Statut

 

STATUT
PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 1
W NYSIE


 Niniejszy statut opracowano w oparciu o:

- ustawę z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty /Dz. U. z 1996r. nr  67,  poz. 329        i nr 106,  poz. 496, z 1997r. nr 28, poz. 153 i nr 141, poz. 943, z 1998r. nr 117,  poz. 759   i nr 162, poz. 1126 oraz z 2000r. nr 12, poz. 136 i nr 19, poz. 239, nr 48, poz. 550, nr 104, poz. 1104, nr 120, poz. 1268 i nr 122, poz. 1320, z 2001 r. nr 111, poz. 1194/

- ustawę z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela /Dz. U. z 1997r. nr 56, poz. 357 oraz z 1998r. nr 106, poz. 668 i nr 162, poz. 1118, z 2000r. nr 12 poz. 136 i nr 19 poz. 239, nr 22, poz. 291, nr 122, poz. 1323, z 2001r. nr 111, poz. 1194/

- ustawę z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym / Dz. U. z 1996r. nr 13, poz. 74    ze zmianami: Dz. U. nr 58, poz. 261, nr 106 poz. 496, nr 132 poz. 622, z 1997r. nr 9     poz. 43, nr 107 poz. 686, nr 113 poz. 734, nr 123 poz. 775 oraz z 1998r. nr 155 poz. 1014 i nr 162 poz. 1126, z późniejszymi  zmianami/

- ustawę z dnia 8 stycznia 1999r. Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego     /Dz. U. nr 12, poz. 96/

- ustawę z dnia 26 czerwca 1974r. - Kodeks pracy, ustawa z dnia 1.03.2001 o zmianie ustawy  /Dz. U. z 1998r. nr 21, poz. 94, Dz. U. z 2001r.  nr 28, poz. 301/

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r.  w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum /Dz. U. nr 14, poz. 131/

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego /Dz. U. nr 14, poz. 129/

- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 1993r. w sprawie warunków, form, trybu przyznawania i wypłacania oraz wysokości pomocy materialnej dla uczniów       /Dz. U. nr 74, poz. 350, z 1997r. nr 51, poz. 326, z 1998r. nr 98, poz. 613/

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i szkół               oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych /Dz. U. nr 14, poz. 132/

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie sposobu i terminów dostosowania działalności dotychczasowych szkół podstawowych                  do wymogów nowego systemu szkolnego oraz tworzenia gimnazjów /Dz. U. nr 14,      poz. 124/

 

 

 

 

- Ustawę z dnia 27 czerwca 1997r. o bibliotekach /Dz. U. nr 85, poz. 539/

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 sierpnia 1992r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach i placówkach publicznych      /Dz. U. nr 65, poz. 331, zm. z 1996r. nr 119, poz. 562/
- zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 1997 r. w sprawie zasad       i warunków organizowania przez szkoły i placówki publiczne krajoznawstwa i turystyki /Dz. Urz. MEN nr 9, poz. 40/

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej  z dnia 19 kwietnia 1999r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji /Dz. U. nr 41, poz. 414/

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych /Dz. U. nr 41, poz. 413, rozporządzenie MEN z dnia 21.03.2001 Dz. U nr 29, poz. 323, nr. 128, poz. 1419 oraz z 2002 r. nr 46, poz. 433 /

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 czerwca 1999r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych /Dz. U. nr 67, poz. 753/

 

ROZDZIAŁ  I               
§ 1
Postanowienia ogólne

1. Nazwa szkoły:  Szkoła Podstawowa nr 1 w Nysie
2. Siedzibą szkoły jest budynek przy ul. Bohaterów Warszawy 7 w Nysie
3. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
a) szkole - należy przez to rozumieć  Szkołę Podstawową nr 1 w Nysie
b) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991r. o systemie               oświaty
c) nauczycielu - należy przez to rozumieć także wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego szkoły
d) rodzicach - należy przez to rozumieć rodziców i prawnych opiekunów uczniów szkoły
4. Szkoła podstawowa jest szkołą publiczną z sześcioletnim cyklem kształcenia
4a. Nazwa szkoły jest używana na pieczęciach w pełnym brzmieniu: Szkoła Podstawowa nr 1  
      w Nysie
5. Organem prowadzącym placówkę jest Gmina Nysa, która zapewnia szkole warunki
      do pełnej realizacji programów nauczania i innych zadań określonych przez statut
6. Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Kuratorium Oświaty w Opolu.

ROZDZIAŁ II
§ 2
Cele i zadania szkoły

1.   Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach                 wykonawczych wydanych na jej  podstawie, a w szczególności:
a) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej
b) umożliwia uczniom  podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej i językowej poprzez: swobodny wybór zajęć nadobowiązkowych, swobodne wyrażanie poglądów        i przekonań, tolerancję religijną
c) udziela pomocy psychologicznej i pedagogicznej poprzez działania                    opiekuńczo-wychowawcze pedagoga i psychologa szkolnego oraz wychowawców, we współpracy     ze środowiskiem szkolnym i pozaszkolnym, w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną
d) umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez wszelkiego rodzaju kółka zainteresowań, pozalekcyjne zajęcia artystyczne, sportowe itp. umożliwia również realizację indywidualnego toku nauki na podstawie odrębnych przepisów
e) sprawuje opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych, w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę zgodnie z obowiązującymi przepisami bezpieczeństwa i higieny oraz poprzez prowadzenie dyżurów nauczycielskich w budynku i obejściu szkoły
f) sprawuje indywidualną opiekę nad uczniami klas nauczania zintegrowanego poprzez prowadzenie:
- zajęć świetlicowych
- zespołów korekcyjno-kompensacyjnych
- zespołów dydaktyczno-wyrównawczych
- zajęć gimnastyki korekcyjnej
- zajęć logopedycznych
- innych form zorganizowanych zajęć wg potrzeb     
g) organizuje dla uczniów ze sprzężonymi defektami rozwojowymi nauczanie zindywidualizowane zgodnie z przepisami
h) dla uczniów, którym z powodu warunków losowych lub rodzinnych, potrzebne są szczególne formy opieki, szkoła organizuje (w miarę posiadanych środków) bezpłatne dożywianie , stałą bądź doraźną pomoc materialną
i) zapewnia poszanowanie praw i godności ucznia
j) wspiera rozwój osobowości w zgodzie z własnym systemem wartości
k) motywuje ucznia do dalszej pracy nad sobą
l) dostarcza rodzicom informacji o postępach, trudnościach oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia
ł)    organizuje różne formy współdziałania szkoły z rodzicami (opiekunami prawnymi) w         zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki
2. Program wychowawczy szkoły oraz program profilaktyki uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu rady rodziców
3. Szczegółowe zadania szkoły zawarte są w planach wychowawczym i dydaktycznym zatwierdzonych przez radę pedagogiczną i przez radę rodziców
4. Dyrektor szkoły powierza oddział szczególnej opiece jednemu nauczycielowi uczącemu  w tym oddziale - wychowawcy
5. W miarę możliwości zapewnia się ciągłość pracy wychowawczej, szczególnie                  w klasach  I - III.
6. Szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów zawiera dokument "Wewnątrzkolne ocenianie uczniów" zatwierdzony przez radę pedagogiczną.

ROZDZIAŁ III
§ 3
Organy szkoły ich kompetencje

1. Organami szkoły są:
a) dyrektor szkoły
b) rada pedagogiczna
c) rada rodziców
d) samorząd uczniowski
Organy szkoły  uchwalają swoje regulaminy, które stanowią załączniki do statutu szkoły.
Szkołą kieruje dyrektor, któremu funkcję powierza lub go odwołuje organ prowadzący szkołę na zasadach określanych w ustawie.


§ 4
Dyrektor szkoły

1.   Kompetencje dyrektora szkoły:
a) kieruje działalnością dydaktyczno- wychowawczą szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz
b) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w szkole
c) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne
d) realizuje uchwały rady rodziców oraz rady pedagogicznej podjęte w ramach  ich kompetencji
e) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez radę rodziców i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły
f) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli                            i pracowników nie będących nauczycielami, podejmuje decyzję w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły                
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły
- oceniania pracy nauczycieli
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły
- opracowuje arkusz organizacyjny szkoły określający szczegółową organizację nauczania, wychowywania, działań opiekuńczych i profilaktycznych w danym roku szkolnym
- ustala przydział czynności nauczycieli oraz tygodniowy rozkład zajęć szkoły
- ustala podział klas na oddziały oraz podejmuje decyzję w sprawach przydzielania  uczniów do poszczególnych oddziałów
- sprawuje nadzór nad wykonywaniem obowiązku szkolnego
- wykonuje inne zadania wynikające z ustawy, przepisów szczegółowych oraz niniejszego statutu
- podejmuje działania dotyczące awansu zawodowego nauczycieli zgodnie z odrębnymi przepisami

2.   Program współpracy z rodzicami:
a) rodzice ponoszą odpowiedzialność za edukację swoich dzieci, a szkoła wspiera rodziców w tych działaniach
b) instytucjonalne formy współpracy z rodzicami to:
-    rada rodziców
-    rady klasowe rodziców
- jeden raz w miesiącu zebrania, cotygodniowe konsultacje, wywiadówki, imprezy i uroczystości szkolne, wycieczki.


§ 5
Rada pedagogiczna

1. W skład rady pedagogicznej wchodzą jako jej członkowie wszyscy nauczyciele szkoły. rada pedagogiczna jest organem kolegialnym szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania, opieki i profilaktyki.
2. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły. W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez          jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej (przedstawiciele rady rodziców, organizacji związkowych i społecznych, lekarz, pielęgniarka szkolna)
3. Obrady rady pedagogicznej  są prowadzone przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby jej członków
4. Rada pedagogiczna podejmuje uchwałę zwykłą większością głosów.
5. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie programu szkoły po zaopiniowaniu przez radę rodziców
- zatwierdzanie do realizacji planu wychowawczego i profilaktycznego szkoły po zaopiniowaniu przez radę rodziców
- zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów zgodnie z regulaminem klasyfikowania i promowania oraz zatwierdzenie szczegółowych kryteriów oceny zachowania
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych            w szkole po zaopiniowaniu przez radę rodziców
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły
6. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:     
- organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych                          i pozalekcyjnych
- projekt planu finansowego
- wnioski dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć    w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
- opiniuje plan pracy rady rodziców i samorządu uczniowskiego
7. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z prawem oświatowym
8. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę              o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w szkole
9. Rada pedagogiczna ustala organizację i tematykę wewnętrzną doskonalenia (WDN)
10. Rada pedagogiczna dokonuje okresowej i rocznej analizy i oceny stanu nauczania, wychowania, opieki, profilaktyki oraz organizacyjnych i materialnych warunków pracy szkoły
11. Szczegółowe zasady i tryb działania rady pedagogicznej określa jej regulamin (załącznik nr 1 do statutu).


§ 6
Rada rodziców

1. W szkole działa rada rodziców
2. Rada rodziców stanowi reprezentację rodziców wybieraną co 3 lata, a uzupełnianą corocznie w miarę potrzeb
3. W skład rady rodziców wchodzą przedstawiciele rodziców ze wszystkich klas                        - wyłaniani z trójek klasowych
4. Radę rodziców reprezentuje przewodniczący lub wyznaczony  przedstawiciel
5. Rada rodziców może występować do dyrektora i rady pedagogicznej z wnioskami                i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły, a w szczególności:
- w porozumieniu z dyrekcją przygotowuje roczny preliminarz wydatków
- opiniuje program dydaktyczny, wychowawczy i profilaktyczny, które mają być realizowane w szkole
- opiniuje pracę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego
- może być organizatorem lub współorganizatorem uroczystości szkolnych
- współdecyduje o formach pomocy dzieciom
- udziela pomocy samorządowi uczniowskiemu
- wspomaga władze szkoły w stałej poprawie i rozbudowie bazy szkoły
- deleguje dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej wybierającej dyrektora szkoły
6. Rada rodziców w celu wspierania działalności statutowej szkoły gromadzi  na swoim koncie bankowym fundusze pochodzące ze składek rodziców, darowizn oraz pieniądze uzyskane z działalności gospodarczej
7. Rada rodziców może przekształcić się w stowarzyszenie
8. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin jej działalności (załącznik nr 2 do statutu).

§ 7                                                  
Samorząd uczniowski

1. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły reprezentowani przez swoich przedstawicieli
2. Samorząd uczniowski może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów np.:
- prawa do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami
- prawa do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu
- prawa do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań
- prawa redagowania i wydawania gazetki szkolnej
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu       z dyrektorem
- prawa wyboru nauczycieli pełniących rolę opiekunów samorządu
- prawa wyboru nauczyciela - rzecznika praw uczniów
- prawa wnoszenia skarg do dyrektora szkoły w przypadku naruszenia godności ucznia i łamania praw ucznia
3. Rada samorządu uczniowskiego wraz z opiekunem tworzy regulamin samorządu uczniowskiego i przedstawia go do zatwierdzenia społeczności uczniowskiej (załącznik  nr 3 do statutu)
4. Plan pracy samorządu uczniowskiego opiniuje rada pedagogiczna i rada rodziców

ROZDZIAŁ IV
§ 8
Zasady współdziałania organów
szkoły i rozwiązywanie konfliktów

1. Zasady współdziałania organów polegają na zapewnieniu każdemu z nich możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji oraz zapewnianiu wymiany informacji pomiędzy nimi
2. Za prawidłowy przebieg informacji czyni się odpowiedzialnych:
a) dyrektora szkoły
b) przewodniczącego rady rodziców
c) opiekuna samorządu uczniowskiego
3. Dyrektor szkoły reprezentuje interesy rady pedagogicznej na zewnątrz, dba o jej autorytet, jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych między organami szkoły
4. Dyrektor szkoły:
- rozstrzyga sprawy sporne wśród członków rady pedagogicznej
- przyjmuje i bada wnioski i skargi dotyczące nauczycieli i innych  pracowników szkoły. Postępowanie wyjaśniające trwa do 10 dni od informacji o zaistniałym konflikcie
5. Rozwiązywanie sporów między dyrektorem szkoły a pracownikami określają odrębne przepisy
6. Członkowie społeczności szkolnej oraz organy szkoły podejmują wszelkie działania          i decyzje wyłącznie w ramach swych kompetencji
7. Prawa i interesy społeczności szkolnej reprezentowane są przez odpowiedni organy szkoły oraz w odniesieniu do pracowników etatowych szkoły przez odpowiedni związek zawodowy
8. Spór pomiędzy organami szkoły może dotyczyć:
- naruszenia kompetencji organu szkoły
- łamania praw organu lub jednostki społeczności szkolnej
- niewywiązywania się z podstawowych obowiązków przez organ szkoły lub jednostkę społeczności szkolnej
9. Strony w konflikcie podejmują niezwłoczne rokowania w celu rozwiązania sporu               i podpisania porozumienia zgodnego z istniejącym prawem
10. Strony w konflikcie mogą odwołać się od decyzji dyrektora szkoły w przypadku niepodpisania porozumienia mediacyjnego do organu prowadzącego szkołę
11. Dyrektor szkoły ma prawo zasięgnąć opinii organu prowadzącego przy rozstrzyganiu sporów
12. Organy szkoły mogą występować w roli opiniodawcy w zaistniałych konfliktach.


ROZDZIAŁ V
§ 9
Stanowiska funkcyjne w szkole

1. W szkole tworzy się stanowiska wicedyrektorów
2. Funkcje wicedyrektora szkoły powierza i z tej funkcji odwołuje dyrektor szkoły              po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę  oraz rady pedagogicznej
3. Wicedyrektorzy są przełożonymi nauczycieli i innych pracowników szkoły. Zakres czynności wicedyrektorów ustala dyrektor szkoły, uwzględniając przy tym,
że wicedyrektorzy:
- sprawują nadzór nad przydzielonymi im nauczycielami (przydział ten powinien         w miarę możliwości odpowiadać wykształceniu i doświadczeniu zawodowemu wicedyrektora)
- kierują pracą wychowawczą i opiekuńczą w wyznaczonych grupach klas oraz podejmują w tym zakresie współpracę z rodzicami
- współdziałają z dyrektorem szkoły przy sporządzaniu arkusza organizacyjnego szkoły oraz ustalaniu przydziału czynności nauczycieli.


ROZDZIAŁ VI
§ 10
Rodzice i nauczyciele

1. Główne cele i zadania współpracy rodziców z nauczycielami:
- aktywny udział rodziców w organizowaniu wolnego czasu dzieci, w stworzeniu im warunków do kulturalnego wypoczynku
- wspólne wysiłki w zakresie ulepszania bazy materialnej szkoły, gromadzenie pomocy dydaktycznych, unowocześnianie środków nauczania
- współpraca z dyrektorem szkoły, radą  pedagogiczną i samorządem uczniowskim
- współudział rodziców w kształtowaniu procesu dydaktyczno-wychowawczego,        opiekuńczego i profilaktycznego
2. Główne formy współpracy:
- wnoszenie propozycji do planu pracy dydaktyczno-wychowawczej, szczególnie         w sprawach wychowawczych i opiekuńczych
- udział rodziców w realizacji tematów z zakresu godzin do dyspozycji wychowawcy,
- pomoc w organizowaniu pracy koła, zespołu zainteresowań
- współudział w organizowaniu zajęć dla uczniów z trudnościami w nauce (pomoc koleżeńska)
- rodzice mają prawo do zapoznania się z zasadniczymi zamierzeniami dydaktyczno-wychowawczymi w danej klasie i w szkole, z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania i promowania oraz trybem egzaminów poprawkowych  i klasyfikacyjnych oraz sprawdzianów kompetencji w klasach VI
- organizowanie wycieczek, imprez sportowych i zajęć rekreacyjnych
- organizowanie własnych form pomocy materialnej szkole
3. Nauczyciele umożliwiają twórczą działalność rodziców na terenie szkoły
4. Integralną częścią działalności wychowawczej szkoły są wycieczki krajoznawczo - turystyczne i dydaktyczne, które mogą organizować i prowadzić nauczyciele z rodzicami
5. Kierownikiem wycieczki jest wychowawca lub inny nauczyciel
6. Opiekunami wycieczki mogą być nauczyciele lub rodzice uczestników wycieczki
7. Na opiekunach ciąży odpowiedzialność prawna za zachowanie bezpieczeństwa na wycieczce, zgodnie z odpowiednimi przepisami
8. Uczniowie, którzy nie uczestniczą w wycieczce organizowanej w czasie zajęć szkolnych, biorą udział w zajęciach w klasie równoległej wskazanej przez dyrektora
9. Za doprowadzenie dzieci na miejsce zbiórki oraz odebranie dzieci z miejsca rozwiązania wycieczki odpowiedzialni są rodzice.


ROZDZIAŁ VII
§ 11
Organizacja szkoły

1. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określa kalendarz szkolny zgodny z zarządzeniem MENiS
2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora, najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku na podstawie programu szkoły oraz planu finansowego szkoły. Arkusz organizacji szkoły opiniuje organ nadzorujący, a zatwierdza organ prowadzący szkołę
3. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy         w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych planem nauczania zgodnym z ramowym planem nauczania  i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy dopuszczonych do użytku szkolnego
4. W szkole dokonuje się podziału oddziałów na grupy na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa, zgodnie z ramowym planem nauczania      i w miarę posiadanych środków finansowych
5. Liczba uczniów średnio w oddziale powinna wynosić 26
5a W uzasadnionych przypadkach za zgodą organu prowadzącego szkołę liczba uczniów w     oddziale może być niższa
6. Oddział dzieli się na grupy na zajęciach: języka obcego, informatyki oraz techniki  w klasach powyżej 26 uczniów
7. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych   i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły            na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy
8. Tygodniowy rozkład zajęć klas I - III określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania, szczegółowy rozkład dzienny ustala nauczyciel
9. Podstawową formą pracy szkoły (poza nauczaniem zintegrowanym) są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym
10. Godzina lekcyjna trwa 45 minut
10a Czas trwania zajęć edukacyjnych w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący te
       zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć
11. Zajęcia fakultatywne, koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym, w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych a także w czasie wycieczek i wyjazdów na np.: "zielone szkoły"
12. Zajęcia fakultatywne i koła zainteresowań oraz inne zajęcia pozaobowiązkowe organizowane są w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych
13. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych, finansowanych z budżetu szkoły nie może być niższa niż 12 osób
14. Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego między dyrektorem szkoły lub za jego zgodą - poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.


§ 12
Biblioteka szkolna

1. W szkole działa biblioteka szkolna oraz czytelnia
2. Biblioteka jest pracownią służącą do realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela, pomocy w organizacji szkoleń rady pedagogicznej oraz popularyzowaniu czytelnictwa literatury pedagogicznej wśród rodziców.
3. Godziny pracy biblioteki oraz czytelni są dostosowane do potrzeb pracy szkoły
4. Obowiązki nauczyciela bibliotekarza:
a) praca pedagogiczna z czytelnikiem :
- udostępnianie zbiorów
- udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych, bibliograficznych, rzeczowych i tekstowych
- informowanie uczniów i nauczycieli o nowościach wydawniczych
-     poradnictwo w wyborach czytelniczych  i zachęcanie uczniów do świadomego   wyboru lektury
- realizowanie modułu biblioteczny edukacji czytelniczej i informacyjnej
- informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów oraz przygotowywanie analiz stanu czytelnictwa w szkole na posiedzenia rady pedagogicznej
- prowadzenie różnych form wizualnej informacji i propagandy książek oraz współudział w przygotowywaniu imprez szkolnych
b) prace organizacyjne :
- gromadzenie zbiorów - zgodnie z profilem programowym i potrzebami placówki, na podstawie analizy posiadanych zbiorów i możliwości finansowych
- ewidencję zbiorów, zgodnie z obowiązującymi przepisami
- opracowanie biblioteczne zbiorów
c) opracowanie techniczne:
- klasyfikowanie
- katalogowanie zgodnie z zasadami obowiązującymi w bibliotekarstwie
- selekcja zbiorów
- wydzielanie księgozbioru podręcznego
- prowadzenie katalogów: rzeczowego, alfabetycznego, zbiorów audiowizualnych    i wybranych pomocy dydaktycznych
- udostępnianie zbiorów na zasadach zgodnych z regulaminem
5. Za stan czytelnictwa uczniów odpowiadają wszyscy członkowie rady pedagogicznej
6. Godziny pracy biblioteki ustala dyrektor, uwzględniając potrzeby i możliwości organizacyjne szkoły.

§ 13
Świetlica szkolna

1. Szkoła organizuje zajęcia opiekuńcze  w świetlicy szkolnej
2. Świetlica prowadzi zajęcia w grupach wychowawczych stałych i rotacyjnych na dwie zmiany. Grupa stała liczy nie mniej niż 25 uczniów
3. Świetlica szkolna zapewnia uczniom, którzy przebywają w szkole poza lekcjami, zorganizowaną opiekę służącą rozwijaniu ich zainteresowań, uzdolnień i umiejętności
4. Do zadań świetlicy szkolnej należy:
- organizowanie pomocy w nauce, tworzenie warunków do nauki własnej, przyzwyczajanie do samodzielnej pracy
- organizowanie gier i zabaw ruchowych oraz innych form wychowania fizycznego mających na celu prawidłowy rozwój fizyczny
- ujawnianie i rozwijanie zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień oraz organizowanie zajęć w tym zakresie
- stwarzanie warunków do uczestniczenia w kulturze, organizowanie kulturalnej rozrywki oraz kształtowanie nawyków kultury życia codziennego
- upowszechnianie zasad kultury zdrowotnej, kształtowanie nawyków higieny oraz dbałość o zachowanie zdrowia
- współdziałanie z rodzicami i nauczycielami
5. Godziny pracy świetlicy ustala dyrektor szkoły biorąc pod uwagę potrzeby środowiska szkolnego


§ 14

1.   Dla realizacji celów statutowych szkoła posiada:
- osiem sal lekcyjnych do nauczania zintegrowanego
- dziesięć klasopracowni IV - VI
- dwa gabinety przyrody
- pracownia sztuki, muzyki i plastyki
- pracownię techniki
- pracownię komputerową
- salkę gimnastyczną dla uczniów I - III
- salka gimnastyki korekcyjnej
- dwie salki katechetyczne
- bibliotekę, czytelnię
- gabinet pedagoga i psychologa szkolnego
- gabinet logopedy
- gabinety zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i korekcyjno-kompensacyjnych
- salę audiowizualną
- boisko sportowe
- archiwum
- szatnię

§ 15

1. Zajęcia w szkole trwają od godz. 800 do godz. 1500.


§ 16

1. Działalność edukacyjna szkoły określona jest przez:
- szkolny zestaw programów nauczania, który obejmuje całą działalność szkoły             z punktu widzenia dydaktycznego
- program wychowawczy, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści                i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym, i jest realizowany przez wszystkich nauczycieli
2. Szkolny zestaw programów nauczania oraz program wychowawczo-profilaktyczny dopuszcza do realizacji dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców
3. Program nauczania opracowany przez nauczyciela może zostać wprowadzony do szkolnego zestawu programów po uzyskaniu pozytywnej opinii nauczyciela - metodyka oraz WOM Opole.

ROZDZIAŁ VIII

§ 17
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły

1. W zależności od potrzeb w szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i pracowników obsługi
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w § 16.1 określają odrębne przepisy
3. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów
4. Do podstawowych obowiązków nauczyciela należy:
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów obecnych na zajęciach (w czasie przerw o bezpieczeństwo uczniów troszczą się nauczyciele, i inni  pracownicy szkoły, a w szczególności nauczyciele dyżurujący, woźni)
- zapoznanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w klasach, pracowniach szkolnych oraz na boisku szkolnym
- prawidłowa realizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego
- wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań
- bezstronna i obiektywna ocena uczniów oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów
- udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu                   o rozpoznanie potrzeb uczniów
- doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej
- dbałość o przestrzeganie przez uczniów postanowień statutu szkoły oraz norm moralnych  współżycia społecznego
- wspomaganie rozwoju uczniów poprzez ich udział w edukacji czytelniczej
- dbałość o pomoce dydaktyczne i sprawność techniczną sprzętu szkolnego.

§ 18

1. Nauczyciele pracujący w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest ustalenie zestawów programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowania w miarę potrzeb
2. Nauczyciele będący wychowawcami klas oddziałów tego samego poziomu, tworzą zespół, którego zadaniem jest ustalenie programu wychowawczego w tych klasach.
3. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz uwarunkowań środowiskowych.


§ 19

1. W szkole tworzy się zespół wychowawczy, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo - zadaniowe.
2. Pracą zespołu przedmiotowego kieruje powołany przez dyrektora szkoły przewodniczący zespołu
3. Do zadań zespołu przedmiotowego m. in. należy:
- podejmowanie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania
- otoczenie opieką nauczycieli początkujących przez nauczycieli doświadczonych
- wspólne opracowywanie szczegółowych kryteriów oceny uczniów oraz sposobu badania wyników nauczania
- współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych , warsztatów szkolnych oraz uzupełnianie ich wyposażenia, organizowanie tematycznych imprez wewnątrzszkolnych zgodnie z kalendarium
4. Wszelkie wnioski i innowacje są opiniowane przez radę rodziców i zatwierdzane przez radę pedagogiczną.

§ 20

1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami,                 a w szczególności:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie
- inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych  uczniów
- podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej
2. Wychowawca w celu realizacji swoich zadań:
- otacza indywidualną opieką każdego wychowanka
- planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego rozwijające jednostki i integrujące uczniów
- ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy
- współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie,  koordynuje ich działania wychowawcze i dydaktyczne wobec ogółu uczniów, szczególnie uzdolnionych i uczniów z niepowodzeniami
- organizuje spotkania informacyjne z rodzicami, konsultacje, pedagogizację
- na wywiadach środowiskowych ustala potrzeby opiekuńczo-wychowawcze dzieci
- włącza rodziców w sprawy życia klasy i szkoły
- współpracuje z pedagogiem szkolnym, logopedą i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc uczniom. Organizację i formy udzielania tej pomocy na terenie szkoły określają odrębne przepisy.


§ 21

1.   Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej      ze strony:
- dyrektora szkoły
- pedagoga
- psychologa
- nauczyciela - opiekuna
- nauczycieli metodyków
- pracowników naukowych uczelni pedagogicznych.

§ 22

Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców.


§ 23


1. Nauczyciel ma prawo do:
- wyboru form i metod pracy lekcyjnej
- właściwie zorganizowanych warunków pracy i wypoczynku w jej przerwach
- rzetelnej i sprawiedliwej oceny pracy zawodowej
- poszanowania godności osobistej
- korzystania z pomocy pedagoga, psychologa szkolnego i logopedy w swojej pracy dydaktycznej i wychowawczej.
- zaopatrzenia w podstawowe środki i materiały dydaktyczne


ROZDZIAŁ IX

§ 24
Uczniowie szkoły

1. Szkoła przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności, uregulowaną odrębnymi przepisami
2. Obowiązek szkolny rozpoczyna się w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy     7 lat
3. Na wniosek rodziców do szkoły można przyjąć dziecko sześcioletnie z pozytywną opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej. Decyzję o przyjęciu podejmuje dyrektor szkoły
3a   Na wniosek poradni psychologiczno-pedagogicznej dyrektor odracza realizację
  obowiązku szkolnego w przypadku dziecka siedmioletniego.
4. Do 30 kwietnia przyjmuje się zapisy dzieci zamieszkałych w obwodzie szkoły
5. O przyjęciu dziecka z poza obwodu szkoły decyduje dyrektor, biorąc pod uwagę możliwości organizacyjne szkoły
§25

1. Uczniowie w szkole mają prawa zgodne z postanowieniami zawartymi w Konwencji o Prawach Dziecka

- mogą wpływać na życie klasy i szkoły poprzez działalność samorządowo - wychowawczą
- przedstawiać samorządowi uczniowskiemu opinie i wnioski we wszystkich sprawach szkoły
- być poinformowanym o sposobie załatwienia w/w spraw
- uczestniczyć we właściwie zorganizowanym procesie kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej
- być pod opieką wychowawczą
- wyboru rzecznika reprezentującego ich interesy
- swobodnie wyrażać myśli i przekonania, szczególnie dotyczące życia szkoły, a także światopoglądowe i religijne - jeżeli nie narusza to dobra innych osób
- otrzymać dodatkową pomoc ze strony nauczyciela przedmiotu w przypadku zaistniałych   trudności w opanowaniu  materiału
- korzystać z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki za zgodą i pod opieką wychowawcy, nauczyciela lub opiekuna
- korzystać z boiska szkolnego również w czasie wolnych od zajęć lekcyjnych, pod opieką osób dorosłych za zgodą dyrektora
- zaznajomić się z minimum programowym z przedmiotów obowiązkowych
- znać wymagania na poszczególne oceny z przedmiotów obowiązkowych
- należeć do organizacji wychowawczych
- znać zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów - klasyfikacyjnego i poprawkowego
- znać zasady WSO
- jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu
- być pod opieką pielęgniarską
- dokonywać wyboru kół zainteresowań i innych form zajęć pozalekcyjnych oraz uczestniczyć w konkursach szkolnych i gminnych
- organizować i uczestniczyć w imprezach sportowych , rekreacyjnych, kulturalnych, oświatowych, rozrywkowych pod opieką nauczyciela, w porozumieniu z dyrektorem
- mieć zapewnione poszanowanie godności własnej, dyskrecję w sprawach osobistych,       a także stosunków rodzinnych, przyjaźni
- korzystać z poradnictwa psycho - pedagogicznego oraz pomocy logopedy
- wyboru opiekunów samorządu
- redagowania gazetki szkolnej.
2.   W przypadku naruszenia praw uczniowie i rodzice (opiekunowie prawni) mogą wnosić   s  skargi w kolejności do:
- wychowawcy
- pedagoga szkolnego
- rzecznika praw ucznia
- dyrektora szkoły

 

§ 26

1. Uczeń ma obowiązek:
- przestrzegać statutu szkoły oraz innych regulaminów ustanowionych w szkole
- systematycznie, punktualnie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych
- szanować i chronić mienie szkoły
- nie opuszczać terenu szkoły w czasie przerw międzylekcyjnych
- systematycznie pracować nad wzbogaceniem swej wiedzy, wykorzystywać jak najlepiej czas i warunki do nauki
- stwarzać atmosferę życzliwości, pomagać słabszym, przeciwdziałać przejawom przemocy, brutalności, a także wystrzegać się wszelkich szkodliwych nałogów
- dbać o honor szkoły i godnie ją reprezentować, wzbogacać jej dobre tradycje
- kulturalnie zachowywać się w szkole i poza szkołą
- przestrzegać porządku szkolnego, dbać o ład i estetykę pomieszczeń i otoczenia szkoły
- naprawić wyrządzone szkody materialne
- okazywać szacunek wszystkim dorosłym
- szanować godność własną i kolegów w wykonywaniu zadań wynikających z działalności klasy, samorządu uczniowskiego i potrzeb środowiska
- przestrzegać zasady higieny osobistej i dbać o estetykę swojego wyglądu
- dbać o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i kolegów


§ 27
Nagrody

1.   Nagrody przyznawane są przez: dyrekcję, radę pedagogiczną, wychowawców, nauczycieli, komisje konkursowe i finansowane przez radę rodziców
2.   Nagrody przyznawane są za:
- szczególne osiągnięcia w nauce i wzorowe zachowanie
- udział i osiągnięcia w konkursach przedmiotowych
- godne reprezentowanie szkoły na zewnątrz
- aktywność w pracach społecznych
- 100 % frekwencję na zajęciach lekcyjnych
- osiągnięcia sportowe
- systematyczne oszczędzanie w SKO
- wyróżniającą działalność na rzecz innych
- za szczególne zasługi i osiągnięcia, za działalność, odwagę i szlachetny czyn, nazwisko ucznia wpisuje się do kroniki szkolnej
3. Rodzaje nagród:
- książkowe
- rzeczowe
- dyplom uznania
- puchary i medale
- list pochwalny dla rodziców
- pochwały i wyróżnienia pisemne (dyrektora, wychowawcy, nauczyciela)
4. Zasady przyznawania nagród za osiągnięcia w nauce:
a. za I semestr umieszczenie zdjęcia ucznia ze średnią powyżej 4,75 na tablicy najlepszych uczniów
b. na koniec roku szkolnego:
- w klasach I - III wręczenie odznaki "Uczeń na Medal" oraz nagrody rzeczowej na wniosek wychowawcy klasy, po pozytywnym zaopiniowaniu zespołu nauczycieli nauczania zintegrowanego
- w klasach IV - VI wręczenie świadectwa z wyróżnieniem oraz nagrody rzeczowej dla ucznia, który osiągnął średnią ocen powyżej 4,75 i wzorowe lub dobre zachowanie
- w klasach  VI nagrodę dyrektora otrzymuje uczeń z najwyższą średnią
5. Za szczególne osiągnięcia zespołowe klasa może być wyróżniona:
- pochwałą dyrektora szkoły w obecności wszystkich uczniów podczas apelu
-    nagrodą rzeczową - dofinansowaniem wycieczki klasowej

§ 28
Kary

1. Uczeń może zostać ukarany za:
- nieprzestrzeganie statutu szkoły
- nieprzestrzeganie regulaminu szkoły
- lekceważenie nauki i innych obowiązków szkolnych
- postępowanie wywierające szkodliwy wpływ na innych uczniów, czyny sprzeczne z prawem, których uczeń dopuszcza się na terenie szkoły lub poza nią
- nieprzestrzeganie zarządzeń (dyrektora, wychowawcy, nauczycieli oraz innych pracowników szkoły)
- posiadanie i palenie papierosów
- za naruszanie godności i nietykalności osobistej innych osób
- stosowanie szantażu i zastraszanie
- kradzież
2. Rodzaje kar
- ustne lub pisemne upomnienie wychowawcy udzielone uczniowi indywidualnie lub wobec klasy
- nagana wychowawcy udzielona uczniowi wobec całej klasy
- ustne upomnienie dyrektora szkoły
- słowna nagana dyrektora szkoły udzielona na apelu wychowawczym
- upomnienie lub nagana udzielona przez samorząd uczniowski
- przeniesienie ucznia do innej równoległej klasy
3. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do odwołania się od kary do:
- dyrektora szkoły
- rady pedagogicznej
- władz nadzorujących szkołę
4. Udzielenie uczniowi kary powoduje obniżenie oceny z zachowania
5. W przypadku anulowania kary nie ma ona wpływu na ocenę z zachowania
6. W przypadku utrzymania kary, uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą odwołać się do dyrektora szkoły jako do drugiej i ostatecznej instancji w terminie do  7 dni

§ 29

1. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców ucznia (opiekunów prawnych) o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.

§ 30

1. Szkoła może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny
          

§ 31

1. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami
2. Zasady gospodarki finansowej szkoły określają odrębne przepisy

ROZDZIAŁ X
§ 32
Postanowienia końcowe


1. Uczniowie, nauczyciele, rodzice, dyrektor szkoły zobowiązani są do przestrzegania postanowień statutu
2. Organy szkoły mogą proponować zmiany w statucie
3. Decyzje o zmianach w statucie podejmuje rada pedagogiczna w trybie uchwały po zaopiniowaniu propozycji przez pozostałe organy szkoły
4. Rada pedagogiczna, rada rodziców i samorząd uczniowski sporządzają w miarę potrzeb regulaminy własnej działalności i przedstawiają je do zaopiniowania organom szkoły
5. W szkole tworzy się regulaminy i dokumenty wewnętrzne, a w szczególności: program wychowawczy, profilaktyczny i dydaktyczny szkoły, regulamin pracy, regulamin oceny z zachowania (włączony do WSO) oraz inne zgodne z przepisami prawa.

Informację wytworzył lub odpowiada za treść Katarzyna Leśniak dnia 28.10.2008
Opublikowana przez Katarzyna Leśniak dnia 28.10.2008. Odsłon 9757, Wersja 5drukuj
Wersja : lewy  2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12  z 17  prawy
Początek strony