Ponowne wykorzystywanie informacji publicznej

 

Ponowne wykorzystanie informacji publicznej

Informacje ogólne

Z dniem 29 grudnia 2011r. weszła w życie nowelizacja ustawy o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001r(Dz. U. 2011r.,nr 204, poz. 1195), która wprowadziła nowy tryb udostępniania informacji - do ponownego wykorzystania.

Polska, będąc jednym z Państw Członkowskich UE implementowała  do własnego porządku prawnego Dyrektywę 2003/98/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003r. w sprawie ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego i wdrożyła w życie przepisy stanowiące o ponownym wykorzystaniu informacji pochodzącej z sektora publicznego, przez sektor prywatny. Celem i głównym założeniem niniejszej dyrektywy było poszerzenie możliwości pozyskiwania informacji pochodzących z sektora publicznego, który zbiera, produkuje i rozpowszechnia szeroki zakres informacji. Dyrektywa miała pomóc w budowaniu społeczeństwa informacyjnego i naukowego, a także pomagać w uzyskiwaniu dostępu do nowych sposobów pozyskiwania wiedzy. Prawo unijne miało pomóc krajom członkowskim, aby przynajmniej w minimalnym stopniu ujednolicić i zharmonizować reguły i praktyki odnoszące się do wykorzystania zasobów informacyjnych sektora publicznego.

 

Jak rozumieć pojęcie "ponowne wykorzystanie informacji publicznej"?


Zgodnie z art. 23a. 1. ustawy, "wykorzystywanie informacji przez osoby fizyczne, prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, informacji publicznej lub każdej jej części, będącej w posiadaniu podmiotów, o których mowa  w ust. 2 i 3(cyt. ustawy), niezależnie od sposobu jej utrwalenia(w postaci papierowej, elektronicznej, dźwiękowej, wizualnej lub audiowizualnej), w celach komercyjnych lub niekomercyjnych, innych niż jej pierwotny publiczny cel wykorzystania, dla którego informacja została wytworzona, stanowi ponowne wykorzystanie informacji publicznej...".

 

Główne założenia nowelizacji:

      - bezwnioskowe udostępnianie informacji w Biuletynach Informacji Publicznej
      - udostępnianie informacji publicznej  w centralnym repozytorium prowadzonym przez ministra właściwego do spraw informatyzacji (uwaga! ustawa w zakresie centralnego repozytorium wchodzi w życie z dniem 29 września 2012r.)
      - inne sposoby.

Kiedy obowiązuje nas tryb wnioskowy?

1) w przypadku, gdy informacja nie została udostępniona w BIP lub w centralnym repozytorium, chyba, że została udostępniona  w inny sposób i zostały określone warunki jej ponownego wykorzystania,

2) wnioskodawca zamierza wykorzystywać informację na warunkach innych niż zostały określone dla tej informacji.



Środki prawne

ŚRODKI PRAWNE PRZYSŁUGUJĄCE W PRZYPADKU ODMOWY PRZEKAZANIA INFORMACJI PUBLICZNEJ W CELU PONOWNEGO WYKORZYSTANIA, OKREŚLENIA WARUNKÓW PONOWNEGO WYKORZYSTANIA LUB WYSOKOŚCI OPŁATY


I. Zgodnie z treścią art. 14 i 16 ustawy o dostępie do informacji publicznej, Burmistrz Nysy może odmówić ponownego wykorzystywania informacji publicznej w następujących przypadkach:

1) kiedy dostęp do informacji publicznej podlega ograniczeniom, o których mowa w art. 5 (np. informacje niejawne, ochrona interesu majątkowego RP, ochrona danych osobowych, prawo do prywatności) lub w przepisach odrębnych ustaw,
2) kiedy ponowne wykorzystywanie informacji publicznej naruszy prawa własności intelektualnej przysługujące podmiotom trzecim,
3) kiedy wniosek dotyczy opracowywania, w szczególności przetworzenia, informacji publicznej w celu jej ponownego wykorzystywania oraz dostarczania z nich wyciągów, jeżeli spowoduje to konieczność podjęcia nieproporcjonalnych działań przekraczających proste czynności.


Powyższe rozstrzygnięcia podejmowane są w formie decyzji administracyjnych, na które służy odwołanie zgodnie z pouczeniem w treści decyzji (ewentualnie wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy).

II. W sytuacji, gdy organ przedstawia wnioskodawcy ofertę zawierającą:

1) warunki ponownego wykorzystywania informacji publicznej,

2) wysokość opłat za ponowne wykorzystywanie informacji publicznej,

wnioskodawca, który otrzymał ofertę, może, w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty, złożyć sprzeciw z powodu naruszenia przepisów ustawy.

W przypadku otrzymania sprzeciwu podmiot zobowiązany, w drodze decyzji, rozstrzyga o warunkach ponownego wykorzystywania informacji publicznej lub o wysokości opłat.

Na powyższą decyzję przysługuje wnioskodawcy odwołanie zgodnie z pouczeniem w treści decyzji (ewentualnie wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy). 

 
Uwaga! Do skarg rozpatrywanych w postępowaniach o ponowne wykorzystanie informacji publicznej stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. -Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.


Zgodnie z nowelizacją, wnioskodawcy nie przysługuje prawo do wniesienia powództwa do sądu powszechnego!



Centralne repozytorium informacji publicznych



Centralne repozytorium, prowadzone przez Prezesa Rady Ministrów, będzie powszechnie dostępne w sieci teleinformatycznej, zgodnie z nowelizacją ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2011r., nr 204, poz. 1195) od dnia 29 września 2012 roku.
 



       W dniu 3 listopada 2011 roku  na podmiotowej stronie BIP prowadzonej przez MSWiA opublikowano projekt rozporządzenia w sprawie wzoru wniosku o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej. Projektowane rozporządzenie realizuje delegację ustawową zawartą w art. 23g ust. 13 znowelizowanej ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.

Ustawa gwarantuje możliwość złożenia wniosku o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej w szczególności w formie dokumentu elektronicznego. Adresat wniosku powinien rozpatrzeć go bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 20 dni od dnia otrzymania.

Projekt rozporządzenia określa wzór wniosku, na podstawie którego każdy będzie mógł wnioskować o przekazanie informacji publicznej w celu jej ponownego wykorzystywania. Proponowany wzór wniosku zawiera w szczególności: informacje o sposobie i formie przekazania wnioskodawcy informacji publicznej, a także o celu i zakresie ponownego wykorzystywania udostępnianej informacji publicznej. Udostępnienie informacji będzie możliwe w formie papierowej, dźwiękowej, wizualnej, audiowizualnej lub elektronicznej w formacie źródłowym lub określonym przez wnioskodawcę. Wnioskodawca będzie określał również sposób doręczenia informacji publicznej, mając do wyboru odbiór osobisty, przesłanie na adres do korespondencji albo adres poczty elektronicznej.


Wzór wniosku o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej ma na celu zapewnienie sprawności i przejrzystości postępowania, ale niewątpliwie wprowadza formalizm, którego udało się ustrzec w procedurze udostępniania informacji publicznej na wniosek. Tam nadal wnioskodawca może zawnioskować w dowolnej formie, a wnioski pisemne mogą być anonimowe i bez podpisu. Wnioskując o udostępnienie informacji publicznej nie trzeba wykazywać żadnego interesu. Tymczasem wnioskodawca korzystający z wzoru wniosku o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej będzie musiał wykazać interes faktyczny w uzyskaniu informacji.



Obecnie projekt rozporządzenia skierowany został do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. Zapoznaj się z treścią projektu rozporządzenia: www.bip.mswia.gov.pl

Informacja : źródło http://wszystkoobip.pl/?cid=605


Pełnomocnik ds. informacji publicznej
Edyta Bednarska - Kolbiarz

Informację wytworzył lub odpowiada za treść Edyta Bednarska - Kolbiarz dnia 12.01.2012
Opublikowana przez Edyta Bednarska-Kolbiarz dnia 12.01.2012. Odsłon 16838, Wersja 7drukuj
Wersja : lewy  4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14  z 32  prawy
Początek strony