- Jednostki samorządowe
- Szkoły Podstawowe
- Zespół Szkolno-Przedszkolny...
- Regulamin oceniania, kalsyfikowania,...
Regulamin oceniania, kalsyfikowania, promowania
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA KLASYFIKOWANIAI PROMOWANIA UCZNIÓW
Wewnątrzszkolny system oceniania i klasyfikowania uczniów został opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, uwzględnia oraz stosuje przepisy tego rozporządzenia.
I. Postanowienia wstępne
§ 1Wewnątrzszkolny system oceniania i klasyfikowania, zwany dalej “systemem”, obowiązuje w Szkole Podstawowej w Kopernikach.
§ 2Zadaniem systemu jest zapewnienie trafnego, rzetelnego, jawnego i obiektywnego oceniania wspierającego rozwój ucznia, uwzględniającego indywidualne cechy psychofizyczne oraz pełniącego funkcje informacyjną, diagnostyczną i motywacyjną.
§ 3 1. System ma także zadanie zapewnić uczniowi:
a. bieżące, semestralne, roczne rozpoznanie i określenie poziomu opanowania kompetencji przewidzianych programem nauczania,
b. systematyczne dokumentowanie postępów uczenia się,
c. wyrabianie nawyku systematycznej pracy, samokontroli i samooceny,
d. uświadamianie sukcesów i braków w zakresie opanowania umiejętności i kompetencji określonych programem oraz potrzeb w zakresie wyrównywania braków,
e. ukierunkowanie do samodzielnej pracy oraz doskonalenie metod uczenia się,
f. aktywne uczestnictwo w procesie szkolnego oceniania oraz możliwości poprawy swoich osiągnięć,
2. System ma za zadanie zapewnić nauczycielowi i szkole:
a. ocenę poziomu nauczania,
b. korygowanie organizacji i doskonalenie metod nauczania i wychowania,
c. współpracę z uczniami w osiąganiu celów programowych,
d. modyfikację celów i programów kształcenia,
3. System ma za zadanie zapewnić rodzicom:
a. znajomość wymagań stawianych ich dzieciom przez szkołę,
b. szeroką i bieżącą informację o osiągnięciach i postępach dzieci,
c. pełną informację o różnych formach aktywności poznawczej dziecka oraz o rozwoju jego osobowości, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach.
§ 4System obejmuje :
a. zasady i kryteria oceniania uczniów klas I – III - szkoły podstawowej
b. zasady i kryteria oceniania uczniów klas IV – VI - szkoły podstawowej,
c. zasady klasyfikowania – tryb przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego,
d. zasady przeprowadzania egzaminu sprawdzającego - tryb rozstrzygania zastrzeżeń dotyczących ustalania rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej lub oceny z zachowania".d. zasady przeprowadzania egzaminu poprawkowego,
e. kryteria i zasady oceny z zachowania,
f. terminy i formy informowania uczniów o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych,
g. sprawdzian kompetencji,
II. Ocenianie uczniów
§ 51. Ocenianiu podlegają:
a. osiągnięcia edukacyjne ucznia;
b. zachowanie ucznia.
2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.
3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.
III. Ocenianie uczniów klas I – III - szkoły podstawowej
§ 6
1. W klasach I – III ocena klasyfikacyjna śródroczna /za I semestr/ i roczna jest oceną zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania w klasach I – III.
2. W klasach I – III ocena bieżąca występuje w formie:- słownej- pisemnej- literowej- innej ustalonej przez społeczność klasy
3. Semestralną ocenę opisową nauczyciel-wychowawca w klasach I – III sporządza w formie „Karty osiągnięć szkolnych ucznia” która stanowi załącznik do wewnątrzszkolnego systemu oceniania, klasyfikowania i promowania.
4. Semestralną i roczną ocenę opisową wychowawca wpisuje do arkusza ocen ucznia zgodnie z odrębnymi przepisami.
5. Zasady oceniania z religii /etyki/ regulują odrębne przepisy.
IV. Ocenianie uczniów klas IV – VI - szkoły podstawowej
§ 7
1. Rok dzieli się na dwa semestry.
2. W końcu każdego semestru nauczyciele ( wychowawcy ) ustalają oceny semestralne uczniów, a następnie przedstawiają je na posiedzeniu rady pedagogicznej.
3. Rada Pedagogiczna na posiedzeniu plenarnym zatwierdza łączne wyniki klasyfikacji uczniów.
4. Oceny ustalone za ostatni semestr są ocenami rocznymi ucznia i stanowią podstawę jego promocji. W przypadku pedagogicznie uzasadnionym nauczyciel może ustalić dwie odrębne oceny – za ostatni semestr i roczną, odnotowując ten fakt w dzienniku lekcyjnym.
§ 8
1. Szkoła jest zobowiązana do informowania rodziców o bieżących i semestralnych wynikach w nauce i w zachowaniu ich dzieci.
2. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o: a) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskiwania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania:
b) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych;
c) warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
4. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców ( prawnych opiekunów). Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice mogą otrzymać do wglądu podczas konsultacji z nauczycielami z poszczególnych przedmiotów.
5. Na wniosek ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją ustnie uzasadnić do trzech tygodni po ustaleniu oceny.
§ 9
· Oceny wyrażane będą stopniami wg następującej skali: celujący -cel - 6bardzo dobry -bdb - 5dobry -db - 4dostateczny -dst - 3dopuszczający -dop. - 2niedostateczny -ndst. - 1Wg skali wystawiane będą oceny śródroczne i końcowe.
· Ocenę ustala nauczyciel uczący danego przedmiotu.
· Ustala się następujące kryteria oceniania :
a/ ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który posiadał wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotów danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia oraz biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych lub osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych.
Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim w szkole podstawowej otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
b/ ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami ,samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi stosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach.
c/ ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawach programowych oraz poprawnie stosuje wiadomości, samodzielnie rozwiązuje ( wykonuje ) typowe zadania teoretyczne i praktyczne.
d/ ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który opanował umiejętności i wiadomości określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych oraz rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności.
e/ ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który ma braki w opanowaniu podstaw programowych, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki, oraz rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności.
f/ ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawach programowych danego przedmiotu w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu, nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
§ 10Stosuje się następujące formy sprawdzania wiedzy i umiejętności:
a) formy ustne ( odpowiedź, aktywność, recytacja )
b) formy pisemne ( praca klasowa, sprawdzian, kartkówka, zadania domowe, testy, prace dodatkowe)
c) formy pośrednie między ustną a pisemną ( np. referat)
d) formy sprawnościowe, praktyczne.
§ 11Określa się następujące zasady oceniania bieżącego :
1. Z każdego przedmiotu dopuszcza się raz w semestrze sytuację, w której uczeń może się nie przygotować, zgłaszając ten fakt przed lekcją nauczycielowi i nie ponosi z tego tytułu żadnych konsekwencji. Wykorzystanie przez ucznia tej możliwości zostanie odnotowane w dzienniku lekcyjnym poprzez wpis “np.”
2. Aktywność na lekcjach będzie nagradzana znakiem “+”
3. Ustala się zasady przełożenia znaków “+” na oceny/uzgodnione z nauczycielem przedmiotu
4. Pisemne sprawdziany odbywać się będą zgodnie z wymaganiami programu nauczania każdego przedmiotu
5. W przypadku choroby uczeń może pisać sprawdzian w ciągu 2 tygodni po powrocie do szkoły w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
6. Prace klasowe i sprawdziany zapowiada się z tygodniowym wyprzedzeniem.
7. W tygodniu nie można przeprowadzić więcej niż 3 sprawdziany lub prace klasowe. Uczniowie mogą pisać tylko jeden sprawdzian w ciągu dnia.
8. Dla sprawdzianów pisemnych ustala się następujące zasady : od 35 % poprawnych odpowiedzi – ocena dopuszczającaod 55 % poprawnych odpowiedzi – ocena dostatecznaod 75 % poprawnych odpowiedzi – ocena dobraod 90 % poprawnych odpowiedzi – ocena bardzo dobra
9. W ocenianiu bieżącym możliwe są pewne odmienności wynikające zarówno ze specyfiki przedmiotu, indywidualnych koncepcji dydaktycznych nauczyciela, jak i potrzeb danego działu, pod warunkiem przestrzegania ogólnych przepisów rozporządzenia.
10. Wprowadza się podział bieżących ocen klasyfikacyjnych na oceny dominujące (samodzielne prace ucznia wykonywane w klasie) – współczynnik 0,6 i wspomagające ( zadania domowe, referaty itp.) – współczynnik 0,4 Ustala się przedziały dla ocen:
· niedostateczny: 0 – 1,8
· dopuszczający: 1,81- 2,8
· dostateczny: 2,81- 3,8
· dobry: 3,81- 4,75
· bardzo dobry: 4,76 - 5,49
· celujący: 5,5 - 6,0
§ 12
1. Podstawową dokumentacją oceniania jest zapis prowadzony w dzienniku lekcyjnym oraz w dzienniku zajęć pozalekcyjnych.
2. Oceny klasyfikacyjne są zapisywane w dokumentacji przebiegu nauczania ( arkusze ocen ). Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców ( prawnych opiekunów ).
3. Nauczyciel przechowuje prace pisemne przez rok szkolny.
4. Na wniosek ucznia lub jego rodziców ( prawnych opiekunów ) nauczyciel ustalający ocenę semestralną powinien ją uzasadnić.
5. Przy ocenianiu ucznia nauczyciel uwzględnia pisemne zalecenia poradni pedagogiczno – psychologicznej lub innych poradni specjalistycznych. Opinie te będą brane również przy ustalaniu wymagań edukacyjnych. ( np. obniżenie poziomu nauczania ).
6. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki, plastyki, nauczyciel ocenia wkład pracy ucznia.
7. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej – decyzja będzie oparta na pisemnej opinii lekarskiej. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki, technologii informacyjnej podejmuje dyrektor szkoły. W takiej sytuacji uczeń w miejsce oceny otrzymuje wpis “ zwolniony”.
8. W każdym roku szkolnym przed przystąpieniem do realizacji zadań edukacyjnych „Przysposobienie do życia w rodzinie” nauczyciel prowadzący zajęcia wraz z wychowawcą klasy, w której będą prowadzone w/w zajęcia przeprowadza co najmniej jedno spotkanie informacyjne z rodzicami uczniów (prawnymi opiekunami). Nauczyciel jest zobowiązany przedstawić pełną informację o celach i treściach realizowanego programu nauczania, podręcznikach szkolnych, oraz środkach dydaktycznych. Na udział ucznia w zajęciach zgodę w formie pisemnej wyrażają rodzice ucznia (prawni opiekunowie). W przypadku udziału ucznia w w/w zajęciach fakt ten odnotowuje się w świadectwie szkolnym w części przeznaczonej na dodatkowe zajęcia edukacyjne wpisem „uczestniczył/a/”.
9. Uczniowie będą klasyfikowani dwa razy w roku :· w styczniu ( koniec I semestru ) · w czerwcu ( koniec II semestru – ocena roczna )
10.Stopnie i oceny ustalone za II semestr są stopniami i ocenami uwzględniającymi wiadomości, umiejętności i zachowanie ucznia z poprzedniego semestru
V Klasyfikowanie uczniów
§ 13
1. Klasyfikowanie uczniów przeprowadza się w szkole na zasadach określonych w rozporządzeniu MEN z dnia 30. 04. 2007 r.
2. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu - według skali określonej w statucie szkoły - śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania
3. Klasyfikacja roczna, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania
4. Śródroczną klasyfikację uczniów przeprowadza się raz w roku, w ostatnim tygodniu poprzedzającym ferie zimowe nie później niż w ostatnim tygodniu stycznia.
5. Dokładny termin śródrocznego i rocznego posiedzenia klasyfikacyjnego Rady Pedagogicznej ustala dyrektor szkoły.
§ 14
1. Uczeń może być nieklasyfikowany z powodu nieobecności na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. .
2. W przypadku, gdy uczeń nie jest klasyfikowany z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany".
3. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych. Rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności.
4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący indywidualny tok nauki lub spełniający obowiązek szkolny bądź obowiązek nauki poza szkołą.
5. Pisemny wniosek o przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego składa do dyrektora szkoły uczeń lub jego rodzice ( prawni opiekunowie ).
6. Termin egzaminu w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami oraz nauczycielem ( nauczycielami ) przedmiotu ( przedmiotów ) ustala dyrektor szkoły . W ciągu jednego dnia uczeń może być egzaminowany z jednego przedmiotu.
§ 15
1. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
· dyrektor szkoły ( przewodniczący )
· nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne ( egzaminujący )
· nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia ( członek komisji )
2. W egzaminie mogą uczestniczyć w charakterze obserwatora rodzice dziecka.
§ 16
1. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej z wyjątkiem przedmiotów plastyka, muzyka, technika, informatyka, technologia informacyjna, wychowanie fizyczne, z których egzamin ma formę ćwiczeń praktycznych.
2. Pytania egzaminacyjne ustala egzaminator w porozumieniu z przewodniczącym komisji.
3. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający :
· skład komisji · termin egzaminu · pytania egzaminacyjne · wynik egzaminu · ustalony przez komisję stopień. Do protokołu dołącza się pisemne odpowiedzi ucznia oraz zwięzłą informację o odpowiedziach ustnych.
4. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 18
§ 17
Dla ucznia, który z udokumentowanych przyczyn losowych nie mógł przystąpić do egzaminu w wyznaczonym terminie, może być wyznaczony termin nowy
§ 18
1. Uczeń ma prawo do składania egzaminu sprawdzającego, jeżeli ustalona przez nauczyciela ocena semestralna ( roczna ) jest jego zdaniem lub zdaniem jego rodziców, zaniżona lub ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
2. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno - wychowawczych.
2a.W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
· W przypadku rocznej (semestralnej ) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
· W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów: w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
3. Egzamin sprawdzający przeprowadza się na wniosek ucznia lub jego rodziców, zgłoszony do dyrektora szkoły przed posiedzeniem klasyfikacyjnej rady pedagogicznej, a w przypadku zastrzeżeń dotyczących trybu ustalenia oceny w terminie 7 dni od dnia otrzymania pisemnego wniosku od ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów).
4. Egzamin sprawdzający powinien być przeprowadzony nie później niż w ostatnim dniu zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym, a w przypadku zastrzeżeń do trybu ustalania oceny, w ciągu dwóch tygodni od zakończenia zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym.
5. Dla przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego, dyrektor szkoły powołuje komisję w następującym składzie.
A) Egzamin z zajęć edukacyjnych· dyrektor - przewodniczący komisji · nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne · dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne. Obrady komisji są ważne przy 3/4 obecnych osób.
B) Ustalenie oceny z zachowania· Dyrektor - przewodniczący komisji· Wychowawca klasy·
7. Na podstawie wyników przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego komisja ustala ocenę ucznia z danego przedmiotu, lub zachowania. Ustalona ocena nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
8. Egzamin sprawdzający przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej z wyjątkiem przedmiotów plastyka, muzyka, technika, technologia informacyjna, informatyka, wychowanie fizyczne, z których egzamin ma formę ćwiczeń praktycznych.
9. Pytania ( ćwiczenia ) egzaminacyjne proponuje egzaminator, a zatwierdza przewodniczący komisji. Stopień trudności pytań powinien odpowiadać kryteriom oceny, o którą ubiega się dany uczeń.
10. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający :· skład komisji · termin egzaminu · pytania egzaminacyjne · wynik egzaminu / wynik głosowania · ustalony przez komisję stopieńDo protokołu dołącza się pisemne odpowiedzi ucznia oraz zwięzłą informację oodpowiedziach ustnych.Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen, w którym wpisuje się datę egzaminu oraz ocenę ustaloną w jego wyniku.
11. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora.
VI Zasady przeprowadzania egzaminu poprawkowego.
§ 19
1. Uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. Rada Pedagogiczna w wyjątkowych przypadkach, może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych ( z wyjątkiem klasy programowo najwyższej ). 2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, technologii informacyjnej, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych. 3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich. 4. Dla przeprowadzenia egzaminu poprawkowego, dyrektor szkoły powołuje trzyosobową komisję w następującym składzie.· dyrektor szkoły ( przewodniczący ) · nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne ( egzaminujący ) · nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia ( członek komisji )5. W egzaminie mogą uczestniczyć w charakterze obserwatora rodzice dziecka. 6. Nauczyciel przedmiotu, z którego przeprowadza się egzamin poprawkowy , może być zwolniony na swoją prośbę z udziału w pracy komisji egzaminacyjnej. Wówczas, a także w innych uzasadnionych przypadkach, na egzaminatora można powołać innego nauczyciela tego przedmiotu z tej lub innej szkoły. 7. Pytania egzaminacyjne ustala egzaminator w porozumieniu z przewodniczącym komisji. Stopień trudności pytań powinien być zróżnicowany odpowiednio do skali stosowanej w szkole. 8. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający :· skład komisji · termin egzaminu · pytania egzaminacyjne · wynik egzaminu · ustaloną przez komisję ocenęDo protokołu dołącza się pisemne odpowiedzi ucznia oraz zwięzłą informację o odpowiedziach ustnych.9. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.10. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.11. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.12. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu II etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych13. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą w ciągu 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego wnieść zastrzeżenia dotyczące trybu ustalenia oceny. Po uznaniu zastrzeżeń dyrektor postępuje tak, jak §18.