Statut

 

Załącznik nr 1 do protokołu nr 4/2009/10

   Rady Pedagogicznej Przedszkola nr 10 w Nysie

   dn. 16 listopada 2009r.

STATUT PRZEDSZKOLA  nr  10 w Nysie

      SPIS TREŚCI

 

  ROZDZIAŁ   I       Postanowienia ogólne.............................................................. str.   2

   ROZDZIAŁ  II       Cele i zadania przedszkola...................................................... str.   2

   ROZDZIAŁ  III      Sposoby realizacji zadań przedszkola................................... str.   4

  ROZDZIAŁ  IV      Organy przedszkola.................................................................. str. 11

   ROZDZIAŁ  V       Organizacja przedszkola.......................................................... str. 19

   ROZDZIAŁ  VI      Nauczyciele i inni pracownicy.................................................. str. 26

   ROZDZIAŁ  VII     Wychowankowie przedszkola.................................................. str. 37

   ROZDZIAŁ  VIII    Współpraca z rodzicami............................................................ str. 40

    ROZDZIAŁ  IX      Przepisy końcowe..................................................................... str. 45

 

 ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

§ 1.1  Przedszkole Nr 10, zwane dalej przedszkolem jest placówką publiczną, która:

2. Siedzibą przedszkola jest budynek przy ulicy  11 Listopada 8a w Nysie

3. Organem prowadzącym jest Gmina Nysa

4. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Kurator Oświaty w Opolu.

5. Przedszkole używa nazwy:  Przedszkole Nr 10 w Nysie

6. Ustalona nazwa używana jest w pełnym brzmieniu.

7. Przedszkole prowadzi:

1) wychowanie przedszkole dla dzieci w wieku 3 - 6 lat;

2) obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkole.

 

 

ROZDZIAŁ II

Cele i zadania przedszkola

§ 2.  Przedszkole pełni funkcję opiekuńczą, wychowawczą i kształcącą. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.

§ 3. 1. Celem wychowania przedszkolnego jest:

§ 4. 1. Cele wychowania przedszkolnego, o którym mowa w § 3 ust. 1 przedszkole realizuje w ramach następujących obszarów edukacyjnych:

 

 

ROZDZIAŁ III

Sposoby realizacji zadań przedszkola

§ 5. 1.  Praca opiekuńczo - wychowawcza i dydaktyczna w przedszkolu prowadzona jest w oparciu o obowiązującą podstawę wychowania przedszkolnego, zgodnie z przyjętymi programami wychowania przedszkolnego dla poszczególnych grup.

2. Program wychowania przedszkolnego stanowi opis sposobu realizacji zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

3. Program wychowania przedszkolnego zawiera:

4. Nauczyciel oddziału może wybrać program wychowania przedszkolnego spośród programów zarejestrowanych i dopuszczonych przez MEN lub:

•5.Przed dopuszczeniem programu wychowania przedszkolnego do użytku w przedszkolu, dyrektor przedszkola może zasięgać opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje do pracy w przedszkolu.

•6.    Nauczyciel przedstawia dyrektorowi program wychowania przedszkolnego.

•7.    Program wychowania przedszkolnego dopuszcza dyrektor przedszkola.

•8.    Dopuszczone do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego stanowią zestaw programów wychowania przedszkolnego.

•9.    Dyrektor przedszkola jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej.

§ 6. 1.  Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział przedszkolny opiece ( jednemu) dwojga nauczycieli, zwanych dalej wychowawcami grupy. Dyrektor przedszkola zapewnia zachowanie ciągłości pracy wychowawczej przez cały okres funkcjonowania grupy.

§ 7. 1.  Przedszkole zapewnia wychowankom pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem poprzez:

§ 8.  W przedszkolu organizuje się pomoc psychologiczno- pedagogiczną. Pomoc udzielana jest wychowankom, rodzicom i nauczycielom.

§ 9. 1.  Pomoc psychologiczno -pedagogiczna polega na :

§ 10. 1. Pomoc  psychologiczno - pedagogiczna realizowana jest we współpracy z:

§ 11. 1.  Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana na wniosek:

 § 12. 1.  Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana w formie:

 § 13.  Objęcie dziecka zajęciami dydaktyczno - wyrównawczymi i specjalistycznymi wymaga zgody rodzica.

§ 14.  Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze organizuje się dla dzieci odbywających obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, które mają znaczne trudności w uzyskiwaniu osiągnięć z zakresu określonych zajęć edukacyjnych wynikających z podstawy wychowania przedszkolnego. Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli poszczególnych grup. Liczba uczestników zajęć wynosi od 4 do 8 dzieci.

 § 15.   Za zgodą organu prowadzącego liczba dzieci biorących udział w zajęciach dydaktyczno -wyrównawczych może być niższa, niż określona w § 14 ust.1.  

§ 16. 1.  Zajęcia specjalistyczne organizowane w miarę potrzeby to:

§ 17.  Za zgodą organu prowadzącego, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, zajęcia specjalistyczne mogą być prowadzone indywidualnie.

§ 18. O objęciu dziecka zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi lub zajęciami specjalistycznymi decyduje dyrektor przedszkola.

§ 19.   O zakończeniu udzielania pomocy w formie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych lub specjalistycznych decyduje dyrektor szkoły na wniosek rodziców lub nauczyciela prowadzącego zajęcia.

§ 20. 1.  Zajęcia psychoedukacyjne organizuje się w celu wspomagania wychowawczej funkcji rodziny, zapobieganiu dysfunkcyjnym zachowaniom dziecka oraz wspieraniu ich rozwoju.

2. Zajęcia psychedukacyjne prowadzą, w zależności od potrzeb pedagog, psycholog lub logopeda. Zajęcia są organizowane dla grup liczących nie mniej niż 10 osób.

§ 21.  W przedszkolu może być zatrudniony pedagog, psycholog i logopeda.

§ 22.  Porad dla rodziców i nauczycieli udzielają, w zależności od potrzeb, pedagog, psycholog, logopeda w terminach podawanych na tablicy ogłoszeń dla rodziców.

§ 23.  W przedszkolu dwa razy w roku prowadzone są warsztaty dla rodziców w celu doskonalenia umiejętności z zakresu komunikacji społecznej oraz umiejętności wychowawczych. Informacja o warsztatach umieszczana jest na dwa tygodnie przed datą ich realizacji na tablicy ogłoszeń dla rodziców.

§ 24. 1. Do zadań pedagoga należy /jeżeli jest utworzone stanowisko:

       § 25. 1.  Do zadań psychologa należy:

§ 26. 1.  Do zadań logopedy należy:

§ 27.1. Przedszkole zapewnia dzieciom z orzeczoną niepełnosprawnością lub niedostosowanych społecznie:

§ 28.  Wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym ( od 2 do 5 godzin).

§ 29.1.  Dzieci przyjęte do przedszkola, podlegające obowiązkowemu rocznemu przygotowaniu przedszkolnemu, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola obejmuje się indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym.

2. Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne organizuje dyrektor przedszkola na wniosek rodziców ( prawnych opiekunów) i na podstawie orzeczenia wydanego przez zespół orzekający w publicznej poradni psychologiczno -pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej. Dyrektor organizuje indywidualne nauczanie w sposób zapewniający wykonanie określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków realizacji potrzeb edukacyjnych dziecka oraz form pomocy psychologiczno -pedagogicznej.

3. Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego są prowadzone z dzieckiem przez jednego nauczyciela, któremu dyrektor powierzył prowadzenie tych zajęć.

4. W uzasadnionych przypadkach dyrektor może powierzyć prowadzenie zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego nauczycielowi zatrudnionemu w innym przedszkolu.

5. Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego prowadzi się w miejscu pobytu dziecka, w domu rodzinnym.

6. Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego mogą być organizowane odpowiednio:

      w zakresie określonym w orzeczeniu w odniesieniu do dziecka, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola.

7. W indywidualnym przygotowaniu przedszkolnym realizuje się treści wynikające z podstawy wychowania przedszkolnego, dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka.

8. Na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego, dyrektor może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, stosownie do możliwości psychofizycznych dziecka oraz warunków, w których zajęcia są realizowane.

9. Na podstawie orzeczenia, dyrektor przedszkola ustala zakres, miejsce i czas prowadzenia zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz formy i zakres pomocy psychologiczno -pedagogicznej.

10. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego realizowanych bezpośrednio z dzieckiem wynosi od 4 do 6 godzin, odbywanych w ciągu co najmniej 2 dni.

11. Dzieciom objętym indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym, których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, w celu ich integracji ze środowiskiem i zapewnienia im pełnego osobowego rozwoju, dyrektor przedszkola w miarę posiadanych możliwości, uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu oraz aktualny stan zdrowia, organizuje różne formy uczestniczenia w życiu przedszkola.

§ 30. 1.  Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi znajdującymi się w trudnej sytuacji materialnej z powodu warunków rodzinnych i losowych poprzez:

§ 31. 1. Każdy rodzic ( prawny opiekun) ma prawo skorzystać z dobrowolnego grupowego ubezpieczenia swojego dziecka od następstw nieszczęśliwych wypadków przedszkolu.

2. Przedszkole pomaga w zawieraniu w/w ubezpieczenia, przedstawiając Radzie Rodziców oferty towarzystw ubezpieczeniowych. Decyzję o wyborze ubezpieczyciela podejmuje Rada Rodziców.

3. W uzasadnionych przypadkach, na wniosek rodzica lub wychowawcy grupy, Dyrektor przedszkola może podjąć decyzję o zwolnieniu z opłaty składki na ubezpieczenie dziecka.

§ 32.  Obowiązkiem wszystkich rodziców jest posiadanie ubezpieczenia od kosztów leczenia podczas wyjazdów zagranicznych. Wymóg ten dotyczy także nauczycieli.

ROZDZIAŁ IV

Organy przedszkola

§ 33. 1. Organami przedszkola są:

       § 34. Każdy z wymienionych organów w, § 33 działa zgodnie z ustawą o systemie oświaty. Organy kolegialne funkcjonują według odrębnych regulaminów, uchwalonych przez te organy. Regulaminy te nie mogą być sprzeczne ze Statutem przedszkola.

§ 35. 1. Dyrektor przedszkola:

       § 36.  Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz. Jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników zatrudnionych w przedszkolu. Jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej.

§ 37.  Ogólny zakres kompetencji, zadań i obowiązków dyrektora przedszkola określa ustawa o systemie oświaty i inne przepisy szczegółowe.

§ 38. 1.  Dyrektor przedszkola:

§ 39.  Dyrektor prowadzi zajęcia dydaktyczne w wymiarze ustalonym dla Dyrektora przedszkola. Dyrektor współpracuje z organem prowadzącym i nadzorującym w zakresie określonym ustawą i aktami wykonawczymi do ustawy.

§ 40.  Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola.

§ 41.  W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.

§ 42.  W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność opiekuńczo -wychowawcza.

§ 43. 1. Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji stanowiących:

§ 44. 1. Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji opiniujących:

§ 45. 1. Rada Pedagogiczna ponadto:

§ 46. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu pierwszego okresu, po zakończeniu rocznych zajęć lub w miarę potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu prowadzącego, organu nadzorującego, Rady Rodziców lub, co najmniej 1/3 jej członków.

§ 47. Rada Pedagogiczna podejmuje swoje decyzje w formie uchwał. Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy jej członków.

§ 48. Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.

§ 49. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które modą naruszać dobro osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.

§ 50. Protokóły posiedzeń Rady Pedagogicznej sporządzane w terminie 10 dni. Ostemplowane i przesznurowane dokumenty przechowuje się w archiwum przedszkola, zgodnie Instrukcją Archiwizacyjną.

§ 51. 1. W przedszkolu działa Rada Rodziców.

•2.      Rada Rodziców jest kolegialnym organem przedszkola.

•3.      Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców przed innymi organami przedszkola.

•4.      W skład Rady Rodziców wchodzi jeden przedstawiciel każdego oddziału przedszkolnego.

•5.      Wybory reprezentantów rodziców każdego oddziału, przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym w tajnych wyborach.

•6.      W wyborach, o których mowa w ust. 5 jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic           ( prawny opiekun).

•7.      Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa szczegółowo:

•8.      Regulamin Rady Rodziców nie może być sprzeczny z zapisami niniejszego statutu.

•9.      Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa Regulamin Rady Rodziców.

§ 52. 1. Rada Rodziców w ramach kompetencji stanowiących:

  1. Programy, o których mowa w § 52 ust. 1 pkt 2 i 3 Rada Rodziców uchwala w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego, po wcześniejszym uzyskaniu porozumienia z Radą Pedagogiczną.
  2. W przypadku, gdy w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego Rada Rodziców nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programów Wychowawczego i Profilaktyki, programy te ustala Dyrektor przedszkola w uzgodnieniu z organami sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez Dyrektora przedszkola obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.

§ 53. 1. Rada Rodziców w zakresie kompetencji opiniujących:

§ 54. 1. Rada Rodziców może:

§ 55. Zasady współpracy organów przedszkola

•1.      Wszystkie organa przedszkola współpracują w duchu porozumienia i wzajemnego szacunku, umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji przez każdy organ w granicach swoich kompetencji.

•2.      Każdy organ przedszkola planuje swoją działalność na rok szkolny. Plany działań powinny być uchwalone (sporządzone) do końca września. Kopie dokumentów przekazywane są dyrektorowi przedszkola w celu ich powielenia i przekazania kompletu każdemu organowi przedszkola.

•3.      Każdy organ po analizie planów działania pozostałych organów, może włączyć się do realizacji konkretnych zadań, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.

•4.      Organa przedszkola mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany poglądów i informacji.

•5.      Uchwały organów przedszkola prawomocnie podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących oprócz uchwał personalnych podaje się do ogólnej wiadomości w formie pisemnych tekstów uchwał umieszczanych na tablicy ogłoszeń.

•6.      Rodzice przedstawiają swoje wnioski i opinie dyrektorowi przedszkola poprzez swoją reprezentację, tj. Radę Rodziców w formie pisemnej lub Radzie Pedagogicznej w formie ustnej na jej posiedzeniu.

•7.      Wnioski i opinie rozpatrywane są zgodnie z procedurą rozpatrywania skarg i wniosków.

•8.      Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania, opieki i kształcenia dzieci według zasad ujętych w przedszkola.

•9.      Wszelkie sprawy sporne rozwiązywane są wewnątrz przedszkola, z zachowaniem drogi służbowej i zasad ujętych w § 56 niniejszego statutu.

§ 56.Rozstrzyganie sporów pomiędzy organami przedszkola.

•1.      W przypadku sporu pomiędzy Radą Pedagogiczną, a Radą Rodziców:

•2.    W przypadku sporu między organami przedszkola, w którym stroną jest dyrektor, powoływany jest Zespól Mediacyjny. W skład Zespołu Mediacyjnego wchodzi po jednym przedstawicielu organów przedszkola, z tym, że dyrektor przedszkola wyznacza swojego przedstawiciela do pracy w zespole.

•3.      Zespól Mediacyjny w pierwszej kolejności powinien prowadzić postępowanie mediacyjne, a w przypadku niemożności rozwiązania sporu, podejmuje decyzję w drodze głosowania.

•4.      Strony sporu są zobowiązane przyjąć rozstrzygnięcie Zespołu Mediacyjnego jako rozwiązanie ostateczne.

•5.      Każdej ze stron przysługuje wniesienie zażalenia do organu prowadzącego.

ROZDZIAŁ V

Organizacja przedszkola

§ 57.  Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju i stopnia niepełnosprawności.

§ 58. Przedszkole jest 6 - oddziałowe.

§ 59. Dzienny czas pracy przedszkola ustala się na 10 godzin dzienne: od 6,30 do 16,30,

§ 60. Dzienny czas pracy na 5 godzin z realizacją podstawy programowej: dla grup zmianowych od 7,00 do 12,00 lub od 12,00 do 17,00, dla jednozmianowych: od 7,30 do 12,30 . W przypadku gdy w grupach są zajęcia z religii od 7,30 do 13,00

§ 61. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalanych przez organ prowadzący, na wniosek dyrektora przedszkola.

§ 62. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.

§ 63. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego przedszkole, liczba dzieci w oddziale może być niższa.

§ 64. Odbieranie dzieci  z przedszkola z pobytem 10 godz. trwa do godziny 16,30

§ 65. 1. Do realizacji zadań statutowych przedszkole posiada:

§ 66. 1. Praca opiekuńczo - wychowawcza i dydaktyczna jest prowadzona na podstawie programów wychowania przedszkolnego, dopuszczonego do użytku w przedszkolu przez dyrektora. W przedszkolu jest realizowany Program Wychowawczy Przedszkola nr 10 w Nysie" ,innowacja pedagogiczna ,, Elementy systemu pedagogicznego M. Montessori w praktyce wychowania i nauczania Przedszkola nr 10 w Nysie", uchwalone przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.

  § 67. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.

§ 68. 1. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe: zajęcia umuzykalniające, nauka języka angielskiego, rytmika, gimnastyka korekcyjno- kompensacyjna.

•2.      Czas trwania zajęć dodatkowych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:

§ 69. 1. Przedszkole, na życzenie rodziców ( prawnych opiekunów) organizuje naukę religii dla grupy nie mniejszej niż 7 osób z oddziału.

•2.      W przypadku mniejszej liczby dzieci, których rodzice ( prawni opiekunowie) złożyli pisemne życzenie udziału ich dzieci w nauce religii, naukę religii prowadzi się w grupie międzyoddziałowej.

•3.      Nauka religii odbywa się w przedszkolu w wymiarze dwóch zajęć przedszkolonych.

§ 70. Grupy międzyoddziałowe.

1. Dyrektor może podjąć decyzję o prowadzeniu zajęć opiekuńczych lub dydaktyczno -wychowawczych w grupach międzyoddziałowych.

2. Grupa międzyoddziałowa jest tworzona na okres roku szkolnego w godzinach 6.30 - 7.30 i 12.3o - 16,30 w celu zapewnienia opieki nad dziećmi przyprowadzanymi wcześnie rano i później odbieranymi z przedszkola. Nauczycielka otwierająca przedszkole przyjmuje dzieci od godziny 6.3o do momentu otwarcia pozostałych oddziałów, zaś nauczycielka zamykająca przedszkole przyjmuje dzieci ze wszystkich grup od godziny 12.30 do momentu zamknięcia przedszkola.

       3. Ilość dzieci w grupie międzyoddziałowej nie może przekraczać 25.

       4. W okresach niskiej frekwencji dzieci ( ferie zimowe, ferie wiosenne, okresy przedświąteczne, wysoka zachorowalność, tzw. długie weekendy) dyrektor przedszkola może zlecić łączenie oddziałów z zachowaniem liczebności w grupie.

       5. Wycieczki, wyjazdy do teatru i inne formy wyjazdowe zajęć mogą odbywać się w grupach o strukturze międzyoddziałowej, zgodnie z Regulaminem Organizacji Wycieczek

§ 71. 1. Nauczanie i wychowanie w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego jest bezpłatne. Zajęcia dodatkowe, zorganizowane na wniosek Rady Rodziców są odpłatne.

2. Wysokość opłat i sposób uiszczania opłat za zajęcia dodatkowe reguluje umowa zawarta pomiędzy organizatorem zajęć, dyrektorem przedszkola a Radą Rodziców.

§ 72. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch nauczycieli, zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań.

§ 73. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej nauczyciel ( nauczyciele) opiekują się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.

§ 74. 1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola. Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący przedszkole.

•2.      W arkuszu organizacji przedszkola określa się:

§ 75. 1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców ( prawnych opiekunów). Proporcje zachowania czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym wynoszą:

       § 76.  Ramowy rozkład dnia w przedszkolu jest ustalany w każdej grupie w zależności   od czasu pobytu dzieci w przedszkolu.

§ 77.  Odpłatność za przedszkole.

•1.    Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez Urząd Gminy Nysa oraz rodziców ( prawnych opiekunów) - w formie comiesięcznej odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu.

•2.    Wysokość odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu reguluje Uchwała  Rady Gminy Nysa

•3.    Przedszkole nie przygotowuje posiłków dla dzieci.

•4.    Dla dzieci przebywających w przedszkolu ponad 5 godzin dziennie zamawiane są obiady w formie cateringu.

•5.      Stała  dzienna opłata obiadu dziecka w przedszkolu ustalana jest przez Radę Gminy Nysa.

•6.      Przedszkole, na wniosek Rodziców, może zamawiać w formie cateringu ciepły posiłek dla dzieci przebywających w przedszkolu  5 godzin dziennie.

•7.      Dzienna stawka za ciepły posiłek ustalana jest między zleceniobiorcą a Rodzicami.

•8.      Opłata, o której mowa w ust. 5 podlega zwrotowi w kwocie równej iloczynowi dni nieobecności i stawki za wyżywienie za każdy dzień. Zwrot nadpłaty następuje w formie odliczenia od należności w następnym miesiącu.

•9.      Stała dzienna opłata za zapewnienie opieki poza godzinami koniecznymi do realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego tj. 5 godzin dziennie jest ustalana przez Radę Gminy Nysa.

•10.   Opłata, o której mowa w ust. 9, podlega zwrotowi za każdy dzień nieobecności dziecka w kwocie równej iloczynowi dni nieobecności i stawki. Zwrot opłaty następuje w formie odliczenia należności w kolejnym miesiącu.

 

•11.  Deklaracje dotyczące czasu pobytu dziecka w przedszkolu oraz posiłków, a tym samym wysokości wnoszenia opłat, rodzic przedkłada w Karcie Zgłoszenia do Przedszkola ( umowie o świadczeniu usług przedszkolnych?). Podejmowanie w trakcie roku szkolnego jakichkolwiek zmian do wcześniejszych deklaracji wymaga wystąpienia rodzica do dyrektora przedszkola.

 

•12.  Rodzice wszystkich dzieci  realizujących podstawę programową wychowania w przedszkolu nie wnoszą żadnych opłat, pod warunkiem, że dziecko przebywa w przedszkolu 5 godzin i nie korzysta z wyżywienia.

•13.   Opłaty za wyżywienie dziecka w przedszkolu oraz za pobyt należy dokonywać do 15 - tego każdego miesiąca na konto GZO- Nysa, Przedszkole nr 10 731050009951 48000000000010

•14.   W przypadku wnoszenia opłat po terminie wskazanym w statucie przedszkola przedszkole nalicza ustawowe odsetki.

•15.  W przypadku powstania zaległości w opłatach, o których mowa w ust. 5, 9 , przekraczających jeden miesiąc, dziecko może zostać skreślone z listy dzieci uczęszczających do przedszkola. Skreślenie z listy nie wyklucza postępowania egzekucyjnego.

•16.  W przypadku rezygnacji z przedszkola, rodzic powinien złożyć pisemną informację w celu zaprzestania naliczania odpłatności. Nadpłatę za wyżywienie można odebrać, po złożeniu wniosku w kasie GZO w Nysie , na wskazane konto rodzica lub przekazać na cele przedszkola.

•17.  Na wniosek rodziców dziecka, dyrektor przedszkola w porozumieniu z Radą Pedagogiczną występuje do Ośrodka Opieki Społecznej o całkowite lub częściowe sfinansowanie odpłatności za świadczenia w przedszkolu (w szczególnych wypadkach).

§ 78.  Pracownik przedszkola ma prawo korzystać z posiłków przywożonych w ramach cateringu wydawanych przez kuchnię przedszkola. Pracownik pokrywa w całości koszt posiłku .

§ 79. 1. Przedszkole może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkól wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia, zawartego pomiędzy dyrektorem przedszkola, a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.

2. Koszty związane z przebiegiem praktyk pokrywa zakład kierujący na praktykę.

§ 80. 1. W przedszkolu może być utworzone jest stanowisko wicedyrektora.

•2.      Na stanowisko wicedyrektora powołuje dyrektor przedszkola, po zasięgnięciu opinii   Rady Pedagogicznej i organu prowadzącego.

•3.      Do zakresu zadań wicedyrektora należy:

§ 81. W przedszkolu mogą działać, zgodnie ze swoimi statutami i obowiązującymi w tym względzie przepisami prawnymi związki zawodowe zrzeszające nauczycieli lub innych pracowników przedszkola.

 

 

 

ROZDZIAŁ VI

Nauczyciele i inni pracownicy przedszkoli

§ 82.  Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą oraz odpowiada za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.

§ 83.1. Do obowiązków nauczycieli należy w szczególności:

 

•2.      Nauczyciel realizuje zadania, o których mowa w ust. 1 poprzez:

 

§ 84. 1. Zadania nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa dzieci.

Nauczyciel jest odpowiedzialny za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci. Jest zobowiązany:

 

§ 85. 1. Pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę w przedszkolu są pracownikami samorządowymi i podlegają regulacjom ustawy o pracownikach samorządowych.

 

2. Do podstawowych obowiązków pracownika samorządowego należy w szczególności:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Pracownik zatrudniony w przedszkolu zobowiązany jest przestrzegać szczegółowy zakres obowiązków na zajmowanym stanowisku. Przyjęcie szczegółowego zakresu obowiązków jest potwierdzane podpisem pracownika.

 

 

 

§ 86. 1. Zadania kierownika gospodarczego ( intendenta), jeżeli takie stanowisko jest utworzone

 

       § 87.1. Zadania kucharki, jeżeli takie stanowisko jest utworzone:

:

 

§ 88. 1. Zadania pomocy kuchennej jeżeli takie stanowisko jest utworzone: 

 

§ 89. 1. Zadania pomocy nauczyciela:

 

 

          Codziennie

 

 

 

 

 

 

 

    1 raz w tygodniu:

            a)   zmiana ręczników (pranie i prasowanie),

 

    1 raz w miesiącu:

            a)  generalna porządki - mycie okien, drzwi, lamperii, parapetów, glazury,

     b)  pranie firanek, mycie podłóg, listew, lamp oświetleniowych,

            c)  mycie zabawek, sprzętów, mebli.

 

 

 

§ 90. 1. Zadania konserwatora:

 

 

    § 91. 1.  Dyrektor przedszkola może powierzyć sprawowanie nadzoru nad bhp w placówce firmie zewnętrznej, po zawarciu umowy cywilno-prawnej lub pracownikowi przedszkola,

     posiadającemu uprawnienia.

 

2. Inspektor BHP jest uprawniony do:

 

 

 

 

 

 

 

      

§ 92. 1.Zadania w zakresie ochrony p/poż dyrektor może powierzyć pracownikowi     przedszkola posiadającemu aktualne przeszkolenie w tym zakresie.

 

ROZDZIAŁ VI

Wychowankowie przedszkola

§ 93.  Zasady rekrutacji do przedszkola.

•1.    Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności, według kolejności zgłoszenia do przedszkola.

•2.    Rekrutacja do przedszkola odbywa się w terminie określonym przez organ prowadzący. Przedszkole  podaje do publicznej wiadomości terminy przyjęć.

•3.    W przypadku większej liczby chętnych niż miejsc w przedszkolu, dyrektor powołuje komisję Rekrutacyjno -Kwalifikacyjną w składzie:

•4.    W pierwszej kolejności przyjmowane są:

•5.    W trakcie roku szkolnego dyrektor przedszkola przyjmuje dzieci z listy rezerwowej w przypadku zwolnienia miejsca.

•6.    Dyrektor wywiesza listę dzieci przyjętych z podziałem na grupy oraz listę rezerwową w terminie wskazanym przez organ prowadzący.

§ 94. Przedszkole obejmuje wychowaniem przedszkolnym dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 6 lat, z zastrzeżeniem § 97.

§ 95.  Dziecko w wieku  6 lat może odbywać w przedszkolu obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.

§ 96.  Na wniosek rodziców ( prawnych opiekunów) obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne może odbywać dziecko w wieku 5 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do wcześniejszego podjęcia nauki.

§ 97.  W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, dziecko może być objęte wychowaniem przedszkolnym także po ukończeniu 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat. Warunkiem kontynuowania pobytu lub przyjęcia dziecka do przedszkola po ukończeniu 7 roku życia jest dostarczenie decyzji administracyjnej dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie, której mieszka dziecko o odroczeniu obowiązku szkolnego.

§ 98. 1  W uzasadnionych przypadkach może być przyjęte do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku.

•2.      Dziecko 2,5 -letnie może być przyjęte do przedszkola w przypadkach:

§ 99.  Prawa i obowiązki przedszkolaka.

                              1. Dziecko w przedszkolu ma wszelkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:

2. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek w trosce o bezpieczeństwo własne i kolegów:

§ 100.  Nagrody i kary.

1. Dziecko za dobre zachowanie i wyróżniające się postępy w nauce może być nagrodzone:

2. Dziecko może być ukarane za świadome niestosowanie się do obowiązujących zasad w przedszkolu:

3. W przedszkolu wyklucza się wszelkie formy kar fizycznych.

§  101.  Zasady skreślania z listy dzieci uczęszczających do przedszkola.

       1. Dziecko może być skreślone z listy przyjętych do przedszkola w przypadku:

 

 

 

       2. Dyrektor przedszkola po powzięciu wiadomości o zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 1 zwołuje posiedzenie Rady Pedagogicznej, na której wychowawca grupy referuje problem.

       3. Wychowawca zachowuje obiektywizm. Zapoznaje Radę Pedagogiczną o podjętych działaniach, zmierzających do ustania przyczyny, upoważniającej Radę Pedagogiczną do podjęcia uchwały o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola.

       4. Rada Pedagogiczna po wnikliwym wysłuchaniu informacji, podejmuje uchwałę w danej sprawie, zgodnie z Regulaminem Rady Pedagogicznej.

       5. Rada Pedagogiczna powierza wykonanie uchwały dyrektorowi przedszkola.

       6. Dyrektor przedszkola wykonuje uchwałę Rady Pedagogicznej przez wydanie decyzji administracyjnej, którą doręcza rodzicom, a w przypadku niemożności doręczenia osobistego listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.

       7. Rodzicom przysługuje odwołanie od decyzji dyrektora do Opolskiego Kuratora Oświaty w ciągu 14 dni od jej otrzymania.

       8. W trakcie postępowania odwoławczego dziecko ma prawo uczęszczać do przedszkola, chyba, że decyzji tej nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Rygor natychmiastowej wykonalności obowiązuje w sytuacjach wynikających z art. 108 k.p.a.

 

ROZDZIAŁ VIII

Współpraca z rodzicami

§ 102.  Prawa i obowiązki rodziców.

•1.      Rodzice mają prawo do:

•2.      Rodzice mają obowiązek:

§ 103.  Zasady bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu.

1. Dziecko powinno być przyprowadzane do przedszkola w godzinach 6.30 -8.30. Ewentualne spóźnienia rodzice są obowiązani zgłosić telefonicznie lub poprzedniego dnia do wychowawczyni grupy.

2. Osoba przyprowadzająca dziecko do przedszkola obowiązana jest rozebrać je w szatni i osobiście przekazać nauczycielce grupy, do której dziecko uczęszcza lub nauczycielce dyżurującej. Nauczycielka nie ponosi odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dziecka pozostawionego przez rodziców przed furtką, wejściem do przedszkola, w szatni, przed zamkniętymi drzwiami wejściowymi, na placu zabaw lub posesji przedszkolnej.

 

  3. Do przedszkola nie powinno przyprowadzać się dzieci przeziębionych, zakatarzonych, wymiotujących i z objawami innych chorób. W przypadku zaistnienia wątpliwości co do stanu zdrowia dziecka, nauczyciel ma prawo żądać zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka pod rygorem odmowy przyjęcia dziecka do przedszkola przez czas trwania przeszkody dotyczącej przyjęcia dziecka do przedszkola.

4. Na czas zajęć w budynku przedszkola, wejście do przedszkola może być zamykane na klucz , by nie umożliwić wejście osobom niepożądanym.

5. W przedszkolu nie stosuje się wobec wychowanków żadnych zabiegów lekarskich      (np. szczepień,  badania wzroku, przeglądów zębów) bez uprzedniego porozumienia z rodzicami.

6. Nauczycielowi nie wolno podawać dzieciom żadnych leków.

7. Nauczycielka grupy ma obowiązek poinformowania rodziców o złym samopoczuciu dziecka wskazującym na początki choroby.

8. Dzieciom wolno przynosić do przedszkola  II śniadanie i napoje.

9. Ubrań dziecka nie wolno spinać agrafkami ani szpilkami.

10. Ze względów sanitarnych zabrania się wchodzenia do sal w butach oraz wprowadzania zwierząt na teren przedszkola.

11. Rodzice są zobowiązani podać wychowawczyni aktualny numer telefonu kontaktowego i adres.

§ 104.  Zasady odbierania dzieci z przedszkola.

        1. Rodzic lub upoważniona przez niego osoba do odebrania dziecka z przedszkola osobiście komunikuje nauczycielowi chęć odebrania dziecka z przedszkola.

        2. Rodzice odbierają dzieci do godzin ustalonych w danym roku dla poszczególnych   oddziałów.

        3. Dopuszcza się możliwość odbierania dzieci przez inne osoby dorosłe, zdolne do podejmowania czynności prawnych, upoważnione na piśmie przez rodziców. Upoważnienie może być w każdej chwili odwołane.

        4. Upoważnienie wystawia  co najmniej jeden rodzic ( opiekun prawny) dziecka na piśmie z własnoręcznym podpisem. Upoważnienie zawiera: imię i nazwisko osoby upoważnionej, wskazanie dowodu tożsamości ( nazwa dokumentu, jego numer i seria), którym będzie się legitymowała przy odbiorze dziecka, podpis upoważniającego.

        5. Osoba upoważniona w momencie odbioru dziecka powinna posiadać przy sobie dokument tożsamości, wskazany w upoważnieniu i na żądanie nauczyciela go okazać. W sytuacjach budzących wątpliwości nauczycielka kontaktuje się z rodzicami.

        6. Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z placówki przez upoważnioną przez nich osobę.

        7. Nauczycielka może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej odebrać dziecko będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa ( osoba pod wpływem alkoholu, środków odurzających).

        8. O wypadku każdej odmowy wydania dziecka nauczyciel niezwłocznie informuje dyrektora przedszkola. Dyrektor podejmuje działania przewidziane prawem.

        9. W wypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane do godziny wyznaczonej w danej grupie, nauczycielka zobowiązana jest powiadomić telefonicznie rodziców o zaistniałym fakcie.

     10. Gdy pod wskazanym numerem telefonu nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców, nauczycielka oczekuje z dzieckiem w placówce przedszkolnej 1 godzinę  . Po upływie tego czasu nauczycielka powiadamia najbliższy komisariat policji o niemożności skontaktowania się z rodzicami ( I Komisariat Policji, ul. Armii Krajowej, tel. 077 40909903-04).

     11. Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez prawomocny wyrok lub orzeczenie sądowe.

     § 105.  Wyposażenie wychowanka.

1. Dziecko powinno przyjść do przedszkola czyste, starannie uczesane i estetycznie ubrane w strój wygodny, umożliwiający samodzielne ubranie się i rozebranie. Odzież wierzchnia powinna być dostosowana do warunków atmosferycznych i umożliwiać codzienny pobyt dziecka na świeżym powietrzu.

2. Dziecko powinno mieć wygodne obuwie zmienne, chusteczki higieniczne do nosa, przybory toaletowe do mycia zębów, pidżamę i poszwę ( w przypadku leżakowania), worek ze strojem gimnastycznym ( 5 i 6-latki). Wszystkie rzeczy powinny być podpisane i znane dziecku. Na początku roku szkolnego wychowawczynie wywieszają spis materiałów i przyborów do zajęć plastycznych, w które należy dziecko zaopatrzyć.

3. Dziecko nie powinno przynosić do przedszkola swoich zabawek z wyjątkiem dni wyznaczonych przez nauczyciela grupy. Za zepsucie i zagubienie przedszkole nie ponosi odpowiedzialności.

4. Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za inne wartościowe rzeczy przynoszone przez dzieci.

§ 106.  Formy współpracy z rodzicami.

1. Przedszkole współdziała z rodziną dziecka celem pomocy w wychowaniu i przygotowaniu dziecka do nauki szkolnej, poznaniu środowiska oraz domu rodzinnego dziecka podczas kontaktów indywidualnych z rodzinami i zebrań grupowych. Przedszkole bierze czynny udział w wyznaczaniu kierunków działania korzystnych dla dzieci i rodziców w następujących zakresach:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ IX

Przepisy końcowe

§ 107.  Przedszkole prowadzi gospodarkę finansową i materiałową zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 108.  Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację przedszkola w oparciu o jednolity rzeczowy wykaz akt.

§ 109. Zmiany (nowelizację) statutu wprowadza się na wniosek organów przedszkola, organu prowadzącego lub nadzorującego albo w przypadku zmiany przepisów.

§ 110. Tryb wprowadzania zmian ( nowelizacji) do statutu jest identyczny, jak tryb jego uchwalania.

§ 111.  O wprowadzonych zmianach ( nowelizacjach) do statutu dyrektor przedszkola zawiadamia organ prowadzący i organ nadzorujący.

§ 112.  Dyrektor przedszkola publikuje ujednolicony tekst statutu, jako załącznik do obwieszczenia, po otrzymaniu upoważnienia od Rady Pedagogicznej

 

Statut Przedszkola uchwalony                                                              Dyrektor Przedszkola                                       

Przez Radę Pedagogiczną Przedszkola nr 10 w Nysie                           Józefa Sadowska

w dniu 16.11.2009r.                                                          

Informację wytworzył lub odpowiada za treść Józefa Sadowska dnia 15.04.2010 9:13
Opublikowana przez Józefa Sadowska dnia 15.04.2010 9:13. Odsłon 9146, Wersja 1