Program wychowawczy

 

 

PROGRAM

WYCHOWAWCZY

ZESPOŁU

SZKOLNO - PRZEDSZKOLNEGO

W GOŚWINOWICACH

 

 

W wychowaniu chodzi właśnie o to,

ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem

o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał;

aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada,

umiał bardziej i pełniej być człowiekiem,

to znaczy, ażeby również

umiał bardziej być nie tylko z drugimi,

ale i dla drugich"

 

 

                                                                             Jan Paweł II

 

 

 

 

PROGRAM WYCHOWAWCZY

ZESPOŁU SZKOLNO - PRZEDSZKOLNEGO

W GOŚWINOWICACH

 

 

 

 

Założenia do celu strategicznego sformułowano w oparciu o:

 

Program wychowawczy uwzględnia potrzeby:

 

DEFINICJA :  „MAŁEJ OJCZYZNY" w naszym rozumieniu to:

      i potrzebne,

 

CEL STRATEGICZNY  :      

 

WSZECHSTRONNY ROZWÓJ OSOBOWY DZIECKAREALIZOWANY W OPARCIU

O FUNKCJONOWANIE PLACÓWKI OŚWIATOWEJW ŚWIETLE „MAŁEJ OJCZYZNY"

ORAZ

WYCHOWANIA PATRIOTYCZNEGO

I OBYWATELSKIEGO.

POWINNOŚCI WYCHOWAWCZE

BĘDĄCE WYMIAREM PRACY EDUKACYJNEJ

KAŻDEGO NAUCZYCIELA,

OKREŚLONE W RAMACH ZADAŃ OGÓLNYCH PRZEDSZKOLA

Zadania Przedszkola:

 

 

 

 

POWINNOŚCI WYCHOWAWCY GRUPY

 

Wychowanie stanowi integralną część działania każdego nauczyciela.

                                                 Wiedza                          dydaktyk

                                                 Umiejętności                  instruktor, trener

NAUCZYCIEL                        wychowanie                  opiekun

                                                                                         Wychowawca

                                                                                         Przewodnik

 

 

 

 

 

 

WYCHOWAWCZE   TREŚCI

ZAWARTE W STATUCIE PRZEDSZKOLA

I REGULAMINIE PRZEDSZKOLA

§ 2

W przedszkolu mogą być realizowane programy autorskie.

akceptacji i  bezpieczeństwa.

i przygotowania do nauki w szkole.

i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.

w przedszkolu i oddziałach przedszkolnych.

Osobami wspomagającymi nauczycieli w zapewnieniu opieki są pracownicy niepedagogiczni przedszkola.

§ 13

i opiekuńczej oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.

        Szczegółowy zakres zadań nauczycieli:

1.1.a.  Uwzględnia prawo rodziców do znajomości realizowanych w danym oddziale zadań wynikających z programu wychowania w przedszkolu.

1.1.b.  Udziela rodzicom informacji na temat zachowania i rozwoju wychowanka.

          Dba o dobrą i przyjazną dziecku współpracę z rodziną we wszystkich zakresach.

1.1.c.Jest organizatorem planowanych spotkań z rodzicami o charakterze pedagogizacji, uroczystości związanych ze świętami rodzinnymi, zajęć otwartych, informacyjno - dyskusyjnych i innych związanych z potrzebami przedszkola i środowiska.

w powierzonym mu oddziale.

1.2.a.  Planuje, organizuje i prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą

     w powierzonym oddziale w oparciu o pełną znajomość środowiska oraz pedagogiki i psychologii.

1.2.b.  Odpowiada za jakość swojej pracy pedagogicznej. Dokonuje jej oceny.

1.2.c.  W sposób świadomy i krytyczny dobiera metody pracy z dziećmi kierując się

          w tym zakresie postanowieniami i uchwałami Rady Pedagogicznej oraz dostępną wiedzą metodyczną.

1.2.d.  Dwa razy w roku składa sprawozdanie z pracy (półroczne i roczne), uwzględniając realizację: programu wychowania w przedszkolu, rocznego planu pracy, uchwał Rady Pedagogicznej oraz dodatkowych wskazań dyrektora.

1.3.a.  Prowadzi obserwację każdego wychowanka posługując się dowolnie wybraną przez siebie i optymalną dla konkretnych warunków metodą obserwacji. Obserwacja ma na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci.

1.3.b.  Dokumentuje obserwacje w dowolnie wybranej przez siebie formie w sposób rzetelny i systematyczny.

1.3.c.  Zobowiązany jest do zachowania tajemnicy na temat treści obserwacji

          w stosunku do osób trzecich, nie związanych bezpośrednio z wychowaniem danego dziecka.

1.3.d.  Obserwacje są dla nauczyciela źródłem planowania pracy z dziećmi oraz terapii pedagogicznej.

 

§ 14

z regulaminem pracy, aż do zwolnienia włącznie.

 

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ

DORAŹNYCH I OKOLICZNOŚCIOWYCH

 

i artystyczne

 

ISTNIEJĄCE I TWORZONE ZWYCZAJE

 I OBYCZAJE  PRZEDSZKOLNE

 

Tworzenie kultury pozytywnych wzorów:

 

ZASADY WSPÓŁPRACY WYCHOWAWCZEJ

Z RODZICAMI

DZIAŁANIA SZKOŁY

 

CEL STRATEGICZNY  :       

 

WSZECHSTRONNY ROZWÓJ OSOBOWY UCZNIA

REALIZOWANY W OPARCIUO FUNKCJONOWANIE SZKOŁY

 W ŚWIETLE „MAŁEJ OJCZYZNY"

ORAZ WYCHOWANIA PATRIOTYCZNEGO

I OBYWATELSKIEGO.

 

 

CO UCZYNIĆ, ABY GO ZREALIZOWAĆ?

 (określić założenia do celów operacyjnych ):

 

 

 

 

OKREŚLENIE CELÓW OPERACYJNYCH:

 

 

 

WYTYCZNE ZADAŃ DO CELÓW OPERACYJNYCH

 

ZAŁOŻENIA:

 

Charakter zadań i ich specyfika muszą być dostosowane do:

 

Ponadto muszą uwzględniać:

 

 

 

 

 

 

 

W NOWEJ SZKOLE istotnym jest

SYSTEMATYCZNE PROWADZENIE EWALUACJI

Przebiegu procesu nauczania i wychowania, a sposób,  forma i metoda ewaluacji powinny być jasno określone przez Radę Pedagogiczną.

 

CELEM EWALUACJI jest:

Uzyskanie informacji zwrotnej od uczestników programu wychowawczego i dydaktycznego, sposobie jego realizacji, jego atrakcyjności i przydatności po to, by móc doskonalić warsztat pracy nauczyciela.

 

EWALUACJA dotyczy też konkretnych osób, które są odpowiedzialne za realizację zadań ujętych w programie.

Ewaluacja dotyczy badania jakości pracy.

 

 

 

 

 

 

W związku z powyższym planowanie zadań, które staną się treścią programu przebiegać będą w następujący sposób:

 

  CEL OPERACYJNY:

 

AKTYWNY ROZWÓJ PSYCHOFIZYCZNY DZIECKA

 

 

 

Zadania priorytetowe:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II   CEL OPERACYJNY:

 

INTEGRACJA Z RODZINĄ, ŚRODOWISKIEM SZKOLNYM, SPOŁECZNOŚCIĄ LOKALNĄ, „MAŁĄ I WIELKĄ" OJCZYZNĄ, EUROPĄ

 

W SZKOLE PODSTAWOWEJ - KL. IV - VI:

 

Realizacja w/w celu w kl. IV -VI odbywać się będzie poprzez podjęcie działań związanych

z programem pt. „ Najlepszy  gospodarz", wspieranych zadaniami w zakresie pozyskiwania wiedzy przez uczniów o swojej gminie, regionie, województwie, podczas następujących ścieżek edukacyjnych:

 

 

Za realizację programu w zakresie dydaktyki i wychowania odpowiedzialność przejmują nauczyciele przedmiotów: j. Polskiego, historii, przyrody, przedmiotów artystycznych oraz wychowawcy.

 

ZADANIE:

 

Realizacja  programu wychowawczo - dydaktycznego „Najlepszy gospodarz"

 

•I.                  ASPEKT WYCHOWAWCZY

 

GŁÓWNE CELE I ZAŁOŻENIA W DZIAŁANIU TO:

      i przeciwdziałanie uzależnieniom, zachowaniom patologicznym.

i logicznego myślenia, przedsiębiorczości i operatywności w działaniu, kształtowanie umiejętności dostrzegania potrzeb innych i czynienia czegoś na rzecz innych.

 

 

 

 

 

•II.               ROLA UCZESTNIKÓW PROGRAMU

 

że: wszelkie działania, które klasa podejmuje w ramach programu „Najlepszy gospodarz", służące wzbogaceniu osobowości, kształtowaniu charakteru, zdobywaniu wiedzy

i nowych doświadczeń, ale także integracji klasy, kształtowaniu odpowiedzialności

i pracy w zespole - daje temu wyraz poprzez działanie, np. mówi o tym, że nagroda

w konkursie nie jest celem samym w sobie, stanowi tylko etap, do którego przystąpią ci, którzy rzetelnie, zgodnie z regulaminem wypełnia swoje zadania, wykażą się zaangażowaniem, twórczą pracą.

 

 

 

 

i rodzicami, przyjmują do wykonania biorąc pod uwagę wolę większości klasy, jej możliwości i chęci, kierując się potrzebami innych: środowiska lokalnego, społeczności szkolnej, ludzi potrzebujących pomocy, zwierząt.

i uczestnicy w inspirowanych przez inne klasy działaniach.

 

 

 

III.   CZAS PRZEWIDZIANY NA REALIZACJĘ ZADAŃ

 

A/   ETAP PLANOWANIA ZADAŃ:

 

Treść zadania

Termin realizacji

Osoba bezpośrednio odpowiedzialna, lub grupa

 

 

 

 

 

B/   CZAS NA REALIZACJĘ ZADAŃ:

 

C/    ZAKOŃCZENIE DYŻURU:

 

•IV.            REALIZACJA ZADAŃ OBOWIĄZKOWYCH

 

Do zadań obowiązkowych należą:

 

 

 

UCZNIOWIE DYŻURNI DBAJĄ O TO, BY W SZKOLE NIE MIAŁO MIEJSCA:

 

 

•V.               DOBÓR ZADAŃ OBJĘTYCH PUNKTACJĄ W KONKURSIE -

          W ZALEŻNOŚCI OD WOLI, UMIEJĘTNOŚCI,

          ZAINTERESOWAŃ I MOŻLIWOŚCI UCZNIÓW.

 

Główne założenia:

Zadania przyjmowane przez uczniów winny być motywowane określonymi celami: poznawczymi lub wychowawczymi. Winny czemuś lub komuś służyć. Zadania nie powinny być realizowane w myśl zasady „sztuka dla sztuki"

 

WYKAZ ZADAŃ OBJĘTYCH PUNKTACJĄ:

 

Organizacja wystaw -

Może być ich wiele, ale powinny spełniać następujące kryteria:

Rozwój zainteresowań ( jednym z zadań było eksponowanie umiejętności uczniów wynikających z pogłębiania zainteresowań), innym konkurs wiedzy i uzupełnieniem może być wystawa np. sprzętu wędkarskiego lub konkurs wiedzy o regionie - wystawa o regionie może uzupełniać to zadanie itd.

 

Konkursy:

Plastyczne, wiedzy, artystyczne, sportowe - mogą być łączone z wystawami

 

Organizacja konkursów wymaga wcześniejszej promocji wśród uczniów, która obejmuje informacje o:

Konkursy mogą być połączone z wystawami, np. wystawa czworonogów połączona

z konkursem lub wystawa eksponatów z jakieś dziedziny połączona z konkursem wiedzy na ich temat, itp.

 

Praca na rzecz innych i jej formy

 

Uwaga: jeśli klasa zamierza wykonywać prace na rzecz szkoły, należy uzgodnić ich zakres

z dyrektorem szkoły. Także jeśli dotyczy to akcji charytatywnych na ten sam cel.

 

Wycieczki

Mogą być: autokarowe, piesze, rowerowe, także pociągiem.

 

Organizacja czasu wolnego:

Dotyczy czasu popołudniowego, sobót.

Pod tym pojęciem rozumie się organizowane zajęcia pod okiem wychowawcy z możliwością wspomagania rodziców, na terenie szkolnych obiektów. Wieczory poetyckie, wystawy teatralne, dyskoteki, turnieje sportowe, ogniska, zabawy świetlicowe.

 

Imprezy na rzecz szkoły:

To te, które mają charakter kulturalno - rozrywkowy z przeznaczeniem dla uczniów, rodziców i zaproszonych mieszkańców, odbywające się na terenie obiektów szkolnych. Organizacja ich wymaga odpowiedniej promocji, winien być znany cel i program imprezy.

 

Spotkania z ciekawymi ludźmi:

Celem powinna być chęć zaprezentowania uczniom różnych przedstawicieli zawodów (piekarz, mechanik samochodowy, lekarz, dziennikarz, student itp.) a także prezentacja osób, które wydają się być interesujące ze względu na misję społeczną, którą mają do spełnienia (np. radni), doświadczenie życiowe, zawodowe, przeżycia ( kombatant itp.) zainteresowania, pasja ( amatorzy z udziałem organizatorów: uczniów i wychowawcy, a także wcześniej promowane). Promocja winna zawierać:

 

Spotkanie powinno być przez organizatorów odpowiednio przygotowane: ogólna informacja na temat rozmówcy, pytania do rozmówcy.

Organizator dba o porządek podczas spotkania i zostawia go po spotkaniu.

Organizator zapewnia symboliczne podziękowanie zaproszonej osobie za udział w spotkaniu ( dyplom, wpis do księgi pamiątkowej szkoły, pamiątka wykonana przez uczniów, kwiatek itp.)

 

 

 

 

•VI.           OCENA DYŻURÓW

 

 

Komisji przewodniczy opiekun samorządu szkolnego.

 

III  CEL OPERACYJNY:

 

WSPOMAGANIE ROZWOJU RODZINY UCZNIA

 

Realizacja w/w celu  odbywać się będzie poprzez:

 

 

Uwaga:

Tego typu przedsięwzięcia realizowane przez organizacje pozarządowe; np. Fundusz Współpracy, Polską Fundację Dzieci i Młodzieży, Fundację dla Polski, Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej, Fundację Batorego - na bazie dotacji celowych przyznanych na podstawie projektów opracowanych przez dyrektora placówki. Ubieganie się o dotacje

 z w/w organizacji pozarządowych winno być poprzedzone programem z uwzględnieniem szczegółowego harmonogramu działań, kosztorysem wydatków, przewidywanych ewaluacji.

 

 

I V   CEL OPERACYJNY:

 

SAMODOSKONALENIE SIĘ NAUCZYCIELI

 

 

Realizacja tego zadania ma zasadniczy wpływ na jakość procesu wychowawczego w szkole. Niezbędne jest jego wykonanie w zakresie wspierającym warsztat pracy nauczycieli, a w szczególności realizację wytyczonych zadań w procesie wychowawczym i dydaktycznym.

 

Główne zadania to:

 

 

Planowane szkolenia dla nauczycieli odbywać się będą na bazie WDN - u przy pomocy władz samorządowych i organizacji pozarządowych, wg szczegółowego harmonogramu działań.

Informację wytworzył lub odpowiada za treść Celina Hasiak dnia 16.06.2011 10:25
Opublikowana przez Celina Hasiak dnia 16.06.2011 10:25. Odsłon 8947, Wersja 6