- Jednostki samorządowe
- Szkoły Podstawowe
- Zespół Szkolno-Przedszkolny...
- Program wychowawczy
Program wychowawczy
,,W wychowaniu chodzi właśnie o to ażeby człowiek starał się coraz
bardziej być człowiekiem’’..
Jan Paweł II
Program Wychowawczy
Zespołu Szkolno-Przedszkolnego
W Lipowej
Na rok szkolny 2004/2005-02-02
Spis treści
1.Założenia wstępne
1.1. Podstawy prawne
1.2. Wizja szkoły
1.3. Misja szkoły
1.4. Cele ogólne i szczegółowe ...
1.5. Wzór osobowy nauczyciela-wychowawcy
1.6. Przewidywane efekty wychowawcze – wzór absolwenta szkoły
2. Opis sytuacji wychowawczych
3. Harmonogram imprez i uroczystości szkolnych
4. Załączniki :
- Szkolny program profilaktyki ,, Trzeźwo myśleć-Trzeźwo patrzeć-Trzeźwo żyć!
- Procedury postępowania w sytuacjach niewłaściwych zachowań uczniów.
- Plan działań –,, Minimalizowanie zachowań agresywnych’’.
1.1. Podstawy prawne szkolnego programu wychowawczego.
1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (art.48ust. Lart.54 ust. 3-4,art. 70 ust.l).
1. Ustawa o Systemie Oświaty ( z dn. 7.09.1991r.).
2. Ustawa - Karta Nauczyciela
3 Program polityki prorodzinnej państwa ( z dnia 17 11.1998r.).
1.2 Wizja szkoły
Nasza szkoła to miejsce, w którym każdy uczeń ma szansę stać się wartościowym człowiekiem otwartym na dobro i piękno, wprowadzającym w życie wartości humanistyczne i chrześcijańskie. Dołożymy wszelkich starań, aby nasz wychowanek
• czuł się dumny z tego, że jest Polakiem, kochał swoją Ojczyznę i szanował jej tradycje;
• umiał odnaleźć własne miejsce w rodzinie i społeczeństwie;
• szanował życie i zdrowie;
• był tolerancyjny, wrażliwy na potrzeby innych;
• z szacunkiem traktował siebie i drugiego człowieka;
• ponosił odpowiedzialność za swoje postępowanie;
• w szkole czuł się bezpiecznie
• umiał żyć „ tu i teraz".
Zapewniamy rzetelną, nowoczesną edukację umożliwiającą wszechstronny rozwój osobowości młodego człowieka, pozwalającą twórczo i samodzielnie odkrywać drzemiące w nim możliwości.
W naszych działaniach korzystamy ze wsparcia i pomocy rodziców, uczniów i społeczności lokalnej.
1.3. Misja szkoły
Dobre wychowanie, rzetelna wiedza, świetna zabawa.
Jesteśmy po to, aby dobrze wychować powierzone nam przez rodziców dzieci i przekazać im rzetelną wiedzę o otaczającym świecie. Uczniowie są naszymi partnerami, a ich potrzeby ukierunkowują nasz sposób działania. Chcemy służyć im wiedzą pedagogiczną, życiowym doświadczeniem oraz własnym przykładem, zdobyć ich przyjaźń i zaufanie. Naszą dewizą jest dobro dziecka.
1.4. Cele szkoły
Cele ogólne szkoły
Wychować dziecko tak, aby jemu i innym z nim było dobrze.
1. Tworzenie systemu wartości i wzorców osobowych, inspirowanie do twórczego i samodzielnego odkrywania własnych
możliwości i rozwijanie w imię prawdy, dobra i piękna.
2. Rozbudzanie poczucia patriotyzmu, kultywowanie tradycji narodowych, regionalnych i szkolnych.
3. Rozwijanie postawy wzajemnego szacunku i partnerstwa w kontaktach pomiędzy nauczycielami i uczniami.
4. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za postępowanie swoje i innych ,dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie.
5. Przygotowanie dziecka do życia w rodzinie i społeczeństwie, nauka twórczego komunikowania się z otoczeniem i
konstruktywnego rozwiązywania problemów.
6. Dążenie do tego, aby szkoła była miejscem przyjaznym i bezpiecznym.
7. Uświadamianie życiowej użyteczności edukacji szkolnej dla osiągnięcia wszechstronnego rozwoju osobowości
wychowanków.
8. Nauka postawy tolerancji i wrażliwości na potrzeby innych.
9. Dbanie o środowisko, promowanie zdrowego stylu życia oraz zapobieganie wszelkim przejawom patologii i uzależnieniom.
Cele szczegółowe w zakresie:
I. KREOWANIA SYTUACJI UMOŻLIWIAJĄCYCH WSZECHSTRONNY ROZWÓJ OSOBOWOŚCI DZIECKA
1. Pomaganie w odkrywaniu osobistych preferencji percepcyjnych i potencjału umysłowego uczniów.
2. Rozbudzanie i ukierunkowanie aktywności poznawczej i twórczej ucznia.
3. Kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji.
4. Wskazywanie ciekawych i wartościowych form spędzania czasu wolnego w gronie rówieśników.
5. Rozwijanie postawy krytycznego uczestnika zjawisk kulturalnych.
6 Poznawanie problemów społeczno - wychowawczych środowiska rodzinnego uczniów i przedszkolaków.
II. PRZYGOTOWANIA WYCHOWANKÓW DO UDZIAŁU W ŻYCIU SPOŁECZNYM KLASY, SZKOŁY,
ŚRODOWISKA
1. Rozwijanie umiejętności współpracy i komunikacji w grupie. Przestrzeganie norm i zasad w niej obowiązujących oraz przewidywanie
skutków swojego postępowania.
2. Kształcenie umiejętności właściwego reagowania w sytuacjach trudnych poprzez wyrażanie ocen i sądów aprobujących lub negujących
różne zachowania swoje i innych osób.
3. Pobudzanie do prostych refleksji nad istotą człowieczeństwa oraz konsekwencjami wynikającymi z przynależności ludzi do różnych grup
(formalnych i nieformalnych).
4. Dostrzeganie roli człowieka w jego środowisku życia, ( praw i obowiązków) a także potrzeb oraz możliwości rozwojowych.
5. Pomaganie w planowaniu kariery uczniów i wyborze zawodu.
6. Kształtowanie realistycznego stosunku do spraw gospodarowania własnymi dochodami.
III. UMACNIANIA ZWIĄZKU Z REGIONEM I OJCZYZNĄ
1. Kształtowanie postaw patriotycznych poprzez wprowadzenie w ważne wydarzenia z dziejów narodu i państwa polskiego.
2. Budzenie zainteresowania uczniów otaczającym światem w jego społecznym, geograficzno-przyrodniczym i historycznym wymiarze.
3. Zapoznanie uczniów z tradycjami, obrzędami i historią regionu i kraju.
4. Rozwijanie świadomości ekologicznej i właściwych postaw wobec ochrony środowiska naturalnego.
5. Wdrażanie do kultywowania tradycji i obrzędów szkolnych.
6. Przygotowanie młodego pokolenia do uczestniczenia we wspólnocie europejskiej.
1. 5 Wzór osobowy nauczyciela-wychowawcy
Nauczyciel:
1. Działalność wychowawczą łączy z pracą dydaktyczną.
2. Współpracuje z domem rodzinnym ucznia, wspierając działania wychowawcze rodziców, stara się pomóc w potrzebach i
problemach, służyć radą i doświadczeniem.
3. W swoim działaniu jest sprawiedliwy, obowiązkowy, konsekwentny i stanowczy.
4. W kontaktach z rodzicami i uczniami tworzy klimat wzajemnego zaufania, współpracy i dialogu, potrafi słuchać i otwarcie
wyrażać swoje oczekiwania.
5. Potrafi powierzony zespół klasowy i poszczególnych uczniów mobilizować do twórczych działań, pomocy innym i pracy
nad sobą.
6. Jest autorytetem, mistrzem i przewodnikiem dla uczniów, wzbudza ich zaufanie, pomaga rozwiązywać problemy z którymi
się do niego zwracają.
7. Traktuje ucznia z życzliwością, szacunkiem i zrozumieniem.
8. Dostrzega i odkrywa indywidualność wychowanków.
9. Ukazuje świat wartości uniwersalnych, wyraźnie opowiadając się po stronie tych, które respektuje.
10. Dostrzega zagrożenia i w miarę możliwości podejmuje działania zapobiegawcze.
11. Wychowuje „sobą" , tym co robi, mówi, myśli - musi więc być dobrym wzorem do naśladowania, mieć etyczną
osobowość.
12. Zna i stosuje nowoczesne style kierowania grupą.
1.6. PRZEWIDYWANE EFEKTY WYCHOWAWCZE.
ABSOLWENT ZESPOŁU SZKOLNO-PRZEDSZKOLNEGO W LIPOWEJ POTRAFI:
• Porządkować, klasyfikować i opisywać różne zjawiska.
• Wyrażać swoje opinie, sądy i przekonania.
• Postępować uczciwie, bronić swoich racji.
• Rozpoznać i rozwijać swoje talenty, dążenia i zainteresowania.
• Dokonywać prostej samooceny oraz oceny zachowań innych.
• Dostrzegać odrębność własnego ,ja" i wyrazić to słowami.
• Korzystać z różnych źródeł informacji.
• Umiejętnie i kulturalnie organizować sobie czas wolny.
• Dbać o zdrowie własne i innych.
• Właściwie zachować się w nagłych wypadkach i w kontaktach z nieznajomymi.
• Przestrzegać zasad higieny osobistej i zdrowego stylu życia.
• Okazać szacunek dla symboli szkolnych i narodowych.
• Właściwie zachować się w czasie okolicznościowych uroczystości.
• Dostrzegać i respektować podobieństwa i różnice miedzy ludźmi - być tolerancyjnym.
• Wieloaspektowo dbać o środowisko naturalne.
• Praktycznie przyczyniać się do pozytywnych zmian w przyrodzie.
• Dostrzegać kulturowe walory swojej okolicy.
• Bezkonfliktowo i twórczo pracować w grupie.
• Bezpiecznie poruszać się po drogach publicznych.
• Dostrzegać zalety członkostwa Polski w Unii Europejskiej.
• Zaadoptować się do wymagań nowej szkoły
2. OPIS SYTUACJI WYCHOWAWCZEJ
CELE | ZADANIA | CZAS I MIEJSCE | OSOBA | FORMY I METODY | EWALUACJA |
SZCZEGÓŁOWE | REALIZACJI | ODPOWIEDZIALNA | PRACY | ||
i. Kreowanie sytuacji | 1. Poznaj i | koła zainteresowań | wszyscy nauczyciele | rozmowy, ankiety | wyniki ankiet |
umożliwiających | zaakceptuj | godz. wych. | |||
wszechstronny | samego siebie. | (cały rok) | |||
rozwój dziecka. | |||||
2.Twórcza działalność | koła zainteresowań, | nauczyciele | |||
uczniów- udział w | lekcje plastyki, | poszczególnych | |||
konkursach | muzyki, lekcje | przedmiotów | |||
klasowych, szkolnych | biblioteczne, zajęcia w | testy, prace własne, | wyniki -miejsca | ||
i międzyszkolnych: | świetlicy | zadania konkursowe | uczniów w | ||
-Mistrz ortografii | styczeń | B. Pastuch | praca indywidualna, w | konkursach | |
-Mistrz równań | luty | E. Szczygieł | grupach, w klasie | wystawy prac, | |
matematycznych | obserwacja występów | ||||
-konkurs czytelniczy | cały rok | E. Swatek | uczniów na festiwalu | ||
-konkurs ekologiczny | kwiecień | H. Kocoń | piosenki | ||
-konkursy plastyczne | cały rok | wych. klas + op.SU | |||
-festiwal piosenki | kwiecień | B. Pastuch, B. Rejdak | |||
dziecięcej | |||||
uczniów w konkursach | |||||
gminnych, zgodnie z | |||||
kalendarzem) | |||||
3. To kim będziesz | cały rok | wych. klas IV-VI | pogadanki | rozmowy, plany | |
zależy od Ciebie- | godz. wych. | pedagog | zawodoznawcze | zawodowe, ankiety | |
refleksje na temat | oglądanie prospektów, | ||||
własnej przyszłości. | korzystanie z internetu |
4. Efektywna organizacja | praca ciągła | wych. klasy, | „modelowy" rozkład dnia, | wyniki sprawdzianu z | |
samodzielnego uczenia | nauczyciele | rozmowy, testy | OKE | ||
się umożliwiająca | poszczególnych | ||||
uzyskanie dobrych | przedmiotów | ||||
wyników na | |||||
sprawdzianie po kl. VI. | |||||
5. Aktywizowanie | praca ciągła, lekcje | K. Dorożyński, | rozmowy, mini konkursy | ||
uczniów do nauki | języka angielskiego | wych. klas, | wiedzy z języka | sprawne posługiwanie | |
języków obcych jako | rodzice | angielskiego, oglądanie | się językiem - | ||
szansy nauki-pracy w | filmów( w wersji językowej | rozmowy | |||
dorosłym życiu. | - angielskiej) | ||||
6. Eliminowanie | praca ciągła | dyrektor, wszyscy | realizowanie planu działań | zachowanie uczniów, | |
zachowań agresywnych i | zajęcia szkolne i | nauczyciele, | pod hasłem | ankiety | |
przemocy wśród | pozaszkolne | pedagog, rodzice | „Minimalizowanie | ||
Informację wytworzył lub odpowiada za treść Henryk Kocoń dnia 04.02.2005 Opublikowana przez Henryk Kocoń dnia 04.02.2005. Odsłon 7502, Wersja 3 Wersja : 1 2 3 Początek strony |