Regulamin oceniania, kalsyfikowania, promowania

 ZASADY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO

                                                                                                   § 1

1.         Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej.

2.           Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

        § 2

1. Ocenianie ma na celu:

1)        poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie

2)        pomóc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju

3)        motywowanie ucznia do dalszej pracy

4)        dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia oraz o zachowaniu

5)        umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej

§ 3

1. Ocenianie obejmuje:

1)      formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych

2)      ustalenie kryteriów oceniania zachowania

3)      ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych

4)      przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,

5)      ustalanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,

6)      ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne

7)      ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom/prawnym opiekunom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

2. Ustala się kryteria ocen, które stanowią załącznik nr 1 do zasad oceniania wewnątrzszkolnego.

3.W dokumentacji szkolnej obowiązuje:

1.      dziennik lekcyjny

2.      arkusz ocen

3.      protokół z egzaminu klasyfikacyjnego

4.      protokół z egzaminu poprawkowego

5.      protokół z egzaminu sprawdzającego

6.      protokół z posiedzenia komisji w sprawie ustalenia oceny  zachowania

7.      protokół ze sprawdzianu.

§ 4

  1. Nauczyciele w terminie do 25 września informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, a także o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
  2. Wychowawca klasy w terminie do 25 września informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania oraz warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana roczna ocena zachowania.
  3. Wymagania i kryteria ocen zachowania zawiera załącznik nr 2
  4. Informacje, o których mowa w ust. 1-2 przekazywane są uczniom w formie ustnego wyjaśnienia, a rodzicom na spotkaniu z wychowawcą.
  5. Fakt przekazania informacji, o których mowa w ust. 1-2 nauczyciel dokumentuje odpowiednim zapisem w dzienniku lekcyjnym.

§ 5

  1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). Szkoła nie udziela informacji o osiągnięciach ucznia osobom nieuprawnionym.
  2. Bieżące oceny w jednym semestrze obejmują:
    1. zadania klasowe - testy, wypracowania i inne formy (całogodzinne lub dłuższe prace pisemne obejmujące szerszy zakres materiału - powyżej trzech jednostek lekcyjnych)
    2. sprawdziany - prace pisemne z zakresu trzech ostatnich lekcji, kartkówki - prace pisemne z ostatniej lekcji
    3. odpowiedzi ustne
    4. prace domowe (samodzielne prace problemowe)
    5. własną aktywność ucznia
  3. Sprawdzone i ocenione prace pisemne, prace kontrolne, uczeń i jego rodzice mogą otrzymać do wglądu na terenie szkoły z obowiązkiem zwrotu pracy nauczycielowi.
  4. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
  5. Nauczyciel ustala i przekazuje uczniom oceny pisemnych prac kontrolnych (zadań klasowych, zadań domowych) w terminie nie później niż w ciągu dwóch tygodni.
  6. Z jednej formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ( zadania klasowego, zadania domowego, ustnej odpowiedzi itp.) uczeń może uzyskać tylko jedną ocenę.
  7. Sposób odnotowania w dzienniku lekcyjnym:
    1. zadania klasowe, sprawdziany zapisujemy kolorem czerwonym
    2. pozostałe oceny kolorem czarnym lub niebieskim
  8. Zadania klasowe powinny być zapowiedziane najpóźniej na  tydzień przed ich przeprowadzeniem.
  9. Sprawdziany całogodzinne powinny być zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem.
  10. Kartkówki (10-15 minut) przeprowadza się bez zapowiedzenia.
  11. W tygodniu mogą być przeprowadzone najwyżej:

-          2 zadania klasowe i 1 sprawdzian

-          w tygodniu, w którym nie jest zaplanowane zadanie klasowe dopuszcza się 3 sprawdziany

  1. Planowane prace pisemne muszą być odnotowane w dzienniku lekcyjnym w dniu poinformowania uczniów.
  2. Uczeń po dłuższej (co najmniej tygodniowej) nieobecności, ma tydzień na nadrobienie zaległości, a przypadające w tym czasie prace pisemne może napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
  3. Prace pisemne nauczyciel przechowuje przez bieżący rok szkolny w celu wglądu przez ucznia, rodzica (prawnego opiekuna) na zasadach określonych przez nauczyciela danego przedmiotu.
  4. Oceny bieżące ustala się według następującej skali:

stopień celujący                      -           6

stopień bardzo dobry              -           5

stopień dobry                         -           4

stopień dostateczny                -           3

stopień dopuszczający                       -           2

stopień niedostateczny                       -           1

16.  Dopuszczalne są znaki : +,-

17.  Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych i zachowania dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.

§ 6

1.      Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.

2.      Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki, plastyki, nauczyciel w szczególności bierze pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

3.      W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia na podstawie tego orzeczenia.

 § 7

1.      W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego i informatyki na warunkach ustalonych w rozporządzeniu 

w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów.

  § 8

  1. Klasyfikowanie śródroczne polegające na okresowym podsumowaniu osiągnięć ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania, odbywa się raz w roku.
  2. Klasyfikowanie roczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.
  3. Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne ustala się według następującej skali:

stopień celujący                      -           6

stopień bardzo dobry              -           5

stopień dobry                         -           4

stopień dostateczny                -           3

stopień dopuszczający                       -           2

stopień niedostateczny                       -           1

  1. Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne zachowania ustala się według następującej skali:

wzorowe

bardzo dobre

dobre

poprawne

nieodpowiednie

naganne

  1. W klasach I-III ocena klasyfikacyjna śródroczna i roczna z zajęć edukacyjnych jest oceną opisową.
  2. W klasach I-III ocena klasyfikacyjna śródroczna i roczna zachowania jest oceną opisową.
  3. skreślony
  4. skreślony

 

9. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna  zachowania w klasach I-VI uwzględnia w szczególności:

1)      wywiązywanie się z obowiązków ucznia

2)      postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej

3)      dbałość o honor i tradycje szkoły

4)      dbałość o piękno mowy ojczystej

5)      dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,

6)      godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,

7)      okazywanie szacunku innym osobom.

10.Oceny klasyfikacyjne śródroczne wpisujemy w pełnym brzmieniu w dzienniku lekcyjnym bez znaków +, - .

11.Oceny klasyfikacyjne roczne wpisujemy w pełnym brzmieniu w dzienniku lekcyjnym i arkuszu ocen.

12.  W oddziałach integracyjnych śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, po zasięgnięciu opinii nauczyciela współorganizującego kształcenie integracyjne.

13.Klasyfikacja śródroczna i roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na podsumowaniu jego osiągnięć z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym programie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla ucznia.

14.Ocena klasyfikacyjna zachowania nie  ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, może mieć wpływ na promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły. W przypadku, gdy uczeń dwa razy otrzyma naganną roczną ocenę zachowania Rada Pedagogiczna ma prawo pozostawić ucznia w tej samej klasie

15.Ustalona przez wychowawcę klasy śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna z zastrzeżeniem § 11

 

                                                                                              § 9

  1. Na dziesięć dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej poszczególni nauczyciele informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego śródrocznych lub rocznych ocenach klasyfikacyjnych i przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
  2. Wychowawca klasy lub inny nauczyciel wskazany przez dyrektora, przekazuje na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej na spotkaniu z rodzicami wykaz przewidywanych dla ucznia ocen niedostatecznych śródrocznych lub rocznych.
  3. Powiadomienie o przewidywanych ocenach niedostatecznych, o których mowa w pkt. 2 uznaje się za skuteczne również w przypadku nieobecności rodziców na zebraniu.
  4. Informacji na temat ucznia udziela się osobom trzecim tylko i wyłącznie na podstawie pisemnej zgody rodziców/prawnych opiekunów (zgody przechowuje wychowawca klasy do 31 sierpnia)
  5. Rodzic (prawny opiekun) ma prawo do uzyskania informacji o postępach swojego dziecka podczas:

-          indywidualnych rozmów z wychowawcą lub innymi nauczycielami w wyznaczonym czasie konsultacji (harmonogram konsultacji wywieszony jest w gablocie informacyjnej)

-          zebrań klasowych

-          poprzez informacje w zeszycie przedmiotowym

-          indywidualnych rozmów z pedagogiem szkolnym

  1. Ustalona przez nauczyciela roczna ocena niedostateczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
  2. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
  3. Warunkową promocję, o której mowa w § 9 ust.7 rozpatruje rada pedagogiczna w sposób indywidualny na podstawie podania złożonego przez ucznia, jego rodziców, opiekunów prawnych lub wychowawcę.

§ 10

  1. Oceny klasyfikacyjne (śródroczne i roczne) ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a ocenę zachowania - wychowawca klasy.

                                                                                              § 11

1.      Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia powinny być zgłoszone pisemnie w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

2.      W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:

1) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;

2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

3.      Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami). Termin nie powinien przekraczać 3 dni od daty złożenia podania.

4.      W skład komisji wchodzą:

1) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji

b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne

c) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne

2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji

b) wychowawca klasy

c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie

d) pedagog

e) psycholog jeśli jest zatrudniony w szkole

f) przedstawiciel samorządu uczniowskiego

g) przedstawiciel rady rodziców.

5.      Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 1 lit. b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w  porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

6.      Obrady komisji uważa się za prawomocne w przypadku obecności 2/3 składu komisji.

7.      Ustalona przez komisję roczna ocena zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena zachowania ustalona przez komisje jest oceną ostateczną.

8.      Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 19 ust. 1.

9.      Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych: wynik sprawdzianu, ustaloną ocenę oraz pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania: ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

  1. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
  2. Przepisy ust. 1-9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego z tym, że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

§ 12

1. Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, z zastrzeżeniem ust. 6.

2. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy), jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i spełnia warunki określone w § 8 ust. 14

3. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję z wyróżnieniem do klasy programowo wyższej.

4. Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).

5. Uczeń, który uzyskał tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim, otrzymuje z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną.

6. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej, na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.

§ 13

1.Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.

  1. W wyjątkowych wypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
  2. Rada Pedagogiczna rozpatruje sytuację, o której mowa w §13 ust.2 w sposób indywidualny.
  3. Nauczyciel prowadzący zajęcia przekazuje uczniowi zagadnienia, które pozwolą mu przygotować się do egzaminu poprawkowego.
  4. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których powinien mieć formę ćwiczeń.
  5. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
  6. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
    1. dyrektor szkoły lub wicedyrektor szkoły jako przewodniczący komisji
    2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminator
    3. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek komisji
    4. wychowawca klasy lub pedagog szkolny na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) bez prawa głosu

8.      Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

9.      Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły.

  1. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji i powtarza klasę z zastrzeżeniem §13 ust. 11
  2. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
  3. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej lub rocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła w miarę możliwości stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.

§ 14

  1. Uczeń nie klasyfikowany z jednego lub wszystkich przedmiotów z powodu usprawiedliwionej nieobecności, uczeń realizujący indywidualny tok lub program nauki ma prawo do egzaminu klasyfikacyjnego.
  2. Uczeń nie klasyfikowany z jednego lub wszystkich przedmiotów z powodu nieobecności nie usprawiedliwionej na jego prośbę lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
  3. Egzamin przeprowadza się na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) w terminie uzgodnionym przez dyrektora szkoły z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
  4. Nauczyciel prowadzący zajęcia przekazuje uczniowi zagadnienia, które pozwolą mu przygotować się do egzaminu klasyfikacyjnego.
  5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
    1. dyrektor szkoły lub wicedyrektor szkoły jako przewodniczący komisji
    2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminator
    3. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek komisji
    4. wychowawca klasy, pedagog szkolny lub rodzic na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) bez prawa głosu.
  6. Egzamin klasyfikacyjny składa się z dwóch części: pisemnej i ustnej.
  7. Jeśli egzamin klasyfikacyjny dotyczy takich przedmiotów jak: sztuka, informatyka, technika, wychowanie fizyczne, ma formę egzaminu praktycznego.
  8. Zestaw pytań do egzaminu klasyfikacyjnego przygotowuje egzaminator, opiniuje nauczyciel prowadzące takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne, zatwierdza dyrektor szkoły.
  9. Egzaminy klasyfikacyjne roczne muszą się odbyć do 31 sierpnia.
  10. Uczeń, który nie zdał egzaminu klasyfikacyjnego nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, powtarza tę samą klasę.
  11. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna.
  12. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

§ 15

Uczeń, który nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej, powtarza tę samą klasę.

 

                                                                                              § 16

1. Uczeń kończy szkołę podstawową :

1) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne lub semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne lub semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej,

2) przystąpił do sprawdzianu po klasie szóstej

2. Uczeń kończy szkołę podstawową, z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

3. O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).

§ 17

Postanowienia końcowe:

1.      Uczniowie szkoły mogą posiadać na własną odpowiedzialność telefon komórkowy w szkole.

2.      Przyniesiony telefon musi być wyciszony i nie można go używać podczas zajęć lekcyjnych, bibliotecznych, świetlicowych i innych.

3.      Uczniowie w czasie przerwy mogą w razie konieczności skorzystać z telefonu komórkowego.

 

§ 18

  1. Propozycje zmiany do Zasad oceniania wewnętrznego mogą składać:
    1. dyrektor szkoły
    2. nauczyciele
    3. rada rodziców
    4. samorząd uczniowski

 

Szczegółowe kryteria wewnątrzszkolnego nagradzania uczniów.

 

Uczeń, który osiąga wyróżniające wyniki w nauce i zachowaniu, jest nagrodzony na koniec roku szkolnego książką według następującego regulaminu:

    1. uczniowie klas I-III 1 książka na 5 uczniów wytypowanych przez wychowawcę do nagrody książkowej.
    2. uczniowie klas IV-VI nagroda książkowa za średnią 5,0 i wzorowe lub bardzo dobre sprawowanie.

 

Tryb ustalania oceny zachowania wraz z procedurami odwoławczymi:

 

  1. Do 25 września nauczyciel wychowawca informuje rodziców i uczniów o zasadach oceniania zachowania.
  2. Punktem wyjścia do ustalenia oceny zachowania jest ocena „poprawna".

3.      Nieobecności muszą być usprawiedliwiane zgodnie z procedurą zawartą w „Strategii przeciwdziałania przemocy i agresji w szkole".

4.      Na dwa tygodnie przed śródrocznym lub rocznym posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej

a.       uczniowie dokonują samooceny zachowania

b.      skreślono

c.       wychowawca konsultuje z nauczycielami uczącymi w danej klasie ocenę zachowania uczniów.

5.      Ocena i samoocena zachowania uwzględnia elementy, o których mowa w § 8 pkt. 9 oraz zasadami uwzględnionymi w „Strategii przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole".

6.      O ostatecznej ocenie zachowania decyduje wychowawca klasy.

7.      Na dziesięć dni przed śródrocznym lub rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej wychowawca klasy informuje uczniów o przewidywanej śródrocznej lub rocznej ocenie zachowania.

8.      W przypadku gdy roczna, śródroczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu jej ustalenia postępuje się zgodnie z § 11 Zasad Oceniania Wewnętrznego

9.      skreślono

10.  skreślono

 

Tryb ustalania oceny śródrocznej lub rocznej z zajęć edukacyjnych wraz z procedurami odwoławczymi:

1.      Do 25 września nauczyciele poszczególnych przedmiotów lub wychowawca klasy informują rodziców i uczniów o zasadach oceniania z zajęć edukacyjnych.

2.      Praca ucznia podlega systematycznej ocenie - minimalna liczba ocen z przedmiotu w semestrze wynosi (liczba godzin w tygodniu * 2 +1)

3.      Ocena śródroczna lub roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.

4.      Rodzice uzyskują informacje o bieżących postępach ucznia biorąc udział w spotkaniach klasowych z wychowawcą lub konsultacjach według harmonogramu ustalonego we wrześniu.

5.      Na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele informują:

-          ucznia zapisem w zeszycie

-          rodziców ucznia na zebraniu z rodzicami (m-c grudzień/styczeń, maj)

o przewidywanej niedostatecznej ocenie śródrocznej lub rocznej z zajęć edukacyjnych.

  1. Na dziesięć dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele informują uczniów i jego rodziców o przewidywanych ocenach śródrocznych lub rocznych - poprzez zapis z uwzględnieniem daty w zeszycie przedmiotowym ucznia, w przypadku wychowania fizycznego w zeszycie do j. polskiego.
  2. W przypadku gdy roczna, śródroczna ocena klasyfikacyjna zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu jej ustalenia postępuje się zgodnie z § 11 Zasad Oceniania Wewnętrznego

8.      skreślono

9.      skreślono

10.  skreślono

11.  skreślono

12.  skreślono

13.  skreślono

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Informację wytworzył lub odpowiada za treść Danuta Knapik dnia 19.11.2010
Opublikowana przez Ireneusz Maźniak dnia 19.11.2010. Odsłon 589, Wersja 4drukuj
Wersja : 1 2 3 4 5 6 
Początek strony