Statut

STATUT

ZESPOŁU SZKOLNO - PRZEDSZKOLNEGO

w GOSWINOWICACH

 

 

 

DZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

Rozdział 1

Przepisy definiujące

 

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:

1)      Zespole - należy przez to rozumieć Zespół Szkolno-Przedszkolny w Goświnowicach,

2)      szkole - należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową w Goświnowicach,

3)      przedszkolu - należy rozumieć przez to Przedszkole w Goświnowicach,

4)      ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 07 września 1991roku o systemie oświaty (Dz U z 1996 r. Nr 67, poz.329 z późn. zm.) 

5)      Statucie - należy przez to rozumieć statut Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Goświnowicach,

6)      dyrektorze - należy  rozumieć  przez  to  Dyrektora  Zespołu  Szkolno - Przedszkolnego w Goświnowicach,

7)      nauczycielu - należy przez to rozumieć także wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego zespołu,

8)      rodzicach - należy przez to rozumieć rodziców i prawnych opiekunów dzieci.

 

 

Rozdział 2

Nazwa i inne informacje o Zespole

§ 1

 

1.      Placówka nosi nazwę: Zespół Szkolno - Przedszkolny w Goświnowicach

2.      Zespół Szkolno - Przedszkolny w Goświnowicach jest placówką publiczną.

3.      W skład Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Goświnowicach wchodzą:

-         sześcioletnia Szkoła Podstawowa w Goświnowicach,

-         Przedszkole w Goświnowicach

4.      Wymienione w § 1 placówki prowadzone są przez Gminę Nysa.

5.      Nadzór pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty w Opolu.

6.      Siedziba Zespołu znajduje się w Goświnowicach, ul. Kolejowa 5

7.      Zespół posiada:

a)      pieczęć urzędową okrągłą dużą i małą,

b)      stempel prostokątny z adresem Zespołu.

 

§ 2

 

1.      Szkoła i Przedszkole są jednostkami budżetowymi.

2.      Zasady gospodarki finansowej i materiałowej Zespołu określają odrębne przepisy.

3.      Szkoła i Przedszkole prowadzą i przechowują dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

§ 3

 

1.      Zespół może posiadać imię, hymn, sztandar i własny ceremoniał.

2.      Imię nadaje organ prowadzący na wspólny wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodzi-ców i Samorządu Uczniowskiego.

3.      Hymn, sztandar i ceremoniał uchwala Rada Pedagogiczna.

DZIAŁ II

CELE I ZADANIA ZESPOŁU

Rozdział 1

Cele i zadania przedszkola

§ 4

1.      Przedszkole realizuje cele określone w Ustawie o systemie oświaty oraz  wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych.

2.      Celem przedszkola jest:

a)      objęcie opieką wszystkich dzieci i zapewnienie im bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków dla prawidłowego rozwoju,

b)     stymulowanie rozwoju wychowanka,

c)      kształtowanie i rozwijanie aktywności dziecka wobec siebie, innych ludzi i otaczającego go świata.

d)     współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,

e)      przygotowanie dzieci do podjęcia nauki szkolnej,

f)       zapewnienie wychowankom warunków umożliwiających podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.

§ 5

Do zadań przedszkola należą:

1)      kształtowanie czynnej postawy dzieci wobec własnego zdrowia i bezpieczeństwa  oraz rozwijanie ich sprawności ruchowej,

2)      rozwijanie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej oraz wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną,

3)      nabywanie przez dziecko kompetencji językowej, a w tym nabywanie umiejętności czy- tania i kreślenia symboli graficznych,

4)      integrowanie treści edukacyjnych,

5)      wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka z wykorzystaniem jego własnej inicjatywy,

6)      prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju wychowanka,

7)      współpraca z poradnią psychologiczno - pedagogiczną w celu udzielania dziecku pomocy  specjalistycznej,

8)      przedszkole może zapewnić opiekę dzieciom niepełnosprawnym, niewymagającym       specjalnej opieki i odrębnego trybu życia.

§ 6

 

1.      Przedszkole realizuje zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku, potrzeb środowiska     z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny:

a)      przedszkole zapewnia stałą opiekę nad dziećmi w czasie zabaw, zajęć w sali i na powietrzu, spacerów i wycieczek sprawowaną przez nauczycielki i pracowników  placówki.

b)     przedszkole współpracuje z instytucjami opieki społecznej w celu pomocy (stałej lub doraźnej) dzieciom z rodzin będących w trudnej sytuacji materialnej.

2.      Opiekę nad dziećmi w drodze do przedszkola i z  powrotem sprawują rodzice, lub  osoby  przez nie upoważnione, zapewniające pełne bezpieczeństwo wychowanków:

a)      rodzice zobowiązani są do przyprowadzenia dziecka bezpośrednio na odpowiedni oddział pod opiekę nauczycielki,

b)     odbieranie dzieci z przedszkola odbywa się analogicznie bezpośrednio u nauczycielki sprawującej aktualnie opiekę nad dzieckiem,

c)      od momentu odebrania dziecka spod opieki nauczycielki za jego bezpieczeństwo odpowiada rodzic.

§ 7

1.      Na wniosek zainteresowanych rodziców przedszkole zapewnia dzieciom możliwość korzystania z zajęć dodatkowych z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka.

2.      Warunki ich realizacji i odpłatności ustala Dyrektor  z zainteresowanymi rodzicami.

§ 8

1.      Podstawową jednostką przedszkola jest oddział. Każdy oddział obejmuje dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, czasu pobytu w przedszkolu, uzdolnień,   stopnia i rodzaju niepełnosprawności oraz metod stosowanych w pracy z dziećmi.

2.      Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25. Liczba dzieci na wsi w oddziale nie może być mniejsza niż 15 w oddziale.

3.      W oddziałach, do których przyjęto dzieci niepełnosprawne liczba wychowanków nie po-winna przekraczać 15, w tym 2 - 3 niepełnosprawnych.

4.      Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjęte do przedszkola po przedłożeniu orzeczenia     poradni Psychologiczno - Pedagogicznej określającego ich poziom rozwoju psychicz-nego i stanu zdrowia.

§ 9

1.      Praca wychowawczo - dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego ogólnodostępnego, zatwierdzonego przez MEN i wybranego przez nauczyciela prowadzącego grupę lub przez Radę Pedagogiczną. Nauczyciel może również pracować w oparciu o program autorski.

2.      Godzina pracy w przedszkolu trwa 60 minut.

3.      3. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, a w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii i zajęć wyrównawczych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:

-         z dziećmi w wieku 3-4 lat około 15 minut,

-         z dziećmi w wieku 5-6 lat około 30 minut.

4.      Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.

§ 10

Przedszkole może być jedno lub wielooddziałowe. Liczba oddziałów w każdym roku szkolnym zależy od potrzeb środowiska. 

§ 11

1.      Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz     organizacyjny przedszkola opracowany przez Dyrektora Zespołu najpóźniej do dnia 10 maja każdego roku. Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący.

2.      W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:

a)      czas pracy poszczególnych oddziałów,

b)     liczbę pracowników przedszkola i wymiar ich etatów,

c)      ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący,

d)     terminy przerw w pracy przedszkola.

§ 12

 

1.      Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora     Zespołu na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców.

2.      Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla danego oddziału rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.

§ 13

1.      Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez     organ prowadzący, zgodnie z ust.3

2.      Dzienny czas pracy przedszkola ustalany jest przez organ prowadzący w oparciu o po-trzeby rodziców wynikające z kart zgłoszeń dzieci do przedszkola, na wniosek Dyrektora Zespołu. Nie może on być krótszy od czasu przeznaczonego na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, czyli 5 godzin dziennie. Dzienny czas pracy przedszkola może być zmieniony w każdym roku szkolnym.

3.      Terminy przerw w pracy przedszkola ustalane są przez organ prowadzący na wniosek  Dyrektora Zespołu. Przerwy w czasie pracy przedszkola wykorzystuje się na przeprowadzenie niezbędnych remontów i gruntownych porządków wewnątrz i na zewnątrz budynku.

4.      Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i odpłatności za korzystanie z wyżywienia przez pracowników ustala organ prowadzący.

4.1.                       Rodzice ponoszą comiesięczną opłatę stałą pokrywającą część kosztów utrzymania dziecka w przedszkolu. Opłata ta ustalana jest przez organ prowadzący i zróżnicowana ze względu na czas pobytu w przedszkolu            (5 godzin dziennie i powyżej 5 godzin dziennie):

a)      opłata stała nie podlega odliczeniu w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu, niezależnie od czasu tej nieobecności,

b)     należność za przedszkole wnoszone są przez rodziców najpóźniej do 10 dnia każdego miesiąca, za dany miesiąc z góry,

c)      zwłoka z zapłatą należności za dwa pełne okresy płatności powoduje  wykreślenie  dziecka z przedszkola. Zaległa należność dochodzona będzie na drodze postępowania sądowego.

4.2.                       W oparciu o potrzeby środowiska w przedszkolu istnieje możliwość zorganizowania wyżywienia:

a)      rodzice pokrywają koszt wyżywienia dziecka w przedszkolu w całości,

b)     ilość posiłków w przedszkolu ustala Dyrektor przedszkola w porozumieniu z rodzicami (Rada Rodziców),

c)      wysokość dziennej stawki żywieniowej ustalana jest w oparciu o normy żywie-niowe i aktualne ceny artykułów żywnościowych. Stawkę określa Dyrektor w porozumieniu z rodzicami,

d)     miesięczna  odpłatność  z  tytułu wyżywienia obliczana jest w oparciu o ustaloną stawkę dzienną oraz liczbę dni roboczych w danym miesiącu,

e)      za każdy dzień nieobecności dziecka w przedszkolu przysługuje zwrot opłaty         w wysokości dziennej stawki wyżywienia

f)       pracownicy przedszkola mogą korzystać z wyżywienia pod warunkiem opłacenia   kosztów wyżywienia wg tych samych zasad. Pracownikowi za daną stawkę żywieniową przysługuje porcja dziecka 6-letniego.

§ 14                                                                                                                                                     

1.      Dyrektor  Zespołu powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem     propozycji rodziców.

2.      Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane     jest, aby nauczyciel (nauczyciele) opiekowali się danym oddziałem przez cały okres    uczęszczania dzieci do przedszkola.

§ 15

1.      Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

2.      W  przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wy-chowaniem  przedszkolnym  może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej     jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko koń- czy 10 lat.  Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolne-go w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat.

3.      W szczególnie uzasadnionych przypadkach Dyrektor może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku.

4.      Szczegółowe zasady przyjmowania dzieci do przedszkola.

a)      do przedszkola w pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci 5 i 6 letnie, a także dzieci rodziców samotnych, inwalidów I i II grupy, oraz dzieci z rodzin zastępczych,

b)     jeżeli liczba dzieci zgłoszonych do przedszkola nie przekracza liczby miejsc, przyjęć dokonuje dyrektor Zespołu na podstawie wypełnionych i złożonych kart zgłoszeń,

c)      jeżeli liczba dzieci zgłoszonych do przedszkola przekracza liczbę miejsc, przyjęć  dokonuje Komisja Społeczna powołana przez organ prowadzący. W skład  Komisji Społecznej przy wchodzą:

d)  dyrektor Zespołu Szkolno - Przedszkolnego jako przewodniczący,

e)   przedstawiciel Rady Pedagogicznej,

f)   przedstawiciel organu prowadzącego.

5.      Rodzice ubiegający się o umieszczenie dziecka w przedszkolu zobowiązani są do złożenia w sekretariacie Zespołu prawidłowo wypełnionej karty zgłoszenia dziecka w terminie do 30 kwietnia danego roku.

6.      Komisja Społeczna dokonuje kwalifikacji dzieci w terminie do 10 maja danego roku. Po tym terminie dyrektor Zespołu informuje o dokonaniu rekrutacji.

7.      Liczba przyjętych dzieci nie powinna być większa od liczby miejsc w przedszkolu i obowiązującej liczby dzieci na oddział.

8.      Decyzje Komisji Społecznej są protokołowane, dokumenty Komisji łącznie z kartami       zgłoszeń dzieci są przechowywane w sekretariacie zespołu. Protokół powinien zawierać:

a)      skład i listę obecności,

b)     wykaz dzieci przyjętych i nieprzyjętych do przedszkola.

9.      W ciągu roku szkolnego przyjęć dzieci do przedszkola dokonuje Dyrektor.

§ 16

Rada Pedagogiczna może podjąć  uchwałę  upoważniającą Dyrektora  do skreślenia dziecka z listy wychowanków przedszkola w wypadku:

c)      zalegania z opłatami za przedszkole za dwa pełne miesiące,

d)     nie zgłoszenia się dziecka w okresie do 2 tygodni po rekrutacji w nowym roku szkolnym lub terminu przyjęcia dziecka do przedszkola w trakcie roku szkolnego,

e)      § 17

 

1.Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej     podstawie, koncentrując się na prowadzeniu działalności dydaktycznej ,wychowawczej  oraz opiekuńczej.

2.Szkoła stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju uczniów, uwzględniając ich indywidualne zainteresowania i potrzeby, a także ich możliwości psychofizyczne.

§ 18

Rodzice i nauczyciele, na zasadach określonych w Statucie, współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.

§ 19

1.      W zakresie działalności dydaktycznej szkoła w szczególności:

a)      umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,

b)     działa w kierunku rozwijania zainteresowań uczniów poprzez organizowanie kół               

                        zainteresowań, imprez sportowych, olimpiad i konkursów,

c)      zapewnia wszechstronną pomoc uczniom mającym trudności z opanowaniem treści programu nauczania,

2.        Szkoła zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania.

3.        Szkoła zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane w  odrębnych przepi-sach.

§ 20

1.                              Szkoła wspomaga wychowawczą rolę rodziny.

2.                              W zakresie działalności wychowawczej szkoła w szczególności:

a)      kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zasad określonych w ustawie i przepisach wykonawczych do niej, w szczególności w Statucie, stosowni do warunków szkoły i wieku uczniów,

b)     kształtuje postawy patriotyczne (także w  wymiarze lokalnym),

c)      sprzyja zachowaniom proekologicznym,

d)     umożliwia uczniom podtrzymywanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej  i religijnej,

e)      szanuje indywidualność uczniów i ich prawo do własnej oceny rzeczywistości,

f)       budzi szacunek do pracy poprzez dobrze zorganizowaną pracę na rzecz szkoły               i środowiska,

g)      wdraża do dyscypliny i punktualności.

3.                              Zespół wypracowuje i realizuje program przeciwdziałania zagrożeniom społecznym młodego człowieka.

§ 21

1.   Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz posiadanych

      możliwości.

2.Wykonanie zadań opiekuńczych polega w szczególności na:

d)     ścisłym respektowaniu obowiązujących w szkole ogólnych przepisów bezpie-czeństwa i higieny,

e)      sprawowaniu w formach indywidualnych opieki nad niektórymi, potrzebującymi takiej opieki uczniami.

 

§ 22

1. Opiekę nad uczniami przebywającymi w Zespole sprawują:

a)      podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych - nauczyciele prowadzący te zajęcia,

b)     podczas przerw - nauczyciele sprawujący dyżur.

2.Opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły, w tym w  trakcie wycieczek                                organizowanych przez szkołę, sprawują wyznaczeni nauczyciele, oraz za zgodą Dyrektora, inne osoby dorosłe, w szczególności rodzice.

§ 23

 

1.                              Plan dyżurów nauczycielskich ustala Dyrektor, uwzględniając tygodniowy rozkład zajęć i możliwości kadrowe.

2.                              Zasady organizacyjno - porządkowe pełnienia dyżurów nauczycielskich określa regulamin ustalony przez Dyrektora Zespołu.

 

§ 24

Obowiązki opiekunów podczas wycieczek organizowanych przez Zespół określają odrębne przepisy.

§ 25

1.      Indywidualne formy opieki polegają w szczególności na:

a)      udzielaniu, w miarę możliwości finansowych szkoły, doraźnej lub stałej pomocy finansowej,

b)     zapewnianiu możliwości korzystania z pomocy pedagoga szkolnego.

2.      Pomoc finansową, o której mowa w ust. 1 przyznaje się  na zasadach określonych w od-rębnych przepisach.

§ 26

1.      Każdy oddział powierza się szczególnej opiece wychowawczej jednego z nauczycieli uczących w tym oddziale.

2.      W miarę możliwości organizacyjnych szkoły, celem zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, wychowawca prowadzi oddział powierzony jego opiece wychowawczej przez pełny okres nauczania.

3.      Decyzję w sprawie obsady stanowiska wychowawcy podejmuje Dyrektor.

4.      Dyrektor może dokonać zmiany na stanowisku wychowawcy:

a)    z urzędu,

b)    na pisemny wniosek dotychczasowego wychowawcy,

c)    na pisemny wniosek co najmniej 2/3 rodziców uczniów danego oddziału.

5.      Wnioski, o których mowa w ust. 4 nie są dla Dyrektora wiążące. O sposobie ich załatwienia Dyrektor informuje wnioskodawcę w terminie 30 dni.

6.      Zadania wychowawcy określają dalsze postanowienia Statutu.

 

DZIAŁ III

 

ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ

Rozdział 1

Zagadnienia podstawowe

§ 27

1.      Zagadnienia i kompetencje organu prowadzącego Zespół oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny, w tym w szczególności zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego nad działalnością Zespołu w sprawach administracyjnych i finansowych, określają odrębne przepisy.

2.      Organy, o których mowa w ust. 1, mogą ingerować w działalność Zespołu wyłącznie        w zakresie i na zasadach określonych w ustawie.

 

§ 28

 

Szkołą kieruje Dyrektor.

§ 29

 

Kolegialnym organem Zespołu w zakresie realizacji jej zadań statutowych dotyczących kształcenia, wychowania i opieki jest Rada Pedagogiczna.                                                       

§ 30

W Zespole działają też organy Samorządu Uczniowskiego oraz, o ile zostały utworzone zgodnie z unormowaniami Statutu, Rada Szkoły i Rada Rodziców.

§ 31

1.      Działające w Zespole organy wzajemnie się informują o podstawowych kierunkach planowanej i prowadzonej działalności.

2.      Celem stworzenia warunków do współdziałania, o których mowa w ust. 1, Dyrektor - nie  rzadziej niż 2 razy w roku, organizuje spotkania z przewodniczącymi Rady Szkoły, Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego. Radę Pedagogiczną reprezentuje specjalnie do tego wyznaczony przez Radę nauczyciel.

§ 32

1.      Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwały Rady Szkoły, Rady Rodziców, organu kolegialnego Samorządu Uczniowskiego, jeżeli uchwała jest niezgodna z przepisami prawa - wyznaczając termin na wyeliminowanie stwierdzonych uchybień.

2.      O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie informuje  organ sprawujący nadzór pedagogiczny, a w sprawach wymienionych w art. 34a ust.1 ustawy - także organ prowadzący Zespół.

3.      Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, uchwała traci moc w za- kresie objętym ingerencją Dyrektora.

§ 33

Sposób postępowania w sprawie wstrzymania uchwał Rady Pedagogicznej określa art. 41ust. 3 ustawy.

§ 34

 

Prowadzenie mediacji w sprawach spornych między działającymi w Zespole organami oraz podejmowanie ostatecznych rozstrzygnięć w tego rodzaju sprawach należy do Dyrektora.

 

§ 35

Trybu, o którym mowa w przepisach poprzedzających, nie stosuje się do postępowań uregulowanych odrębnymi przepisami, w szczególności w sprawach:

a)      odpowiedzialności dyscyplinarnej,

b)     odpowiedzialności porządkowej,

c)      sporów ze stosunku pracy w zakresie objętym właściwością sądów pracy.

 

Rozdział 2

Dyrektor Zespołu.

§ 36

 

1.                              Stanowisko dyrektora powierza i odwołuje z niego organ prowadzący Zespół.

2.                              Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.

 

§ 37

 

1.      Do zadań Dyrektora należy planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzorowanie pracy Zespołu.

2.      Dyrektor w szczególności zabiega o stworzenie optymalnych warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Zespołu.

§ 38

Do właściwości Dyrektora należy w szczególności:

1.      w zakresie bezpośrednio związanych z podstawową działalnością  Zespołu:

a)      przedkładanie  Radzie  Pedagogicznej  do   zatwierdzania   wyników   klasyfikacji i promocji uczniów,

b)     podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania uczniów do Zespołu, przenoszenia ich do innych klas oddziałów,

c)      występowanie do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły,

d)     sprawowanie nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w tym systematyczne hospitowanie lekcji i innych zajęć prowadzo-nych przez nauczycieli, prowadzenie dokumentacji hospitacji,

e)      realizowanie zadań związanych z oceną pracy nauczycieli oraz opieką nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie, określonych w odrębnych przepisach,

f)       organizowanie warunków dla prawidłowej realizacji Konwencji o Prawach Dziecka,

2.      w zakresie spraw organizacyjnych:

a)      przygotowanie projektów planów pracy Zespołu,

b)     opracowanie arkusza organizacji Zespołu,

c)      ustalenie tygodniowego rozkładu zajęć,

3.      w zakresie spraw finansowych:

a)      opracowanie planu finansowego Zespołu,

b)     przedstawienie projektu planu finansowego do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej i Radzie Szkoły,

c)      realizowanie planu finansowego, w szczególności poprzez dysponowanie określonymi  w nim środkami, stosownie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej szkół,

4.      w zakresie spraw administracyjno - gospodarczych oraz biurowych:

a)      sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno - gospodarczą Zespołu,

b)     organizowanie wyposażenia Zespołu w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny,

c)      organizowanie i nadzorowanie kancelarii Zespołu,

d)     nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentów przez nauczycieli oraz prawidłowego wykorzystania druków szkolnych,

e)      organizowanie przeglądu technicznego obiektów Zespołu oraz prac konserwacyjno - remontowych,

f)       organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku Zespołu,

5.      w zakresie spraw porządkowych, bhp i podobnych:

a)      zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny  pracy,

b)     egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników ustalonego w Zespole porządku oraz dbałość o czystość i estetykę Zespołu,

c)      wykonanie zadań dotyczących planowania obronnego, obrony cywilnej i po-wszechnej samoobrony.

§ 39

1.      Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Zespole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.

2.      W zakresie, o którym mowa   w ust. 1, Dyrektor w szczególności:

a)      decyduje o zatrudnieniu i zwalnianiu nauczycieli oraz innych pracowników Ze-społu,

b)     decyduje o przyznaniu nagród oraz wymierzaniu kar porządkowych nauczycie-lom i innym pracownikom Zespołu,

c)      decyduje, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Szkoły, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Zespołu,

d)     określa zakres odpowiedzialności materialnej nauczycieli i innych pracowników Zespołu, zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków,

e)      współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi, w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami, a w szczególności:

a.     zasięga opinii w sprawach organizacji pracy Zespołu,

ustala:

b.     regulamin pracy, premiowania i nagradzania pracowników Zespołu,

c.     regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,

d.     ustala plan urlopów pracowników Zespołu nie będących nauczycielami,

e.     administruje   zakładowym   funduszem   świadczeń   socjalnych, zgodnie z ustalonym regulaminem.

§ 40

Dyrektor jest przedstawicielem Zespołu na zewnątrz.

§ 41

1.      Dyrektor jest Przewodniczącym Rady Pedagogicznej.

2.      Zadania związane z pełnieniem tej funkcji oraz tryb ich realizacji określają postanowienia Regulaminu działalności Rady Pedagogicznej.

§ 42

1.      W wykonani swoich zadań Dyrektor współpracuje z Radą Szkoły, Radą Pedagogiczną, rodzicami i organami Samorządu Uczniowskiego.

2.      Dyrektor - poza przypadkami współdziałania w podejmowaniu czynności prawnych           z podmiotami, o których mowa w ust. 1, w szczególności:

a)      przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Zespołu,

b)     składa Radzie Pedagogicznej okresowe sprawozdania z realizacji planów pracy Zespołu,

c)      udziela Radzie Rodziców i Radzie Szkoły informacji o działalności dydaktyczno - wychowawczej Zespołu.

 

Rozdział 3

Rada Pedagogiczna

§ 43

W Zespole działa Rada Pedagogiczna.

§ 44

 

1.      W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Zespole.

2.      W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą - z głosem doradczym - brać także udział inne osoby zaproszone przez jej Przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.

3.      Przewodniczącym Rady jest Dyrektor.

4.      Zasady funkcjonowania Rady Pedagogicznej określa Regulamin działalności uchwalony przez Radę, normujący w szczególności następujące zagadnienia:

a)      sposób przygotowania, zwoływania, prowadzenia i dokumentowania zebrań Rady Pedagogicznej,

b)     wewnętrzną organizację Rady Pedagogicznej,

c)      zasady dopuszczania do udziału w pracach Rady Pedagogicznej osób niebędą-cych członkami tego organu Zespołu.

 

§ 45

 

1.      Do kompetencji stanowiących rady Pedagogicznej należy:

a)      zatwierdzanie planów pracy Zespołu po zaopiniowaniu przez Radę Szkoły,

b)     zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

c)      ustalanie - po uzyskaniu opinii Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców -                w szczegółowych kryteriów ocen zachowania ucznia, trybu i zasad ich ustalania oraz trybu odwoławczego w tym zakresie,

d)     podejmowanie  uchwał  w  sprawie  innowacji  i  eksperymentów pedagogicznych w Zespole po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Szkoły,

e)      ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Zespołu,

f)       podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,

g)      uchwalanie i nowelizowanie Regulaminu swojej działalności,

a)      powierzenie  stanowiska dyrektora kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący,

b)     przedłużenie powierzenia stanowiska  dotychczasowemu Dyrektorowi,

c)      powierzenie innych stanowisk kierowniczych w Zespole oraz odwoływanie z tych stanowisk,

d)     organizację pracy Zespołu, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych                      i pozalekcyjnych,

e)      projekt planu finansowego Zespołu,

f)       wniosek Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

g)      propozycję Dyrektora  w sprawie przydziału nauczycielom prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zająć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

h)      podjęcie w Zespole działalności przez stowarzyszenia i organizacje, stosownie               do art. 56 ustawy.

3.      Dyrektor może wystąpić do Rady Pedagogicznej z prośbą o wydanie opinii w innej sprawie.

4.      Rada Pedagogiczna ponadto:

a)      może wnioskować o odwołanie osób zajmujących stanowiska kierownicze w Zespole,

b)     deleguje swoich przedstawicieli do prac w innych organach.

 

§ 46

 

1.      Rada  Pedagogiczna  wykonuje  także  zadania  Rady  Szkoły - do  czasu  jej  utworzenia w Zespole, sformułowane w przepisach prawa szkolnego.

2.      Rada Pedagogiczna, wykonując zadania nie utworzonej Rady Szkoły, zobowiązana jest do zasięgnięcia opinii przedstawicieli rodziców i uczniów.

 

Rozdział 4

Rada Szkoły

 

§ 47

 

W Zespole może działać Rada Szkoły.

 

§ 48

 

1.      Kadencja Rady Szkoły trwa trzy lata szkolne i upływa z dnie 31 sierpnia.

2.      Wybory do Rady Szkoły pierwszej i kolejnej kadencji przeprowadza się do 30 września.

3.      Dotychczasowa Rada Szkoły działa do pierwszego zebrania Rady nowej kadencji nie dłużej jednak niż do 15-go października.

4.      Pierwsze zebranie Rady Szkoły nowej kadencji zwołuje i otwiera dotychczasowy Przewodniczący Rady Szkoły.

5.      W razie uchybienia terminowi, o którym mowa w ust. 3, kompetencje, o których mowa w przepisie poprzedzającym, realizuje Dyrektor.

 

§ 49

 

1.      W skład Rady Szkoły wchodzi po trzech nauczycieli, rodziców i uczniów.

2.      Członkowie Rady Szkoły są wybierani oddzielnie przez poszczególne grupy reprezentowane w Radzie.

 

§ 50

 

Powstanie Rady Szkoły w pierwszej kadencji organizuje Dyrektor na łączny wniosek dwóch spośród następujących podmiotów:

a)      Rady Pedagogicznej,

b)     Komitetu Rodzicielskiego,

c)      Samorządu Uczniowskiego.

§ 51

 

1.      Możliwa jest coroczna wymiana 1/3 składu Rady Szkoły, w przypadku gdy część jej członków opuści Zespół lub zrezygnuje z pracy w Radzie.

2.      Decyzję w sprawie wyborów uzupełniających podejmuje Rada Szkoły.

3.      Jeżeli nastąpi zmniejszenie składu Rady Szkoły poniżej 2/3 ogólnej liczby jej członków przeprowadza się przedterminowe wybory nowej Rady.

4.      Wybory członków Rady Szkoły są powszechne, równe, tajne i bezpośrednie.

 

§ 52

 

Wybory członków Rady Szkoły przeprowadzają komisje wyborcze, które powołują:

a)      do wyboru nauczycieli - Radę Pedagogiczną,

b)     do wyboru rodziców - Radę Rodziców,

c)      do wyboru uczniów - Samorząd Uczniowski.

 

§ 53

 

1.      Prawo zgłaszania kandydatów mają:

a)      grupa 5 nauczycieli,

b)     grupa 25 rodziców,

c)      grupa 40 uczniów.

2.      Pisemne zgłoszenie wraz ze zgodą kandydata przekazuje się Komisji Wyborczej.

 

§ 54

 

1.      Szczegółowe regulaminy wyborów uchwalają:

a)      do wyboru nauczycieli - Rada Pedagogiczna,

b)     do wyboru rodziców - Rada Rodziców,

c)      do wyboru uczniów - Samorząd Uczniowski.

2.      Głos uważa się za ważny, jeżeli na karcie do głosowania wyborca wskaże co najmniej jedną osobę, na którą głosuje, jednak nie więcej niż wynosi liczba wybieranych przez zebranie członków Rady Szkoły.

 

§ 55

 

Kalendarz wyborów określa Dyrektor Zespołu.

 

§ 56

 

1.      Członkostwo w Radzie Szkoły wygasa wskutek:

a)      śmierci,

b)     zrzeczenia się członkostwa,

c)      utraty prawa wybieralności,

d)     nie brania udziału w pracach Rady bez usprawiedliwienia przez 6 miesięcy.

2.      Wygaśnięcie członkostwa stwierdza Rada Szkoły.

3.      W sytuacji, o której mowa w ust. 2, Rada Szkoły podejmuje uchwałę o wstąpieniu           na miejsce dotychczasowego członka, kandydata, który w wyborach uzyskał kolejno największą liczbę głosów i nie utracił prawa wybieralności.

4.      W razie braku możliwości, o której mowa w ust. 3, przeprowadza się wybory uzupełniające.

 

§ 57

 

1.      Rada  Szkoły  stanowi  forum  porozumienia  społeczności  szkolnej  służące  współpracy i rozwiązywaniu spraw wewnętrznych Zespołu.

2.      Do kompetencji Rady Szkoły należy w szczególności:

2.1.                        uchwalanie i nowelizowanie Statutu oraz Regulaminu działalności Rady Szkoły,

2.2.                       odwoływanie  się od decyzji kuratora oświaty w sprawie uchylenia Statutu albo niektórych jego postanowień (art. 60 ust. 3 ustawy),

2.3.                       wyrażanie opinii w sprawach:

a)      powierzenie stanowiska Dyrektora kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący Zespół,

b)     przedłużenia powierzenia stanowiska dotychczasowemu Dyrektorowi,

c)      powierzenia innych stanowisk kierowniczych w Zespole oraz odwołania z tych stanowisk,

d)     planu finansowego Zespołu,

e)      planu pracy Zespołu,

f)       projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych,

g)      związanych z przygotowywaniem oceny pracy Dyrektora,

h)      innych istotnych dla Zespołu,

2.4.                        występowanie do:

a)      organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskiem o zbadanie i dokonanie oceny  działalności  Zespołu,  Dyrektora  lub  innego  nauczyciela  zatrudnionego w Zespole; wnioski te mają dla organu charakter wiążący,

b)     Dyrektora, Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych,

c)      Dyrektora o zorganizowanie Rady Pedagogicznej,

d)     właściwego organu o dokonanie oceny pracy nauczyciela na zasadach okreś-lonych w Karcie Nauczyciela,

e)      organu prowadzącego z wnioskiem o nadanie lub zmianę imienia Zespołu,

2.5.                       przedstawienie wniosków w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych Zespołu,

2.6.                       ocenianie  z własnej inicjatywy sytuacji oraz stanu Zespołu.

3.      Rada Szkoły może ustanowić odznaki dla wyróżniających  się uczniów i określić warunki ich uzyskania.

§ 58

 

Rada Szkoły może ustanowić fundusze przeznaczone na wspieranie działalności statutowej Zespołu.

 

Rozdział 5

Rada Rodziców

 

§ 59

 

1.      W Zespole może działać Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.

2.      Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogół rodziców Zespołów.

3.      Szczegółowe zasady organizacji i funkcjonowania Rady Rodziców, w tym szczegółowe zasady wyznaczania przedstawicieli rodziców do pracy w innych organach określa Regulamin działalności Rady Rodziców.

4.      Regulamin, o którym mowa w ust. 3, uchwalany przez Radę Rodziców, nie może być sprzeczny ze Statutem.

5.      Dyrektor zapewnia Radzie Rodziców organizacyjne warunki działania oraz stale współpracuje z Radą Rodziców - osobiście lub przez wyznaczonego nauczyciela.

 

§ 60

 

1.      Zgromadzenie ogółu rodziców zwołuje:

a)      w sprawie ustalenia zasad tworzenia Rady Rodziców - Dyrektor,

b)     w innych sprawach, w szczególności celem nowelizacji zasad tworzenia Rady Rodziców - właściwy organ Rady Rodziców.

2.      Zwołanie Zgromadzenia ogółu rodziców polega na zawiadomieniu rodziców o celu, miejscu oraz pierwszym i ewentualnym drugim terminie Zgromadzenia. W razie gdy Zgromadzenie zwołuje organ Rady Rodziców, odrębnie zawiadamia o tym Dyrektora.

3.      Drugi termin Zgromadzenia ogółu rodziców może zostać wyznaczony w tym samym dniu na wypadek braku quorum w pierwszym terminie.

 

§ 61

 

1.      Zgromadzenie ogółu rodziców prowadzi organ zwołujący.

2.      Obrady Zgromadzenia ogółu rodziców są utrwalane w formie protokołu, zawierającego   co najmniej:

a)      termin i miejsce Zgromadzenia,

b)     stwierdzenie prawomocności Zgromadzenia (quorum), a także braku prawomocności Zgromadzenia w pierwszym terminie,

c)      listę rodziców uczestniczących w  Zgromadzeniu, oraz listę innych uczestników Zgromadzenia,

d)     przyjęty porządek obrad,

e)      treść podjętych uchwał,

f)       podpisy prowadzącego i protokolanta.

 

§ 62

 

1.      Uchwały  Zgromadzenia  ogółu rodziców podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy rodziców - w pierwszym terminie Zgromadzenia.

2.      W drugim terminie Zgromadzenia uchwały są podejmowane przez obecny w Zgromadzeniu.

3.      Zwykła większość głosów jest to taka liczba głosów "za", która przewyższa o co naj-mniej jeden głos liczbę głosów "przeciw". Głosy "wstrzymujące się" są pomijane.

 

§ 63

 

1.      Rada Rodziców może występować do innych organów Zespołu z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Zespołu, a w szczególności:

a)      sprawie utworzenia Rady Szkoły,

b)     w sprawach określonych w Statucie.

 

§ 64

 

1.      Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i z innych źródeł, przeznaczane na wspieranie statutowej działalności  Zespołu (Fundusz Rady Rodziców).

2.      Zasady wydatkowania środków Funduszu określa Regulamin działalności Rady Rodziców.

3.      W miarę możliwości Dyrektor udziela pomocy w obsłudze finansowej Funduszu.

 

 

Rozdział 6

 

Samorząd Uczniowski

 

§ 65

 

Wszyscy uczniowie Szkoły w Zespole tworzą, z mocy prawa, Samorząd Uczniowski.

 

§ 66

 

1.      Organy Samorządu uczniowskiego są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów Zespołu.

2.      Organami Samorządu Uczniowskiego są:

a)      Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego,

b)     Rada Samorządu Uczniowskiego.

3.      Przewodniczący reprezentuje organy Samorządu Uczniowskiego, w szczególności wobec organów Zespołu.

§ 67

 

1.      Zasady wybierania i działania organów Samorządu Uczniowskiego określa Regulamin Samorządu Uczniowskiego, uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.

2.      Dyrektor zapewnia organizacyjne warunki uchwalenia pierwszego Regulaminu Samorządu Uczniowskiego, oraz przygotowuje jego projekt, skonsultowany z uczniami poszczególnych oddziałów.

3.      Warunki organizacyjne uchwalania Regulaminu Samorządu Uczniowskiego, oraz wprowadzania w nim zmian zapewnia, w porozumieniu z Dyrektorem, opiekunem Samorządu.

4.      Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze Statutem.

 

§ 68

 

1.      Zgromadzenie ogółu uczniów zwołuje:

a)      w sprawie uchwalenia pierwszego Regulaminu Samorządu Uczniowskiego - Dyrektor,

b)     celem uchwalenia kolejnego lub nowelizacji Regulaminu Samorządu Uczniowskiego - właściwy organ Samorządu Uczniowskiego.

2.      Zwołanie Zgromadzenia ogółu uczniów polega na zawiadomieniu uczniów o celu, miejscu oraz pierwszym i ewentualnym drugim terminie Zgromadzenia.

3.      Drugi termin Zgromadzenia może zostać wyznaczony w tym samym dniu na wypadek braku quorum w pierwszym terminie.

4.      Zgromadzenie ogółu uczniów prowadzi organ zwołujący.

5.      Obrady Zgromadzenia ogółu uczniów są utrwalane w formie protokołu, zawierającego    co najmniej:

a)      termin i miejsce Zgromadzenia,

b)     stwierdzenie prawomocności Zgromadzenia (quorum), a także braku prawomocności w pierwszym terminie, jeśli taka sytuacja miała miejsce,

c)&

Informację wytworzył lub odpowiada za treść Tomasz Trubiłowicz dnia 15.12.2004
Opublikowana przez Tomasz Trubiłowicz dnia 15.12.2004. Odsłon 8870, Wersja 2drukuj
Wersja : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11  z 17  prawy
Początek strony