- Jednostki samorządowe
- Szkoły Podstawowe
- Zespół Szkolno-Przedszkolny...
- Regulamin oceniania, kalsyfikowania,...
Regulamin oceniania, kalsyfikowania, promowania
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA KLASYFIKOWANIAI PROMOWANIA UCZNIÓW
Wewnątrzszkolny system oceniania i klasyfikowania uczniów został opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, uwzględnia oraz stosuje przepisy tego rozporządzenia.
I. Postanowienia wstępne
§ 1Wewnątrzszkolny system oceniania i klasyfikowania, zwany dalej “systemem”, obowiązuje w Szkole Podstawowej w Kopernikach.
§ 2Zadaniem systemu jest zapewnienie trafnego, rzetelnego, jawnego i obiektywnego oceniania wspierającego rozwój ucznia, uwzględniającego indywidualne cechy psychofizyczne oraz pełniącego funkcje informacyjną, diagnostyczną i motywacyjną.
§ 3 1. System ma także zadanie zapewnić uczniowi:
a. bieżące, semestralne, roczne rozpoznanie i określenie poziomu opanowania kompetencji przewidzianych programem nauczania,
b. systematyczne dokumentowanie postępów uczenia się,
c. wyrabianie nawyku systematycznej pracy, samokontroli i samooceny,
d. uświadamianie sukcesów i braków w zakresie opanowania umiejętności i kompetencji określonych programem oraz potrzeb w zakresie wyrównywania braków,
e. ukierunkowanie do samodzielnej pracy oraz doskonalenie metod uczenia się,
f. aktywne uczestnictwo w procesie szkolnego oceniania oraz możliwości poprawy swoich osiągnięć,
2. System ma za zadanie zapewnić nauczycielowi i szkole:
a. ocenę poziomu nauczania,
b. korygowanie organizacji i doskonalenie metod nauczania i wychowania,
c. współpracę z uczniami w osiąganiu celów programowych,
d. modyfikację celów i programów kształcenia,
3. System ma za zadanie zapewnić rodzicom:a. znajomość wymagań stawianych ich dzieciom przez szkołę, b. szeroką i bieżącą informację o osiągnięciach i postępach dzieci, c. pełną informację o różnych formach aktywności poznawczej dziecka oraz o rozwoju jego osobowości, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach.§ 4System obejmuje : a. zasady i kryteria oceniania uczniów klas I – III - szkoły podstawowejb. zasady i kryteria oceniania uczniów klas IV – VI - szkoły podstawowej, c. zasady klasyfikowania – tryb przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, d. zasady przeprowadzania egzaminu sprawdzającego - tryb rozstrzygania zastrzeżeń dotyczących ustalania rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej lub oceny z zachowania".d. zasady przeprowadzania egzaminu poprawkowego, e. kryteria i zasady oceny z zachowania, f. terminy i formy informowania uczniów o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych, g. sprawdzian kompetencji,
II. Ocenianie uczniów
§ 51. Ocenianiu podlegają:a. osiągnięcia edukacyjne ucznia;b. zachowanie ucznia.2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.III. Ocenianie uczniów klas I – III - szkoły podstawowej
§ 61. W klasach I – III ocena klasyfikacyjna śródroczna /za I semestr/ i roczna jest oceną zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania w klasach I – III.2. W klasach I – III ocena bieżąca występuje w formie:- słownej- pisemnej- literowej- innej ustalonej przez społeczność klasy3. Semestralną ocenę opisową nauczyciel-wychowawca w klasach I – III sporządza w formie „Karty osiągnięć szkolnych ucznia” która stanowi załącznik do wewnątrzszkolnego systemu oceniania, klasyfikowania i promowania.4. Semestralną i roczną ocenę opisową wychowawca wpisuje do arkusza ocen ucznia zgodnie z odrębnymi przepisami.5. Zasady oceniania z religii /etyki/ regulują odrębne przepisy.IV. Ocenianie uczniów klas IV – VI - szkoły podstawowej
§ 71. Rok dzieli się na dwa semestry. 2. W końcu każdego semestru nauczyciele ( wychowawcy ) ustalają oceny semestralne uczniów, a następnie przedstawiają je na posiedzeniu rady pedagogicznej. 3. Rada Pedagogiczna na posiedzeniu plenarnym zatwierdza łączne wyniki klasyfikacji uczniów. 4. Oceny ustalone za ostatni semestr są ocenami rocznymi ucznia i stanowią podstawę jego promocji. W przypadku pedagogicznie uzasadnionym nauczyciel może ustalić dwie odrębne oceny – za ostatni semestr i roczną, odnotowując ten fakt w dzienniku lekcyjnym. § 81. Szkoła jest zobowiązana do informowania rodziców o bieżących i semestralnych wynikach w nauce i w zachowaniu ich dzieci. 2. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o: a) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskiwania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania:b) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych;c) warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.4. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców ( prawnych opiekunów). Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice mogą otrzymać do wglądu podczas konsultacji z nauczycielami z poszczególnych przedmiotów. 5. Na wniosek ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją ustnie uzasadnić do trzech tygodni po ustaleniu oceny. § 9· Oceny wyrażane będą stopniami wg następującej skali: celujący -cel - 6bardzo dobry -bdb - 5dobry -db - 4dostateczny -dst - 3dopuszczający -dop. - 2niedostateczny -ndst. - 1Wg skali wystawiane będą oceny śródroczne i końcowe.· Ocenę ustala nauczyciel uczący danego przedmiotu. · Ustala się następujące kryteria oceniania :a/ ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który posiadał wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotów danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia oraz biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych lub osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych.Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim w szkole podstawowej otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
b/ ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami ,samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi stosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach.c/ ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawach programowych oraz poprawnie stosuje wiadomości, samodzielnie rozwiązuje ( wykonuje ) typowe zadania teoretyczne i praktyczne.d/ ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który opanował umiejętności i wiadomości określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych oraz rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności.e/ ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który ma braki w opanowaniu podstaw programowych, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki, oraz rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności.f/ ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawach programowych danego przedmiotu w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu, nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.§ 10Stosuje się następujące formy sprawdzania wiedzy i umiejętności:a) formy ustne ( odpowiedź, aktywność, recytacja )b) formy pisemne ( praca klasowa, sprawdzian, kartkówka, zadania domowe, testy, prace dodatkowe)c) formy pośrednie między ustną a pisemną ( np. referat)d) formy sprawnościowe, praktyczne. § 11Określa się następujące zasady oceniania bieżącego :1. Z każdego przedmiotu dopuszcza się raz w semestrze sytuację, w której uczeń może się nie przygotować, zgłaszając ten fakt przed lekcją nauczycielowi i nie ponosi z tego tytułu żadnych konsekwencji. Wykorzystanie przez ucznia tej możliwości zostanie odnotowane w dzienniku lekcyjnym poprzez wpis “np.” 2. Aktywność na lekcjach będzie nagradzana znakiem “+” 3. Ustala się zasady przełożenia znaków “+” na oceny/uzgodnione z nauczycielem przedmiotu 4. Pisemne sprawdziany odbywać się będą zgodnie z wymaganiami programu nauczania każdego przedmiotu 5. W przypadku choroby uczeń może pisać sprawdzian w ciągu 2 tygodni po powrocie do szkoły w terminie uzgodnionym z nauczycielem. 6. Prace klasowe i sprawdziany zapowiada się z tygodniowym wyprzedzeniem. 7. W tygodniu nie można przeprowadzić więcej niż 3 sprawdziany lub prace klasowe. Uczniowie mogą pisać tylko jeden sprawdzian w ciągu dnia. 8. Dla sprawdzianów pisemnych ustala się następujące zasady : od 35 % poprawnych odpowiedzi – ocena dopuszczającaod 55 % poprawnych odpowiedzi – ocena dostatecznaod 75 % poprawnych odpowiedzi – ocena dobraod 90 % poprawnych odpowiedzi – ocena bardzo dobra9. W ocenianiu bieżącym możliwe są pewne odmienności wynikające zarówno ze specyfiki przedmiotu, indywidualnych koncepcji dydaktycznych nauczyciela, jak i potrzeb danego działu, pod warunkiem przestrzegania ogólnych przepisów rozporządzenia.10. Wprowadza się podział bieżących ocen klasyfikacyjnych na oceny dominujące (samodzielne prace ucznia wykonywane w klasie) – współczynnik 0,6 i wspomagające ( zadania domowe, referaty itp.) – współczynnik 0,4 Ustala się przedziały dla ocen: · niedostateczny: 0 – 1,8· dopuszczający: 1,81- 2,8· dostateczny: 2,81- 3,8· dobry: 3,81- 4,75· bardzo dobry: 4,76 - 5,49· celujący: 5,5 - 6,0§ 121. Podstawową dokumentacją oceniania jest zapis prowadzony w dzienniku lekcyjnym oraz w dzienniku zajęć pozalekcyjnych. 2. Oceny klasyfikacyjne są zapisywane w dokumentacji przebiegu nauczania ( arkusze ocen ). Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców ( prawnych opiekunów ). 3. Nauczyciel przechowuje prace pisemne przez rok szkolny. 4. Na wniosek ucznia lub jego rodziców ( prawnych opiekunów ) nauczyciel ustalający ocenę semestralną powinien ją uzasadnić. 5. Przy ocenianiu ucznia nauczyciel uwzględnia pisemne zalecenia poradni pedagogiczno – psychologicznej lub innych poradni specjalistycznych. Opinie te będą brane również przy ustalaniu wymagań edukacyjnych. ( np. obniżenie poziomu nauczania ). 6. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki, plastyki, nauczyciel ocenia wkład pracy ucznia. 7. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej – decyzja będzie oparta na pisemnej opinii lekarskiej. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki, technologii informacyjnej podejmuje dyrektor szkoły. W takiej sytuacji uczeń w miejsce oceny otrzymuje wpis “ zwolniony”. 8. W każdym roku szkolnym przed przystąpieniem do realizacji zadań edukacyjnych „Przysposobienie do życia w rodzinie” nauczyciel prowadzący zajęcia wraz z wychowawcą klasy, w której będą prowadzone w/w zajęcia przeprowadza co najmniej jedno spotkanie informacyjne z rodzicami uczniów (prawnymi opiekunami). Nauczyciel jest zobowiązany przedstawić pełną informację o celach i treściach realizowanego programu nauczania, podręcznikach szkolnych, oraz środkach dydaktycznych. Na udział ucznia w zajęciach zgodę w formie pisemnej wyrażają rodzice ucznia (prawni opiekunowie). W przypadku udziału ucznia w w/w zajęciach fakt ten odnotowuje się w świadectwie szkolnym w części przeznaczonej na dodatkowe zajęcia edukacyjne wpisem „uczestniczył/a/”.9. Uczniowie będą klasyfikowani dwa razy w roku :· w styczniu ( koniec I semestru ) · w czerwcu ( koniec II semestru – ocena roczna )10.Stopnie i oceny ustalone za II semestr są stopniami i ocenami uwzględniającymi wiadomości, umiejętności i zachowanie ucznia z poprzedniego semestru V Klasyfikowanie uczniów§ 131. Klasyfikowanie uczniów przeprowadza się w szkole na zasadach określonych w rozporządzeniu MEN z dnia 30. 04. 2007 r. 2. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu - według skali określonej w statucie szkoły - śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania3. Klasyfikacja roczna, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania 4. Śródroczną klasyfikację uczniów przeprowadza się raz w roku, w ostatnim tygodniu poprzedzającym ferie zimowe nie później niż w ostatnim tygodniu stycznia. 5. Dokładny termin śródrocznego i rocznego posiedzenia klasyfikacyjnego Rady Pedagogicznej ustala dyrektor szkoły. § 141. Uczeń może być nieklasyfikowany z powodu nieobecności na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. . 2. W przypadku, gdy uczeń nie jest klasyfikowany z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany".3. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych. Rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności. 4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący indywidualny tok nauki lub spełniający obowiązek szkolny bądź obowiązek nauki poza szkołą. 5. Pisemny wniosek o przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego składa do dyrektora szkoły uczeń lub jego rodzice ( prawni opiekunowie ). 6. Termin egzaminu w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami oraz nauczycielem ( nauczycielami ) przedmiotu ( przedmiotów ) ustala dyrektor szkoły . W ciągu jednego dnia uczeń może być egzaminowany z jednego przedmiotu.§ 151. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:· dyrektor szkoły ( przewodniczący ) · nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne ( egzaminujący ) · nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia ( członek komisji )2. W egzaminie mogą uczestniczyć w charakterze obserwatora rodzice dziecka. § 161. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej z wyjątkiem przedmiotów plastyka, muzyka, technika, informatyka, technologia informacyjna, wychowanie fizyczne, z których egzamin ma formę ćwiczeń praktycznych. 2. Pytania egzaminacyjne ustala egzaminator w porozumieniu z przewodniczącym komisji. 3. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający :· skład komisji · termin egzaminu · pytania egzaminacyjne · wynik egzaminu · ustalony przez komisję stopieńDo protokołu dołącza się pisemne odpowiedzi ucznia oraz zwięzłą informację o odpowiedziach ustnych.4. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 18§ 17Dla ucznia, który z udokumentowanych przyczyn losowych nie mógł przystąpić do egzaminu w wyznaczonym terminie, może być wyznaczony termin nowy§ 181. Uczeń ma prawo do składania egzaminu sprawdzającego, jeżeli ustalona przez nauczyciela ocena semestralna ( roczna ) jest jego zdaniem lub zdaniem jego rodziców, zaniżona lub ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.2. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno - wychowawczych. 2a.W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:· W przypadku rocznej (semestralnej ) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;· W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów: w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.3. Egzamin sprawdzający przeprowadza się na wniosek ucznia lub jego rodziców, zgłoszony do dyrektora szkoły przed posiedzeniem klasyfikacyjnej rady pedagogicznej, a w przypadku zastrzeżeń dotyczących trybu ustalenia oceny w terminie 7 dni od dnia otrzymania pisemnego wniosku od ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów).4. Egzamin sprawdzający powinien być przeprowadzony nie później niż w ostatnim dniu zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym, a w przypadku zastrzeżeń do trybu ustalania oceny, w ciągu dwóch tygodni od zakończenia zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym.5. Dla przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego, dyrektor szkoły powołuje komisję w następującym składzie.A) Egzamin z zajęć edukacyjnych· dyrektor - przewodniczący komisji · nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne · dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne. Obrady komisji są ważne przy 3/4 obecnych osób.B) Ustalenie oceny z zachowania· Dyrektor - przewodniczący komisji· Wychowawca klasy· Nauczyciel prowadzący zajęcia w danej klasie,· Pedagog· Psycholog· Przedstawiciel samorządu uczniowskiego· Przedstawiciel rady rodziców Obrady komisji są ważne przy 3/4 obecnych osób.6. Nauczyciel przedmiotu, z którego przeprowadza się egzamin sprawdzający, może być zwolniony na swoją prośbę z udziału w pracy komisji egzaminacyjnej. Wówczas, a także w innych uzasadnionych przypadkach, na egzaminatora można powołać innego nauczyciela tego przedmiotu z tej lub innej szkoły. 7. Na podstawie wyników przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego komisja ustala ocenę ucznia z danego przedmiotu, lub zachowania. Ustalona ocena nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, któraan">9. Pytania ( ćwiczenia ) egzaminacyjne proponuje egzaminator, a zatwierdza przewodniczący komisji. Stopień trudności pytań powinien odpowiadać kryteriom oceny, o którą ubiega się dany uczeń.10. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający :· skład komisji · termin egzaminu · pytania egzaminacyjne · wynik egzaminu / wynik głosowania · ustalony przez komisję stopieńDo protokołu dołącza się pisemne odpowiedzi ucznia oraz zwięzłą informację oodpowiedziach ustnych.Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen, w którym wpisuje się datę egzaminu oraz ocenę ustaloną w jego wyniku.11. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora. IV Zasady przeprowadzania egzaminu poprawkowego.§ 191. Uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. Rada Pedagogiczna w wyjątkowych przypadkach, może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych ( z wyjątkiem klasy programowo najwyższej ). 2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, technologii informacyjnej, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych. 3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich. 4. Dla przeprowadzenia egzaminu poprawkowego, dyrektor szkoły powołuje trzyosobową komisję w następującym składzie.· dyrektor szkoły ( przewodniczący ) · nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne ( egzaminujący ) · nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia ( członek komisji )5. W egzaminie mogą uczestniczyć w charakterze obserwatora rodzice dziecka. 6. Nauczyciel przedmiotu, z którego przeprowadza się egzamin poprawkowy , może być zwolniony na swoją prośbę z udziału w pracy komisji egzaminacyjnej. Wówczas, a także w innych uzasadnionych przypadkach, na egzaminatora można powołać innego nauczyciela tego przedmiotu z tej lub innej szkoły. 7. Pytania egzaminacyjne ustala egzaminator w porozumieniu z przewodniczącym komisji. Stopień trudności pytań powinien być zróżnicowany odpowiednio do skali stosowanej w szkole. 8. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający :· skład komisji · termin egzaminu · pytania egzaminacyjne · wynik egzaminu · ustaloną przez komisję ocenęDo protokołu dołącza się pisemne odpowiedzi ucznia oraz zwięzłą informację o odpowiedziach ustnych.9. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.10. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.11. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.12. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu II etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych13. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą w ciągu 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego wnieść zastrzeżenia dotyczące trybu ustalenia oceny. Po uznaniu zastrzeżeń dyrektor postępuje tak, jak §18.IV. Tryb i zasady ustalania oceny z zachowania
§ 201. W klasach I – III ocena z zachowania śródroczna (za I semestr) i roczna jest oceną opisową sporządzoną w formie pisemnej.2. Ocenę z zachowania semestralną i roczną w klasach IV – VI ustala się według następującej skali:- zachowanie wzorowe- zachowanie bardzo dobre- zachowanie dobre- zachowanie poprawne- nieodpowiednie- naganne3. Ocena z zachowania wyraża opinię szkoły o wypełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, bierze pod uwagę respektowanie przez ucznia zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.4. Ocena z zachowania nie ma wpływu na stopnie ucznia z zajęć edukacyjnych i promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.5. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia. Ocena ta nie może być uchylona ani zmieniona decyzją administracyjną, z zastrzeżeniem § 18 6. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:a) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;b) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;c) skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.7. Szczegółowe kryteria ocen z zachowania :Wzorową ocenę z zachowania otrzymuje uczeń, który:§ systematycznie, punktualnie i pilnie uczestniczy we wszystkich zajęciach lekcyjnych: nie ma nieusprawiedliwionych godzin i spóźnień, a usprawiedliwienia przynosi terminowo (do tygodnia);§ systematycznie, punktualnie i aktywnie uczestniczy w wybranych przez siebie zajęciach pozalekcyjnych;§ z własnej inicjatywy bierze udział w konkursach (imprezach) zespołu i reprezentuje zespół w konkursach (imprezach) międzyszkolnych;§ wykazuje dużą aktywność w działaniach na rzecz klasy lub zespołu; większość działań podejmuje z własnej inicjatywy, wykonując je samodzielnie lub w zespole z dużym zaangażowaniem; sumiennie wywiązuje się z powierzonych mu zadań;§ aktywnie działa w organizacjach szkolnych (np. SK, SU, gazecie bibliotecznej); podejmuje działania na rzecz innych (np. uczestniczy w akcjach charytatywnych, pomaga innym w nauce);§ wyróżnia się wysoką kulturą osobistą – jest taktowny, grzeczny i uprzejmy wobec nauczycieli, pracowników zespołu, kolegów i innych osób na terenie zespołu i poza nim; nie używa wulgarnych słów, wykazuje dbałość wobec języka ojczystego;§ nie powoduje konfliktów na terenie zespołu i poza nim, nie stosuje przemocy;§ ma zawsze odrobione lekcje, jest przygotowany do zajęć, nosi zawsze wszystkie konieczne przybory;§ dba o czystość i higienę swoją i otoczenia, zawsze jest ubrany stosownie do sytuacji;§ nie ulega nałogom;§ zawsze przestrzega obowiązujących w zespole regulaminów; ustaleń dyrektora Zespołu, nauczycieli, samorządu uczniowskiego i klasowego; postępuje zgodnie ze Statutem Zespołu;§ swoją postawą podkreśla szacunek dla pracy swojej i innych, a także dla mienia publicznego własności prywatnej;§ jego zachowanie i postawa może być przykładem, wzorem dla innych.Bardzo dobrą ocenę z zachowania otrzymuje uczeń, który:§ systematycznie, punktualnie i pilnie uczestniczy we wszystkich zajęciach lekcyjnych, terminowo przynosi usprawiedliwienia (do tygodnia) dopuszcza się jeden dzień nieusprawiedliwiony w półroczu,§ systematycznie, punktualnie i aktywnie uczestniczy w wybranych przez siebie zajęciach pozalekcyjnych;§ bierze udział w konkursach (imprezach) zespołu i reprezentuje zespół w konkursach (imprezach) międzyszkolnych;§ działa na rzecz klasy lub zespołu (rzadko z własnej inicjatywy); bardzo dobrze wywiązuje się z powierzonych mu zadań;§ działa w organizacjach zespołu (np. SK, SU, gazecie bibliotecznej); § przestrzega form grzecznościowych, przykładnie zachowuje się wobec nauczycieli, pracowników zespołu, kolegów i innych osób na terenie zespołu i poza nim; nie używa wulgarnych słów, wykazuje dbałość wobec języka ojczystego;§ nie powoduje konfliktów na terenie zespołu i poza nim, nie stosuje przemocy;§ ma zawsze odrobione lekcje, jest przygotowany do zajęć, nosi wszystkie konieczne przybory;§ dba o czystość i higienę swoją i otoczenia, zawsze jest ubrany stosownie do sytuacji;§ nie ulega nałogom;§ przestrzega obowiązujących w zespole regulaminów; ustaleń dyrektora Zespołu, nauczycieli, samorządu uczniowskiego i klasowego; postępuje zgodnie ze Statutem Zespołu;§ swoją postawą podkreśla szacunek dla pracy swojej i innych, a także dla mienia publicznego i własności prywatnej;§ jego zachowanie i postawa nie wymaga interwencji innych osób (dorosłych oraz rówieśników).Dobrą ocenę z zachowania otrzymuje uczeń, który:§ systematycznie i punktualnie przychodzi na zajęcia lekcyjne, usprawiedliwienia przynosi terminowo (do tygodnia), dopuszcza się dwa dni nieusprawiedliwione w półroczu,§ na lekcjach nie przeszkadza innym, nie rozprasza uwagi innych;§ bierze udział w wybranych przez siebie zajęciach pozalekcyjnych;§ sam nie wykazuje inicjatywy na rzecz klasy lub zespołu; powierzone zadania wykonuje poprawnie ale bez większego zaangażowania; § jest grzeczny i uprzejmy wobec nauczycieli, pracowników zespołu, kolegów i innych osób, nie używa wulgarnych słów;§ bardzo rzadko powoduje konflikty na terenie szkoły i poza nią;§ nie zawsze ma odrobione lekcje, zdarza mu się zapomnieć przyborów;§ dba o czystość i higienę własną, jego strój rzadko budzi zastrzeżenia;§ nie ulega nałogom;§ stara się przestrzegać obowiązujących w zespole regulaminów oraz ustaleń dyrektora Zespołu, nauczycieli, samorządu uczniowskiego, klasowego; zazwyczaj postępuje zgodnie ze Statutem Zespołu;§ prawidłowo korzysta z mienia publicznego i prywatnego;§ jego zachowanie rzadko wymaga interwencji innych osób, a podejmowane interwencje przynoszą oczekiwaną poprawę zachowania;Poprawną ocenę z zachowania otrzymuje uczeń, który;§ przychodzi na zajęcia lekcyjne, ale czasami spóźnia się, dopuszcza się trzy dni nieusprawiedliwione w półroczu § na lekcjach zdarza mu się przeszkadzać innym; rozpraszać uwagę innych;§ nie angażuje się do działań na rzecz klasy i zespołu, a powierzone zadania wykonuje niechętnie, niedbale;§ bywa niegrzeczny i nieuprzejmy wobec nauczycieli, pracowników zespołu, kolegów i innych osób, zdarza mu się sporadycznie używać wulgarnych słów lub gestów;§ bywa niekoleżeński, zdarza mu się obrazić kolegów, stosować przezwiska ośmieszające innych, czasami posługuje się kłamstwem, zdarza mu się postępować nieuczciwie wobec innych, rzadko potrafi przyznać się do swoich błędów;§ zdarza mu się powodować konflikty na terenie zespołu i poza nim;§ często nie odrabia zadań, jest nie przygotowany do zajęć, nie ma przyborów szkolnych;§ nie zawsze dba o czystość i higienę własną oraz ubranie stosowne do sytuacji;§ nie dba o wygląd właściwy dla ucznia szkoły podstawowej;§ nie dba o estetykę otoczenia;§ nie ulega nałogom;§ zdarza mu się nie przestrzegać obowiązujących regulaminów oraz ustaleń dyrektora Zespołu, nauczycieli, samorządu uczniowskiego i klasowego; nie zawsze postępuje zgodnie ze Statutem Zespołu;§ zdarza mu się nieprawidłowo korzystać z mienia publicznego i prywatnego;§ jego zachowanie często wymaga interwencji innych osób (dorosłych oraz rówieśników), ale podejmowane interwencje zazwyczaj przynoszą oczekiwaną poprawę zachowania. Nieodpowiednią ocenę z zachowania otrzymuje uczeń, który:§ niesystematycznie przychodzi na zajęcia lekcyjne, często spóźnia się; dopuszcza się cztery dni nieusprawiedliwione w półroczu,§ wagaruje;§ na lekcjach często przeszkadza innym; rozprasza uwagę innych, nie wykonuje poleceń nauczyciela;§ nie angażuje się do działań na rzecz klasy i zespołu, często odmawia wykonania zadań lub wykonuje je bardzo niechętnie, niedbale i często nie doprowadza do końca;§ jest arogancki i często agresywny wobec nauczycieli, pracowników zespołu, kolegów i innych osób, używa wulgarnych słów lub gestów;§ narusza godność innych, obraża kolegów, stosuje przezwiska ośmieszające i ubliżające innym, posługuje się kłamstwem, postępuje nieuczciwie wobec innych, nie potrafi przyznać się do swoich błędów;§ bierze udział w bójkach;§ jest agresywny wobec słabszych i młodszych;§ stosuje wyłudzanie, zastraszanie, szantaż;§ nie odrabia zadań, jest nieprzygotowany do zajęć, nie ma przyborów szkolnych;§ nie dba o czystość i higienę własną oraz ubranie stosowne do sytuacji;§ nie dba o wygląd właściwy dla ucznia szkoły podstawowej;§ nie dba o estetykę otoczenia;§ ulega nałogom (pali papierosy);§ często nie przestrzega obowiązujących regulaminów oraz ustaleń dyrektora Zespołu, samorządu uczniowskiego i klasowego; łamie postanowienia Statutu Zespołu;§ nie szanuje mienia publicznego i własności prywatnej (świadomie, celowo niszczy je);§ jego zachowanie bardzo często wymaga interwencji innych osób w celu ochrony przed negatywnymi skutkami jego zachowania, a podejmowane interwencje rzadko przynoszą oczekiwaną poprawę. Naganną ocenę z zachowania otrzymuje uczeń, który:§ wagaruje, często spóźnia się, dopuszcza się pięć dni nieusprawiedliwionych w półroczu § na lekcjach notorycznie przeszkadza innym, nie wykonuje poleceń nauczyciela, odnosi się wulgarnie do nauczyciela i innych uczniów;§ odmawia wykonania zadań na rzecz klasy i zespołu;§ jest arogancki i agresywny wobec nauczycieli, pracowników zespołu, kolegów i innych osób, używa wulgarnych słów lub gestów;§ jest prowodyrem bójek, konfliktów na terenie zespołu i poza nim, prowokuje lub podjudza innych do zachowań agresywnych; swoim zachowaniem zagraża bezpieczeństwu swojemu i innych;§ stosuje szantaż, wyłudzanie, zastraszanie;§ znęca się fizycznie lub psychicznie nad słabszymi, młodszymi;§ przywłaszcza sobie cudze mienie;§ nie odrabia zadań, jest nieprzygotowany do zajęć, nie ma przyborów szkolnych;§ nie dba o czystość i higienę własną oraz ubranie stosowne do sytuacji;§ nie dba o wygląd właściwy dla ucznia szkoły podstawowej;§ nie dba o estetykę otoczenia;§ ulega nałogom (pali papierosy, pije alkohol, używa narkotyków lub innych środków odurzających);§ nie przestrzega obowiązujących regulaminów oraz ustaleń dyrektora Zespołu, nauczycieli, samorządu uczniowskiego i klasowego; w sposób rażący łamie postanowienia Statutu Zespołu;§ wchodzi w kolizję z prawem;§ dewastuje mienie publiczne i prywatne;§ jego zachowanie wymaga interwencji innych osób w celu ochrony przed negatywnymi skutkami jego zachowania; nie wykazuje poprawy mimo zastosowanych przez zespół środków zaradczych.8. Nie stosuje się bieżących ocen z zachowania. Obserwację ucznia prowadzi wychowawca klasy oraz nauczyciele uczący w danej klasie wpisując swoje spostrzeżenia w klasowym zeszycie wychowawczym..9. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania10. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.11. Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.12. VII. Terminy i formy informowania uczniów o przewidywanych dla nich ocenach klasyfikacyjnych§ 211. Na miesiąc przed końcem semestru lub roku szkolnego wychowawca klasy ma obowiązek poinformować ucznia oraz jego rodziców o przewidywanej ocenie niedostatecznej z zajęć edukacyjnych i o przewidywanej nagannej ocenie zachowania. Rodzice są zobowiązani do poinformowania się, a fakt ten potwierdzają własnoręcznym podpisem w dzienniku lekcyjnym.2. Semestralną ocenę niedostateczną z zajęć edukacyjnych uczeń ma obowiązek poprawić w ciągu dwóch pierwszych miesięcy następnego semestru. Nauczyciel zobowiązany jest poinformować ucznia i rodziców ( opiekunów ) o swoich wymaganiach edukacyjnych, związanych z poprawieniem przez ucznia oceny niedostatecznej. 3. Tydzień przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy, informują ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych (semestralnych) ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania. Rodzice zobowiązani są do pisemnego potwierdzenia otrzymanych informacji.4. Ocena z zachowania ustalana jest w końcu każdego semestru w terminie określonym przez dyrektora szkoły i nie może mieć wpływu na ocenę z zajęć edukacyjnych i promocji do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły.5. W przypadku zastrzeżeń do przewidywanej rocznej/ semestralnej oceny z zajęć edukacyjnych lub zachowania rodzic powinien zgłosić zastrzeżenia na piśmie do dyrektora w następnym dniu po zapoznaniu się. Przystąpienie do egzaminu sprawdzającego uzależnione jest od opinii zespołu, w skład którego wchodzą: nauczyciele uczący w danej klasie i pedagog szkolny.6. Zespół ten może wyrazić zgodę na dopuszczenie ucznia do egzaminu sprawdzającego ze wskazanych zajęć edukacyjnych jeśli zachodzi jedna z przesłanek: · nauczyciel, który wystawił ocenę wnioskuje o przeprowadzenie egzaminu sprawdzającego,· istnieją rozbieżności między udokumentowanymi osiągnięciami ucznia (ocenami cząstkowymi) a oceną klasyfikacyjną,· stwierdzono uchybienia formalno-prawne przy dokonywaniu oceny.