"W wychowaniu chodzi właśnie o to,
ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem
- o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał;
aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada,
umiał bardziej i pełniej być człowiekiem,
to znaczy, ażeby również
umiał bardziej być nie tylko z drugimi,
ale i dla drugich” Jan Paweł II PROGRAM WYCHOWAWCZY ZESPOŁU SZKOLNO – PRZEDSZKOLNEGOW GOŚWINOWICACH
Rada Pedagogiczna Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Goświnowicach uchwałą z dnia 17.10. 2007 r. przyjęła Program Wychowawczy po pozytywnym zaopiniowaniu jego treści przez Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski. Podpisy:KIERUNKI PRACY
- Wspieranie wychowawczej roli rodziny
- Integrowanie działań przedszkola i rodziców
- Kształtowanie postaw prorodzinnych, prozdrowotnych i prospołecznych.
- Propagowanie chrześcijańskich wartości wychowawczych
POWINNOŚCI WYCHOWAWCY GRUPYWychowanie stanowi integralną część działania każdego nauczyciela.
Wiedza dydaktyk
Umiejętności instruktor, trener
NAUCZYCIEL wychowanie opiekun
Wychowawca
Przewodnik
- Kryteria oceny dobra i zła są jasno i precyzyjnie określone
- Dzieci i rodzice znają te kryteria
- Przypadki niepokojących zachowań są analizowane, wychowawcy podejmują działania zaradcze
WYCHOWAWCZE TREŚCI ZAWARTE W STATUCIE PRZEDSZKOLA I REGULAMINIE PRZEDSZKOLA§ 2
1.1. Praca przedszkola obejmuje wspomaganie rozwoju i wczesną edukację dzieci od trzeciego roku życia do rozpoczęcia nauki w pierwszej klasie sześcioletniej szkoły podstawowej.
1.2. Przedszkole realizuje zadania zawarte w obowiązującej podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz pracuje w oparciu o zatwierdzone przez MEN programy nauczania i wychowania przedszkolnego .
W przedszkolu mogą być realizowane programy autorskie.
1.3. Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze
akceptacji i bezpieczeństwa.
1.4. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, a w szczególności w zakresie:
1.4.a. Udzielania dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej w celu zapewnienia im optymalnych warunków wszechstronnego rozwoju
i przygotowania do nauki w szkole.
1.4.b. Zapewnienia opieki dzieciom niepełnosprawnym, nie wymagającym odrębnego trybu życia i specjalnej, indywidualnej opieki.
1.4.c. Zapewnienia wychowankom warunków umożliwiających podtrzymywanie
i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
1.5. Przedszkole realizuje zadania z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspierania rodziny w wychowaniu:
- pomaga w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
- informuje na bieżąco o postępach dziecka,
- uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych
w przedszkolu i oddziałach przedszkolnych.
1.6. Przedszkole zapewnia wychowankom stałą opiekę ze strony pracownika pedagogicznego w czasie zajęć w przedszkolu oraz poza przedszkolem w trakcie całodziennego pobytu dziecka w placówce.
Osobami wspomagającymi nauczycieli w zapewnieniu opieki są pracownicy niepedagogiczni przedszkola.
1.7. Opiekę nad dziećmi w drodze do przedszkola i z powrotem sprawują rodzice (prawni opiekunowie), lub osoby przez nie upoważnione, zapewniające pełne bezpieczeństwo wychowanków.
1.7.a. Rodzice zobowiązani są do przyprowadzenia i powierzenia dziecka bezpośrednio pod opiekę nauczycielki.
1.7.b. Od momentu odebrania dziecka spod opieki nauczycielki za jego bezpieczeństwo odpowiada rodzic.§ 13
5. Nauczyciel odpowiedzialny jest za jakość pracy wychowawczo – dydaktycznej
i opiekuńczej oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.
Szczegółowy zakres zadań nauczycieli:
5.1. Nauczyciel współdziała z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci.
1.1.a. Uwzględnia prawo rodziców do znajomości realizowanych w danym oddziale zadań wynikających z programu wychowania w przedszkolu.
1.1.b. Udziela rodzicom informacji na temat zachowania i rozwoju wychowanka.
Dba o dobrą i przyjazną dziecku współpracę z rodziną we wszystkich zakresach.
1.1.c.Jest organizatorem planowanych spotkań z rodzicami o charakterze pedagogizacji, uroczystości związanych ze świętami rodzinnymi, zajęć otwartych, informacyjno – dyskusyjnych i innych związanych z potrzebami przedszkola i środowiska.
5.2. Nauczyciel odpowiada za całokształt pracy wychowawczo – dydaktycznej
w powierzonym mu oddziale.
1.2.a. Planuje, organizuje i prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą
w powierzonym oddziale w oparciu o pełną znajomość środowiska oraz pedagogiki i psychologii.
1.2.b. Odpowiada za jakość swojej pracy pedagogicznej. Dokonuje jej oceny.
1.2.c. W sposób świadomy i krytyczny dobiera metody pracy z dziećmi kierując się
w tym zakresie postanowieniami i uchwałami Rady Pedagogicznej oraz dostępną wiedzą metodyczną.
1.2.d. Dwa razy w roku składa sprawozdanie z pracy (półroczne i roczne), uwzględniając realizację: programu wychowania w przedszkolu, rocznego planu pracy, uchwał Rady Pedagogicznej oraz dodatkowych wskazań dyrektora.
5.3. Nauczyciel odpowiedzialny jest za prowadzenie obserwacji pedagogicznych swoich wychowanków.
1.3.a. Prowadzi obserwację każdego wychowanka posługując się dowolnie wybraną przez siebie i optymalną dla konkretnych warunków metodą obserwacji. Obserwacja ma na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci.
1.3.b. Dokumentuje obserwacje w dowolnie wybranej przez siebie formie w sposób rzetelny i systematyczny.
1.3.c. Zobowiązany jest do zachowania tajemnicy na temat treści obserwacji
w stosunku do osób trzecich, nie związanych bezpośrednio z wychowaniem danego dziecka.
1.3.d. Obserwacje są dla nauczyciela źródłem planowania pracy z dziećmi oraz terapii pedagogicznej.
5.4. Nauczyciel współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną związaną z potrzebami dziecka.
6. Nauczyciel organizuje formy współdziałania z rodzicami, o których jest mowa w ust. 1 pkt 1, dostosowując ich czas i częstotliwość do autentycznych potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.§ 147. Pracownicy przedszkola zobowiązani są do stałego czuwania nad stwarzaniem warunków zapewniających dzieciom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, poszanowanie ich godności osobistej oraz życzliwe i podmiotowe traktowanie. Pracownicy winni naruszenia praw dziecka podlegają karze dyscyplinarnej zgodnie
z regulaminem pracy, aż do zwolnienia włącznie.
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ DORAŹNYCH I OKOLICZNOŚCIOWYCH- Pomoc dziecku przeżywającemu trudne chwile
- Uczenie dzieci samopoznania i budowania wiary we własne możliwości
- Zachęcanie dzieci do podejmowania prób radzenia sobie z trudnościami
- Budzenie dumy z osiągnięć dzieci
- Rozwijanie wrażliwości na dobro
- Ukazywanie atrakcyjności dobra, jego promocji i reklamy
- Wspieranie dzieci w kształtowaniu ich własnej świadomości moralnej
- Dzieci uczestniczą w różnych zajęciach rozwijających zdolności twórcze
i artystyczne
- Przedszkole uczy dzieci pracy zespołowej i współpracy w zabawie
- Nauczyciele uczą dzieci technik i sposobów rozwiązywania konfliktów, negocjacji i uzgadniania
- Dzieci znają i szanują swoje prawa
- Mają możliwość współuczestniczenia w życiu przedszkola i społeczności lokalnej
ISTNIEJĄCE I TWORZONE ZWYCZAJE I OBYCZAJE PRZEDSZKOLNETworzenie kultury pozytywnych wzorów:
- Świętujemy urodziny i imieniny wychowanków
- Dużą wagę przywiązujemy do lokalnych i narodowych tradycji kulturowych
- Przedszkole zapoznaje wychowanków z kulturą innych czasów i regionów
- Przedszkole organizuje i uczestniczy w imprezach kulturalnych, wystawach, konkursach, organizuje wycieczki, zaprasza twórców
- Dzieci starsze opiekują i troszczą się o dzieci młodsze
- Dzieci mogą wyrażać swoje potrzeby i zainteresowania ,
- mogą się prezentować,
- dzielą się swoimi przeżyciami i emocjami
- w przedszkolu funkcjonuje system wzmacniania dobrych zachowań dzieci
- dzieci mają obowiązki w przedszkolu i wykonują pracę na rzecz własnej grupy lub placówki
- współudział rodziców w tworzeniu zwyczajów i obyczajów- udział rodziców w uroczystościach przedszkolnych
- pomoc rodziców w tworzeniu kontaktów środowiskowych
- systematyczne kontakty indywidualne- spotkania grupowe 1 raz na kwartał
W NOWEJ SZKOLE istotnym jest
SYSTEMATYCZNE PROWADZENIE EWALUACJIPrzebiegu procesu nauczania i wychowania, a sposób, forma i metoda ewaluacji powinny być jasno określone przez Radę Pedagogiczną. CELEM EWALUACJI jest:Uzyskanie informacji zwrotnej od uczestników programu wychowawczego i dydaktycznego, sposobie jego realizacji, jego atrakcyjności i przydatności po to, by móc doskonalić warsztat pracy nauczyciela. EWALUACJA dotyczy też konkretnych osób, które są odpowiedzialne za realizację zadań ujętych w programie.Ewaluacja dotyczy badania jakości pracy. |
CEL OPERA-CYJNY | TREŚĆ ZADANIA | CZAS I MIEJSCE REALIZACJI | ODPOWIE-DZIALNY | FORMY, METODY PRACY | EWALUACJA |
AKTYWNY ROZWÓJ PSYCHOFIZYCZNY DZIECKA |
MODUŁ I: Poznawanie zasad dobrej komunikacji. MODUŁ II: Wyczuwanie potrzeb drugiego człowieka – planowanie i podejmowanie działań na rzecz innych. MODUŁ III: Poznawanie zasad szkolnego i przedmiotowego systemu oceniania, podejmowanie odpowiedzialności za swój proces uczenia. MODUŁ IV: Uczestnictwo w życiu kulturalno-społecznym i patriotycznym gminy. MODUŁ V: Poznawanie sposobów szukania pomocy w sytuacjach trudnych. |
Zgodnie z zaleceniami edukacyjnymi wynikającymi z podstaw programowych na różnym etapie kształcenia: · nauczanie zintegrowane · j. polski · prz. artystyczne · wych. – fiz. · religia · godz. wychowawcze · wszystkie przedmioty · ścieżki edukacyjne · wych. do życia w rodzinie, społeczeństwie, regionie · wycieczki · warsztaty · zajęcia pozalekcyjne |
Nauczyciele przedmiotów, wychowawcy, katecheci, pedagog |
Poprzez: · koordynację zadań i tematów wśród n-li przedmiotów, pedagoga w zależności od tematu. · odtwarzanie ról · autoprezentacja w kręgu. · wykład z obrazem. · ćwiczenia aktywizujące. · warsztaty w zakresie poznawania dobrej komunikacji. |
· Ankiety na temat prowadzonych zajęć dla uczniów · Kwestionariusze osobowe · Ankiety n.t. oczekiwań, największych problemów w klasie, w szkole, w grupie. · Ankiety na temat znajomości zasad szkolnego i przedmiotowego systemu oceniania. |
W SZKOLE PODSTAWOWEJ – KL. IV – VI:
Realizacja w/w celu w kl. IV –VI odbywać się będzie poprzez podjęcie działań związanych z programem pt. „ Najlepszy gospodarz”, wspieranych zadaniami w zakresie pozyskiwania wiedzy przez uczniów o swojej gminie, regionie, województwie, podczas następujących ścieżek edukacyjnych: · Wychowania patriotycznego i obywatelskiego· Prozdrowotnej· Edukacji ekologicznej· Wychowania do życia w społeczeństwie· Wychowania do życia w rodzinie· Edukacji regionalnej Za realizację programu w zakresie dydaktyki i wychowania odpowiedzialność przejmują nauczyciele przedmiotów: j. Polskiego, historii, przyrody, przedmiotów artystycznych oraz wychowawcy. ZADANIE: Realizacja programu wychowawczo – dydaktycznego „Najlepszy gospodarz”
Treść zadania |
Termin realizacji | Osoba bezpośrednio odpowiedzialna, lub grupa |
Praca na rzecz innych i jej formy
· akcje charytatywne – na rzecz szkoły, ludzi starszych, dzieci potrzebujących pomocy· praca fizyczna – na potrzeby szkoły, środowiska lokalnego, osób starszych Uwaga: jeśli klasa zamierza wykonywać prace na rzecz szkoły, należy uzgodnić ich zakres z dyrektorem szkoły. Także jeśli dotyczy to akcji charytatywnych na ten sam cel.Wycieczki
Mogą być: autokarowe, piesze, rowerowe, także pociągiem.· organizator zapewnia opiekę nad uczestnikami, w zależności od liczby uczestników – zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie.· Z uwagi na możliwość wykorzystania autokaru gminnego, wycieczki należy planować na dzień wolny od nauki· Każda wycieczka, jej cel, plan, czas trwania oraz lista uczestników winna być wcześniej zgłoszona dyrektorowi. Organizacja czasu wolnego:Dotyczy czasu popołudniowego, sobót.Pod tym pojęciem rozumie się organizowane zajęcia pod okiem wychowawcy z możliwością wspomagania rodziców, na terenie szkolnych obiektów. Wieczory poetyckie, wystawy teatralne, dyskoteki, turnieje sportowe, ogniska, zabawy świetlicowe. Imprezy na rzecz szkoły:To te, które mają charakter kulturalno – rozrywkowy z przeznaczeniem dla uczniów, rodziców i zaproszonych mieszkańców, odbywające się na terenie obiektów szkolnych. Organizacja ich wymaga odpowiedniej promocji, winien być znany cel i program imprezy. Spotkania z ciekawymi ludźmi:Celem powinna być chęć zaprezentowania uczniom różnych przedstawicieli zawodów (piekarz, mechanik samochodowy, lekarz, dziennikarz, student itp.) a także prezentacja osób, które wydają się być interesujące ze względu na misję społeczną, którą mają do spełnienia (np. radni), doświadczenie życiowe, zawodowe, przeżycia ( kombatant itp.) zainteresowania, pasja ( amatorzy z udziałem organizatorów: uczniów i wychowawcy, a także wcześniej promowane). Promocja winna zawierać: · informację na temat z kim odbywać się będzie spotkanie· gdzie i kiedy· na jaki temat Spotkanie powinno być przez organizatorów odpowiednio przygotowane: ogólna informacja na temat rozmówcy, pytania do rozmówcy.Organizator dba o porządek podczas spotkania i zostawia go po spotkaniu.Organizator zapewnia symboliczne podziękowanie zaproszonej osobie za udział w spotkaniu ( dyplom, wpis do księgi pamiątkowej szkoły, pamiątka wykonana przez uczniów, kwiatek itp.)Realizacja w/w celu odbywać się będzie poprzez:
1. Kursy dla rodziców w zakresie:· Wiedzy psychologicznej i pedagogicznej dla rodziców· Wiedzy medycznej przydatnej dla rodziców· Wiedzy na temat zagrożeń z powodu uzależnień Uwaga:Tego typu przedsięwzięcia realizowane przez organizacje pozarządowe; np. Fundusz Współpracy, Polską Fundację Dzieci i Młodzieży, Fundację dla Polski, Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej, Fundację Batorego – na bazie dotacji celowych przyznanych na podstawie projektów opracowanych przez dyrektora placówki. Ubieganie się o dotacje z w/w organizacji pozarządowych winno być poprzedzone programem z uwzględnieniem szczegółowego harmonogramu działań, kosztorysem wydatków, przewidywanych ewaluacji. 2. Zadania dla wychowawców: promocja przedsięwzięć wśród rodziców. I V CEL OPERACYJNY:Realizacja tego zadania ma zasadniczy wpływ na jakość procesu wychowawczego w szkole. Niezbędne jest jego wykonanie w zakresie wspierającym warsztat pracy nauczycieli, a w szczególności realizację wytyczonych zadań w procesie wychowawczym i dydaktycznym.
Główne zadania to:1. Podstawowe zasady komunikacji i tworzenie właściwego klimatu i atmosfery w placówce.
2. Jak organizować pracę w grupie.3. Aktywne i twórcze metody nauczania.4. Rozwiązywanie konfliktów. Planowane szkolenia dla nauczycieli odbywać się będą na bazie WDN – u przy pomocy władz samorządowych i organizacji pozarządowych, wg szczegółowego harmonogramu działań.Podstawą pracy wychowawczej są programy wychowawcze grup wiekowych i klasowe realizowane według określonego harmonogramu, zawierające terminy powyższych imprez i uroczystości oraz sposób ich realizacji. Wychowawca w szczególności:a) wnikliwie rozpoznaje środowisko rodzinne uczniów,b) poznaje predyspozycje, zainteresowania, zdolności i potrzeby uczniów oraz dba o ich rozwój na terenie szkoły, współpracując z innymi nauczycielami i pedagogiem,c) współdziała z rodzicami i pielęgniarką szkolną w celu rozpoznania stanu zdrowotnego uczniów i uwzględnienia możliwości psychoruchowych dziecka,d) organizuje spotkania z rodzicami zespołowe i indywidualne w miarę potrzeb dbając o dokumentację tych spotkań,e) integruje rodziców i angażuje ich do pracy na rzecz klasy i szkoły,f) organizuje imprezy klasowe: wycieczki, spotkania okolicznościowe, wyjazdy do instytucji kulturalnych,g) dba o rozwój życia klasowego, tworząc serdeczną atmosferę wśród uczniów sprzyjającą koleżeństwu i przyjaźniom, h) reaguje i przeciwdziała wszelkim formom agresji i wandalizmu,i) krytycznie obserwuje uczestniczenie uczniów w działalności różnych subkultur młodzieżowych, j) wyjaśnia i kształtuje normy współżycia koleżeńskiego. Praca wychowawcza w szkole obejmuje również udział uczniów w obchodach rocznic wydarzeń historycznych, świąt państwowych i uroczystościach szkolnych. a) Harmonogram uroczystości w czasie roku szkolnego: - uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego, - rocznica wybuchu II wojny światowej, - Dzień Edukacji Narodowej, - Rocznica Odzyskania Niepodległości, - Święto 3 Maja, - Dzień Dziecka, - Dzień Sportu, - uroczyste zakończenie roku szkolnego. b) Ceremoniał szkolny, indywidualne zwyczaje i obyczaje szkolne: - pasowanie uczniów klas pierwszych, - zabawy andrzejkowe, - mikołajki, - wigilia, - bal karnawałowy dla dzieci, - walentynki, - święto wiosny, - obrzędy wielkanocne, - wycieczki klasowe, - uroczyste pożegnanie absolwentów, - apele szkolne organizowane doraźnie w miarę potrzeb, - organizowanie konkursów, występów artystycznych, wystaw dzieci szczególnie uzdolnionych, - quizy, konkursy czytelnicze i tematyczne.