- Jednostki samorządowe
- Gimnazja
- Gimnazjum Nr 2 (archiwum do...
- Statut
Statut
Załącznik do uchwały Nr XXVI/262/2000
Rady Miejskiej w Nysie z dnia 30 maja 2000r.S T A T U T
GIMNAZJUM NR 2 im. KARPATCZYKÓW w NYSIE
Dział IPOSTANOWIENIA OGÓLNERozdział 1Przepisy definiujące
§ 1.1. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o :
1/ Szkole – należy przez to rozumieć Gimnazjum nr 2 im. Karpatczyków w Nysie;2/ ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996r., Nr 67, poz. 329 z późn. zm),3/ Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gimnazjum nr 2 im. Karpatczyków w Nysie,4/ Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej, organach Samorządu Uczniowskiego, Radzie Szkoły i Radzie Rodziców – należy przez to rozumieć organy działające w szkole,5/ uczniach i rodzicach – należy przez to rozumieć uczniów Szkoły oraz ich rodziców lub prawnych opiekunów,6/ wychowawcy – należy przez to rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece wychowawczej powierzono jeden z oddziałów w Szkole.7/ organie prowadzącym Szkołę – należy przez to rozumieć Gminę Nysa,8/ organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą – należy przez to rozumieć Kuratora Oświaty w Opolu . 2. Organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, w stosunku do decyzji wydanych przez Dyrektora w sprawach z zakresu obowiązku szkolnego, jest Kurator Oświaty.Rozdział 2
Nazwa Szkoły i inne informacje o Szkole
§2.1. Gimnazjum nr 2 im. Karpatczyków w Nysie jest szkołą publiczną.2. Siedziba Szkoły znajduje się w Nysie ul. B.Prusa 14. § 3 1. Ustalona nazwa (Gimnazjum nr 2 im. Karpatczyków ) używana jest przez Szkołę w pełnym brzmieniu. § 4 1. Szkoła może mieć własny hymn, godło i ceremoniał.2. Tekst hymnu i godła oraz zasady ceremoniału szkolnego określa Rada Pedagogiczna. § 5. 1. Czas trwania cyklu kształcenia w Szkole wynosi 3 lata.2. Szkoła może prowadzić klasy sportowe, klasy plastyczne oraz klasy autorskie.3. Szkoła zapewnia uczniom możliwość korzystania z biblioteki i świetlicy szkolnej. § 6. 1. Zasady i tryb postępowania w sprawie realizacji obowiązku szkolnego określają odrębne przepisy.2. Na zasadach określonych w ustawie Dyrektor może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki. § 7. 1. Na zasadach określonych w art. 56 ustawy w Szkole mogą działać stowarzyszenia i organizacje, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych.2. Zasady funkcjonowania w Szkole związków zawodowych regulują odrębne przepisy. § 8. 1. Szkoła jest jednostką budżetową.2. W Szkole mogą być tworzone środki specjalne.3. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Szkoły regulują odrębne przepisy. § 9. 1. Szkoła używa pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami.2. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach. § 10. 1. Zasady wydawania oraz wzory świadectw i innych druków szkolnych, sposób dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów oraz zasady odpłatności za te czynności określają odrębne przepisy. Rozdział 3.
Cele i zadania Szkoły
§ 11. 1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, koncentrując się na prowadzeniu działalności dydaktycznej, wychowawczej oraz opiekuńczej.2. Szkoła stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju uczniów, uwzględniając ich indywidualne zainteresowania i potrzeby, a także ich możliwości psychofizyczne. § 12. 1. Rodzice i nauczyciele na zasadach określonych w Statucie, współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci. § 13. 1. W zakresie działalności dydaktycznej Szkoła w szczególności :1/ umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia Szkoły,
2/ pomaga przyszłym absolwentom dokonać świadomego wyboru kierunku dalszego kształcenia,3/ działa w kierunku rozwijania zainteresowań uczniów poprzez organizowanie kół zainteresowań, imprez sportowych, olimpiad i konkursów,4/ zapewnia wszechstronną pomoc uczniom mającym trudności z opanowaniem treści programu nauczania. 2. Szkoła zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania.3. Szkoła zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane w odrębnych przepisach. § 14. 1. Szkoła wspomaga wychowawczą rolę rodziny, wdrażany jest program wychowawczy.2. W zakresie działalności wychowawczej Szkoła w szczególności :1/ kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zasad określonych w ustawie i przepisach do niej wykonawczych, w szczególności w Statucie, stosownie do warunków Szkoły i wieku uczniów. 2/ upowszechnia zasady tolerancji, wolności sumienia i poczucia sprawiedliwości,3/ kształtuje postawy patriotyczne (także w wymiarze lokalnym),4/ sprzyja zachowaniom proekologicznym,5/ umożliwia uczniom podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,6/ szanuje indywidualność uczniów i ich prawo do własnej oceny rzeczywistości,7/ budzi szacunek do pracy poprzez dobrze organizowane prace na rzecz Szkoły i środowiska,8/ wdraża do dyscypliny i punktualności. 3. Szkoła wypracowuje i realizuje program przeciwdziałania zagrożeniom społecznym młodego wieku. Realizuje się program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska. § 15. 1. Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz posiadanych możliwości.2. Wykonywanie zadań opiekuńczych polega w szczególności na :1/ ścisłym respektowaniu obowiązujących w szkołach ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny,2/ sprawowaniu w formach indywidualnych opieki nad niektórymi, potrzebującymi takiej opieki uczniami. § 16. 1. Opiekę nad uczniami przebywającymi w Szkole sprawują :1/ podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych – nauczyciele prowadzący te zajęcia, 2/ podczas przerw – nauczyciele pełniący dyżury. 2. Opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem Szkoły, w tym w trakcie wycieczek organizowanych przez Szkołę, sprawują wyznaczeni nauczyciele oraz, za zgodą Dyrektora, inne osoby dorosłe, w szczególności rodzice. § 17. 1. Plan dyżurów nauczycielskich ustala Dyrektor, uwzględniając tygodniowy rozkład zajęć i możliwości kadrowe.2. Zasady organizacyjno – porządkowe pełnienia dyżurów nauczycielskich określa regulamin ustalony przez Dyrektora Szkoły. § 18. Obowiązki opiekunów podczas wycieczek organizowanych przez Szkołę określają odrębne przepisy. § 19. 1.Indywidualne formy opieki polegają w szczególności na : 1/ udzielaniu, w miarę możliwości finansowych Szkoły, doraźnej lub stałej pomocy finansowej, 2/ zapewnianiu możliwości korzystania z pomocy pedagoga szkolnego. 3. Pomoc finansową, o której mowa w ust. 1 pkt. 1, można przyznać na zasadach określonych w odrębnych przepisach. § 20. 1. Każdy oddział powierza się do szczególnej opieki wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale.2. W miarę możliwości organizacyjnych Szkoły, w celu zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, wychowawca prowadzi oddział powierzony jego opiece wychowawczej przez pełny okres nauczania.3. Decyzję w sprawie obsady stanowiska wychowawcy podejmuje Dyrektor Szkoły.4. Dyrektor może dokonać zmiany na stanowisku wychowawcy :- z urzędu,- na pisemny wniosek dotychczasowego wychowawcy,- na pisemny wniosek co najmniej 2/3 rodziców uczniów danego oddziału.5. Wnioski, o których mowa w ust. 4 nie są dla Dyrektora wiążące. O sposobach ich załatwiania Dyrektor informuje wnioskodawcę w terminie 30 dni.6. Zadania wychowawcy określają dalsze postanowienia Statutu.DZIAŁ II
ZARZĄDZANIE SZKOŁĄRozdział 1
Zagadnienia podstawowe
§ 21. 1. Zadania i kompetencje organu prowadzącego Szkołę oraz organu sprawującego nad Szkołą nadzór pedagogiczny, w tym w szczególności zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz nadzoru nad działalnością Szkoły w sprawach administracyjnychi finansowych, określają odrębne przepisy.
2. Organy, o których mowa w ust. 1, mogą ingerować w działalność Szkoły wyłączniew zakresie i na zasadach określonych w ustawie.
§ 22. 1. Szkołą kieruje Dyrektor.2. Dyrektor kieruje Szkołą przy pomocy wicedyrektorów oraz osób zajmujących inne stanowiska kierownicze. § 23. 1. Kolegialnym organem Szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki jest Rada Pedagogiczna. § 24. 1. W Szkole działają też organy Samorządu Uczniowskiego oraz, utworzona zgodnie z unormowaniami ustawy i Statutu, Rada Rodziców. § 25. 1. Działające w Szkole organy wzajemnie się informują o podstawowych kierunkach planowanej i prowadzonej działalności.2. Celem stworzenia warunków do współdziałania, o których mowa w ust. 1, Dyrektor – nie rzadziej niż 2 razy w roku, organizuje spotkania z przewodniczącym Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego. Radę Pedagogiczną reprezentuje specjalnie do tego wyznaczony przez Radę nauczyciel. § 26. 1. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwały Rady Rodziców, organu kolegialnego, Samorządu Uczniowskiego, jeżeli uchwała jest niezgodna z przepisami prawa – wyznaczając termin na wyeliminowanie stwierdzonych uchybień.2. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie informuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny, a w sprawach wymienionych w art. 34 a ust. 1 ustawy – także organ prowadzący Szkołę.3. Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, uchwała traci moc w zakresie objętym ingerencją Dyrektora. § 27. 1. Sposób postępowania w sprawie wstrzymania uchwały Rady Pedagogicznej określa art. 41 ust. 3 ustawy. § 28. 1. Prowadzenie mediacji w sprawach spornych między działającymi w Szkole organami oraz podejmowanie ostatecznych rozstrzygnięć w tego rodzaju sprawach należy do Dyrektora. § 29. 1. Trybu, o którym mowa w przepisach poprzedzających, nie stosuje się do postępowań uregulowanych odrębnymi przepisami, w szczególności w sprawach :1/ odpowiedzialności dyscyplinarnej,2/ odpowiedzialności porządkowej,3/ sporów ze stosunku pracy w zakresie objętym właściwością sądów pracy.Rozdział 2
Dyrektor szkoły
§ 30. 1. Stanowisko dyrektora powierza i odwołuje z niego organ prowadzący Szkołę.2. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy. § 31. 1. Do zadań Dyrektora należy planowanie, organizowanie i nadzorowanie pracy Szkoły.2. Dyrektor w szczególności zabiega o stworzenie optymalnych warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Szkoły. § 32. 1. Do właściwości Dyrektora należy w szczególności : 1/ w zakresie spraw bezpośrednio związanych z działalnością podstawową Szkoły : a/ przedkładanie Radzie Pedagogicznej do zatwierdzenia wyników klasyfikacji i promocji uczniów, b/ podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania uczniów do Szkoły, przenoszenia ich do innych klas lub oddziałów, c/ występowanie do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły, d/ sprawowanie nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w tym systematyczne hospitowanie lekcji i innych zajęć prowadzonych przez nauczycieli, prowadzenie dokumentacji hospitacji, e/ realizowanie zadań związanych z oceną pracy nauczycieli oraz opieką nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie, określonych w odrębnych przepisach, f/ organizowanie warunków dla prawidłowej realizacji Konwencji o Prawach Dziecka.2/ w zakresie spraw organizacyjnych : a/ przygotowywanie projektów planów Szkoły, b/ opracowywanie arkusza organizacyjnego Szkoły, c/ ustalenie tygodniowego rozkładu zajęć. 3/ w zakresie spraw finansowych : a/ opracowywanie planu finansowego Szkoły, b/ przedstawienie projektu planu finansowego do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców, c/ realizowanie planu finansowego w szczególności poprzez dysponowanie określonymi w nim środkami, stosownie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej szkół,4/ w zakresie spraw administracyjno – gospodarczych oraz biurowych: a/ sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno – gospodarczą Szkoły, b/ organizowanie wyposażenia Szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny, c/ organizowanie i nadzorowanie kancelarii Szkoły, d/ nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentów przez nauczycieli oraz prawidłowego wykorzystywania druków szkolnych, e/ organizowanie przeglądu technicznego obiektów szkolnych oraz prac konserwacyjno- remontowych , f/ organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku szkolnego,5/ w zakresie spraw porządkowych, bhp i podobnych : a/ zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, b/ egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników ustalonego w Szkole porządku oraz dbałości o czystość i estetykę Szkoły, c/ wykonywanie zadań dot. planowania obronnego, obrony cywilnej i powszechnej, samoobrony. § 33. 1. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.2. W zakresie, o którym mowa w ust. 1, Dyrektor w szczególności :1/ decyduje o zatrudnieniu i zwalnianiu nauczycieli oraz innych pracowników Szkoły,2/ decyduje o przyznaniu nagród oraz wymierzaniu kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom Szkoły,3/ decyduje, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Szkoły,4/ określa zakres odpowiedzialności materialnej nauczycieli i innych pracowników Szkoły, zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków, 5/ współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi, w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami, a w szczególności : a/ zasięga opinii w sprawach organizacji pracy Szkoły, b/ ustala : - regulaminy pracy, premiowania i nagradzania pracowników,- regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, 6/ administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych, zgodnie z ustalonym regulaminem, 7/ może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo – zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora gimnazjum na wniosek zespołu. § 34. 1. Dyrektor jest przedstawicielem Szkoły na zewnątrz. § 35. 1. Dyrektor jest Przewodniczącym Rady Pedagogicznej.2. Zadania związane z pełnieniem tej funkcji oraz tryb ich realizacji określają postanowienia Regulaminu działalności Rady Pedagogicznej. § 36. 1. W wykonywaniu swoich zadań Dyrektor współpracuje z Radą Rodziców i Radą Pedagogiczną, rodzicami i organami Samorządu Uczniowskiego.2. Dyrektor – poza przypadkami współdziałania w podejmowaniu czynności prawnych z podmiotami, o których mowa w ust. 1, w szczególności :1/ przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Szkoły 2/ składa Radzie Pedagogicznej okresowe sprawozdania z realizacji planów pracy Szkoły, 3/ udziela Radzie Rodziców informacji o działalności dydaktyczno – wychowawczej Szkoły.Rozdział 3
Inne stanowiska kierownicze § 37. 1. W szkole tworzy się stanowiska wicedyrektorów.2. Jedno stanowisko wicedyrektora przypada na 12 oddziałów.3. Dyrektor Szkoły za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze. 2. Szczegółowy zakres kompetencji Wicedyrektora określa Dyrektor, powierzając to stanowisko.3. W sytuacji, gdy Dyrektor nie może pełnić obowiązków służbowych, zakres zastępstwa wicedyrektora rozciąga się na wszystkie zadania i kompetencje Dyrektora.Rozdział 4
Rada Pedagogiczna§ 39. 1. W Szkole działa Rada Pedagogiczna. § 40. 1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Szkole.2. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą – z głosem doradczym – brać także udział inne osoby zaproszone przez jej Przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.3. Przewodniczącym Rady jest Dyrektor.4. Zasady funkcjonowania Rady Pedagogicznej określa Regulamin działalności uchwalony przez Radę, normujący w szczególności następujące zadania :
1/ sposób przygotowywania, zwoływania, prowadzenia i dokumentowania zebrań Rady Pedagogicznej,
2/ wewnętrzną organizację Rady Pedagogicznej,3/ kompetencje Przewodniczącego Rady Pedagogicznej,4/ zasady dopuszczania do udziału w pracach Rady Pedagogicznej osób nie będących członkami tego organu Szkoły. § 41. 1. Do dokumentacji stanowiących Rady Pedagogicznej Szkoły należy :1/ zatwierdzanie planów pracy Szkoły po zaopiniowaniu przez Radę Rodziców,2/ zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,3/ ustalenie – po uzyskaniu opinii Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców – szczegółowych kryteriów ocen zachowania ucznia, trybu i zasad ich ustalania oraz trybu odwoławczego w tym zakresie,4/ podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole po zaopiniowaniu przez Radę Rodziców,5/ ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Szkoły,6/ podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,7/ uchwalanie i nowelizowanie Regulaminu swojej działalności,8/ ustalanie, w sytuacjach szczególnych, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców, innego niż 45 minut – czasu trwania godziny lekcyjnej. 2. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności :1/ powierzenie stanowiska Dyrektora kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący Szkołę,2/ przedłużenie powierzenia stanowiska dotychczasowemu Dyrektorowi.3/ powierzenie innych stanowisk kierowniczych w Szkole oraz odwoływanie z tych stanowisk,4/ organizację pracy Szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,5/ projekt planu finansowego Szkoły,6/ wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,7/ propozycje Dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,8/ podjęcie w Szkole działalności przez stowarzyszenia i organizacje, stosownie do art. 56 ustawy, 9/ wnioskuje o powołanie doraźnych lub stałych komisji – w tym komisji do wniosków, która zbiera w trakcie Rady Pedagogicznej wnioski podlegające omówieniu, zatwierdzeniu i wyznaczeniu terminu ich realizacji oraz osób odpowiedzialnych za ich prawidłowy przebieg.10/ przygotowuje projekty nowelizacji Statutu Szkoły. 3. Dyrektor może wystąpić do Rady Pedagogicznej z prośbą o wydanie opinii w innej sprawie.4. Rada Pedagogiczna ponadto :1/ może wnioskować o odwołanie osób zajmujących stanowiska kierownicze w Szkole,2/ deleguje swoich przedstawicieli do pracy w innych organach.Rozdział 5
Rada Rodziców
§ 42. 1. W Szkole może działać Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.2. Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogół rodziców uczniów Szkoły.3. Szczegółowe zasady organizacji i funkcjonowania Rady Rodziców, w tym szczegółowe zasady wyznaczania przedstawicieli rodziców do pracy w innych organach określa regulamin działalności Rady Rodziców.4. Regulamin, o którym mowa w ust. 3 uchwalony przez Radę Rodziców, nie może być sprzeczny ze Statutem.5. Dyrektor zapewnia Radzie Rodziców organizacyjne warunki działania oraz stale współpracuje z Radą Rodziców – osobiście lub przez wyznaczonego nauczyciela. § 43. 1. Zgromadzenie ogółu rodziców zwołuje :1/ w sprawie ustalenia zasad tworzenia Rady Rodziców – Dyrektor,2/ w innych sprawach, w szczególności celem nowelizacji zasad tworzenia Rady Rodziców – właściwy organ Rady Rodziców.2. Zwołanie zgromadzenia ogółu rodziców polega na zawiadomieniu rodziców o celu, miejscu oraz pierwszym i ewentualnym drugim terminie Zgromadzenia. W razie gdy Zgromadzenie zwołuje organ Rady Rodziców, odrębnie zawiadamia o tym Dyrektora.3. Drugi termin Zgromadzenia ogółu rodziców może zostać wyznaczony w tym samym dniu na wypadek braku quorum w pierwszym terminie. § 44. 1. Zgromadzenie ogółu rodziców prowadzi organ zwołujący .2. Obrady Zgromadzenia ogółu rodziców są utrwalone w formie protokołu, zawierającego co najmniej : 1/ termin i miejsce Zgromadzenia, 2/ stwierdzenie prawomocności Zgromadzenia (quorum), a także braku prawomocności Zgromadzenia w pierwszym terminie, 3/ listę rodziców uczestniczących w Zgromadzeniu oraz listę innych uczestników Zgromadzenia, 4/ przyjęty porządek obrad, 5/ treść podjętych uchwał, 6/ podpisy prowadzącego i protokolanta. § 45 1. Uchwały Zgromadzenia ogółu rodziców podejmowane są zwykłą większością głosów, a w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy rodziców – w pierwszym terminie Zgromadzenia.2. W drugim terminie Zgromadzenia uchwały są podejmowane przez obecnych w Zgromadzeniu.3. Zwykła większość głosów jest to taka liczba głosów „za”, która przewyższa o co najmniej jeden głos liczbę głosów „przeciw”. Głosy „wstrzymujące się” są pomijane. § 46 1. Rada Rodziców może występować do innych organów Szkoły z wnioskiem i opiniami dot. wszystkich spraw Szkoły, a w szczególności : 1/ w sprawie utworzenia Rady Szkoły, 2/ w sprawach określonych w Statucie. § 47. 1. Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł, przeznaczane na wspieranie statutowej działalności Szkoły (Fundusz Rady Rodziców).2. Zasady wydatkowania środków Funduszu określa Regulamin działalności Rady Rodziców.3. W miarę możliwości Dyrektor udziela pomocy w obsłudze finansowej Funduszu.Rozdział 6
Samorząd Uczniowski
§ 48 1. Wszyscy uczniowie Szkoły tworzą z mocy prawa Samorząd Uczniowski. § 49. 1. Organy Samorządu Uczniowskiego są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów Szkoły.2. Organami Samorządu Uczniowskiego są :1/ Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego,2/ Rada Samorządu Uczniowskiego.3. Przewodniczący reprezentuje organy Samorządu Uczniowskiego, w szczególności wobec organów Szkoły § 50. 1. Zasady wybierania i działania organów Samorządu Uczniowskiego określa Regulamin Samorządu Uczniowskiego, uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.2. Dyrektor zapewnia organizacyjne warunki uchwalenia pierwszego Regulaminu Samorządu Uczniowskiego oraz przygotowuje jego projekt, skonsultowany z uczniami poszczególnych oddziałów.3. Warunki organizacyjne uchwalania Regulaminu Samorządu Uczniowskiego oraz wprowadzania w nim zmian zapewnia, w porozumieniu z Dyrektorem, opiekun Samorządu.4. Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze Statutem. § 51. 1. Zgromadzenie ogółu uczniów zwołuje :1/w sprawie uchwalenia pierwszego Regulaminu Samorządu Uczniowskiego – Dyrektor,2/ celem uchwalenia kolejnego lub nowelizacji Regulaminu Samorządu Uczniowskiego właściwy organ Samorządu Uczniowskiego.2. Zwołanie Zgromadzenia ogółu uczniów polega na zawiadomieniu uczniów o celu, miejscu oraz pierwszym i ewentualnie drugim terminie Zgromadzenia.3. Drugi termin Zgromadzenia ogółu uczniów może zostać wyznaczony w tym samym dniu na wypadek braku quorum w pierwszym terminie.4. Zgromadzenie ogółu uczniów prowadzi organ zwołujący.5. Obrady Zgromadzenia ogółu uczniów są utrwalane w formie protokołu, zawierającego co najmniej : 1/ termin i miejsce Zgromadzenia, 2/ stwierdzenie prawomocności Zgromadzenia (quorum), a także braku prawomocności w pierwszym terminie, jeśli taka sytuacja miała miejsce, 3/ listę uczniów uczestniczących w Zgromadzeniu oraz listę innych uczestników Zgromadzenia, 4/ przyjęty porządek obrad, 5/ treść podjętych uchwał,6/ podpisy prowadzącego i protokolanta.
6. Uchwały Zgromadzenia ogółu uczniów w sprawie Regulaminu Samorządu Uczniowskiego podejmowane są zwykle większością głosów, w głosowaniu jawnym, przy udziale w głosowaniu co najmniej połowy uczniów – w pierwszym terminie Zgromadzenia.7 W drugim terminie Zgromadzenia uchwały są podejmowane przez obecnych w Zgromadzeniu8. Zwykła większość głosów jest to taka liczba głosów „za” , która przewyższa o co najmniej jeden głos liczbę głosów „przeciw”. Głosy „wstrzymujące się” są pomijane. § 52. 1. Ogół uczniów może uchwalić lub znowelizować Regulamin Samorządu Uczniowskiego w drodze cząstkowych głosowań uczniów na zebraniach w poszczególnych oddziałach.2. Przepisy § 51 stosuje się odpowiednio i z uwzględnieniem modyfikacji w przypadku uchwalania pierwszego Regulaminu:1/ zebrania odbywają się wyłącznie w jednym terminie, bez względu na frekwencję,2/ zwołującym i prowadzącym zebranie jest wychowawca,3/ zbiorcze wyniki głosowania ustala Dyrektor, na podstawie sporządzanych przez prowadzących, protokołów głosowań cząstkowych. § 53. 1. Szczegółowe kompetencje i zasady organizowania Zgromadzenia ogółu uczniów oraz podejmowania uchwał przez ogół uczniów poza Zgromadzeniem normuje Regulamin Samorządu Uczniowskiego. § 54. 2. Dyrektor zapewnia organom Samorządu Uczniowskiego organizacyjne, w tym lokalowe, warunki działania oraz stale współpracuje z tymi organami poprzez opiekuna Samorządu. § 55 1. Samorząd Uczniowski może przedstawić Radzie Rodziców, Radzie Pedagogicznej i Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły, a w szczególności dot. takich podstawowych praw uczniów jak :1/ prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią , celem i stawianymi wymaganiami,2/ prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,3/ prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,4/ prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej,5/ prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej, zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem,6/ prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu . 2. Samorząd Uczniowski ponadto :1/ może występować z wnioskiem w sprawie utworzenia Rady Szkoły,2/ wydaje opinie w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów,3/ może wyrażać opinię w sprawie oceny pracy nauczyciela,4/ występuje w sprawach określonych w Statucie. DZIAŁ IIIORGANIZACJA SZKOŁY
Rozdział 1Planowanie działalności Szkoły
§ 56. 1. Okresem przeznaczonym na realizację materiału programowego jednej klasy jest rok szkolny.2. Zajęcia dydaktyczno – wychowawcze w roku szkolnym dzielą się na dwa okresy (semestry) A/ I - od dnia rozpoczęcia zajęć dydaktyczno – wychowawczych we wrześniu do dnia posiedzenia Rady Klasyfikacyjnej za I semestr B/ II - od poniedziałku wypadającego bezpośrednio po Radzie Klasyfikacyjnej kończącej I semestr do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych.3. Termin rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy o organizacji roku szkolnego.§ 57. 1. Podstawę organizacji pracy Szkoły w danym roku szkolnym stanowią : 1/ plan pracy Szkoły, 2/ arkusz organizacyjny szkoły, 3/ tygodniowy rozkład zajęć. § 58. 1. Plan pracy Szkoły określa w szczególności podstawowe założenia pracy dydaktyczno – wychowawczej.2. Plan pracy Szkoły przygotowuje Dyrektor, a zatwierdza po uprzednim zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną. § 59. 1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki określa arkusz organizacyjny Szkoły opracowany przez Dyrektora, na podstawie planu nauczania. Arkusz organizacyjny Szkoły zatwierdza organ prowadzący Szkołę.2. W arkuszu organizacji Szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników Szkoły, łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbą godzin, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Szkołę. § 60. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalony przez Dyrektora na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego Szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.§ 61. Zasady tworzenia, treść i sposób realizacji planu finansowego określają odrębne przepisy.Rozdział 2
Formy prowadzenia działalności dydaktyczno – wychowawczej. § 62. 1. Podstawową formą pracy Szkoły są zajęcia dydaktyczno – wychowawcze, prowadzone w systemie klasowo – lekcyjnym.2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. § 63. 1. Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy dopuszczonych do użytku szkolnego.2. Przeciętna liczba uczniów w oddziale nie powinna być większa niż 28.3. Dyrektor corocznie decyduje o tym, na jakich zasadach – ze względu na konieczność stworzenia specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa dojdzie do podziału oddziałów w grupach.4. Przy podejmowaniu decyzji, o której mowa w ust. 3 należy uwzględniać zasady wynikające z przepisów w sprawie ramowych planów nauczania oraz wysokości środków finansowych posiadanych przez Szkołę. § 64. 1. Niektóre zajęcia obowiązkowe, koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo – lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyszkolnych, a także podczas wycieczek i wyjazdów.2. Zajęcia, o których mowa w ust. 1 są organizowane w ramach posiadanych przez Szkołę środków finansowych.3. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych finansowanych z budżetu Szkoły nie może być niższa niż 15 uczniów. Liczba uczestników zajęć gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej nie powinna przekraczać 12 osób.4. Integracyjną częścią działalności wychowawczej Szkoły są wycieczki i inne formy turystyki.1/ Przy organizacji i przeprowadzaniu wycieczek współdziałają nauczyciele, rodzice i uczniowie. 2/ Kierownikiem wycieczki może być wychowawca klasy lub inny nauczyciel. Funkcję opiekunów winni pełnić nauczyciele bądź rodzice uczniów. 3/ Koszty kierownika i opiekunów wycieczek pokrywają rodzice uczestników wycieczek. 4/ Rodzice, którzy zadeklarowali udział swojego dziecka w wycieczce, a następnie deklarację tę wycofali, zobowiązani są do pokrycia strat, jakie powstały z tego tytułu. 5/ Rodzice zobowiązani są do zapewnienia bezpieczeństwa uczniów biorących udział w wycieczce w drodze na miejsce zbiórki i z powrotem. 6/ Uczniowie, którzy nie uczestniczą w wycieczce klasowej, organizowanej w czasie zajęć szkolnych zobowiązani są do udziału w zajęciach razem z klasą równoległą, wskazaną przez dyrektora, w porozumieniu z wychowawcą. 7/ Wypełnioną kartę wycieczki wychowawca ( organizator) oddaje dyrektorowi szkoły : a/ w przypadku wycieczki krajowej na 3 dni wcześniej, b/ w przypadku wycieczki zagranicznej na 1 miesiąc wcześniej.Rozdział 3
Świetlica szkolna
§ 65. 1. Pozalekcyjną formą wychowawczo – opiekuńczej działalności Szkoły jest świetlica.2. Ze świetlicy mogą korzystać uczniowie, którzy ze względu na dojazd do Szkoły muszą dłużej przebywać w Szkole, a także, za zgodą pracownika świetlicy inni uczniowie. § 66. 1. Do zadań świetlicy należy w szczególności :1/ organizowanie pomocy w nauce, tworzenie warunków do nauki własnej, przyzwyczajanie do samodzielnej pracy umysłowej.2/ organizowanie gier i zabaw ruchowych oraz innych form wychowania fizycznego, mających na celu prawidłowy rozwój fizyczny,3/ ujawnienie i rozwijanie zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień, organizowanie zajęć w tym zakresie,4/ stworzenie warunków do uczestnictwa w kulturze, organizowanie kulturalnej rozrywki oraz kształtowanie nawyków kultury życia codziennego,5/ upowszechnianie zasad kultury zdrowotnej ; kształtowanie nawyków higieny i czystości oraz dbałości o zachowanie zdrowia,6/ współdziałanie z rodzicami i nauczycielami uczestników.7/ opieka nad uczniami zwolnionymi z zajęć religii. § 67.1. Zajęcia świetlicowe prowadzone są w grupach wychowawczych, liczących minimum 25 uczniów.
- Świetlica jest czynna w każdym dniu zajęć szkolnych od godz. 730 do godz. 1530
1. Zajęcia prowadzone w świetlicy realizuje się zgodnie z rocznym planem pracy Szkoły.
§ 69. 1. Szczegółowe zasady korzystania ze świetlicy określa Regulamin ustalony przez Dyrektora Szkoły. Rozdział 4.Biblioteka szkolna
§ 70.- Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno – wychowawczych Szkoły, doskonaleniu warsztatu nauczycieli, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz, w miarę możliwości, wiedzy o regionie.
- W skład biblioteki wchodzą :
1. Szczegółowe zasady korzystania z biblioteki określa Regulamin ustalony przez Dyrektora
Szkoły.
Rozdział 5
Warunki bezpiecznego przebywania w szkole. § 75.1. Uczeń ma prawo do:
- właściwie organizowanego procesu kształcenia i bezpiecznych warunków pobytu w szkole,- poszanowania swojej godności i dobrego imienia,- udziału w zagospodarowaniu powierzonej im sali lekcyjnej wg własnego projektu uzgodnionego z wychowawcą,- odpoczynku podczas przerwy.- Uczeń ma obowiązek:
DZIAŁ IV
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY Rozdział 1. Zagadnienia podstawowe. § 76. 1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników : administracyjnych, technicznych i pracowników obsługi.2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników Szkoły określają odrębne przepisy. § 77. 1. Kwalifikacje nauczycieli i innych pracowników Szkoły oraz zasady ich wynagradzania określają odrębne przepisy. Rozdział 2. Zakres zadań nauczycieli - przepisy ogólne. § 78. 1. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, a także o szanowanie godności osobistej uczniów.2. Obowiązkiem każdego nauczyciela jest bezstronne i obiektywne ocenianie oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów.3. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy są zobowiązani poinformować ucznia o przewidywanych dla niego ocenach okresowych (rocznych). O przewidywanych ocenach niedostatecznych należy poinformować ucznia i jego rodziców ( najpóźniej na 7 dni) przed zakończeniem rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych.4. Wychowawcy zobowiązani są na początku roku szkolnego poinformować rodziców i uczniów o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.§ 79. 1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.2. W ramach realizacji zadań pedagogicznych nauczyciel przede wszystkim :1/ sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami oraz odpowiada, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, za ich życie, zdrowie i bezpieczeństwo.2/ zapewnia prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego, w szczególności poprzez : a/ realizację programów nauczania i standardów nauczania, b/ stosowanie właściwych metod nauczania, c/ systematyczne przygotowywanie się do zajęć d/ pełne wykorzystywanie czasu przeznaczonego na prowadzenie zajęć, e/ właściwe prowadzenie pozostającej w jego gestii dokumentacji działalności pedagogicznej,3/ dba o pomoce dydaktyczno – wychowawcze i sprzęt szkolny,4/ wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności oraz zainteresowania,5/ udziela uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów. § 80.1. Nauczyciele obowiązkowo uczestniczą w pracach Rady Pedagogicznej.
§ 81. 1. Do podstawowych zadań każdego nauczyciela należy także permanentne doskonalenie umiejętności dydaktycznych oraz podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej, wszczególności poprzez :
1/ pracę własną, 2/ udział w pracach zespołu przedmiotowego i wychowawczego, 3/ korzystanie z pozaszkolnych form wspierania działalności pedagogicznej, 4/ udział w formach Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli (WDN). § 82. 1. Zasady i tryb sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz oceniania pracy nauczycieli określają odrębne przepisy. § 83. 1. Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych mogą tworzyć zespoły przedmiotowe.2. Pracą zespołu przedmiotowego kieruje powołany przez Dyrektora przewodniczący zespołu. 3. Zespół przedmiotowy pracuje wg planu sporządzonego na dany rok szkolny, zgodnie z ustaleniami planu pracy Szkoły.4. Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują :1/ zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadniania decyzji w sprawie wyboru programu nauczania,2/ wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,3/ organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,4/ współdziałania w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych, warsztatów szkolnych a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,5/ wspólne opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania. 5. Dyrektor, pedagog i dwóch nauczycieli może tworzyć zespół kierowniczy.6. Zadania zespołu kierowniczego :- organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli (WDN) – (na wniosek dyrektora może zostać w szkole powołany lider WDN),- współpraca z władzami szkoły w podejmowaniu ważnych decyzji w sprawach organizacyjnych szkoły,- przeprowadzanie diagnozy i zespołowej ewaluacji funkcjonowania różnych obszarów życia szkoły oraz przedstawianie jej wyników na posiedzeniach Rady Pedagogicznej.Rozdział 3
Zakres zadań wychowawcy. § 84. 1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności :1/ tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,2/ inspirowanie i wspomaganie działań zespołów uczniów,3/ podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej,4/ plan pracy wychowawczej napisany w oparciu o szkolny plan wychowawczy.
2. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 :1/ otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,2/ wspólnie z uczniami i ich rodzicami : a/ planuje i organizuje różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski, b/ ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy.3/ zapoznaje rodziców i uczniów z obowiązującymi w Szkole zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,4/ współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie (oddziale), uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych uczniów, którym z racji szczególnych uzdolnień albo z powodu napotykanych trudności i niepowodzeń szkolnych potrzebne jest zapewnienie indywidualnej opieki.5/ utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu : a/ poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo – wychowawczych ich dzieci, b/ współdziałania z rodzicami, zwłaszcza okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci oraz otrzymywania od rodziców pomocy w swoich działaniach, c/ włączania ich w sprawy życia klasy i Szkoły,6/ współpracuje z pedagogami szkolnymi i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.3. Organizację i formy udzielania na terenie Szkoły pomocy, o której mowa w ust. 2 pkt. 6, określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej. § 85. 1. Realizując zadania wymienione w § 84 ust. 2 pkt. 5, wychowawca w szczególności spotyka się z rodzicami uczniów.2. Szczegółowe zasady informowania rodziców o bieżących i okresowych wynikach w nauce ich dzieci ustala dyrektor Szkoły. § 86. 1. Wychowawcy oddziałów równoległych mogą tworzyć zespoły wychowawcze.2. Pracą zespołu wychowawczego kieruje, powołany przez dyrektora przewodniczący zespołu.3. Zadaniem zespołów wychowawczych jest koordynowanie oddziaływań wychowawczych.Rozdział 4
Zakres zadań pedagoga szkolnego. § 87. 1. Do zakresu działania pedagoga szkolnego należy w szczególności :1/ rozpoznawanie warunków rodzinnych, zdrowotnych , materialnych i psychofizycznych uczniów,
2/ udzielanie indywidualnej i zespołowej pomocy terapeutycznej potrzebującym tego uczniom,3/ prowadzenie spraw z zakresu pomocy materialnej dla uczniów,4/ kierowanie uczniów na badania specjalistyczne,5/ inspirowanie oraz przeprowadzanie innych niż wymienione w przepisach poprzedzających, form działania o charakterze profilaktycznym, socjalizacyjnym i resocjalizacyjnym,6/ udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich trudności w wychowywaniu własnych dzieci,7/ udzielanie pomocy wychowawcom i pozostałym nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawującymi trudności wychowawcze. 2. Pedagog szkolny opracowuje na każdy rok szkolny ramowy plan pracy, zatwierdzany przez dyrektora po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.3. Pod koniec każdego semestru pedagog szkolny składa sprawozdanie ze swojej pracy.4. Pedagog szkolny dokumentuje swoją działalność na zasadach określonych w odrębnych przepisach.5. W ramach realizacji swoich zadań pedagog szkolny, w szczególności : 1/ może przeprowadzać wywiady środowiskowe, 2/ może korzystać z dokumentów pozostających w gestii Szkoły, 3/ współdziała z odpowiednimi placówkami oświatowymi, sądowymi, policją i stosownie do potrzeb, innymi podmiotami, 4/ może koordynować prace z zakresu orientacji zawodowej, 5/ zwraca uwagę na przestrzeganie postanowień Konwencji Praw Dziecka, 6/ pedagog realizuje działania we współdziałaniu z nauczycielami, rodzicami, pielęgniarką, organami szkoły i instytucjami pozaszkolnymi oraz Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną, 7/ Pedagog szkolny prowadzi dokumentację :- dziennik pedagoga,- teczki indywidualne uczniów, zawierające dokumentację badań. Rozdział 5.Rzecznik Praw Ucznia
§ 88. 1. Rzecznik praw ucznia to organ powołany do ochrony uczniów – ich wolności i praw zagwarantowanych w dokumentach międzynarodowych i aktach prawnych wydanych przez Sejm oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej. § 89. 2. Rzecznik praw ucznia wybierany jest z grona nauczycieli przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym na kadencję trwającą jeden rok od dnia wyborów.§ 90. 3. Wybory na Rzecznika przeprowadza się jednocześnie z wyborami na przewodniczącego samorządu.§ 91. 1. Wybory są ważne, gdy liczba oddanych głosów wybrała co najmniej 50 % + 1 liczby uczniów uprawnionych do głosowania. § 92.1. Kompetencje i obowiązki Rzecznika Praw Ucznia :
1/ Rzecznik Praw Ucznia to należny organ Samorządu Uczniowskiego, 2/ do kompetencji Rzecznika Praw Ucznia należy występowanie w imieniu uczniów w przypadku łamania ich praw, 3/ do obowiązków Rzecznika należy obrona praw ucznia wobec nauczycieli oraz organów władzy szkolnej, 4/ każdy uczeń ma prawo złożyć do Rzecznika ucznia skargę dot. łamania jego praw, 5/ skargi winny być składane pisemnie, 6/ Rzecznik Praw Ucznia ma obowiązek w terminie 7 dni ustosunkować się do wniosku ucznia. W przypadku niestwierdzenia pogwałcenia praw Rzecznik odmawia podjęcia działań w sprawie, podając uzasadnienie. Odmowa winna być przedstawiona na piśmie, 7/ Rzecznik Praw Ucznia ma obowiązek zachować dyskrecję, jeśli wymaga tego dobro sprawy, w której podjął się mediacji. W szczególności nie wolno mu podawać nazwiska wnioskodawcy, jeśli wnioskodawca sobie tego nie życzy, 8/ Rzecznik za zgodą wnioskodawcy ma prawo do zbierania informacji dot. sprawy, w której podejmuje się obrony praw ucznia, 9/ w przypadku, gdy sprawa dot. łamania praw ucznia bądź grupy uczniów przez konkretnego nauczyciela, rzecznik ma prawo, za zgodą wnioskującego, podjąć rozmowy z tym nauczycielem, 10/ w przypadku braku możliwości bezpośredniego załatwiania sprawy z nauczycielem, a także we wszystkich innych przypadkach Rzecznik Praw Ucznia powinien zwrócić się o pomoc do Dyrekcji, może również odwołać się do Rady Pedagogicznej oraz Rzecznika Praw Ucznia przy Kuratorium.DZIAŁ V
U C Z N I O W I E
Rozdział 1.Zasady rekrutacji uczniów
§ 93. 1. Szkoła prowadzi rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.2. Warunkiem przyjęcia jest świadectwo ukończenia szkoły podstawowej. § 94. 1. Do szkoły przyjmuje się : 1/ z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie Szkoły, 2/ na prośbę rodziców (opiekunów prawnych) – dzieci zamieszkałe poza obwodem Szkoły, jeśli w odpowiedniej klasie są wolne miejsca. 2. W przypadku, gdy liczba kandydatów zamieszkałych poza obwodem danego gimnazjum jest większa niż liczba wolnych miejsc, którymi dysponuje gimnazjum, kandydatów przyjmuje się na podstawie kryteriów uwzględniając : 1/ laureatów konkursów o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, 2/ liczbę punktów możliwych do uzyskania za wyniki sprawdzianu przeprowadzonego w ostatnim roku szkoły podstawowej. 3. Do klasy programowo wyższej gimnazjum przyjmuje się ucznia na podstawie : 1/ świadectwa ukończenia klasy programowo niższej w szkole publicznej lub szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł, 2/ pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych na warunkach określonych w odrębnych przepisach, w przypadku przyjmowania :a) do gimnazjum ucznia, który spełnia obowiązek szkolny poza szkołą na podstawie art. 16 ust. 8 ustawy.b) 4. Przyjęcie do Szkoły dziecka spoza obwodu wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka. 5. O przyjęciu uczniów spoza obwodu decyduje Dyrektor. 6. Istnieje możliwość utworzenia klas, w których realizowane są dodatkowe godziny (z puli godzin do dyspozycji dyrektora):
Lp. |
TYP KLASY | ZAJĘCIA ROZSZERZONE |
1. | POLONISTYCZNA | Zwiększona ilość godzin j. polskiego. |
2. | MATEMATYCZNA |
Informację wytworzył lub odpowiada za treść Jarosław Klecza dnia 13.04.2007 Opublikowana przez Jarosław Klecza dnia 13.04.2007. Odsłon 8485, Wersja 9 Wersja : 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 z 18 Początek strony |