STATUT ZESPOŁU   SZKÓŁ  SPORTOWYCH
W NYSIE

Spis treści:
I. Postanowienia ogólne >>
II. Cele i zadania szkoły >>
III. Organy szkoły >>
IV. Zasady współdziałania organów szkoły i rozwiązywanie konfliktów >>
V. Stanowiska funkcyjne w szkole >>
VI.  Rodzice i nauczyciele >>
VII. Organizacja szkoły >>
VIII. Nauczyciele i inni pracownicy szkoły >>
IX. Uczniowie szkoły >>
X. Organizacja i funkcjonowanie klas sportowych >>
XI. Rzecznik praw ucznia >>
XII. Postanowienia końcowe >>

I. Postanowienia ogólne

 § 1

1) Szkoła nosi nazwę: Zespół  Szkół Sportowych w Nysie.
2) Zespół Szkół Sportowych w Nysie składa się z :
  a) Sportowej Szkoły Podstawowej im. Powstańców Śląskich w Nysie
  b) Gimnazjum Sportowego w Nysie.
3) Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
  a) szkole - należy przez to rozumieć Zespół  Szkół Sportowych w Nysie
  b) szkole podstawowej - należy przez to rozumieć Sportową Szkołę Podstawową im.Powstańców Śląskich w Nysie
  c) gimnazjum - należy przez to rozumieć Gimnazjum Sportowe w Nysie
  d) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty
  e) nauczycielu - należy przez to rozumieć także wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego szkoły
  f) rodzicach - należy przez to rozumieć rodziców i prawnych opiekunów uczniów szkoły.
4) Szkoła prowadzi ciąg klas z poszerzonym programem wychowania fizycznego oraz ciąg klas sportowych o kierunku gimnastyki sportowej oraz hokeja na trawie.
5) Szkoła podstawowa jest szkołą publiczną z sześcioletnim cyklem kształcenia.
6) Gimnazjum jest szkołą publiczną z trzyletnim cyklem kształcenia.
7) Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Nysa.

do góry

II. Cele i zadania szkoły

§ 2

 Szkoła realizuje cele i zadania zawarte w ustawie o systemie oświaty, a w szczególności:
1) umożliwia zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i gimnazjum
  a) umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej poprzez: swobodny wybór zajęć nadobowiązkowych, swobodne wyrażanie poglądów i przekonań, tolerancję religijną
  b) udziela pomocy psychologicznej i pedagogicznej poprzez działania opiekuńczo-wychowawcze pedagoga szkolnego, we współpracy ze środowiskiem szkolnym i pozaszkolnym
  c) umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez wszelkiego rodzaju kółka zainteresowań, pozalekcyjne zajęcia artystyczne, sportowe itp. oraz umożliwia realizację indywidualnego toku lub programu nauki na podstawie odrębnych przepisów
  d) sprawuje opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych, w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę zgodnie z obowiązującymi przepisami bezpieczeństwa i higieny oraz poprzez prowadzenie dyżurów nauczycielskich w budynku i obejściu szkoły
  e) sprawuje indywidualną opiekę nad uczniami klas nauczania zintegrowanego poprzez prowadzenie:
    - zajęć świetlicowych
     - zespołów korekcyjno-kompensacyjnych,
     - zespołów dydaktyczno-wyrównawczych,
     - zajęć gimnastyki korekcyjnej,
     - innych form zorganizowanych zajęć według potrzeb;
  f) organizuje dla uczniów ze sprzężonymi defektami rozwojowymi nauczanie zindywidualizowane zgodnie z przepisami
  g) organizuje  (w miarę posiadanych środków) bezpłatne dożywianie, stałą bądź doraźną pomoc materialną dla uczniów , którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych, potrzebne są szczególne formy opieki.
2) Umożliwia absolwentom dokonania świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia.
3) Realizuje program wychowawczy i dydaktyczny zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną i zaopiniowany przez Radę Szkoły  -  ( załącznik nr 1). 

do góry

  III. Organy szkoły

 § 3

     Organami szkoły są:
1) Dyrektor Szkoły,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Rada Szkoły,
4) Rada Rodziców,
5) Samorząd Uczniowski.

 § 4

 Dyrektor szkoły

  1) Szkołą kieruje dyrektor szkoły.
2) Funkcję dyrektora szkoły powierza i z tej funkcji odwołuje organ prowadzący szkołę na zasadach określonych w ustawie.
3) Uprawnienia i obowiązki dyrektora szkoły:
  a) kieruje bieżącą działalnością
dydaktyczno-wychowawczą szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz
  b) sprawuje nadzór pedagogiczny
  c) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne
  d) realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących
  e) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie
  f) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
4) Podejmuje decyzje w sprawach:
  a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników szkoły
  b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły
  c) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w  sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły
5) Opracowuje arkusz organizacyjny szkoły określający szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym.
6) Ustala przydział czynności nauczycieli oraz tygodniowy rozkład zajęć szkoły.
7) Ustala podział klas na oddziały oraz podejmuje decyzje w sprawach przydzielenia uczniów do poszczególnych oddziałów.
8) Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu nauczycielowi uczącemu w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
9) W przypadkach, gdy 2/3 ogółu rodziców w klasie uzna, że nauczyciel wychowawca nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków, może złożyć umotywowany wniosek do dyrektora szkoły o odwołanie tegoż nauczyciela z funkcji wychowawcy klasy.
10) Dyrektor szkoły w ciągu 14 dni od daty wpływu wniosku prowadzi postępowanie wyjaśniające i po uzyskaniu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Szkoły informuje o swojej decyzji zainteresowane strony oraz organy opiniodawcze.
11) Sprawuje nadzór nad wykonaniem obowiązku szkolnego.
12) Wykonuje inne zadania wynikające z ustawy, przepisów szczególnych oraz niniejszego statutu.
   

§ 5

Rada Pedagogiczna

  1) W skład Rady Pedagogicznej wchodzą jako jej członkowie wszyscy nauczyciele szkoły.
2) Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
3) Obrady Rady Pedagogicznej są prawomocne przy obecności, co najmniej 1/2 ogólnej liczby jej członków.
4) Rada Pedagogiczna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów.
5) Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
  a) zatwierdzanie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu przez radę szkoły
  b) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów
  c) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły
  d) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły.
6) Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
  a) organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych
  b) projekt planu finansowego
  c) wnioski dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
7) Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami.
8) Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie  nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w szkole.
9) W Radzie Pedagogicznej działają stałe i doraźne komisje. Stałą komisja Rady jest Komisja Sportowa.
10) Rada Pedagogiczna może powołać Zespół Wychowawczy składający się z nauczycieli, wychowawców i przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego, który opiniuje i ocenia pozytywne i negatywne zachowania uczniów, zgodnie ze statutem.

§ 6

Rada Szkoły

1) W szkole działa Rada Szkoły.
2) Rada Szkoły uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły, a także:
  a) uchwala statut szkoły
  b) przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych szkoły i opiniuje plan finansowy szkoły
  c) może występować do organu prowadzącego z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole; wnioski te mają dla organu charakter wiążący
  d) opiniuje plan pracy szkoły, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły
  e) z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan szkoły i występuje z wnioskami do dyrektora, Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę oraz do wojewódzkiej rady oświatowej, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.
3) Rada Szkoły jest organem wewnątrzszkolnym mającym na celu:
  a) reprezentowanie opinii wobec organów szkoły i władz oświatowych we wszystkich sprawach szkoły
  b) współpracę z dyrektorem szkoły i innymi organami szkoły w zakresie planowania pracy dydaktycznej, a w szczególności wychowawczo-opiekuńczej szkoły
  c) upowszechnianie wśród rodziców wiedzy o wychowaniu i funkcjach opiekuńczo-wychowawczych rodziny
  d) pozyskiwanie nauczycieli, rodziców, uczniów do pomocy materialnej szkole
  e) organizowanie całej społeczności szkolnej do realizacji programu pracy szkoły
  f) dokonywanie analizy potrzeb wychowawczych i oświatowych środowiska
  g) organizowanie różnych form pomocy materialnej na rzecz szkoły
  h) działanie na rzecz stałej poprawy wypoczynku uczniów i rozwijania ich zainteresowań
  i) organizowanie wymiany doświadczeń z innymi radami szkoły
  j) udział w dokonywaniu analizy potrzeb uczniów w zakresie opieki i wypracowanie programu ich zaspokajania.
4) Rada Szkoły składa się z 18 członków.
5) Radę Szkoły tworzą w równej liczbie przedstawiciele Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego. Kadencja Rady Szkoły trwa 3 lata.
6) Wybór członków Rady Pedagogicznej do Rady Szkoły odbywa się na posiedzeniu plenarnym w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w obecności przynajmniej 2/3 członków rady. Kandydatów do rady szkoły może zgłosić każdy członek rady pedagogicznej uzasadniając swój wybór.
7) Wyboru członków Rady Rodziców do Rady Szkoły dokonuje się na ogólnym posiedzeniu Rad Klasowych Rodziców. W posiedzeniu tym mogą uczestniczyć również wszyscy zainteresowani rodzice, ale bez prawa głosu w wyborach. Wybory są jawne przez podniesienie ręki. Kandydatów zgłaszają rodzice uczestniczący w zebraniu.
8) Wyboru przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego do Rady Szkoły dokonuje się na wyborczym zebraniu Samorządu Uczniowskiego. Wybory są jawne przez podniesienie ręki. Kandydatów zgłaszają członkowie samorządu uczniowskiego obecni na zebraniu.
9) Spośród członków Rady Szkoły wybiera się przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego, sekretarza i skarbnika-księgowego. Dopuszcza się możliwość powołania skarbnika-księgowego spoza członków Rady Szkoły.
10) Powoływanie i odwoływanie przewodniczącego rady szkoły oraz pozostałych osób funkcyjnych odbywa się w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w obecności przynajmniej 2/3 członków.
11) Przewodniczącego Rady Szkoły wybiera się przez głosowanie tajne członków rady na jej pierwszym zebraniu.
12) Istnieje możliwość dokonywania co roku zmiany 1/3 członków Rady Szkoły, w przypadku, gdy część jej członków opuści szkołę lub zrezygnuje z pracy w radzie. Decyzje w sprawie wyborów uzupełniających podejmuje Rada Szkoły.
13) W wypadkach określonych w § 6.12. Rada Szkoły powołuje nowych członków na zasadach określonych w § 6. ust.6, 7, 8. Jeżeli nastąpi jednorazowe zmniejszenie składu Rady Szkoły powyżej 1/3 ogólnej liczby jej członków, przeprowadza się przedterminowe wybory do nowej rady. Kalendarz wyborów określa dyrektor szkoły.
14) Dyrektor szkoły nie jest członkiem Rady Szkoły.
15) Dyrektor szkoły ma prawo uczestniczyć w obradach Rady Szkoły z głosem doradczym.

§ 7

Zasady gospodarki finansowej Rady Szkoły

1) Rada Szkoły gromadzi fundusze ze składek rodziców oraz innych źródeł.
2) W celu kontroli gospodarki finansowej rady szkoły powołuje się Komisję Rewizyjną.
3) Komisja rewizyjna liczy 6 członków: 3 rodziców i 3 nauczycieli.
4) Członkowie Komisji Rewizyjnej nie wchodzą w skład Rady Szkoły.
5) Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierani są spośród członków Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców .
6) Rada Szkoły sporządzi „Regulamin zasad prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości”.
7) W celu wspierania działalności statutowej szkoły, rada szkoły może powołać zrzeszenie lub fundację.
8) Fundusze, o których mowa w § 7.1. i § 7.7. mogą być wydatkowane wyłącznie na wspieranie statutowej działalności.
9) O wydatkowaniu funduszy, o których mowa w § 7.8. wnioskuje Rada Szkoły w trybie uchwały.

§ 8

Rada Rodziców

1) W szkole może działać Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
2) Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwała ogół rodziców uczniów Szkoły.
3) Szczegółowe zasady organizacji i funkcjonowania Rady Rodziców, w tym szczegółowe zasady wyznaczania przedstawicieli rodziców do pracy w innych organach określa Regulamin działalności Rady Rodziców.
4) Regulamin, o którym mowa w ust. 3. uchwalany przez Radę Rodziców, nie może być sprzeczny ze Statutem.
5) Dyrektor zapewnia Radzie Rodziców organizacyjne warunki działania oraz stale współpracuje z Radą Rodziców – osobiście lub przez wyznaczonego nauczyciela.
   

§ 9

1) Zgromadzenie ogółu rodziców zwołuje:   a) w sprawie ustalenia zasad tworzenia Rady Rodziców – Dyrektor
  b) w innych sprawach, w szczególności celem nowelizacji zasad tworzenia Rady Rodziców- właściwy organ Rady Rodziców.
2) Zwołanie Zgromadzenia ogółu rodziców polega na zawiadomieniu rodziców o celu, miejscu oraz pierwszym i ewentualnym drugim terminie Zgromadzenia. W razie gdy Zgromadzenie zwołuje organ Rady Rodziców, odrębnie zawiadamia o tym Dyrektora.
3) Drugi termin Zgromadzenia ogółu rodziców może zostać wyznaczony w tym samym dniu na wypadek braku quorum w pierwszym terminie.
                                                                          

§ 10

1) Zgromadzenie ogółu rodziców prowadzi organ zwołujący.
2) Obrady Zgromadzenia ogółu rodziców są utrwalane w formie protokołu, zawierającego co najmniej: 
  a) termin i miejsce Zgromadzenia
  b) stwierdzenie prawomocności Zgromadzenia (quorum), a także braku prawomocności Zgromadzenia w pierwszym terminie
  c) listę rodziców uczestniczących w Zgromadzeniu oraz listę innych uczestników Zgromadzenia
  d) przyjęty porządek obrad
  e) treść podjętych uchwał
  f) podpisy prowadzącego i protokolanta.
                                                                            

§ 11

1) Uchwały Zgromadzenia  ogółu rodziców podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy rodziców – w pierwszym terminie Zgromadzenia.
2) W drugim terminie Zgromadzenia uchwały są podejmowane przez obecnych w Zgromadzeniu.
3) Zwykła większość głosów jest to taka liczba głosów „za”, która przewyższa o co najmniej jeden głos liczbę „przeciw”. Głosy „wstrzymujące się” są pomijane.
                                                                        

§ 12

Rada Rodziców może występować do  innych organów Szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Szkoły, a w szczególności:
  a) w sprawie utworzenia Rady szkoły
  b) w sprawach określonych w Statucie.
                                                                   

§ 13

1) Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł , przeznaczane na wspieranie statutowej działalności Szkoły.
2) Zasady wydatkowania środków określa Regulamin Rady Rodziców.
3) Prezydium Rady Rodziców tworzy 6 rodziców.
4) Prezydium Rady Rodziców wchodzi w skład Rady Szkoły.
   

§ 14

Samorząd Uczniowski

Wszyscy uczniowie Szkoły tworzą, z mocy prawa, Samorząd Uczniowski.
                                                                           

§ 15

1) Organy Samorządu Uczniowskiego są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów Szkoły.
2) Organami Samorządu Uczniowskiego są:
  a) Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego
  b) Rada Samorządu Uczniowskiego.
3) Przewodniczący reprezentuje organy Samorządu Uczniowskiego, w szczególności wobec organów Szkoły.
                                                                                                         

§ 16

1) Zasady wybierania i działania organów Samorządu Uczniowskiego określa Regulamin Samorządu Uczniowskiego, uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
2) Dyrektor zapewnia organizacyjne warunki uchwalenia pierwszego Regulaminu Samorządu Uczniowskiego oraz przygotowuje jego projekt, skonsultowany z uczniami poszczególnych oddziałów.
3) Warunki organizacyjne Uchwalanie Regulaminu Samorządu Uczniowskiego oraz wprowadzanie w nim zmian zapewnia w porozumieniu z Dyrektorem, opiekun Samorządu.
4) Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze Statutem.
                                                                                                                                              

§ 17

1) Zgromadzenie ogółu uczniów zwołuje:
  a) w sprawie uchwalenia pierwszego Regulaminu Samorządu Uczniowskiego – Dyrektor
  b) celem uchwalenia kolejnego lub nowelizacji Regulaminu Samorządu Uczniowskiego- właściwy organ Samorządu Uczniowskiego.
2) Zwołanie zgromadzenia ogółu uczniów polega na zawiadomieniu uczniów o celu, miejscu oraz pierwszym i ewentualnym drugim terminie Zgromadzenia.
3) Drugi termin Zgromadzenia ogółu uczniów może zostać wyznaczony w tym samym dniu na wypadek braku quorum w pierwszym terminie.
4) Zgromadzenie ogółu uczniów prowadzi organ zwołujący.
5) Obrady Zgromadzenia ogółu uczniów są utrwalane w formie protokołu, zawierającego co najmniej:
  a) termin i miejsce Zgromadzenia
  b) stwierdzenie prawomocności Zgromadzenia (quorum), a także braku prawomocności w pierwszym terminie, jeśli taka sytuacja miała miejsce
  c) listę uczniów uczestniczących w Zgromadzeniu oraz listę innych uczestników Zgromadzenia
  d) przyjęty porządek obrad
  e) treść podjętych uchwał
  f) podpisy prowadzącego i protokolanta.
6) Uchwały Zgromadzenia ogółu uczniów w sprawie Regulaminu Samorządu Uczniowskiego podejmowane są zwykłą większością głosów, w  głosowaniu jawnym, przy udziale w głosowaniu co najmniej połowy uczniów – w pierwszym terminie Zgromadzenia.
7) W drugim terminie Zgromadzenia uchwały są podejmowane przez obecnych w Zgromadzeniu.
8) Zwykła większość głosów jest to taka liczba „za”, która przewyższa o co najmniej jeden głos liczbę głosów „przeciw”. Głosy „wstrzymujące się” są pomijane.
                                                                           

§ 18

1) Ogół uczniów może uchwalić lub znowelizować Regulamin Samorządu Uczniowskiego w drodze cząstkowych głosowań uczniów na zebraniach w poszczególnych oddziałach.
2) Przepisy § 64 stosuje się odpowiednio i z uwzględnieniem następujących modyfikacji w przypadku uchwalenia pierwszego Regulaminu;
  a) zebrania odbywają się wyłącznie w jednym terminie, bez względu na frekwencję
  b) zwołującym i prowadzącym zebranie jest wychowawca
  c) zbiorcze wyniki głosowania ustala Dyrektor, na podstawie, sporządzonych przez prowadzących, protokołów głosowań cząstkowych.
                                                                            

§ 19

Szczegółowe kompetencje i zasady organizowania Zgromadzenia ogółu uczniów oraz podejmowania uchwał przez ogół uczniów poza Zgromadzeniem, normuje Regulamin Samorządu Uczniowskiego.                                                                             

§ 20

Dyrektor zapewnia organom Samorządu Uczniowskiego organizacyjne, w tym lokalowe warunki działania oraz stale współpracuje z tymi organami poprzez opiekuna Samorządu.                                                                             

§ 21

1) Samorząd Uczniowski może przedstawiać Radzie Szkoły, Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących podstawowych praw ucznia, takich jak:
  a) prawo do nietykalności cielesnej i nienaruszania godności osobistej
  b) prawo do zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami
  c) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu
  d) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań
  e) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej
  f) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem
  g) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu Uczniowskiego.
2) Samorząd Uczniowski ponadto:
  a) może występować z wnioskiem w sprawie utworzenia Rady Szkoły
  b) występuje w sprawach określonych w Statucie.

do góry

IV. Zasady współdziałania organów szkoły i rozwiązywanie konfliktów  

§ 22

  1) Zasady współdziałania organów polegają na zapewnieniu każdemu z nich możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji oraz zapewnieniu wymiany informacji pomiędzy nimi.
2) Za prawidłowy przebieg informacji czyni się odpowiedzialnych:
  a) z ramienia Rady Pedagogicznej – dyrektor szkoły
  b) z ramienia Rady szkoły – przewodniczący Rady Szkoły
  c) z ramienia Rady Rodziców – przewodniczący Rady Rodziców
  d) z ramienia Samorządu Uczniowskiego – opiekun Samorządu Uczniowskiego.
   

§ 23

1) Członkowie społeczności szkolnej oraz organy szkoły podejmują wszelkie działania i decyzje wyłącznie w ramach swych kompetencji.
2) Prawa i interesy członków społeczności szkolnej reprezentowane są przez odpowiednie organy szkoły oraz w odniesieniu do pracowników etatowych szkoły przez odpowiednie związki zawodowe.
3) Rozwiązywanie sporów między dyrektorem szkoły, a pracownikami szkoły określają odrębne przepisy.
4) Spór między organami szkoły może dotyczyć:
  a) naruszania kompetencji organu szkoły
  b) łamania praw organu lub jednostki społeczności szkolnej
  c) nie wywiązywania się z podstawowych obowiązków przez organ szkoły lub jednostkę społeczności szkolnej.
5) Organem rozstrzygającym spory wewnątrz szkoły jest dyrektor szkoły.
6) W sytuacjach konfliktowych, dyrektor szkoły po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, rozstrzyga o zgodności podjętych działań i decyzji, o których mowa w § 11.1). z aktualnym prawem.
7) Postępowanie wyjaśniające trwa do 10 dni od powzięcia informacji o zaistniałym konflikcie.
8) Spór między organami szkoły istnieje od dnia wystąpienia przez dany organ do dyrektora szkoły, a w przypadku dyrektora do odpowiedniego organu, z wnioskiem określającym przedmiot sporu.
9) Strony w konflikcie podejmują niezwłocznie rokowania w celu rozwiązania sporu i podpisania porozumienia zgodnego z istniejącym prawem.
10) W przypadku, gdy rokowania trwają dłużej niż 5 dni i nie dają rezultatu, strony sporu powołują mediatora.
11) W roli mediatora może wystąpić:
  a) inny organ szkoły, którego obiektywność uznają obie strony sporu
  b) komisja rozjemcza powołana przez strony sporu
  c) dyrektor szkoły.
12) Postępowanie mediacyjne kończy się podpisaniem porozumienia.
13) Nie jest dopuszczalne prowadzenie sporu przez organy szkoły w celu poparcia indywidualnych żądań członków społeczności szkolnej, jeżeli ich rozstrzygnięcie jest możliwe w postępowaniu wyjaśniającym prowadzonym przez dyrektora szkoły.
14) Strony w konflikcie mogą odwołać się od decyzji określonych w § 11.6). lub w wypadku nie podpisania porozumienia mediacyjnego do organu prowadzącego szkołę.
15) Dyrektor szkoły ma prawo zasięgnąć opinii organu prowadzącego lub nadzorującego szkołę przy rozstrzyganiu sporów.
16) Organy szkoły mogą występować w roli opiniodawcy w zaistniałych konfliktach.
17) W sprawach dotyczących naruszenia praw ucznia bierze udział rzecznik praw ucznia.

  do góry

V. Stanowiska funkcyjne w szkole

§ 24

1) W Szkole tworzy się stanowiska wicedyrektorów.
2) Na jedno stanowisko wicedyrektora przypada 12 oddziałów.
3) Niezależnie od ilości oddziałów tworzy się stanowisko wicedyrektora ds. sportu.
4) Dyrektor Szkoły, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów  lub inne stanowiska kierownicze.
5) Funkcje wicedyrektora szkoły powierza i z tej funkcji odwołuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę oraz Rady Pedagogicznej.
6) Wicedyrektorzy są przełożonymi nauczycieli i innych pracowników szkoły. Szczegółowy zakres czynności wicedyrektorów ustala dyrektor szkoły, uwzględniając przy tym, że wicedyrektorzy:
  a) sprawują nadzór pedagogiczny nad przydzielonymi im nauczycielami (przydział ten powinien w miarę możliwości odpowiadać wykształceniu i doświadczeniu zawodowemu wicedyrektora)
  b) kierują pracą wychowawczą i opiekuńczą w wyznaczonych grupach klas oraz podejmują w tym zakresie współpracę z rodzicami
  c) współdziałają z dyrektorem szkoły przy sporządzaniu arkusza organizacyjnego szkoły oraz ustalaniu przydziału czynności nauczycieli.
7) Kierownik świetlicy :
  a) kieruje pracą wychowawczą i opiekuńczą świetlicy szkolnej
  b) koordynuje działalność opiekuńczą szkoły wobec uczniów.
8) Wicedyrektor ds. sportu odpowiada za prawidłową organizację i realizację zadań sportowych  Szkoły. 

  do góry

VI. Rodzice i nauczyciele

 § 25

1) Główne cele i zadania współpracy rodziców z nauczycielami:
  a) aktywny udział rodziców w organizowaniu wolnego czasu dzieci i młodzieży w stworzeniu jej warunków do kulturalnego wypoczynku
  b) kontynuowanie wysiłków w zakresie ulepszania bazy materialnej szkoły, gromadzenie pomocy naukowych, unowocześnianie środków nauczania
  c) współudział rodziców w kształtowaniu procesu dydaktyczno-wychowawczego,  opiekuńczego i z zakresu profilaktyki uzależnień.
2. Główne formy współpracy:
  a) wnoszenie propozycji do planu pracy dydaktyczno-wychowawczej, szczególnie w sprawach opiekuńczych
  b) opiniowanie szkolnych programów z zakresu profilaktyki uzależnień,
  c) pomoc w organizowaniu pracy koła, zespołu zainteresowań
  d) współudział w organizowaniu zajęć dla uczniów mających trudności w nauce (pomoc koleżeńska, korepetycje)
  e) konsultacje comiesięczne rodziców ze wszystkimi nauczycielami, w ramach konsultacji rodzice mają prawo do:
    - zapoznania się z zasadniczymi zamierzeniami dydaktyczno-wychowawczymi w danej    klasie i w szkole     - zapoznania się z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów sprawdzających
  f) zebrania ogólne z rodzicami
  g) organizowanie wyjść do teatrów, wycieczek, imprez sportowych i zajęć rekreacyjno-sportowych
  h) organizowanie własnych form pomocy materialnej szkole
9) Nauczyciele umożliwiają twórczą działalność rodziców na terenie szkoły.
10) Kierownikiem wycieczki jest wychowawca lub inny nauczyciel.
11) Opiekunami wycieczki mogą być nauczyciele lub rodzice uczestników wycieczki.
12) Na opiekunach ciąży odpowiedzialność prawna za zachowanie bezpieczeństwa na wycieczce, zgodnie z odpowiednimi przepisami.
13) Uczniowie, którzy nie uczestniczą w wycieczce organizowanej w czasie zajęć szkolnych, biorą udział w zajęciach w klasie równoległej wskazanej przez dyrektora.
14) Za doprowadzenie dzieci na miejsce zbiórki oraz odebranie dzieci z miejsca rozwiązania wycieczki odpowiedzialni są rodzice.

  do góry

VII. Organizacja szkoły  

§26

1) Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w roku szkolnym dzielą się na dwa okresy (semestry),
  a) I - od dnia rozpoczęcia zajęć dydaktyczno-wychowawczych we wrześniu do ostatniej soboty poprzedzającej ferie zimowe,
  b) II - od poniedziałku wypadającego bezpośrednio po feriach zimowych do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno- wychowawczych.
2) Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawach organizacji roku szkolnego.
3) Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora, najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku, na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego szkoły. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę.
4) W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę przedmiotów i zajęć obowiązkowych oraz liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
5) Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych  planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego.
6) Szczegółowe zasady oceniania uczniów zawarte są w wewnątrzszkolnym systemie oceniania i klasyfikacji Zespołu Szkół  Sportowych w  Nysie (załącznik nr 2).
7) W szkole dokonuje się podziału oddziałów na grupy na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa, zgodnie z ramowym planem nauczania i w miarę posiadanych środków finansowych.
8) Liczba uczniów w oddziale powinna wynosić nie więcej niż 28 uczniów.
9) Zasady działalności klas sportowych określają odrębne przepisy.
10) Liczbę uczniów w klasach sportowych określają odrębne przepisy.
11) Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
12) Tygodniowy rozkład zajęć klas I-III szkoły podstawowej określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania, szczegółowy rozkład dzienny ustala nauczyciel.
13) Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
14) Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
15) Rada Pedagogiczna szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Szkoły może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej (nie dłuższy niż 1 godzina zegarowa) zachowując ogólny tygodniowy czas pracy obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.
16) W lekcjach religii uczestniczą uczniowie, których rodzice zawarli kontrakt ze szkołą (załącznik nr 4) oraz dotrzymywane są warunki tego kontraktu.
17) Zajęcia fakultatywne, dydaktyczno-wychowawcze, specjalistyczne nauczanie języków obcych, elementów informatyki, koła zainteresowań , inne zajęcia nadobowiązkowe oraz realizowane programy w zakresie profilaktyki uzależnień mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym, w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyklasowych, a także podczas wycieczek i wyjazdów np. zielone szkoły, szkoły zimowe, obozy sportowe , rajdy szkolne, imprezy kulturalno-oświatowe, itp.
18) Zajęcia, o których mowa w p.17 są organizowane w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych i funduszy pozyskiwanych od organu  prowadzącego i innych instytucji wspomagających działalność szkoły.
19) Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych, finansowanych z budżetu szkoły nie może być niższa niż 10 uczniów. Liczba uczestników zajęć gimnastyki korekcyjnej nie powinna przekraczać 12 osób.
20) Na zajęciach fakultatywnych liczba uczniów nie może być niższa niż 15 osób.
 

§ 27

1) Uczniów gimnazjum, którzy po rocznym uczęszczaniu i ukończeniu 15 lat nie rokują ukończenia gimnazjum w normalnym trybie, kieruje się do klas przysposabiających do pracy  przy gimnazjum, w którym tworzy się takie klasy.
2) Decyzje o skierowaniu ucznia do klasy przysposabiającej do pracy, podejmuje dyrektor szkoły na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po dokładnym rozpatrzeniu i zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia, po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) ucznia oraz opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej i lekarskiej.
 

§ 28

Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły lub za jego zgodą – poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
 

§ 29

1) Szkoła umożliwia uczniom spożycie jednego ciepłego posiłku w stołówce szkolnej, jeśli dysponuje odpowiednimi środkami finansowymi.
2) Odpłatność za korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej lub napoju ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z radą szkoły z uwzględnieniem możliwości częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat uczniów, którzy potrzebują szczególnej opieki w zakresie żywienia albo z uwzględnieniem refundowania im opłat ponoszonych w stołówce prowadzonej przez inny podmiot.
 

§ 30

1) Biblioteka szkolna służy realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.
2) Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły w oparciu o wewnętrzne przepisy biblioteki zatwierdzone przez dyrektora szkoły.
3) Godziny pracy biblioteki są dostosowane do potrzeb pracy szkoły.
4) Praca pedagogiczna z czytelnikiem obejmuje:
  a) udostępnianie zbiorów
  b) udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych, bibliograficznych, rzeczowych i tekstowych
  c) informowanie uczniów i nauczycieli o nowych nabytkach
  d) rozmowy z czytelnikami o książkach
  e) poradnictwo w wyborach czytelniczych i zachęcanie uczniów do świadomego wyboru lektury
  f) podejmowanie zgodnie z obowiązującymi w szkole programami i planami nauczania różnorodnych form pracy z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej, wspieranie nauczycieli w realizacji ich programów nauczania
  g) udostępnianie nauczycielom, wychowawcom i opiekunom potrzebnych im materiałów
  h) informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów oraz przygotowanie analiz stanu czytelnictwa w szkole na posiedzeniach rady pedagogicznej
  i) prowadzenie różnych form wizualnej informacji i propagandy książek
  j) przysposobienie uczniów do samokształcenia, działania na rzecz przygotowania uczniów do korzystania z różnych mediów, źródeł informacji , bibliotek
5) Prace organizacyjne obejmują:   a) gromadzenie zbiorów – zgodnie z profilem programowym i potrzebami placówki, na postawie analizy posiadanych zbiorów i możliwości finansowych
  b) ewidencję zbiorów – zgodnie z obowiązującymi przepisami
  c) opracowanie biblioteczne zbiorów
  d) opracowanie techniczne
  e) klasyfikowanie
  f) katalogowanie zgodnie z zasadami obowiązującymi w bibliotekarstwie
  g) selekcję zbiorów
  h) konserwację zbiorów
  i) wydzielanie księgozbioru podręcznego
  j) prowadzenie katalogów: rzeczowego, alfabetycznego i zbiorów audiowizualnych
  k) udostępnianie zbiorów na zasadach określonych w regulaminie.
 

§ 31

1) Szkoła organizuje zajęcia w świetlicy szkolnej w miarę możliwości finansowych, kadrowych oraz lokalowych.
2) Świetlica spełnia funkcję opiekuńczo-wychowawczą wobec wszystkich uczniów szkoły.
3) Świetlica prowadzi zajęcia w grupach wychowawczych stałych i rotacyjnych.
4) Świetlica szkolna zapewnia uczniom, którzy przebywają w szkole w czasie poza lekcjami, zorganizowaną opiekę służącą rozwijaniu ich zainteresowań, uzdolnień i umiejętności.
5) Do zadań świetlicy szkolnej należy:
  a) organizowanie pomocy w nauce, tworzenie warunków do nauki własnej, przyzwyczajanie do samodzielnej pracy umysłowej
  b) organizowanie gier i zabaw ruchowych oraz innych form wychowania fizycznego mających na celu prawidłowy rozwój fizyczny
  c) ujawnianie i rozwijanie zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień oraz organizowanie zajęć w tym zakresie
  d) stwarzanie warunków do uczestnictwa w kulturze, organizowanie kulturalnej rozrywki oraz kształtowanie nawyków kultury życia codziennego
  e) upowszechnianie zasad kultury zdrowotnej, kształtowanie nawyków higieny i czystości oraz dbałość o zachowanie zdrowia
  f) współdziałanie z rodzicami i nauczycielami uczestników.
6) Godziny pracy świetlicy ustala dyrektor szkoły biorąc pod uwagę potrzeby środowiska.
7) Grupa w świetlicy liczy nie więcej niż 25 uczniów.
                                                                               

§ 32

1) Do zakresu działania pedagoga szkolnego należy w szczególności:
  a) rozpoznanie warunków rodzinnych , zdrowotnych, materialnych i psychofizycznych uczniów
  b) udzielenie indywidualnej i zespołowej pomocy terapeutycznej potrzebującym tego uczniom
  c) prowadzenie spraw z zakresu pomocy materialnej dla uczniów
  d) kierowanie uczniów na badania specjalistyczne
  e) inspirowanie oraz przeprowadzanie innych, niż wymienione w przepisach  poprzedzających, form działania o charakterze profilaktycznym, socjalizacyjnym i resocjalizacyjnym
  f) udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich trudności w wychowywaniu własnych dzieci
  g) udzielanie pomocy wychowawcom i pozostałym nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze.
2) Pedagog szkolny opracowuje na każdy rok szkolny ramowy plan pracy, zatwierdzony przez dyrektora po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
3) Pod koniec każdego semestru pedagog szkolny składa sprawozdanie ze swojej pracy.
4) Pedagog szkolny dokumentuje swoją działalność na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
5) W ramach realizacji swoich zadań pedagog szkolny, w szczególności:
  a) może przeprowadzać wywiady środowiskowe
  b) może korzystać z dokumentów pozostających w gestii szkoły
  c) współdziała z odpowiednimi placówkami oświatowymi, sądowymi, policją i stosownie do potrzeb, innymi podmiotami.
 

§ 33

Dla realizacji celów statutowych szkoła posiada:
  a) pomieszczenia do nauki z niezbędnym wyposażeniem
  b) gabinet stomatologiczny
  c) gabinet pielęgniarki szkolnej
  d) gabinet terapii pedagogicznej
  e) zespół  urządzeń sportowych i rekreacyjnych.

    do góry

VIII. Nauczyciele i inni pracownicy szkoły  

§ 34

1) W zależności od potrzeb w szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników ekonomicznych, administracyjnych i pracowników obsługi.
2) Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w § 21.1) określają odrębne przepisy.
3) Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
4) Do podstawowych obowiązków nauczyciela należy:
  a) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów obecnych na zajęciach; w czasie przerw o bezpieczeństwo uczniów troszczą się nauczyciele, inni pracownicy szkoły, a w szczególności nauczyciele dyżurujący, woźny i szatniarz
  b) prawidłowa  realizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego
  c) dbałość o pomoce dydaktyczno-wychowawcze i sprawność techniczną sprzętu szkolnego
  d) zapoznanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w klasach, pracowniach szkolnych oraz na boisku szkolnym
  e) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań
  f) bezstronna i obiektywna ocena uczniów oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów
  g) udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów
  h) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej
  i) dbałość o przestrzeganie przez uczniów postanowień statutu szkoły oraz norm moralnych i współżycia społecznego.
 

§ 35

  1) Nauczyciele pracujący w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowania w miarę potrzeb.
2) Nauczyciele będący wychowawcami klas oddziałów tego samego poziomu, tworzą zespół, którego zadaniem jest ustalenie programu wychowawczego w tych klasach.
   

§ 36

1) Nauczyciele przedmiotów pokrewnych mogą tworzyć zespoły przedmiotowe w zależności od zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły.
2) Pracą zespołu przedmiotowego kieruje powołany przez dyrektora szkoły przewodniczący zespołu.
3) Do zadań zespołu przedmiotowego m.in. należy:
  a) w razie potrzeby podejmowanie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania
  b) otoczenie opieką nauczycieli początkujących przez nauczycieli doświadczonych
  c) wspólne opracowywanie szczegółowych kryteriów oceny uczniów oraz sposobu badania wyników nauczania
  d) współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych, warsztatów szkolnych oraz uzupełnianie ich wyposażenia
4) Wszelkie wnioski i innowacje są opiniowane przez radę szkoły i zatwierdzane przez radę pedagogiczną.

  § 37

1) Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
  a) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie
  b) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów
  c) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole oraz pomiędzy uczniami, a innymi członkami społeczności szkolnej.
2) Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w § 24.1).:
  a) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka
  b) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia klasowego oraz ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach wychowawczych
  c) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami)
  d) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci, różnych form współdziałania z rodzicami m.in.:
    - spotkań informacyjnych, konsultacyjnych, pedagogizacji
    - wywiadów środowiskowych
    - włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły
  e) współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów; organizację i formy udzielania tej pomocy na terenie szkoły określają odrębne przepisy
  f) organizuje preorientację zawodową, szczególnie w klasach gimnazjalnych.
 

§ 38

Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony:
  a) nauczycieli metodyków,
  b) nauczyciela opiekuna,
  c) pedagoga
  d) dyrektora szkoły
  e) pracowników naukowych uczelni pedagogicznych.

  do góry

IX. Uczniowie szkoły

§ 39

1) Szkoła przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności, uregulowaną odrębnymi przepisami.
2) Rekrutacja uczniów do klas sportowych odbywa się wg odrębnych przepisów dotyczących szkół sportowych oraz zgodnie z rozdziałem X niniejszego statutu.
3) Do szkoły podstawowej uczęszczają w uczniowie od 7, ale nie wcześniej niż od 6 roku życia.
4) Do szkoły podstawowej zapisuje się dzieci z rocznym wyprzedzeniem.
5) Do gimnazjum przyjmuje się absolwentów szkół podstawowych.
6) Obowiązek szkolny rozpoczyna się w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, oraz trwa do ukończenia gimnazjum, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia.
7) Do szkoły przyjmuje się w pierwszym rzędzie uczniów zamieszkałych w obwodzie.
8) Dzieci spoza obwodu przyjmuje się o ile szkoła dysponuje wolnymi miejscami.
9) Rekrutację dzieci spoza obwodu określa odpowiedni regulamin.
 

§ 40

Uczniowie mają prawo:
  a) wpływać na życie klasy i szkoły poprzez działalność samorządowo-wychowawczą
  b) przedstawiać samorządowi uczniowskiemu opinie i wnioski we wszystkich sprawach szkoły
  c) być poinformowanym o sposobie załatwiania w/w spraw
  d) uczestniczyć we właściwie zorganizowanym procesie kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej
  e) być pod opieką wychowawczą
  f) swobodnie wyrażać myśli i przekonania, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych – jeżeli nie narusza to dobra innych osób
  g) otrzymać dodatkową pomoc ze strony nauczyciela przedmiotu w przypadku zaistniałych trudności w opanowaniu materiału
  h) korzystać z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych tylko za zgodą i pod opieką wychowawcy, nauczyciela lub opiekuna
  i) korzystać z boisk szkolnych, zielonej sali gimnastycznej, również w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych, pod opieką osób dorosłych za zgodą dyrektora
  j) zaznajomić się z podstawą programową przedmiotów obowiązkowych,
  k) należeć do organizacji wychowawczych,
  l) znać zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnego i poprawkowego
  m) być powiadomionym z tygodniowym wyprzedzeniem o terminie i zakresie pisemnych sprawdzianów wiadomości obejmujących materiał powyżej trzech ostatnich lekcji (w ciągu dnia 1, w ciągu tygodnia 2)
  n) być pod opieką pielęgniarską
  o) być zwolnionym od zadań domowych na okres świąt kalendarzowych, ferii i weekendów
  p) dokonywać wyboru kół zainteresowań, zajęć fakultatywnych i innych form zajęć pozalekcyjnych oraz uczestniczyć w konkursach i olimpiadach przedmiotowych
  q) organizować i uczestniczyć w imprezach sportowych, rekreacyjnych, kulturalnych, oświatowych, rozrywkowych pod opieką nauczyciela, w porozumieniu z dyrektorem
  r) mieć zapewnione poszanowanie godności własnej, dyskrecję w sprawach osobistych, a także stosunków rodzinnych, korespondencji, przyjaźni, uczuć
  s) korzystać z poradnictwa psychologicznego i pedagogicznego
  t) do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu
  u) wyboru opiekuna samorządu
  v) redagowania gazetki szkolnej.
 

§ 41

Uczeń ma obowiązek:
  a) przestrzegać statutu szkoły oraz innych regulaminów ustanowionych w szkole
  b) szanować i chronić mienie szkoły, a w przypadku świadomego zniszczenia rodzice ucznia zobowiązani są do pokrycia kosztów naprawy
  c) w czasie przerw międzylekcyjnych uczeń ma obowiązek przebywania na holu lub podwórku szkolnym
  d) systematycznie i wytrwale pracować nad wzbogacaniem swej wiedzy, wykorzystywać jak najlepiej czas i warunki do nauki
  e) stwarzać atmosferę wzajemnej życzliwości, pomagać słabszym, przeciwdziałać przejawom przemocy, brutalności, a także wystrzegać się wszelkich szkodliwych nałogów
  f) dbać o honor szkoły i godnie ją reprezentować oraz znać, szanować i wzbogacać jej dobre tradycje   g) kulturalnie zachowywać się w szkole i poza szkołą
  h) przestrzegać porządku szkolnego, dbać o ład i estetykę pomieszczeń i otoczenia szkoły
  i) okazywać szacunek wszystkim dorosłym
  j) szanować godność własną i kolegów
  k) współdziałać z kolegami w wykonywaniu zadań wynikających z działalności klasy, organizacji młodzieżowych, samorządu uczniowskiego i potrzeb środowiska
  l) przestrzegać zasad higieny osobistej i dbać o estetykę swojego wyglądu, (szczegółowy zapis znajduje się w Regulaminie oceny zachowania) – załącznik nr 3
  m) dbać o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i kolegów.
   

                                                                            § 42

Nagrody
1) Pochwały na forum:
  a) klasy
  b) szkoły
udzielane przez:
  a) dyrektora szkoły
  b) Radę Szkoły.
2) List pochwalny dla ucznia udzielony przez:
  a) Radę Pedagogiczną
  b) Radę Szkoły
3) List pochwalny dla rodziców udzielony przez:
  a) Radę Pedagogiczną
  b) Radę Szkoły
4) Dyplomy uznania za:
  a) pracę społeczną na rzecz klasy, szkoły, środowiska
  b) aktywny udział w organizacjach działających na terenie szkoły
  c) zajęcie czołowych miejsc w konkursach, spartakiadach, olimpiadach itp.
5) Świadectwo z wyróżnieniem i nagrodę rzeczową otrzymuje uczeń klas IV-V szkoły podstawowej oraz klas I-II gimnazjum, który uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75  oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania.
6) Świadectwo z wyróżnieniem i nagrodę rzeczową otrzymuje uczeń klasy VI szkoły podstawowej, który uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75  i  co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania.
7) Świadectwo z wyróżnieniem i nagrodę rzeczową otrzymuje uczeń klasy III gimnazjum, który uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75  i  co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania.
8) Na wniosek wychowawcy klasy uczeń klasy  I-III szkoły podstawowej może otrzymać dyplom lub nagrodę rzeczową za postępy w nauce i zachowaniu na koniec roku szkolnego.
9) Na wniosek Rady Pedagogicznej lub Rady Szkoły nagrodę rzeczową może uzyskać uczeń, który:
  a) wyróżnił się w pracach na rzecz szkoły i środowiska
  b) za szczególne osiągnięcia sportowe i naukowe
  c) za 100% frekwencję.
10) Za szczególną postawę społeczną lub wyniki w nauce uczeń może być wpisany do Kroniki Szkoły. Decyzję w tej sprawie podejmuje Rada Pedagogiczna na wniosek innego organu szkoły.
11) Zakończenie edukacji w szkole podstawowej i gimnazjum oraz rozdanie świadectw ukończenia szkoły, odbywa się podczas uroczystej akademii z udziałem rodziców. Podczas akademii wyłania się 10 najlepszych absolwentów szkoły podstawowej i gimnazjum.
12) Uczniów, o których mowa w pkt9 , wyłania dyrektor szkoły w porozumieniu z wychowawcami klas, biorąc pod uwagę: średnią ocen z przedmiotów, ocenę z matematyki i języka polskiego, ocenę z zachowania, inne osiągnięcia uczniów.
 

§ 43

Kary
1) Za nieprzestrzeganie statutu szkoły, wewnętrznych regulaminów szkolnych, a także za naruszenie porządku szkolnego i norm współżycia, uczeń może być ukarany:
  a) upomnieniem przez nauczyciela wobec klasy
  b) upomnieniem przez wychowawcę wobec klasy
  c) naganą przez dyrektora szkoły wobec społeczności szkolnej
  d) przeniesieniem do klasy równoległej.
2) Osoby, które zastosowały karę wobec ucznia mogą wstrzymać lub uchylić jej wykonanie, jeżeli uczeń uzyska poręczenie rady samorządu klasowego, rady samorządu uczniowskiego, rady klasowej rodziców lub rady szkoły.
3) Uczeń (rodzice) ma prawo odwołania się od kary do osób, które ją wymierzyły (termin 7 dni).
4) W przypadku utrzymania kary uczeń (rodzice) ma prawo odwołać się do dyrektora szkoły jako do drugiej i już ostatniej instancji (termin 7 dni).
5) Od decyzji dyrektora szkoły nie ma odwołania.
 

§ 44

W przypadkach kiedy uczeń:
  a) dokona przestępstwa karnego lub przeciw uczniowi wszczęte zostanie postępowanie karne
  b) zostanie ukarany przez organa d/s wykroczeń
  c) swoją postawą zagraża zdrowiu fizycznemu i moralnemu pozostałym członkom społeczności szkolnej,
dyrektor  szkoły może wystąpić do kuratora oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły, po zasięgnięciu opinii u innych organów szkoły oraz rzecznika praw ucznia.
W szczególnie rażących przypadkach zagrożenia życia i zdrowia pozostałych członków społeczności szkolnej, dyrektor  z urzędu kieruje sprawę do odpowiednich organów ścigania.
 

§ 45

Szkoła ma obowiązek do poinformowania rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.  

  do góry  

  X. Organizacja i funkcjonowanie klas sportowych  

§ 46

1) Szkoła prowadzi ciąg klas sportowych oraz ciąg klas z rozszerzonym programem wychowania fizycznego o kierunkach gimnastyki sportowej i hokeja na trawie.
2) Powołuje się następujące klasy:
  a) I-III szkoły podstawowej z rozszerzonym programem gimnastyki sportowej
  b) IV-VI szkoły podstawowej z zajęciami specjalistycznymi gimnastyki sportowej, jako klasy sportowe
  c) IV-VI szkoły podstawowej z rozszerzonym programem hokeja na trawie
  d) I-III gimnazjum z zajęciami specjalistycznymi gimnastyki sportowej oraz hokeja na trawie, jako klasy sportowe
3) Dopuszcza się międzyklasowe grupy szkolenia sportowego traktowane jako klasy sportowe lub bloki sportowe.
 

§ 47

1) Naboru uczniów do klas sportowych dokonuje komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora szkoły.
2) Nabór prowadzi się spośród dzieci z rejonu i spoza rejonu.
 

§ 48

1) Warunkami przyjęcia dziecka do klasy sportowej lub klasy z poszerzonym programem wychowania fizycznego są:
  a) bardzo dobry stan zdrowia potwierdzony badaniami lekarskimi
  b) pisemna zgoda rodziców (opiekunów)
  c) zaliczenie ustalonych przez komisję rekrutacyjną prób sprawności fizycznej (opracowane testy) lub posiadanie klasy sportowej uprawniającej do dalszego kształcenia sportowego
  d) wywiad środowiskowy.
2) Decyzję o przyjęciu dziecka do klasy sportowej podejmuje dyrektor szkoły na wniosek komisji rekrutacyjnej.
 

§ 49

1) Liczba uczniów w klasie sportowej może być niższa niż w klasie ogólnej.
2) Na zajęciach szkolnych klasa sportowa jest dzielona na grupy ćwiczebne.
3) W przypadkach uzasadnionych względami bhp, specyfiką dyscypliny sportu i osiągnięciem przez uczniów poziomu mistrzostwa sportowego liczba uczniów w grupie może być zmniejszona.
4) Specjalistyczne zajęcia sportowe w określonej grupie ćwiczebnej powinny być realizowane przez tego samego trenera (instruktora).
 

§ 50

1) W klasach sportowych w miarę potrzeby są organizowane stałe lub okresowe zajęcia wyrównawcze w zakresie niektórych przedmiotów objętych ogólnym planem nauczania.
2) Dla uczniów, którzy osiągnęli wysokie wyniki sportowe organizuje się nauczanie indywidualne okresowe. Decyzję w tej sprawie podejmuje organ prowadzący.
3) Wydatki na pokrycie kosztów zajęć wymienionych w pkt.2) są pokrywane z budżetu szkoły oraz ze środków pozabudżetowych.
4) Uczeń z rejonu szkoły, który na podstawie decyzji komisji rekrutacyjnej nie kwalifikuje się do dalszego szkolenia sportowego od nowego roku szkolnego zostaje skreślony z listy uczniów klasy sportowej i kontynuuje naukę w klasie równoległej lub na prośbę rodziców za zgodą dyrektora szkoły może pozostać w klasie sportowej.
5) Uczeń spoza rejonu szkoły, który na podstawie decyzji komisji rekrutacyjnej nie kwalifikuje się do dalszego szkolenia sportowego od nowego roku szkolnego zostaje skreślony z listy uczniów i kontynuuje naukę w szkole rejonowej lub na prośbę rodziców za zgodą dyrektora szkoły może kontynuować naukę w szkole.
 

§ 51

1) Dla uczniów klas sportowych organizuje się letnie i zimowe obozy szkoleniowo-sportowe.
2) Obozy są organizowane w okresie wolnym od nauki szkolnej (ferie zimowe i letnie) jak również w czasie trwania roku szkolnego. Zapewnia się w miejscu zgrupowania możliwość prowadzenia zajęć szkolnych z podstawowych przedmiotów.
3) Uczniom klas sportowych szkoła zapewnia:
  a) jeden pełnowartościowy posiłek obiadowy;
  b) korzystanie z pryszniców po zajęciach
sportowych.  

§ 52

W klasach z rozszerzonym programem sportowym i w klasach sportowych zatrudnia się:
  a) osoby, które ukończyły studia wyższe i posiadają tytuł zawodowy magistra wychowania fizycznego i odpowiednie uprawnienia trenerskie
  b) osoby posiadające wykształcenie określone w pkt. a) i uprawnienia instruktora pod warunkiem uzyskania uprawnień trenera w okresie do 5 lat pracy w szkole
  c) wyjątkowo także osoby, które nie posiadają wykształcenia, o którym mowa w pkt.a), lecz legitymują się uprawnieniami trenera.
 

§ 53

Uczniowie klas sportowych oraz klas z rozszerzonym programem wychowania fizycznego są otoczeni opieką lekarską zgodnie z właściwymi przepisami.  

§ 54

Uczniowie klas sportowych reprezentują barwy szkoły i jednocześnie barwy klubów sportowych do których należą.

§ 55

Do obowiązków kierownika wyszkolenia sportowego należy:
1) organizowanie rekrutacji i naboru młodzieży do klas sportowych
2) hospitacja zajęć wychowania fizycznego i sportu oraz współpraca z nauczycielami innych przedmiotów w zakresie nauczania i wychowania, oraz organizowanie douczania
3) kierowanie Komisją Sportową
4) organizowanie obozów sportowych oraz nadzorowanie przebiegu prowadzonego na nich szkolenia
5) współpraca ze służbą zdrowia w zakresie opieki medycznej nad uczniami
6) współpraca z klubami sportowymi działającymi przy szkole
7) odpowiedzialność za stan i wykorzystanie szkolnych obiektów sportowych, urządzeń i sprzętu sportowego
8) nadzór nad wykorzystaniem środków przeznaczonych na działalność sportową.
 

§ 56

  1) Komisja zajmuje się całokształtem działalności sportowej szkoły.
2) Do głównych zadań komisji należy:
  a) dokonywanie analiz i ocen realizacji programu szkolenia sportowego
  b) dbałość o wyniki nauczania i poziom sportowy uczniów
  c) ustalanie kalendarza imprez sportowych i obciążeń startowych
  d) współdziałanie z komisją rekrutacyjną szkoły, organami administracji państwowej i samorządowej d/s kultury fizycznej i turystyki, SZS, klubami sportowymi i środowiskiem
  e) czuwanie nad właściwą realizacją programów szkoleniowych
  f) wnioskowanie w sprawie naboru kandydatów do klas sportowych
  g) dokonywanie analizy i oceny stanu zdrowia uczniów oraz czuwanie nad przestrzeganiem zasad bhp przez uczniów
  h) ustalanie wyróżnień, nagród i ewentualnych kar dla uczniów-sportowców, zgodnie ze statutem szkoły
  i)propagowanie osiągnięć sportowych szkoły.
3) Na prośbę trenera Komisja Sportowa może zwrócić się z wnioskiem do dyrektora szkoły o odsunięcie ucznia czasowo lub na zawsze z uprawiania danej dyscypliny  sportowej.
4) Od decyzji dyrektora nie ma odwołania.

§ 57

1) Finansowanie działalności szkoły sportowej należy do organu prowadzącego szkołę.
2) W kosztach realizacji programu sportowego w klasach sportowych, w zakresie dożywiania, udziału uczniów w obozach sportowych, zakupu sprzętu sportowego partycypują rodzice uczniów.
3) Działalność sportowa może być finansowana ze środków pozabudżetowych, fundacji, darowizn.

  do góry

  XI. Rzecznik praw ucznia  

§ 58

1) W szkole powołuje się rzecznika praw ucznia.
2) Wyboru rzecznika dokonuje Samorząd Uczniowski zwykłą większością głosów.
3) Kandydatów do funkcji rzecznika wskazuje dyrektor, spośród nauczycieli szkoły.
4) Kadencja rzecznika trwa 4 lata.
5) Nauczyciel może być odwołany z funkcji rzecznika przez dyrektora szkoły, na wniosek Samorządu Uczniowskiego lub innego organu szkoły.
6) Nauczyciel pełniący funkcję rzecznika może zrezygnować z pełnienia tej funkcji w dowolnym czasie.
7) Zadaniem rzecznika jest:
  a) przyjmowanie skarg i wniosków uczniów, Samorządu Uczniowskiego i rodziców w sprawach naruszenia godności osobistej uczniów oraz łamania praw uczniów zawartych w statucie, regulaminach szkolnych oraz innych przepisach prawnych
  b) współpraca z Samorządem Uczniowskim i innymi organami szkoły oraz z wychowawcami klas i rodzicami, w zakresie ochrony praw ucznia.
8) Rzecznik praw ucznia ma obowiązek bezzwłocznego poinformowania dyrekcji w przypadku naruszenia nietykalności cielesnej ucznia przez nauczyciela lub innego pracownika szkoły.

  do góry

XII. Postanowienia końcowe  

§ 59

Postanowień statutu obowiązani przestrzegać są:
  a) uczniowie,
  b) nauczyciele
  c) rodzice
  d) dyrektor szkoły.
 

§ 60

1) Organy szkoły mogą proponować zmiany w statucie szkoły.
2) Decyzje o zmianach w statucie podejmuje Rada Szkoły w trybie uchwały po zaakceptowaniu propozycji przez pozostałe organy szkoły.
 

§ 61

1) Rada Pedagogiczna, Rada Szkoły, Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski sporządza w miarę potrzeb regulaminy własnej działalności.
2) Komisja Rewizyjna sporządza regulamin własnej działalności i przedstawia go do zaakceptowania organom szkoły.
3) W szkole tworzy się regulaminy i dokumenty wewnętrzne, a w szczególności: program wychowawczy i dydaktyczny szkoły, regulamin pracy, regulamin oceny z zachowania, regulamin rekrutacji oraz inne zgodnie z przepisami prawa.
4) Regulaminy określające działalność organów gimnazjum, jest też regulaminy wynikające z celów i zadań nie mogą być sprzeczne z  zapisami niniejszego Statutu, jak również z przepisami wykonawczymi do ustawy o systemie oświaty.
 

§62

  1) Dokonywanie zmian w Statucie należy do kompetencji Rady Szkoły.
2) Jeśli w Szkole nie została powołana Rada Szkoły zadania Rady Szkoły wykonuje Rada Pedagogiczna.
                                                                                

§ 63

  Wykaz załączników do Statutu Zespołu Szkół  Sportowych w  Nysie :
  - załącznik nr 1 - Program Wychowawczy Zespołu Szkół Sportowych w Nysie
  - załącznik nr 2 -  Wewnątrzszkolny system oceniania
  - załącznik nr 3 - Regulamin oceny zachowania
  - załącznik nr 4 - wzór kontraktu ze szkołą. 
      Statut zatwierdzono Uchwałą Nr XXVI/264/2000 Rady Miejskiej w Nysie z dnia 30 maja 2000 roku.
  Zmiany do statutu zatwierdzono, na podstawie §62 , Uchwałą nr 1/02/03 Rady Szkoły z dnia 20.09.2002r, po uprzednim pozytywnym zaopiniowaniu przez:
1) Radę Pedagogiczną - Uchwała nr 7/02/03 z dnia 26.08.2002r
2) Radę Rodziców - w dniu 9.09.2002r
3) Samorząd Uczniowski - w dniu 6.09.2002r


do góry