REGULAMIN
Rada Rodziców zostaje powołana na podstawie art. 53 i 54 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie światy /Dz. U. Nr 95 z dnia 25-10-91r./ oraz Statutu Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Goświnowicach rozdział V § 59
Rada Rodziców zostaje powołana w celu wspierania statutowej działalności placówki.
Służy przede wszystkim współdziałaniu rodziców i nauczycieli w celu podnoszenia poziomu nauczania, rozwiązywania problemów wychowawczych i zaspokajania potrzeb opiekuńczych, a także angażowania środowiska w udzielanie pomocy placówce.
§ 1
§ 2
Rada Rodziców jest organizacją społeczną działającą przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Goświnowicach w celu:
§ 3
Podstawowe zadania Rady Rodziców wynikają z celów określonych w § 2 ust. 1-4 regulaminu. Do zadań tych należy:
- organizowanie rodziców i środowiska społecznego do realizowania programu pracy placówki,
- dokonywanie analizy wychowawczych i oświatowych potrzeb środowiska,
- pomoc dyrektorowi i radzie pedagogicznej w wypracowaniu perspektywicznego programu rozwoju placówki, jego bazy i wyposażenia,
- uczestniczenie w planowaniu budżetu Zespołu Szkolno-Przedszkolnego oraz podejmowanie prac służących zwiększeniu funduszy placówki,
- pozyskiwanie sponsorów i fundatorów,
- zapoznawanie ogółu rodziców z programem, organizacją i warunkami realizacji procesu dydaktycznego,
- wzbogacenie wyposażenia placówki w pomoce naukowe.
opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
§ 4
§ 5
§ 6
§ 7
§ 8
§ 9
Członkowie Rady Rodziców i jego ogniw pełnią swe funkcje społecznie.
IV. ORGANIZACJA PRACY I ZADANIA POSZCZEGÓLNECH OGNIW RADY RODZICÓW
§ 10
Zadaniem Rady Grupy jest realizacja celów Rady Rodziców na terenie danej grupy, a w szczególności:
- dostosowanie zadań zawartych w § 3 do konkretnych potrzeb grupy,
- współdziałanie ze wszystkimi rodzicami i włączenie ich do realizacji planu pracy Rady Rodziców,
- współdziałanie z przewodniczącym prezydium w celu realizacji zadań,
- współpraca z wychowawcą grupy.
Zadaniem Rady Klasowej jest realizacja celów Rady Rodziców na terenie danej klasy, a w szczególności:
- współpraca z wychowawcą klasy w realizacji programów nauczania i
wychowania młodzieży,
- organizowanie działalności mającej na celu wypoczynek młodzieży,
- rozstrzyganie problemów spornych między nauczycielami a uczniami,
- uczestnictwo w pracach rady Rodziców.
§ 11
Zadaniem przewodniczącego Rady Rodziców jest kierowanie całokształtem prac Rady, a w szczególności:
- dostosowanie do konkretnych potrzeb placówki zadań zawartych w § 3,
- opracowanie projektu planu działalności wraz z planem finansowym na dany rok szkolny,
- dokonywanie podziału zadań i obowiązków między wiceprzewodniczących,
- zwoływanie i prowadzenie zebrań Rady Rodziców i prezydium,
- określenie zakresu zadań dla komisji stałych i powoływanych doraźnie,
- kierowanie działalnością finansowo-gospodarczą Rady Rodziców,
- współpraca z dyrektorem placówki,
- reprezentowanie Rady Rodziców.
§ 12
Zadaniem sekretarza jest zapewnienie właściwej organizacji pracy Rady Rodziców, a w szczególności:
- organizacyjne przygotowywanie zebrań Rady Rodziców i jego prezydium,
- nadzorowanie terminowości pracy Rady,
- prowadzenie korespondencji i dokumentacji Rady Rodziców.
§ 13
Zadaniem skarbnika jest prowadzenie całokształtu działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców.
§ 14
Zadaniem prezydium Rady Rodziców jest bieżące kierowanie całokształtem prac w okresie między zebraniami Rady Rodziców, a w szczególności:
- współudział w bieżącym i perspektywicznym programowaniu pracy placówki,
- koordynowanie działań Rad Grupowych i Klasowych,
- nadzór nad pracą komisji stałych i doraźnych,
- podejmowanie decyzji dotyczących działalności finansowo-gospodarczej,
- gromadzenie funduszy/ pochodzących ze składek rodziców/, przeznaczonych na finansowanie działalności wychowawczej oraz opieki nad dziećmi i młodzieżą,
- odbywanie zebrań zwoływanych przez przewodniczącego lub na wniosek dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w miarę potrzeby,
- składanie okresowych sprawozdań ze swej działalności przez Radą Rodziców.
§ 15
Zadaniem komisji rewizyjnej jest czuwanie nad zgodnością działań poszczególnych ogniw Rady Rodziców z obowiązującymi przepisami, a w szczególności:
- dokonywanie raz w roku kontroli poszczególnych ogniw Rady Rodziców z punktu widzenia zgodności z przepisami niniejszego regulaminu i uchwałami Rady Rodziców,
- dokonywanie raz w roku kontroli działalności finansowo-gospodarczej poszczególnych ogniw Rady,
- składanie Radzie Rodziców rocznych sprawozdań ze swych prac wraz z wnioskami pokontrolnymi.
V. ZASADY DZIAŁALNOŚCI FINANSOWO-GOSPODARCZEJ KOMITETU RODZICIELSKIEGO
§ 16
1. Zgodnie z art. 54 ust. 2 ustawy w celu wspierania statutowej działalności przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
2. Wysokość opłat oraz zasady składek rodziców ustala Rada Rodziców.
3. Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować wyższą składkę od określonej w ust. 2.
4. Rada Rodziców może w szczególnie uzasadnionych przypadkach zwolnić określonych rodziców z wnoszenia części lub całości składki na rzecz Rady Rodziców.
5. Fundusze Rady Rodziców gromadzone są na koncie PKO
§ 17
Fundusze Rady Rodziców mogą być wykorzystane do pokrycia części kosztów utrzymania dzieci w placówce, zapewnienia bazy materiałowej placówki oraz poprawy warunków pracy Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Goświnowicach.
VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§18
Działalność Rady Rodziców powinna być zgodna z obowiązującymi przepisami władz oświatowych i samorządowych.
Uchwały Rady Rodziców i jego ogniw zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym przy obecności przynajmniej połowy uprawnionych.
§ 19
Rada Rodziców może występować do rady pedagogicznej i dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego z wnioskami dotyczącymi wszystkich spraw placówki, a w szczególności:
- organizacji pracy placówki, dostosowania jej pracy do potrzeb rodziców i dzieci,
- gospodarowania funduszami Rady Rodziców planowania wydatków,
- doboru kadry pedagogicznej w poszczególnych grupach i klasach,
- dokonania przez dyrektora oceny pracy nauczyciela.
§ 20
1. Kadencja Rady Rodziców trwa 3 lata.
2. Na miejsce ustępujących lub odwołanych członków Rady Rodziców powołuje się nowych na pierwszym zebraniu w nowym roku szkolnym.
3. Ustępująca Rada Rodziców działa do chwili wyboru i ukonstytuowania się nowej Rady Rodziców.
4. W uzasadnionych przypadkach dyrektor lub organ prowadzący może zarządzić rozwiązanie dotychczasowej Rady Rodziców przed upływem kadencji i ogłosić może nowe wybory.