- Jednostki samorządowe
- Szkoły Podstawowe
- Zespół Szkolno-Przedszkolny...
- Rada Pedagogiczna
Rada Pedagogiczna
REGULAMIN
RADY PEDAGOGICZNEJ
ZESPOŁU SZKOLNO-PRZEDSZKOLNEGO
W GOŚWINOWICACH
§ 1
Rada Pedagogiczna działa na podstawie Art.40-43 Ustawy o systemie oświaty z dnia 7
września 1991 r. / Dz. U. Nr 95 z dnia 25 października 1991 r. poz. 425 z późniejszymi
zmianami/, Statutu Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Goświnowicach rozdział III §7 oraz
niniejszego regulaminu.
§ 2
Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym zadania wynikające ze
statutu oraz innych regulaminów wewnętrznych szkoły. Na plenarnych i nadzwyczajnych
posiedzeniach rada- w formie uchwał-zatwierdza , opiniuje w sprawach związanych z
działalnością dydaktyczną , wychowawczą , opiekuńczą i organizacyjną szkoły. W skład
rady wchodzą: dyrektor jako przewodniczący, nauczyciele pełnozatrudnieni i
niepełnozatrudnieni.
§ 3
W zebraniach rady lub określonych punktach programu tych zebrań mogą uczestniczyć z
głosem doradczym zaproszeni w imieniu rady przez przewodniczącego:
- przedstawiciele rady szkoły lub rady rodziców,
- przedstawiciele samorządu uczniowskiego oraz organizacji społecznych i związkowych działających na terenie szkoły,
- pracownicy ekonomiczni, administracji i obsługi szkoły,
- lekarz szkolny i pielęgniarka.
§ 4
Do podstawowych zadań rady należy:
1. planowanie i organizowanie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
2. okresowe i roczne analizowanie i ocenianie stanu nauczania, wychowania i opieki oraz organizacyjnych i materialnych warunków pracy,
3. kształtowanie postaw obywatelskich, etycznych i zawodowych zgodnie z Konstytucją RP i Powszechną Deklaracją Praw Człowieka,
4. organizowanie wewnętrznego samokształcenia i upowszechniania nowatorstwa pedagogicznego,
5. współpraca z rodzicami i opiekunami uczniów.
§5
Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1. zatwierdzanie planów pracy Zespołu Szkolno- Przedszkolnego po zaopiniowaniu przez radę placówki,
2. podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Zespole Szkolno- Przedszkolnym, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę placówki,
4. ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli placówki,
5. podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,
6. ustalenie – po uzyskaniu opinii Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców –szczegółowych kryteriów ocen zachowania ucznia, trybu i zasad ich ustalania oraz trybu odwoławczego w tym zakresie,
7. uchwalenie i nowelizowanie Regulaminu swojej działalności,
8. ustalenie, po zasięgnięciu opinii Rady Szkoły, innego- niż 45 minut -czasu trwania godziny lekcyjnej.
§ 6
Na posiedzeniu plenarnym rada opiniuje w szczególności:
1. organizację pracy placówki, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych
2. projekt planu finansowego Zespołu Szkolno-Przedszkolnego,
3. wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4. propozycje dyrektora placówki w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowego płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
5. powierzenie stanowiska dyrektora kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący,
6. przedłużenie powierzenia stanowiska dotychczasowemu Dyrektorowi,
7. powierzenie innych stanowisk kierowniczych w Zespole oraz odwołanie z tych stanowisk,
8. podjęcie w Zespole działalności przez stowarzyszenia i organizacje, stosowanie do art.56 ustawy.
§ 7
Rada ma prawo do:
1. występowania z wnioskami w sprawie doskonalenia oraz w sprawach oceny pracy nauczyciela,
2. eliminowania z programów nauczania zbędnej wiedzy faktograficznej oraz haseł programowych o charakterze uzupełniającym i pomocniczym,
3. wprowadzania zmian w prawidłowym rozkładzie zajęć dydaktycznych, realizacji treści kształcenia danego przedmiotu, przez odpowiednie zwiększenie lub zmniejszenie tygodniowego rozkładu godzin z tego przedmiotu, gdy jest to podyktowane np. okresową nieobecnością nauczyciela przy czym ogólny tygodniowy wymiar godzin nauczania w danej klasie musi być zgodny z obowiązkowym planem nauczania w cyklu okresowym.
§ 8
Rada po uzyskaniu opinii Samorządu Uczniowskiego i Rady Szkoły lub Rady Rodziców ustala szczegółowe kryteria oceny zachowania ucznia, tryb i zasady ustalenia oraz tryb odwoławczy.
§ 9
Rada jest zobowiązana zmienić swoją uchwałę dotyczącą niepromowania uczniów / ukończenia szkoły przez ucznia / jeżeli po przeprowadzeniu powtórnego egzaminu sprawdzającego powołaną przez organ bezpośrednio nadzorujący szkołę komisja ustaliła ocenę wyższą niż ocena niedostateczna.
§ 10
Organ bezpośrednio nadzorujący Zespół Szkolno – Przedszkolny po otrzymaniu uchwały w sprawie wotum nieufności wobec dyrektora wraz z jej pismem uzasadnieniem, przeprowadza postępowanie wyjaśniające, którego wyniki przedstawia radzie na zebraniu plenarnym.
§ 11
1. Rada może zgłosić, spośród swoich członków pełnozatrudnionych kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w placówce,
2. Rada może wystąpić z wnioskiem do organu bezpośrednio nadzorującego, o ogłoszenie konkursu na dyrektora,
3. Zasady przeprowadzenia konkursu na dyrektora uzgodnione są z radą pedagogiczną.
§ 12
Przewodniczącym rady jest z urzędu dyrektor placówki, który jest zobowiązany do:
1. realizacji uchwał rady,
2. tworzenia atmosfery życzliwości i zgodnego współdziałania wszystkich członków rady w podnoszeniu poziomu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego Zespołu Szkolno-Przedszkolnego,
3. oddziaływania na postawę nauczyciela, pobudzanie go do twórczej pracy i podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
4. dbanie o autorytet rady ochrony praw i godności nauczycieli,
5. zapoznanie rady z obowiązującymi przepisami prawa szkolnego oraz omawiania trybu i form ich realizacji,
6. analizowania stopnia realizacji uchwał rady.
§ 13
Członek rady jest obowiązany do:
1. współtworzenia atmosfery życzliwości, koleżeństwa i zgodnego współdziałania wszystkich członków rady,
2. przestrzegania postanowień prawa szkolnego oraz wewnętrznych zarządzeń dyrektora,
3. czynnego uczestnictwa we wszystkich zebraniach i pracach rady i jej komisji do której został powołany oraz w wewnętrznym samokształceniu,
4. realizowania uchwał rady także, kiedy zgłosił swoje zastrzeżenia,
5. składania przed radą sprawozdań z wykonywania przydzielonych zadań,
6. przestrzegania tajemnicy obrad rady.
§ 14
Organizacja pracy rady:
1. rada wykonuje swoje zadania zgodnie z rocznym planem pracy Zespołu Szkolno- Przedszkolnego,
2. rada obraduje na zebraniach plenarnych i w powołanych przez siebie komisjach nadzwyczajnych,
3. zebrania rady organizuje się w czasie pozalekcyjnym / w dniu w którym odbywa się plenarne posiedzenie rady, dyrektor może zarządzić skrócenie lekcji /,
§ 15
1. Zebrania rady mogą być organizowane z inicjatywy dyrektora, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego lub co najmniej 1/3 członków rady,
2. O zebraniu nadzwyczajnym rady dyrektor powiadamia członków rady przynajmniej 3 dni przed jej terminem,
4. Zabrania plenarne rady organizowane są przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikacji lub promowania uczniów po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę potrzeb,
§ 16
Zasady i tryb podejmowania uchwał:
1. uchwały podjęte na zebraniu plenarnym są prawomocne, jeżeli zostały podjęte zwykłą większością głosów przy udziale co najmniej ½ liczby członków rady,
2. uchwały podjęte na nadzwyczajnym posiedzeniu rady są prawomocne jeżeli zostały podjęte zwykłą większością głosów przy udziale co najmniej ½ liczby członków rady.
§ 17
Organizacja wewnętrzna rady pedagogicznej:
1. rada powołuje, w zależności od potrzeb stałe lub doraźne zespoły i komisje, których działalność może dotyczyć wybranych zagadnień statutowej działalności Zespołu Szkolno- Przedszkolnego i pracy nauczycieli,
2. pracą zespołu, komisji kieruje przewodniczący powołany przez rade lub komisje na wniosek przewodniczącego rady,
3. komisja, zespół składa na zebraniu plenarnym sprawozdanie z wyników swojej pracy, formułuje opinie lub wnioski do zatwierdzenia przez radę.
§ 18
Nieobecność na posiedzeniu rady:
1. członkowie usprawiedliwiają swoją nieobecność na posiedzeniu przewodniczącemu,
2. nieusprawiedliwioną nieobecność członka rady na jej posiedzeniu należy traktować jako nieobecność w pracy ze wszystkimi tego konsekwencjami.
3.
§ 19
Dokumentacja pracy rady:
1. z zebrania rady oraz z zebrania jej komisji sporządza się protokół i w terminie 7 dni od daty zebrania wpisuje się go do księgo-protokołów,
2. protokół zebrania rady wraz z listą obecności jej członków podpisuje przewodniczący obrad i protokolant,
3. członkowie rady zobowiązani są w terminie do 14 dni od sporządzenia protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych poprawek przewodniczącemu obrad, rada na następnym zebraniu decyduje o wprowadzeniu ewentualnych poprawek do protokołu,
4. podstawowym dokumentem działalności rady są książki protokołów,
5. książki protokołów należy udostępnić na terenie Zespołu Szkolno- Przedszkolnego jej nauczycielom, upoważnionym nauczycielom zatrudnionym w organach nadzorujących szkołę,
6. wzór podejmowania uchwały:
Uchwała nr...................
Rada Pedagogiczna Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Goświnowicach z dnia
........................................w sprawie przyjęcia..........................................................
Na podstawie § 11 ust.2 Statutu Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Rada Pedagogiczna
uchwala co następuje:
§ 1
Z dniem .....................................przyjmuje się ..................................................
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się .....................................................................
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem ...............................................................
Niniejszy Regulamin Rady Pedagogicznej Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Goświnowicach uchwaliła na posiedzeniu plenarnym w dniu ...................................
Podpisy nauczycieli: Podpis Dyrektora: