód: 275 032 zł / 12 m-cy = 22 919 zł
Tabela nr 4 Samodzielnie wypracowywany przychód przez DDP w latach 2000,2001 i 2004r.
dochody | 2000r. | 2001r. | 2004r. | Dynamika 2004 do 2000 w % | Dynamika 2004 do 2001 w % |
Samodzielnie wypracowane | 187 035 | 221 420* | 241 814** | 129,29 | 109,21 |
Dotacja z budżetu Gminy | 144 400 | 208 530 | 33 218 | 23 | 16 |
% udział samodzielnie wypracowanych dochodów do dochodów ogółem | 56,43 | 51,49 | 87,92 | - | - |
* kwota bez darowizny
** kwota bez darowizny
Jak wynika z danych zawartych w tabeli nr 4 rzeczywista dotacja z budżetu Gminy w 2004r. wyniosła zaledwie 33 218 zł w skali roku, tj. 2 768 zł miesięcznie. Analizowana wartość dotacji w 2000r. wynosiła 144 400zł,
a w 2001r. 208 530 zł.
W 2004r. DDP w Nysie wypracował samodzielnie przychody w kwocie 241 814 zł , co stanowiło 87,9 % ogólnej kwoty dochodu jednostki w przeciągu 12 miesięcy ubiegłego roku. Wartość samodzielnie wypracowanych dochodów była wyższa w 2004r. w stosunku do 2000r. o 54 779 zł tj. o 29,29 % i o 20 394 zł, tj. 9,21% w stosunku do 2001
Tabela nr 5 Liczba obiadów wydawanych przez DDP w Nysie.
B ) Koszty utrzymania placówki w 2004 roku:
- 283 402,8 *zł
Średni koszt miesięczny : 283 402,8 zł / 12 m-cy = 23 616,9 zł
* w kwocie kosztów zawarta została kwotę z 2003r. w wysokości 12 119,77zł stanowiącą wartość magazynu żywności.
W kwocie kosztów ujęto również wartość odprawy emerytalnej i nagrody jubileuszowej w wysokości 8 829,8zł
Tabela nr 6 Koszty utrzymania DDP w latach 2000, 2001 i 2004r.
Koszty utrzymania | 2000r.* | Dynamika 2004 do 2000 w % | Dynamika 2004 do 2001 w % | ||
wartość | 314 272 | 427514 | 283 402** | 90,18 | 66,29 |
| | | | | |
% udział kosztów do samodzielnie wypracowanych dochodów | 59,51 | 51,79 | 85,32 | 143,37 | 164,74 |
*wartość nie zawiera kosztów prowadzenia robót publicznych i prac interwencyjnych
** w kwocie tej zawarto odprawę emerytalna i nagrodę jubileuszową
Koszty utrzymania DDP w Nysie na przestrzeni pięciu lat były najniższe w 2004r. i wyniosły 283 402, z czego aż 85,32% analizowanej wartości zostało pokrytych z samodzielnie wypracowanych przychodów. Wartość utrzymania DDP w 2004r. stanowiła zaledwie 90,18% kosztów z 2000r. i 66,29 % kosztów z 2001r.
W stosunku do planu wydatki były niższe o 34 968 zł i wynosiły zaledwie 88,72% zakładanej wartości.
Personel zatrudniony w placówce utrzymał się na następującym poziomie:
(Zatrudnienie na 31.12.2004r.) kierownik – 1, główny księgowy 1, instruktor terapii zajęciowej 1/2 , szef kuchni –1, kucharka – 1, pomoc kuchenna – 1, ( pomoc kuchenna na umowę w ramach zastępstwa na czas nieobecności pracownika), sprzątaczka – 1/4, administrator 1.
Ponadto w ramach wolontariatu w 2004 r. w DDP pracowało 18 osób, które prowadziły wykłady na Uniwersytecie III Wieku.
Ogółem na koniec 2004r. w DDP w Nysie czynnych było 6,75 etatów.
Tabela nr 7 Liczba etatów w DDP w Nysie w latach 2000,2001 i 2004r.
Liczba etatów | 2000r. | 2001r. | 2004r. | Dynamika 2004 do 2000 w % | Dynamika 2004 do 2001 w % |
wartość | 10,25 | 11,5 | 6,75* | 65,9 | 58,7 |
* nie wliczono pomocy kuchennej w ramach zastępstwa na czas nieobecności pracownika.
Jak wynika z tabeli nr 6 liczba etatów na koniec grudnia 2004r. była niższa w stosunku do 2000r. o 3,5 etatu i w stosunku do 2001r. aż o 4,75 etatu przy jednoczesnym zwiększeniu samodzielnie wypracowanych dochodów, co pozwoliła na zwiększenie rentowności placówki i ograniczenie kosztów.