- Jednostki samorządowe
- Szkoły Podstawowe
- Zespół Szkolno-Przedszkolny...
- Program profilaktyki i wychowawczy
Program profilaktyki i wychowawczy
Program wychowawczy
Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Kopernikach „ w wychowaniu chodzi o to, ażebyczłowiek stawał sięcoraz bardziej człowiekiemo to, ażeby bardziej był, a nie tylko umiał;aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada,umiał bardziej być człowiekiem,to znaczy, ażeby również umiał bardziej być,nie tylko z drugim, ale i dla drugich.”Jan Paweł II Misja Zespołu Nadrzędnym celem Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Kopernikach jestwszechstronny rozwój ucznia w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym,
zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym, poprzez zapewnienie uczniom:
▪ poczucia bezpieczeństwa
▪ poszanowania godności i wolności ucznia
▪ kierowania się w relacjach nauczyciel – uczeń
zasadami:
życzliwości
miłości
dbałości o dobro ucznia
odpowiedzialności
optymizmu
PRIORYTETY WYCHOWANIA
1. Budowanie silnej więzi z rodzinną miejscowością, szkołą, grupą rówieśniczą, krajem.
2. Motywowanie do zdobywania wiedzy, umiejętności, realizacji marzeń, wszechstronnego
rozwoju z zachowaniem godności i wiary w siebie.
3. Dążenie do harmonijnego rozwoju umysłu, ducha, ciała.
1. ZADANIA SZKOŁY JAKO ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO.▪ Dbanie o intelektualny rozwój i działania ucznia w środowisku lokalnym.
▪ Zaszczepienie postaw pozytywnego postępowania umiejętnego reagowania
w sytuacjach trudnych oraz dokonywania właściwego wyboru.
▪ Wyrażanie ocen i sądów aprobujących lub negujących różne zachowania.
▪ Integracja działań wychowawczych różnych środowisk.
▪ Uczeń- nauczyciel-rodzina.
2. ZADANIA NAUCZYCIELA WYCHOWUJĄCEGO▪ Wzbogacanie wiedzy z różnych dziedzin życia, inspirowanie do poszukiwania
prawdy, poznawanie swoich uzdolnień i rozszerzania zainteresowań.
▪ Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej i społecznej.
▪ Kształtowanie poczucia przynależności do zjednoczonej Europy.
▪ Inspirowanie do rozbudzania aktywności poznawczej i motywowanie do
dalszej pracy.
3. ZADANIA RODZICA WYCHOWUJĄCEGO§ Zapewnienie dziecku godnych warunków życia i nauki,
§ Bycie autorytetem, doradcą i przewodnikiem,
§ Wychowywanie dziecka w duchu szacunku do rówieśników i dorosłych,
§ Wpajanie poszanowania mienia publicznego, otaczającej przyrody i dóbr kultury
§ Współpracowanie z nauczycielami w działaniach ukierunkowanych na dobro dziecka
§ Systematyczne uczestniczenie w spotkaniach z nauczycielami,
§ Współorganizowanie imprez klasowych i szkolnych,
§ Aktywnie uczestniczą w rozwiązywaniu problemów własnej klasy i szkolnych,
§ Kształtują właściwy wizerunek szkoły i nauczyciela,
§ Starają się aby dziecko umiało być nie tylko z drugimi, ale i dla drugich.
3 .POWINNOŚCI NAUCZYCIELA▪ Systematyczne pogłębianie swojej wiedzy.
▪ Szacunek dla ucznia.
▪ Przestrzeganie praw ucznia.
▪ Rzetelne i obiektywne przekazywanie wiedzy uczniom.
▪ Informowanie na bieżąco o postępach w nauce.
▪ Współpraca z rodzicami i opiekunami uczniów oraz środowiskiem lokalnym.
▪ Okresowe i roczne analizowanie i ocenianie stanu nauczania, wychowania
i opieki.
▪ Bezstronność w ocenie swoich podopiecznych.
▪ Pomaganie uczniom w rozwoju duchowym i kulturalnym.
▪ Zainteresowanie uczniów najbliższym środowiskiem, regionem
w perspektywie zjednoczonej Europy.
4. POWINNOŚCI UCZNIA
▪ Szanowanie mienia szkoły.
▪ Szacunek dla innych.
▪ Systematyczne, punktualne i aktywne uczestnictwo w zajęciach
lekcyjnych i życiu szkoły.
▪ Przebywanie na zajęciach zgodnie z podziałem godzin.
▪ Wypełnianie poleceń nauczycieli, pracowników szkoły sprawujących nadzór
nad porządkiem w szkole.
▪ Przestrzeganie kulturalnego wypowiadania się, zachowanie właściwego języka
i poszanowanie kultury wypowiedzi innych uczniów.
▪ Odpowiedzialność za życie własne i innych kolegów.
5. METODY I FORMY PRACY ZESPOŁUI. Metody pracy:
▪ Praca z książką.
▪ Lekcje biblioteczne.
▪ Lekcje w środowisku naturalnym, „zielone szkoły”
▪ Wycieczki.
▪ Lekcje w muzeach i teatrze.
▪ Spotkania z ciekawymi ludźmi.
▪ Gry i zabawy.
▪ Imprezy okolicznościowe i środowiskowe.
▪ Praca w kołach zainteresowań.
▪ Zajęcia świetlicowe.
▪ Zajęcia z pedagogiem szkolnym.
▪ Działania w ramach programów zewnętrznych
▪ Działania promujące zdrowie.
II. Formy pracy:
▪ Indywidualna.
▪ Grupowa.
▪ Zbiorowa.
6. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ DORAŹNYCH I OKOLICZNOŚCIOWYCHLp. | Nazwa imprezy | Termin realizacji |
1. | Rozpoczęcie roku szkolnego | Wrzesień |
2. | Dzień chłopca | Wrzesień |
3. | Pasowanie na ucznia kl”0”i kl. IUroczystość z okazji Dnia EdukacjiNarodowej | Październik |
4. | Apel z okazji odzyskania Niepodległości | Listopad |
5. | KiermaszWigilia szkolna, Jasełka | Grudzień |
6. | Bal noworoczny kl.I-III | Styczeń/luty |
7. | Bal noworoczny klas IV-VI | Styczeń/luty |
8. | Dzień Kobiet | Marzec |
9. | Dzień Wiosny | Marzec |
10. | Pasowanie na czytelnika kl.”0” | Maj |
11. | Święto Szkoły(patron szkoły) | Maj |
12. | Święto Ziemi-Zdrowie przedewszystkim -apel | Kwiecień |
14. | 3 Maj- apel | Kwiecień |
15. | Dzień Europy | Maj |
16. | Dzień Sportu Szkolnegoi Dzień Dziecka | Czerwiec |
17. | Festyn rodzinny –Święto Polskiej Szkoły | Czerwiec |
18. | Zakończenie roku szkolnego | Czerwiec |
▪ Zapoznanie ucznia z nowym systemem oceniania, promowania
i klasyfikowania (kary i nagrody, prawa i obowiązki), zmiany
systemowe w oświacie.
▪ Edukacja europejska. Poczucie tożsamości narodowej.
▪ Rodzina podstawą świadomego wychowania –podstawowe wartości ludzkie.
▪ Tolerancja. Postawy wobec odmienności.
▪ Świadome uczestnictwo w kulturze.
▪ Edukacja ekologiczna.
▪ Edukacja regionalna.
▪ Obrona cywilna.
▪ Moje okno na świat o rozwijanie w uczniach postawy ciekawości
i otwartości.
▪ Etapy i koleje życia ludzkiego.
KLASA ICele wychowania | Efekty oddziaływań wychowawczych |
1.Nabywanie umiejętnościWspółdziałania w grupie |
|
2.Kształtowanie nawyków kultury i higienyosobistej. |
|
3.Wyrabianie szacunku do symboli państwowych. |
|
Efekty oddziaływań wychowawczych | |
|
|
|
|
KLASA III
Cele wychowania | Efekty oddziaływań wychowawczych |
1.Nabywanie umiejętności właściwego zachowania się w sytuacjach trudnych i konfliktowych. | 1. Zna swoje prawa i obowiązki. 2. Wie, do kogo zwrócić się o pomoc.3. Rozróżnia dobro i zło w sytuacjach codziennych.4. Właściwie reaguje na krzywdę innych. |
2.Rozbudzanie więzi z rodziną. | 1. Zaprasza członków rodziny na uroczystości klasowe (Dzień Matki, Ojca, Babci, Dziadka).2. Pamięta o uroczystościach rodzinnych i świętach. |
Cele wychowania | Efekty oddziaływań wychowawczych |
1.Kształtowanie umiejętnościsamodzielnego planowaniaswojej pracy. | 1. Planuje swój czas pracy. 2. Zna i stosuje zasady higieny pracy umysłowej. 3. Planuje czas wolny. |
2.Doskonalenie nawyku bezpiecznego poruszania się po terenie szkoły. |
|
3.Nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów w różnych dziedzinach życia, radzenie sobie z własnymi emocjami. |
|
4.Rozwijanie zainteresowania historią własnej miejscowości. |
|
Cele wychowania | Efekty oddziaływań wychowawczych |
1.Uczenie poszanowaniagodności osobistej,nietykalności cielesnej,szacunku dla innych. |
|
2.Kształtowanie umiejętnościkomunikowania się z innymi. |
|
3.Rozwijanie zainteresowania kulturowymi wartościami regionu. |
|
Cele wychowania | Efekty oddziaływań wychowawczych |
1.Kształtowanie odwagi i wiary w siebie oraz odporności psychicznej. |
|
który najbardziej zbliżył się do cech Patrona Szkoły Mikołaja Kopernika.
- mądrość (wiedza i umiejętność zgodnie z umiejętnościami),
- patriotyzm (więź z najbliższą ojczyzną),
- pracowitość (dążenie do celu dzięki wytrwałości, pracowitości, systematyczności, silnej woli),
- odpowiedzialność ( umiejętność oceny swojego postępowania i obiektywna
ocena innych, obowiązkowość, pomoc innym wg możliwości)
- skromność (znający jednak swoją wartość)
Uczeń „Wzorowy Absolwent” otrzymuje statuetkę z wygrawerowanym napisem:„WZOROWY ABSOLWENTSZKOŁY PODSTAWOWEJIM. M. KOPERNIKACZERWIEC….”