Regulamin oceniania, klasyfikowania, promowania
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA I KLASYFIKOWANIA UCZNIÓW
Wewnątrzszkolny system oceniania i klasyfikowania uczniów został opracowany na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r.
w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych i uwzględnia oraz stosuje przepisy tego rozporządzenia.I.
Postanowienia wstępne§ 1.
Wewnątrzszkolny system oceniania i klasyfikowania, zwany dalej “systemem”, obowiązuje w Szkole Podstawowej w Białej Nyskiej.
§ 2.
Zadaniem systemu jest zapewnienie trafnego, rzetelnego, jawnego i obiektywnego oceniania wspierającego rozwój ucznia, uwzględniającego indywidualne cechy psychofizyczne oraz pełniącego funkcje informacyjną, diagnostyczną i motywacyjną.
§ 3.
- System ma także zadanie zapewnić uczniowi:
- bieżące, semestralne, roczne rozpoznanie i określenie poziomu opanowania kompetencji przewidzianych programem nauczania,
- systematyczne dokumentowanie postępów uczenia się,
- wyrabianie nawyku systematycznej pracy, samokontroli i samooceny,
- uświadamianie sukcesów i braków w zakresie opanowania umiejętności i kompetencji określonych programem oraz potrzeb w zakresie wyrównywania braków,
- ukierunkowanie do samodzielnej pracy oraz doskonalenie metod uczenia się,
- aktywne uczestnictwo w procesie szkolnego oceniania oraz możliwości poprawy swoich osiągnięć,
- System ma za zadanie zapewnić nauczycielowi i szkole:
- ocenę poziomu nauczania,
- korygowanie organizacji i doskonalenie metod nauczania i wychowania,
- współpracę z uczniami w osiąganiu celów programowych,
- modyfikację celów i programów kształcenia,
- System ma za zadanie zapewnić rodzicom:
- znajomość wymagań stawianych ich dzieciom przez szkołę,
- szeroką i bieżącą informację o osiągnięciach i postępach dzieci,
- pełną informację o różnych formach aktywności poznawczej dziecka oraz o rozwoju jego osobowości, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach,
§ 4.
System obejmuje :
- zasady i kryteria oceniania uczniów klas I – VI szkoły podstawowej,
- zasady klasyfikowania – tryb przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego,
- tryb i zasady uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ( semestralnych ) ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania,
- zasady przeprowadzania egzaminu poprawkowego,
- kryteria i zasady ustalania oceny z zachowania,
- terminy i formy informowania uczniów o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych,
- warunki i sposób przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach ucznia
- zasady i warunki przeprowadzania sprawdzianu kompetencji.
§ 5.
- Zasady oceniania z religii regulują odrębne przepisy.
- Ocena z religii nie jest uwzględniana przy ustalaniu średniej ocen ucznia
II. Zasady szkolnego systemu oceniania.
1. Zasada systematyczności:
- uczeń powinien zostać oceniony przynajmniej 3 razy w ciągu semestru
- ocenianie winno być planowe i rytmiczne, data i zakres sprawdzianu powinny być odnotowane w dzienniku lekcyjnym.
2. Zasada różnicowania:
- ocenianiu winny podlegać: prace domowe ustne bądź pisemne, prace klasowe, kartkówki, odpowiedzi ustne, aktywność podczas lekcji i inne formy pracy ucznia
- ocenie powinny podlegać różne obszary aktywności dziecka
- prace domowe mogą być zróżnicowane w zależności od możliwości uczniów (uwzględnia się opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, indywidualny tok nauki, szczególne uzdolnienia ucznia)
- wykonując pracę nadobowiązkową lub wykraczającą poziomem wiadomości poza program uczeń może otrzymać ocenę celującą
- przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
3. Zasada dokumentowania:
- oceny cząstkowe są na bieżąco zapisywane w dzienniku lekcyjnym
- w klasach I-III wychowawcy sporządzają śródroczne i roczne karty oceny opisowej
- oceny śródroczne i roczne w klasach I -VI znajdują się w dzienniku lekcyjnym
- oceny roczne muszą znajdować się w arkuszach ocen
- pisemne prace klasowe powinny być przechowywane przez nauczycieli do końca danego roku szkolnego.
4. Zasada higieny pracy:
- na początku każdego roku szkolnego nauczyciel zapoznaje uczniów z przedmiotowym systemem oceniania (PSO), który zawiera szczegółowe warunki współpracy i jest zgodny z WSO
- wychowawca na początku każdego roku szkolnego zapoznaje uczniów z zasadami ustalania oceny klasyfikacyjnej z
achowania
- uczeń ma prawo do zapowiedzi prac klasowych z tygodniowym wyprzedzeniem
- częstotliwość prac przekrojowych – dwie prace w tygodniu zapisane w dzienniku z tygodniowym wyprzedzeniem (w różnych dniach tygodnia)
- uczeń ma prawo do poprawy pracy klasowej w terminie i na warunkach uzgodnionych z nauczycielem przedmiotu (szczegóły w PSO)
- kryteria i punktacja za poprawioną pracę są takie same jak za pracę pierwotną
- kartkówki obejmujące wiadomości z ostatniej lekcji lub obejmujące jedno zagadnienie tematyczne mogą się odbyć bez wcześniejszej zapowiedzi
- na koniec każdego semestru nauczyciel ma prawo przeprowadzić sprawdzian końcowy na warunkach określonych w PSO
5. Zasada obiektywności i jawności:
- uczeń zna kryteria oceniania z każdego przedmiotu
- uczeń ma prawo do jawnej i umotywowanej oceny z poszczególnych przedmiotów oraz z zachowania
- uczeń ma prawo do wglądu wszystkich prac pisemnych przy czym prace klasowe przechowuje nauczyciel udostępniając je rodzicom (prawnym opiekunom) na ich prośbę.
6. Zasada terminowości:
- każda praca powinna być sprawdzona, oddana i omówiona w ciągu 21 dni.
III.
Ocenianie uczniów klas I – VI szkoły podstawowej§ 6.
- Rok dzieli się na dwa semestry.
- W końcu każdego semestru nauczyciele ( wychowawcy ) ustalają oceny semestralne uczniów, a następnie przedstawiają je na posiedzeniu rady pedagogicznej.
- Rada Pedagogiczna na posiedzeniu plenarnym zatwierdza łączne wyniki klasyfikacji uczniów.
- Oceny ustalone za ostatni semestr są ocenami rocznymi ucznia i stanowią podstawę jego promocji. W przypadku pedagogicznie uzasadnionym nauczyciel może ustalić dwie odrębne oceny – za ostatni semestr i roczną, odnotowując ten fakt w dzienniku lekcyjnym.
§ 7.
- Szkoła jest zobowiązana do informowania rodziców o bieżących i semestralnych wynikach w nauce ich dzieci.
- Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania, o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych oraz warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców ( prawnych opiekunów ). Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice mogą otrzymać do wglądu podczas konsultacji z nauczycielami z poszczególnych przedmiotów.
- Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją ustnie uzasadnić do trzech tygodni po ustaleniu oceny.
- Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologicznej lub innej poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
- W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia
- Informacja o obniżeniu wymagań edukacyjnych powinna być zapisana w dzienniku lekcyjnym przez wychowawcę do wiadomości nauczycieli uczących przedmiotów, co do których stwierdzono konieczność obniżenia wymagań.
- W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej. Decyzję o zwolnieniu ucznia z tych zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w nich, wydanej przez lekarza rodzinnego, na czas określony w tej opinii
- Dyrektor szkoły na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii poradni specjalistycznej zwalnia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.
- W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
- W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się “ zwolniona/ zwolniony”.
§ 8.
- Oceny wyrażane będą stopniami w /g następującej skali:
celujący -cel - 6
bardzo dobry -bdb - 5
dobry -db - 4
dostateczny -dst - 3
dopuszczający -dop. - 2
niedostateczny -ndst. - 1
W /g skali wystawiane będą oceny cząstkowe, śródroczne i końcowe.
- W klasach I – III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
- Ocenę ustala nauczyciel uczący danego przedmiotu.
- Ustala się następujące kryteria oceniania :
a/ ocenę celującą
(6) otrzymuje uczeń, który posiadał wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotów danej klasie, samodzielnie i twórczo
rozwija własne uzdolnienia oraz biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych lub osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych.
b/ ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie oraz sprawnie
posługuje się zdobytymi wiadomościami ,samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi stosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania
zadań i problemów w nowych sytuacjach.
c/ ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawach programowych oraz poprawnie stosuje wiadomości, samodzielnie rozwiązuje ( wykonuje ) typowe zadania teoretyczne i praktyczne.
d/ ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który opanował umiejętności i wiadomości określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nieprzekraczającym wymagań
zawartych w podstawach programowych oraz rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania
teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności.
e/ ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który ma braki w opanowaniu podstaw programowych, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki, oraz rozwiązuje (wykonuje) zadania
teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności.
f/ ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności
określonych w podstawach programowych danego przedmiotu w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego
przedmiotu, nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
§ 9.
Stosuje się następujące formy pomiaru dydaktycznego:
a/ formy ustne ( odpowiedź, aktywność, recytacja )
b/ formy pisemne ( praca klasowa, sprawdzian, kartkówka, zadania domowe, testy, prace
dodatkowe)
c/ formy pośrednie miedzy ustną a pisemną ( np. referat)
d/ formy sprawnościowe, praktyczne .
§ 10.
Określa się następujące zasady oceniania bieżącego :
- Z każdego przedmiotu dopuszcza się raz w semestrze sytuację, w której uczeń może się nie przygotować, zgłaszając ten fakt przed lekcją nauczycielowi i nie ponosi z tego tytułu żadnych konsekwencji. Wykorzystanie przez ucznia tej możliwości zostanie odnotowane w dzienniku lekcyjnym poprzez wpis “np.”
- Aktywność na lekcjach będzie nagradzana znakiem “+”
- Ustala się następujące zasady przełożenia znaków “+” na oceny:
j. polski i matematyka : + + + + + bdb
+ + + db
inne przedmioty : + + + bdb
+ + db
- Pisemne sprawdziany odbywać się będą zgodnie z wymaganiami programu nauczania każdego przedmiotu
- W przypadku choroby uczeń może pisać sprawdzian w ciągu 2 tygodni po powrocie do szkoły w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
- Prace klasowe i sprawdziany zapowiada się z tygodniowym wyprzedzeniem.
- W tygodniu nie można przeprowadzić więcej niż 3 sprawdziany lub prace klasowe. Uczniowie mogą pisać tylko jeden sprawdzian w ciągu dnia.
- Dla sprawdzianów pisemnych ustala się następujące zasady :
30 - 49 % poprawnych odpowiedzi – ocena dopuszczająca
50 - 74 % poprawnych odpowiedzi – ocena dostateczna
75 - 89 % poprawnych odpowiedzi – ocena dobra
90 - 100 % poprawnych odpowiedzi – ocena bardzo dobra
Wykonanie dodatkowych zadań – ocena celująca
- W ocenianiu bieżącym możliwe są pewne odmienności wynikające zarówno ze specyfiki przedmiotu, indywidualnych koncepcji dydaktycznych nauczyciela, jak i potrzeb danego działu, pod warunkiem przestrzegania ogólnych przepisów rozporządzenia.
§ 11.
- Podstawową dokumentacją oceniania jest zapis prowadzony w dzienniku lekcyjnym oraz w dzienniku zajęć pozalekcyjnych.
- Oceny klasyfikacyjne są zapisywane w dokumentacji przebiegu nauczania ( arkusze ocen ). Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców ( prawnych opiekunów ).
- Nauczyciel przechowuje prace pisemne przez rok szkolny.
- Na prośbę ucznia lub jego rodziców ( prawnych opiekunów ) nauczyciel ustalający ocenę semestralną powinien ją uzasadnić.
- Przy ocenianiu ucznia nauczyciel uwzględnia pisemne zalecenia poradni pedagogiczno – psychologicznej lub innych poradni specjalistycznych. Opinie te będą brane również przy ustalaniu wymagań edukacyjnych. ( np. obniżenie poziomu nauczania ).
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, muzyki, plastyki, nauczyciel ocenia wkład pracy ucznia.
- Uczniowie będą klasyfikowani dwa razy w roku :
- w styczniu ( koniec I semestru )
- w czerwcu ( koniec II semestru – ocena roczna )
- Stopnie i oceny ustalone za II semestr są stopniami i ocenami uwzględniającymi wiadomości, umiejętności i zachowanie ucznia z poprzedniego semestru
III. Klasyfikowanie uczniów;
§ 12.
- Klasyfikowanie uczniów przeprowadza się w szkole na zasadach określonych w rozporządzeniu MEN z dnia 7 września 2004 r.
- Śródroczną klasyfikację uczniów przeprowadza się raz w roku, w ostatnim tygodniu poprzedzającym ferie zimowe.
- Dokładny termin śródrocznego i rocznego posiedzenia klasyfikacyjnego Rady Pedagogicznej ustala dyrektor szkoły.
§ 13.
1. Ocenianie klasyfikacyjne śródroczne i roczne w klasach I – III :
1) ocena klasyfikacyjna śródroczna i roczna jest oceną opisową;
2) ocena opisowa zawiera zakresy wiedzy i umiejętności;
4) ocena opisowa wypisywana jest w dwóch egzemplarzach – jeden egzemplarz pozostaje w dokumentacji szkolnej, drugi otrzymują rodzice (prawni opiekunowie) dziecka;
5) ocena klasyfikacyjna roczna formułowana jest w zdania opisujące stan wiedzy i umiejętności ucznia w poszczególnych edukacjach;
§ 14.
- Uczeń może być nieklasyfikowany z powodu nieobecności na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
- Uczeń nieklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin klasyfikacyjny, jeżeli powodem nieklasyfikowania jest usprawiedliwiona nieobecność w szkole.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może na swój wniosek lub na wniosek rodziców, zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej.
- Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący indywidualny tok nauki lub spełniający obowiązek szkolny bądź obowiązek nauki poza szkołą.
- Pisemną prośbę o przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego składa do dyrektora szkoły uczeń lub jego rodzice ( prawni opiekunowie ).
- Termin egzaminu w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami oraz nauczycielem
( nauczycielami ) przedmiotu ( przedmiotów ) ustala dyrektor szkoły . - Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem oraz jego rodzicami, liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzamin w ciągu jednego dnia.
§ 15.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły ( przewodniczący )
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne ( egzaminujący )
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia ( członek komisji )
- W egzaminie mogą uczestniczyć w charakterze obserwatora rodzice dziecka.
§ 16.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej z wyjątkiem przedmiotów sztuka, informatyka, wychowanie fizyczne, z których egzamin ma formę ćwiczeń praktycznych.
- Pytania egzaminacyjne ustala egzaminator w porozumieniu z przewodniczącym komisji.
- Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający :
- skład komisji
- termin egzaminu
- pytania egzaminacyjne
- wynik egzaminu
- ustalony przez komisję stopień
Do protokołu dołącza się pisemne odpowiedzi ucznia oraz zwięzłą informację o odpowiedziach ustnych.
- Ustalona przez nauczyciele albo uzyskana w wyniki egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna jest ostateczna z zastrzeżeniem:
- ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna ocena z przedmiotu, może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego
§ 17.
- Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają , że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno wychowawczych.
- W przypadku ustalenia oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub z zachowania niezgodnie z przepisami prawa, dyrektor szkoły powołuje komisję. która:
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjna z zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
§ 18.
Dla ucznia, który z udokumentowanych przyczyn losowych nie mógł przystąpić do egzaminu w wyznaczonym terminie, może być wyznaczony termin nowy.
§ 19.
- Uczeń ma prawo do składania egzaminu sprawdzającego, jeżeli ustalona przez nauczyciela ocena semestralna ( roczna ) jest jego zdaniem lub zdaniem jago rodziców, zaniżona.
- Prawo do egzaminu sprawdzającego nie przysługuje uczniowi z niedostatecznymi ocenami semestralnymi ( rocznymi ) z trzech lub więcej przedmiotów nauczania.
- Egzamin sprawdzający przeprowadza się na prośbę ucznia, jego rodziców, zgłoszoną do dyrektora szkoły, dwa dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnej rady pedagogicznej.
- Egzamin sprawdzający powinien być przeprowadzony nie później niż w ostatnim dniu zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym.
- Dla przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego, dyrektor szkoły powołuje trzyosobową komisję w następującym składzie.
- dyrektor szkoły ( przewodniczący )
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne ( egzaminujący )
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia ( członek komisji )
- Nauczyciel przedmiotu, z którego przeprowadza się egzamin sprawdzający , może być zwolniony na swoją prośbę z udziału w pracy komisji egzaminacyjnej. Wówczas, a także w innych uzasadnionych przypadkach, na egzaminatora można powołać innego nauczyciela tego przedmiotu z tej lub innej szkoły.
- Na podstawie wyników przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego komisja ustala ocenę ucznia z danego przedmiotu.
IV. Zasady przeprowadzania egzaminu poprawkowego.
§ 20.
- Uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. Rada pedagogiczna w wyjątkowych przypadkach, może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
- Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki ( techniki ) oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
- Dla przeprowadzenia egzaminu poprawkowego, dyrektor szkoły powołuje trzyosobową komisję w następującym składzie.
- dyrektor szkoły ( przewodniczący )
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne ( egzaminujący )
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia ( członek komisji )
- W egzaminie mogą uczestniczyć w charakterze obserwatora rodzice dziecka.
- Nauczyciel przedmiotu, z którego przeprowadza się egzamin poprawkowy , może być zwolniony na swoją prośbę z udziału w pracy komisji egzaminacyjnej. Wówczas, a także w innych uzasadnionych przypadkach, na egzaminatora można powołać innego nauczyciela tego przedmiotu z tej lub innej szkoły.
- Pytania egzaminacyjne ustala egzaminator w porozumieniu z przewodniczącym komisji. Stopień trudności pytań powinien być zróżnicowany odpowiednio do skali stosowanej w szkole.
- Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający :
- skład komisji
- termin egzaminu
- pytania egzaminacyjne
- wynik egzaminu
- ustaloną przez komisję ocenę
Do protokołu dołącza się pisemne odpowiedzi ucznia oraz zwięzłą informację o odpowiedziach ustnych.
- Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.
- Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do kończ września.
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
- Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu tego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są zgodne ze szkolnym planem nauczania.
V. Tryb i zasady ustalania oceny z zachowania
§ 21.
- Ocenę z zachowania semestralną i końcoworoczną, począwszy od klasy IV, ustala się według następującej skali:
- zachowanie wzorowe ( w z )
- zachowanie bardzo dobre ( b d b )
- zachowanie dobre ( d b )
- zachowanie poprawne ( popr. )
- zachowanie nieodpowiednie ( n d p )
- zachowanie naganne ( n g )
- W klasach I – III oceny z zachowania są ocenami opisowymi.
- Ocena z zachowania wyraża opinię szkoły o wypełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, bierze pod uwagę:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
- dbałość o honor i tradycje szkoły;
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- godne i kulturalne zachowanie w szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom.
- Ocena z zachowania nie ma wpływu na stopnie ucznia z zajęć edukacyjnych i promocje do klasy programowo wyższej.
- Ocenę zachowania ucznia ustala wychowawca klasy na godzinie do dyspozycji wychowawcy, nie później niż tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, uwzględniając:
- samoocenę ucznia
- opinię klasy o danym uczniu
- opinię nauczycieli uczących w danej klasie
- informację o zachowaniu ucznia na zajęciach
- opinię wychowawcy
- wybitne osiągnięcia ucznia np.: w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych.
- Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami, dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala te ocenę na drodze głosowania.
- Skład komisji określa Rozporządzenie MENiS z dnia 7 września 2004 r.
- Ocena ustalona przez komisje jest ostateczna.
- Szczegółowe kryteria ocen z zachowania :
wzorową
ocenę z zachowania otrzymuje uczeń, który :- punktualnie uczęszcza na lekcje, nie ma nieusprawiedliwionych spóźnień, a wszystkie nieobecności są usprawiedliwione,
- dotrzymuje dwutygodniowego terminu usprawiedliwiania nieobecności
- kulturalnie zachowuje się na lekcjach, przerwach, poza szkołą, w stosunku do nauczycieli, personelu szkolnego, kolegów, jego zachowanie nie budzi zastrzeżeń,
- jest uczciwy, bezinteresowny, sprawiedliwy, koleżeński i opiekuńczy, pomaga potrzebującym, staje w obronie pokrzywdzonych,
- zawsze przestrzega ustaleń władz szkolnych, nauczycieli, samorządu szkolnego i klasowego oraz postępuje zgodnie ze statutem szkoły,
- dba o estetykę swojego wyglądu,
- jest pilny i systematyczny, zawsze przygotowany do zajęć,
- szanuje mienie własne, kolegów i szkolne,
- twórczo angażuje się w życie klasy oraz rozwija swoje zainteresowania, wywiązuje się z powierzonych funkcji i obowiązków.
bardzo dobrą ocenę z zachowania otrzymuje uczeń, który:
- punktualnie uczęszcza na lekcje, nie ma nieusprawiedliwionych spóźnień,
- dotrzymuje dwutygodniowego terminu usprawiedliwiania nieobecności
- kulturalnie zachowuje się na lekcjach, przerwach, poza szkołą, w stosunku do nauczycieli, personelu szkolnego, kolegów, jego zachowanie nie budzi zastrzeżeń,
- zawsze przestrzega ustaleń władz szkolnych, nauczycieli, samorządu szkolnego i klasowego oraz postępuje zgodnie ze statutem szkoły,
- dba o estetykę swojego wyglądu,
- jest pilny i systematyczny,
- szanuje mienie własne, kolegów i szkolne,
- angażuje się w życie klasy oraz rozwija swoje zainteresowania .
dobrą ocenę z zachowania otrzymuje uczeń, który:
- punktualnie uczęszcza na zajęcia, a nieobecności są usprawiedliwione,
- zachowuje się w sposób niebudzący większych zastrzeżeń, z szacunkiem odnosi się do nauczycieli, kolegów i personelu szkoły,
- jest uczciwy, bezinteresowny, sprawiedliwy, koleżeński i opiekuńczy w stosunku do koleżanek i kolegów,
- stara się przestrzegać ustaleń władz szkolnych, nauczycieli, samorządu szkolnego i klasowego oraz postępować zgodnie z obowiązującym statutem szkoły,
- dba o estetykę swojego wyglądu,
- stara się angażować w życie klasy i szkoły,
- wypełnia obowiązki zlecone przez nauczycieli lub samorząd, wyrządzone krzywdy i szkody naprawia,
poprawną ocenę z zachowania otrzymuje uczeń, który:
- sporadycznie jest niepunktualny i niesystematycznie uczęszcza na zajęcia, nie wszystkie nieobecności ma usprawiedliwione,
- zdarza mu się nieodpowiednio zachowywać się na lekcjach, przerwach i poza szkołą oraz w stosunku do kolegów,
- nie zawsze przestrzega ustaleń dyrekcji, nauczycieli, samorządu szkolnego i klasowego oraz statutu szkoły,
- bywa niekoleżeński, nie chce przyznać się do swoich błędów, swoją winą obarcza innych, skarży, wykorzystuje słabszych,
- nie zawsze troszczy się o estetykę swojego wyglądu,
- często jest nieprzygotowany do zajęć,
- zdarz się, że nie szanuje mienia cudzego i niszczy sprzęt szkolny,
- nie dba o estetykę klasy, szkoły i otoczenia,
- nie angażuje się w życie klasy i szkoły,
- często nie wypełnia powierzonych funkcji i obowiązków,
nieodpowiednią
ocenę z zachowania otrzymuje uczeń, który ;
- używa niecenzuralnego słownictwa,
- narusza godność innych,
- pali papierosy
- swoim zachowaniem zagraża bezpieczeństwu innych,
- w zeszycie uwag ma wpisy świadczące o złamaniu w sposób rażący zasad określonych w statucie szkoły lub zasad BHP,
- systematycznie narusza zasady statutu, nie podejmuje prób poprawy swojego zachowania,
- opuszcza dni nauki szkolnej bez usprawiedliwienia,
naganną
ocenę z zachowania otrzymuje uczeń, który ;
- używa niecenzuralnego słownictwa,
- narusza godność innych,
- pali papierosy, pije alkohol
- swoim zachowaniem zagraża bezpieczeństwu innych,
- świadomie i celowo niszczy mienie cudze i społeczne , kradnie,
- wchodzi w konflikt z prawem ( nadzór policji, sprawy karne w toku 0,
- w zeszycie uwag ma wpisy świadczące o złamaniu w sposób rażący zasad określonych w statucie szkoły lub zasad BHP,
- systematycznie narusza zasady statutu, nie podejmuje prób poprawy swojego zachowania,
- opuszcza dni nauki szkolnej bez usprawiedliwienia,
- otrzymał karę nagany od dyrektora szkoły i nie poczynił żadnych kroków aby ta kara uległa zapomnieniu,
VI. Terminy i formy informowania uczniów o przewidywanych dla nich ocenach klasyfikacyjnych
§ 22.
- Na miesiąc przed końcem semestru lub roku szkolnego wychowawca klasy ma obowiązek poinformować ucznia oraz jego rodziców o przewidywanej ocenie niedostatecznej z zajęć edukacyjnych.
- Semestralną ocenę niedostateczną z zajęć edukacyjnych uczeń ma obowiązek poprawić w ciągu dwóch pierwszych miesięcy następnego semestru. Nauczyciel zobowiązany jest poinformować ucznia i rodziców ( opiekunów ) o swoich wymaganiach edukacyjnych, związanych z poprawieniem przez ucznia oceny niedostatecznej.
- Ocenę z zajęć edukacyjnych semestralną i roczną należy ustalić w końcu danego semestru w terminie określonym przez dyrektora szkoły.
- Ocena z zachowania ustalana jest w końcu każdego semestru w terminie określonym przez dyrektora szkoły i nie może mieć wpływu na ocenę z zajęć edukacyjnych i promocji do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły.
VII. Warunki i sposoby przekazywania rodzicom
informacji o p
ostępach i trudnościach ucznia w nauce. § 23
- Rodzice (prawni opiekunowie) informowani są o ocenach cząstkowych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz o zachowaniu ucznia:
- w trakcie bezpośrednich rozmów z nauczycielami podczas “dni otwartych”; terminy tych spotkań ustalane są na początku każdego roku szkolnego,
- w czasie zebrań z rodzicami,
- przez wpisy w Dzienniczkach Ucznia.
- Informacja o ocenach śródrocznych z poszczególnych przedmiotów i o ocenie zachowania przekazywane są rodzicom w formie pisemnej na obowiązkowych zebraniach rodziców.
- Przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej wychowawca jest zobowiązany osobiście poinformować uczniów klas IV – VI i ich rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla nich ocenach niedostatecznych, a w klasach I – III o niezadawalającym poziomie osiągnięć edukacyjnych, na jeden miesiąc przed terminem klasyfikacyjnego posiedzenia Rady Pedagogicznej.
Wychowawca dokumentuje przeprowadzoną rozmowę w dzienniku lekcyjnym, a rodzice (prawni opiekunowie) potwierdzają tę informację złożeniem podpisu. W sytuacji gdy rodzice nie zgłoszą się w wyznaczonym terminie do nauczyciela wychowawcy, informacja przekazywana jest listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Brak kontaktu rodziców z wy
chowawcą w ciągu 2 tygodni od dnia wysłania informacji jest równoznaczny z akceptacją planowanej oceny.- W klasach I-III dokument informujący rodziców (prawnych opiekunów) o nieosiągnięci przez ucznia wymagań koniecznych i propozycji niepromowania zawiera uzasadnienie nauczyciela, zgodę (lub jej brak) rodzica (prawnego opiekuna) na niepromowanie dziecka potwierdzoną podpisem.
- Na tydzień przed śródroczną i roczną radą klasyfikacyjną uczniowie klas IV – VI otrzymują pisemną informację zwrotną o planowanych ocenach z poszczególnych przedmiotów oraz o ocenie zachowania i planowanej ocenie opisowej klas I - III. Rodzice (prawni opiekunowie) potwierdzają tę informację złożeniem podpisu.
VII.
Sprawdzian umiejętności§ 24.
- W klasie szóstej szkoły podstawowej przeprowadzony zostanie “sprawdzian” mający na celu określenie poziomu opanowania umiejętności wskazanych w standardach wymagań.
- Sprawdzian ma charakter powszechny i obowiązkowy.
- Sprawdzian przeprowadza Komisja Okręgowa.
- Sprawdzian przeprowadzony będzie w m.- cu kwietniu w terminie ustalonym przez Komisję Okręgową.
- Ocenianie zewnętrzne (sprawdzian) organizowane jest i przeprowadzone przez zespół egzaminacyjny powołany przez dyrektora Komisji Okręgowej.
- Komisja zobowiązana jest opracować i opublikować informator zawierający szczegółowy opis wymagań kryteriów oceniania i form przeprowadzania sprawdzianu. Informator publikuje się co najmniej na dwa lata przed terminem sprawdzianu. Informator oznaczony jest nazwą i numerem nadanym przez Komisję Okręgową.
- Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie albo przerwał sprawdzian, przystępuje do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora Komisji Okręgowej.
- Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do sprawdzianu w dodatkowym terminie albo przerwał sprawdzian, przystępuje do niego w kolejnym terminie określonym przez dyrektora komisji okręgowej.
- Jeżeli uczeń do 31 sierpnia nie przystąpi do sprawdzianu, będzie musiał powtarzać ostatnią klasę szkoły podstawowej oraz przystąpić do sprawdzianu w następnym roku.
- Uczniowie z potwierdzonymi dysfunkcjami mają prawo przystąpić do sprawdzianu w formie dostosowanej do ich dysfunkcji.
- Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego sporządza protokół przebiegu sprawdzianu.
VIII.
Świadectwo z wyróżnieniem§ 25.
- Uczeń może otrzymać świadectwo z wyróżnieniem, jeżeli uzyska średnią ocen 4, 75 i więcej i otrzyma przynajmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania
Informację wytworzył lub odpowiada za treść Joanna Walczak dnia 25.01.2005 11:15
Opublikowana przez Joanna Walczak dnia 25.01.2005 11:15. Odsłon 9090, Wersja 3