Zarządzenie Dyrektora Zespołu Szkół Sportowych w Nysie nr 9/02/03 z dnia 27 maja 2003r
Aneks nr 1 do Zarządzenia nr 9/02/03 Dyrektora Zespołu Szkół Sportowych w Nysie z dnia 15.01.2004r

Regulamin
organizowania przez szkołę turystyki i krajoznawstwa
oraz wyjść i wyjazdów do miejsc kultury i sportu

1. W szkole organizuje się turystykę i krajoznawstwo oraz wyjścia i wyjazdy do miejsc kultury i sportu w oparciu o:

- Rozporządzenie MENiS z 8.11.2001r w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. 135/2001 poz. 1516)
- Rozporządzenie MENiS z 31.12.2002r w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z dn. 22.01.2003r)
- Ustawa z dnia 18.01.1996r o kulturze fizycznej (Dz.U. Nr 81 z 2001r poz. 889) wraz z późniejszymi zmianami
- Ustawa z dnia 7 września 1991r o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001r. Nr 111, poz. 1194, Nr 144 , poz. 1615, z 2002r. Nr 41, poz. 362)

2. Krajoznawstwo i turystyka oraz wyjścia i wyjazdy do miejsc kultury i sportu, zwane w niniejszym zarządzeniu imprezami, mogą być organizowane w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych.

3. W szkole stosuje się następujące formy imprez:
  - wycieczki przedmiotowe
  - wycieczki turystyczno - krajoznawcze nie wymagające od uczestników przygotowania kondycyjnego lub specjalistycznego
  - biwaki i rajdy
  - obozy stałe
  - zielone szkoły, zimowe szkoły, szkoły ekologiczne
  - imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne
  - wyjazdy i wyjścia do miejsc kultury (np. kino, teatr, muzeum, opera, ...)
  - wyjazdy i wyjścia do miejsc sportu (np. basen kryty, lodowisko, ...)
  - ogniska, konkursy i zawody w terenie, rekreacja w terenie, zwiedzanie miasta.

4. Imprezy mogą mieć charakter klasowy, międzyklasowy, ogólnoszkolny.

5. W imprezach klasowych uczestniczą wyłącznie uczniowie danej klasy.

6. Imprezą międzyklasową jest impreza, w której uczestniczą uczniowie z różnych oddziałów, a ich liczba nie przekracza 50.

7. Imprezą ogólnoszkolną jest impreza, w której liczba uczestników jest większa od 50.

8. Osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo uczniów podczas imprez są kierownik wycieczki oraz opiekunowie. Opieka ta ma charakter ciągły.

9. Kierownik imprezy pełni również obowiązki opiekuna.

10. Organizacja i program imprezy powinny być dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych. Obowiązkiem kierownika jest sprawdzenie stanu zdrowia i umiejętności uczniów, wymaganych podczas imprezy.

11. Przy wyjściu (wyjeździe) z uczniami poza teren szkolny w obrębie miasta Nysa na wycieczki przedmiotowe lub wyjścia do miejsc kultury i sportu powinien być zapewniony przynajmniej jeden opiekun dla grupy 30 uczniów. W pozostałych przypadkach jeden opiekun przypada na 15 uczniów.

12. Przy wyjściu (wyjeździe) z uczniami poza miejscowość, która jest siedzibą szkoły, powinien być zapewniony jeden opiekun dla grupy do 15 uczniów.

13. O zwiększeniu liczby opiekunów ponad przyjęte normy decydują rodzice uczniów, zatwierdzając plan finansowy imprezy.

14. W przypadku większej niż trzech liczby opiekunów przynajmniej jednym z nich powinien być nauczyciel.

15. Dla uczniów klas I - III szkoły podstawowej powinny być organizowane przede wszystkim imprezy przedmiotowe i krajoznawczo - turystyczne na terenie najbliższej okolicy, macierzystego województwa i regionu geograficzno - turystycznego.

16. Dla uczniów klas IV - VI szkoły podstawowej i dla uczniów gimnazjum powinny być organizowane przede wszystkim imprezy przedmiotowe, krajoznawczo - turystyczne na terenie macierzystego województwa, regionu geograficzno - turystycznego i kraju.

17. W imprezach turystyczno-krajoznawczych nie mogą brać udziału uczniowie, w stosunku do których istnieją przeciwwskazania lekarskie.

18. Uczniowie niepełnosprawni, o ile nie ma przeciwwskazań zdrowotnych, mogą brać udział w imprezach, a kierownicy tych imprez powinni zapewnić im warunki odpowiednie do specyficznych potrzeb wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności.

19. Organizację imprez zagranicznych regulują odrębne przepisy.

20. Impreza musi być należycie przygotowana pod względem programowym i organizacyjnym, a także omówiona ze wszystkimi uczestnikami w zakresie: celu, trasy, zwiedzanych obiektów, harmonogramu i regulaminu zachowania uczniów podczas imprezy.

21. Program imprezy organizowanej przez szkołę, listę uczestników oraz imiona i nazwiska kierownika i opiekunów zawiera karta imprezy, którą zatwierdza dyrektor szkoły lub w przypadku jego nieobecności wicedyrektor.

22. Kierownik imprezy zobowiązany jest do zapewnienia właściwej opieki i bezpieczeństwa jej uczestnikom.

23. Do obowiązków rodziców należy dostarczenie dziecka na miejsce zbiórki przed imprezą w terminie ustalonym przez kierownika imprezy oraz odbiór dziecka po zakończeniu imprezy.

24. Udział uczniów w imprezie (z wyjątkiem przedmiotowych lub wyjść odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych) wymaga pisemnej zgody rodziców albo opiekunów prawnych, którzy powinni przed jej rozpoczęciem pokryć koszty związane z udziałem w niej ich dziecka.

25. Uczeń nieuczestniczący w imprezie, na czas jej trwania, zostaje przydzielony do klasy równorzędnej i uczęszcza na zajęcia zgodnie z harmonogramem tej klasy.

26. Opiekun imprezy obowiązany jest sprawdzać stan liczbowy uczniów przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego.

27. Zabrania się prowadzenia imprez podczas burzy, śnieżycy, gołoledzi.

28. Wycieczki piesze w górach mogą odbywać się wyłącznie po oznaczonych trasach.

29. Wycieczki piesze lub narciarskie na terenach górskich, leżących na obszarach parków narodowych i rezerwatów przyrody oraz leżących powyżej 1 000 m n.p.m., mogą prowadzić tylko górscy przewodnicy turystyczni.

30. W razie wypadku uczestników imprezy stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych.

31. Uczestnicy imprez powinni być objęci ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków.

32. Kierownikiem imprezy klasowej jest wychowawca klasy. W wyjątkowych przypadkach dopuszcza się powierzenie funkcji kierownika imprezy innemu nauczycielowi uczącemu przynajmniej jeden rok szkolny w danej klasie.

33. Kierownikiem imprezy międzyklasowej jest wyznaczony przez dyrektora szkoły nauczyciel.

34. Kierownikiem imprezy ogólnoszkolnej jest wicedyrektor szkoły lub inny nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły, posiadający uprawnienia kierownika wycieczek szkolnych.

35. Do podstawowych obowiązków kierownika imprezy należy:
  - opracowanie z udziałem uczestników szczegółowego programu i harmonogramu oraz wypełnienie karty imprezy,
  - opracowanie regulaminu imprezy i zapoznanie z nim wszystkich uczestników,
  - określenie miejsca i terminu zbiórki przed imprezą oraz odbioru dzieci przez rodziców po imprezie,
  - zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu i regulaminu imprezy oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie,
  - zapoznanie uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienie warunków do ich przestrzegania,
  - określenie zadań dla opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom imprezy,
  - nadzór nad zaopatrzeniem uczestników w niezbędny, sprawny sprzęt i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomocy,
  - organizacja transportu, wyżywienia i noclegów dla uczestników,
  - podział zadań wśród uczestników,
  - przygotowanie projektu planu finansowego imprezy oraz przedstawienie go rodzicom do akceptacji,
  - dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację imprezy,
  - podsumowanie, ocena i rozliczenie finansowe imprezy po jej zakończeniu.

36. Opiekunami imprez mogą być nauczyciele lub rodzice uczniów lub inne osoby pełnoletnie.

37. Do podstawowych obowiązków opiekuna należy:
  - sprawowanie opieki nad powierzonymi mu uczestnikami imprezy,
  - współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu imprezy,
  - nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez uczestników, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
  - nadzór nad wykonywaniem przez uczestników przydzielonych zadań,
  - wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika.

38. Na dokumentację imprezy składa się:
  - karta imprezy
  - lista uczestników
  - program imprezy
  - pisemna zgoda rodziców na udział dziecka w imprezie
  - regulamin zachowania się uczestników podczas imprezy
  - dowód ubezpieczenia uczestników
  - plan finansowy wycieczki, przewidujący koszty realizacji programu.

39. Plan finansowy imprezy, po zaopiniowaniu przez rodziców dzieci biorących w niej udział, zatwierdza kierownik imprezy oraz rada klasowa rodziców.

40. Plan finansowy musi określać ogólny koszt imprezy, wysokość i źródła dochodu, koszt jednego uczestnika oraz przewidywane koszty organizacyjne i programowe.

41. Kierownik i opiekunowie nie ponoszą kosztów uczestnictwa w imprezie.

42. Dowodami finansowymi są przede wszystkim podpisane przez rodziców dzieci listy wpłat oraz rachunki, faktury i bilety wydawane przez uprawnione do danego rodzaju działalności podmioty gospodarcze - w wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach mogą to być oświadczenia o poniesionym wydatku podpisane przez kierownika wycieczki oraz wszystkich opiekunów, jednak wydatki tego typu nie mogą przekroczyć 10 % kosztów imprezy.

43. W przypadku wyjść do miejsc kultury i sportu na terenie miasta Nysa, nie sporządza się planu finansowego.

44. Środki na imprezę mogą pochodzić
  - ze składek rodziców
  - z dofinansowania z Rady Szkoły
  - ze środków wypracowanych przez uczniów
  - od sponsorów
  - z instytucji charytatywnych lub opieki społecznej.

45. Składki rodziców na imprezy wielodniowe zbierane są przez skarbników trójek klasowych i systematycznie wpłacane skarbnikowi Rady Szkoły lub przekazywane na konto rady. Rodzice mogą również indywidualnie wpłacać składki skarbnikowi Rady Szkoły.

46. Na pozostałe imprezy składki uczestników mogą być zbierane przez wychowawców klas/kierowników imprez. Składki te są systematycznie wpłacane skarbnikowi Rady Szkoły, z wyjątkiem tych imprez, które są opłacane w okresie do 3 dni (np. wyjście do kina, lekcja muzealna, itp.).

47. Rozliczenie imprezy wyjazdowej następuje w okresie 7 dni od dnia zakończenia. Rozliczenie pozostałych imprez następuje w okresie do 2 dni od jej realizacji.

48. Wszelkie wyjścia w obrębie miasta należy zgłaszać na 2 dni przed terminem. Wyjścia międzyklasowe w obrębie miasta (kino, teatr, basen, itp.) należy zgłaszać z 7 dniowym wyprzedzeniem, a listę uczestników należy zatwierdzić u dyrektora szkoły na 2 dni przed terminem. Imprezy wyjazdowe zgłaszane są dyrektorowi szkoły: 1 - dniowe z 3 - tygodniowym wyprzedzeniem, a wielodniowe z 3 - miesięcznym wyprzedzeniem.

48a. W wyjściach międzyklasowych w obrębie miasta (kino, teatr, ognisko, ...) mogą brać udział klasy, w których liczba uczestników jest nie mniejsza niż 80% stanu klasy

49. Imprezy, które odbywają się w obrębie gminy, zgłaszane są dyrektorowi minimum na 3 dni przed planowanym terminem.

50. Jeśli pobyt na imprezie trwa więcej niż 7 dni, kierownik imprezy zobowiązany jest przedłożyć dyrektorowi szkoły potwierdzoną kserokopię aktualnej karty kwalifikacyjnej obiektu, w którym odbędzie się impreza, przed podpisaniem jakichkolwiek zobowiązań prawnych.

51. Dyrektor szkoły podpisuje wszelkie zobowiązania prawne z tytułu organizowanej imprezy (np. wynajem autokaru, rezerwacja noclegów, ....), po uprzednim zabezpieczeniu środków finansowych na koncie Rady Szkoły.

52. Kierownik i opiekunowie imprezy mają obowiązek znać i stosować się do niniejszego zarządzenia oraz przepisów rozporządzeń i ustaw cytowanych w pkt. 1 niniejszego zarządzenia.

53. Przepisy cytowane w pkt. 52 znajdują się w bibliotece szkolnej oraz na stronie intranetowej szkoły na komputerze nauczycielskim oraz w internecie pod adresem http://pc121.opole.sdi.tpnet.pl .

54. W sprawach nie uregulowanych niniejszym regulaminem stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu Pracy, Statutu Zespołu Szkół Sportowych w Nysie oraz przepisów zawartych w pkt. 1 niniejszego regulaminu.

55. Zmian w niniejszym regulaminie dokonuje wyłącznie dyrektor szkoły.

56. Załącznikami do regulaminu są:
  - wzór karty imprezy   - instrukcja bezpieczeństwa dla opiekuna szkolnej wycieczki autokarowej   - regulamin kąpieli wodnych i słonecznych

57. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 27 maja 2003r.

(Regulamin opracowano na podstawie rozporządzeń MENiS i ustawRP oraz materiałów Ośrodka BHP ZCE Szczecin)

KARTA WYCIECZKI (IMPREZY)

Cel i założenia programowe wycieczki (imprezy)
...................................................
...................................................
...................................................
...................................................
Trasa wycieczki (imprezy)
...................................................
...................................................
...................................................
...................................................
Termin ........................ ilość dni
......................... klasa/grupa
...................................................
Liczba uczestników
...................................................
Kierownik (imię i nazwisko)
...................................................
Liczba opiekunów
...................................................
Środek lokomocji
...................................................

OŚWIADCZENIE
Oświadczam, że zapoznałam/-em się z "Regulaminem organizowania przez szkołę turystyki i krajoznawstwa oraz wyjść i wyjazdów do miejsc kultury i sportu" i zobowiązuję się do przestrzegania przepisów tam zawartych.

Opiekunowie imprezy podpisy
Kierownik imprezy (podpis)

Adnotacje o ubezpieczeniu:
...................................................
...................................................
..............................................
Uwagi o przebiegu wycieczki:
...................................................
...................................................
..............................................

HARMONOGRAM WYCIECZKI (IMPREZY)

Data i godzina wyjazdu/wyjścia Ilość km Miejscowość Program Adres punktu noclegowego i żywieniowego


Adnotacje dyrektora szkoły
Zatwierdzam
pieczęć i podpis
dyrektora szkoły


Instrukcja bezpieczeństwa dla opiekuna szkolnej wycieczki autokarowej

I. Czynności przed rozpoczęciem podróży

1. Sprawdzić obecność wyjeżdżających, według listy.
2. Upewnić się, czy wszyscy uczestnicy wycieczki posiadają ważne dokumenty (w tym uprawniające do przekraczania granicy państwowej w przypadku wycieczki zagranicznej).
3. Sprawdzić, czy uczestnicy wycieczki nie mają przeciwwskazań do podróżowania środkami lokomocji (choroba lokomocyjna i inne schorzenia) oraz czy posiadają ze sobą zaordynowane przez lekarza leki.
4. Dopilnować umieszczenia bagażu w schowkach i rozmieszczenia uczestników wycieczki na uzgodnionych wcześniej miejscach w autokarze. Opiekunowie powinni zająć miejsca przy drzwiach.
5. Ustalić gdzie znajdują się: podręczna apteczka (jej wyposażenie), gaśnice i wyjścia bezpieczeństwa.
6. Zabrać do autokaru pojemnik z wodą, papier higieniczny, chusteczki higieniczne, woreczki foliowe do utrzymania czystości.
7. Upewnić się, czy w autokarze jest dostępny telefon komórkowy ( międzynarodowy nr telefonu ratunkowego - 112 ).
8. W razie wątpliwości co do stanu technicznego autokaru i stanu trzeźwości kierowców, wezwać Policję ( tel. 997 )

II Czynności w trakcie podróży

1. W czasie jazdy zabronić uczestnikom wycieczki:
ˇ palenia tytoniu, spożywania alkoholu i innych używek,
ˇ przemieszczania się po autokarze i podróżowania w pozycji stojącej,
ˇ blokowania zamków, otwierania drzwi i samowolnego otwierania okien w czasie podróży,
ˇ wyrzucania jakichkolwiek przedmiotów z pojazdu i rzucania przedmiotami.
2. Podczas jazdy trwającej kilka godzin zarządzić jedną przerwę (20-30 min) przeznaczoną na tzw. "rozprostowanie kości", spożycie posiłku oraz toaletę i przewietrzenie autokaru.
3. W czasie postoju (wyłącznie na parkingu lub stacji benzynowej) zabronić uczestnikom wycieczki:
ˇ wchodzenia na jezdnię,
ˇ przechodzenia na drugą stronę jezdni,
ˇ dopilnować, aby podczas wsiadania i wysiadania młodzieży włączone były światła awaryjne.
4. Po każdym zakończonym postoju sprawdzić obecność.

III Czynności po zakończeniu podróży

1. Omówić z uczestnikami wycieczki jej przebieg, ze szczególnym uwzględnieniem ewentualnych niepoprawnych zachowań lub naruszeń zasad bezpieczeństwa.
2. Dopilnować, czy zostały zabrane bagaże i rzeczy osobiste uczestników, czy pozostawiono ład i porządek oraz czy nie dokonano uszkodzeń.

IV Postępowanie w przypadku awarii, pożaru, wypadku, lub innych zagrożeń
1. W przypadku awarii pojazdu, kolizji, wypadku, powstania pożaru, ewakuować uczestników wycieczki w bezpieczne miejsce, z wykorzystaniem wyjść bezpieczeństwa, jeżeli zajdzie taka potrzeba.
2. W razie potrzeby udzielić pierwszej pomocy przedlekarskiej.
3. W razie konieczności angażowania służb ratunkowych, korzystać z międzynarodowego numeru telefonu komórkowego - 112.

Regulamin kąpieli wodnych i słonecznych

Czynności opiekuna imprezy do wykonania przed rozpoczęciem kąpieli nad wodą i plażowania

1. Zapoznać uczestników z niniejszym regulaminem oraz danego obiektu (pływalni, kąpieliska),
2. Uzgodnić z kierownikiem obiektu warunki i sposób korzystania z kąpieliska lub pływalni przez grupę,
3. Upewnić się, czy lekarz lub pielęgniarka wydali dla podopiecznych indywidualne zalecenia co do czasu trwania kąpieli słonecznych oraz stosowania kremów i maści ochronnych,
4. Wymagać, aby podopieczni posiadali okulary przeciwsłoneczne, nakrycia głowy, stosowali zalecane olejki, kremy i mleczka ochronne z filtrem UV oraz osłaniali części ciała, tak by nie dopuścić do oparzeń słonecznych i udarów
5. Sprawdzić, czy:
  - temperatura wody dla dzieci do lat 12 wynosi minimum 20 st.C,
  - temperatura wody dla dzieci powyżej 12 lat wynosi minimum 18 st.C,
  - jest odpowiednia pora dnia (nauka pływania lub kąpiel, powinny odbywać się w godzinach od 10.00 do 12.00, a po obiedzie od 15.00 do 17.00)
  - od spożycia posiłku upłynęło minimum 1.5 godz.,
  - podopieczni po dłuższym czasie przebywania na słońcu, przed kąpielą obowiązkowo ochłodzili stopniowo całe ciało (niebezpieczeństwo szoku termicznego),
6. Wymagać, aby w czasie kąpieli obecna była pielęgniarka-higienistka lub lekarz,
7. Dokonać wspólnie z ratownikiem selekcji na umiejących pływać dobrze i nie umiejących pływać (kąpiel odbywa się wyłącznie w grupach zorganizowanych - max po 15osób),.
8. Ustalić czas trwania kąpieli (pierwsza kąpiel nie może trwać dłużej niż 15 minut, stopniowo czas trwania kąpieli przedłużamy do 30 minut),
9. Upewnić się, czy ratownik:
  - wytyczył i oznakował miejsce kąpieli (np. paliki z rozciągniętym sznurem lub innego rodzaju znakami ostrzegawczymi),www.ratex.com.pl
  - oczyścił powierzchnię wody i dna z wszelkich przedmiotów mogących spowodować skaleczenie lub inny nieszczęśliwy wypadek (dopuszczalna głębokość do 130 cm.),
  - przygotował sprzęt ratowniczy i pomocniczy (żerdzie, rzutki, koła ratunkowe, liny asekuracyjne),
  - jest ubrany w jednolity strój w kolorze pomarańczowym z emblematem "WOPR", czapkę i posiada gwizdek,
10. Ustalić reguły kąpieli:
  - grupa wchodzi do wody i wychodzi z niej na sygnał ratownika lub opiekuna--wychowawcy,
  - nie wolno wchodzić do wody bez wiedzy i zgody ratownika i opiekuna-wychowawcy, w czasie kąpieli nie wolno, bezmyślnie potrącać się, popychać, wrzucać i wciągać do wody, udawać topienie się i symulować inne zagrożenia mogące powodować nieprzewidziane, skutki,
  - dolegliwości zdrowotne (zawroty i bóle głowy lub inne dolegliwości) zgłaszać natychmiast do opiekuna--wychowawcy, pielęgniarki lub lekarza,
  - w przypadku zauważenia oznak topienia się kolegów lub koleżanek lub innej sytuacji zagrożenia życia, natychmiast alarmować ratownika, opiekuna- wychowawcę lub najbliższe osoby dorosłe, które są zobowiązane poprowadzić akcję ratowniczą lub zapobiegawczą,
  - nie wolno wchodzić do wody wbrew zakazowi ratownika lub w czasie, w którym wywieszona jest czerwona flaga,
  - nie wolno przekraczać wyznaczonej strefy kąpieliska.
11. Ustalić sygnały (na gwizdek):
  - wejście do wody,
  - wyjście z wody,
  - koniec kąpieli
  - alarm-zagrożenie,

Czynności opiekuna imprezy do wykonania w czasie kąpieli nad wodą i plażowania

12. Przeprowadzić z dziećmi odpowiednie ćwiczenia, by dokładnie zaznajomiły się z sygnalizacją i wdrożyły do sprawnego wykonywania poleceń,
13. Czuwać nad przestrzeganiem niniejszego regulaminu i regulaminu danego obiektu przez grupę,
14. Przed wejściem do wody i po wyjściu z niej dokładnie policzyć podopiecznych,
15. Wymagać, aby ratownik przeprowadził z grupą kąpiących się odpowiednie ćwiczenia posługiwania się sprzętem ratowniczym, np. holowanie kolejno każdego dziecka w stronę brzegu, przy pomocy koła ratunkowego, zamocowanego na lince,
16. Uważnie obserwować dzieci, powierzchnię wody, niezwłocznie reagować na każdy sygnał wzywania pomocy, ani na chwilę nie zostawiać ich bez opieki,
17. Nie pozwalać wchodzić do wody, gdy dzieci są zgrzane lub zmęczone,
18. Utrzymywać w grupie bezwzględną dyscyplinę. Szczególnie ostro reagować na urządzanie fałszywych alarmów,
19. Czuwać, aby żadne dziecko nie przekroczyło oznaczonego miejsca kąpieli, Nie dopuszczać do sytuacji aby na wyznaczonym kąpielisku przebywały osoby postronne,
20. Uczestników naruszających przepisy niniejszego regulaminu relegować z terenu kąpieliska i stosować przewidziane regulaminem imprezy sankcje wychowawcze, Czynności do wykonania po zakończeniu kąpieli nad wodą i plażowania
21. Dokładnie policzyć wszystkich podopiecznych,
22. Dopilnować, aby uczestnicy kąpieli:
a. osuszyli skórę ręcznikiem kąpielowym i zmienili mokre stroje kąpielowe na suche,
b. wrażliwi na słońce zostali posmarowani zalecanym preparatem ochronnym (minimum 8 dla cery jasnej), posiadającym odpowiedni atest,
c. założyli słomkowe kapelusze, czapeczki z daszkiem, okulary przeciwsłoneczne,
23. Zakończyć kąpiele słoneczne co najmniej pół godziny przed obiadem (maksymalnie do godz. 12,00 w południe)
24. Uporządkować miejsce plażowania, zabezpieczyć sprzęt ratowniczy i pomocniczy przed osobami postronnymi.
Zasady postępowania w sytuacjach stwarzających zagrożenia dla życia i zdrowia uczestników kąpieli nad wodą i plażowania
25. W przypadku udaru słonecznego doprowadzić jak najszybciej do obniżenia temperatury ciała (przenieść w cień, położyć zimny okład na głowę), wezwać lekarza.
26. W przypadku poparzenia słonecznego smarować skórę pianką "panthenol", robić okłady serwatką, zsiadłym mlekiem, jogurtem. Zabieg powtarzać wielokrotnie, dopóki stan skóry się nie poprawi.
27. W przypadku utonięcia - na sygnał "alarm" wszyscy, poza zespołem ratowniczym, natychmiast wychodzą z wody.
28. Nie tracić czasu - działać - najważniejsze dla poszkodowanych bez pulsu i oddechu są pierwsze 4 minuty, ale pomoc im udzielona musi być fachowa. Akcje prowadzić wg. zasady A B C:
a. A - ARIWAY- udrożnienie i ułożenie,
b. B - BREATH - oddech
c. C - CIRCULATION - krążenie (masaż serca)
29. Zasłonić kocem plażowym przed pozostałymi dziećmi " miejsce reanimacji" oraz osoby udzielające pomocy,
30. Wezwać służby ratownicze, przy pomocy telefonu komórkowego ( połączenie z numerami alarmowymi 998, 997, 999, 112 jest bezpłatne )
31. Wykorzystać światło latarki podręcznej, lub inny sposób, aby karetka pogotowia nie musiała błądzić na plaży w poszukiwania miejsca wypadku,
32. Zabezpieczyć miejsce wypadku (zrobić szkic lub fotografię miejsca kąpieli) dla celów dochodzeniowych (prokurator, służba bhp),
33. Zawiadomić o wypadku rodziców lub prawnych opiekunów dziecka.
34. Podjąć działania związane z ustaleniem okoliczności i przyczyn wypadku wychowanka zgodnie z Dz.U.96.119.562 .

Niniejszy regulamin podaje się do powszechnej wiadomości i bezwzględnego stosowania przez wszystkich uczestników imprezy.