Regulamin oceniania, kalsyfikowania, promowania
Wewnątrzszkolny system oceniania SP 1 Nysa
Opracowano na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996r. Nr 67, póz. 329 i Nr 106. póz. 496, z 1997r. Nr 28, póz. 153 i Nr 141, póz. 943, z 1998r. Nr 117, póz. 759 i Nr 162, póz. 1126, oraz z 2000r. nr 12, póz. 136 i nr 19,póz. 239, nr 48,póz. 550, nr 104,póz. 1104, nr 120,póz. 1268 i nr 122, póz.1320, z 2001 r. nr 111, póz. 1194/
Rozporządzenia MEN z dnia 19 kwietnia 1999 roku w sprawie zasad oceniania,klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych, Rozporządzenia MEN z dnia 21.03.2002 Dz. U. nr 29, póz. 323, nr 128, póz. 1419 oraz z 2002 r. nr 46, póz. 433, Rozporządzenia MEN z dnia 24 stycznia 2000r. w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych.
Cele oceniania motywującego:
• motywowanie do rozwoju intelektualnego i emocjonalnego uczniów
• zapobieganie niepowodzeniom dydaktycznym
• informowanie ucznia i jego rodziców o osiągnięciach, brakach i trudnościach w procesie uczenia się
• wypracowywanie zasad i form uzupełniania braków w programie nauczania, wiadomościach i umiejętnościach
• wdrażanie ucznia do analizy osiągniętych wyników nauczania
• eliminacja uczenia się dla oceny końcowej
• wspieranie prawidłowego rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego, prawidłowych relacji interpersonalnych
Zasady ogólne:
• podmiotowe traktowanie uczniów
• jawność kryteriów ocen
• jawność ocen dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów)
• jasność i prostota procedur oceniania
• indywidualizacja oceny
• zgodność wymagań z podstawami programowymi
• zgodność z wymogami nauczania zintegrowanego i blokowego
• premiowanie osiągnięć w większym stopniu niż podkreślanie porażek
• uzgadnianie form zapowiadania i pisania kartkówek, sprawdzianów i zadań klasowych
• uzgadnianie form pisania sprawdzianów i zadań klasowych w dodatkowym terminie dla ucznia, który z usprawiedliwionych powodów nie pisał wyżej wymienionych prac
• podanie zasad wystawiania oceny śród i końcoworocznej
• otwartość na doskonalenie systemu.
Zasady szczegółowe:
l) podział roku szkolnego:
• rok szkolny dzieli się na dwa semestry:
I semestr: wrzesień - styczeń kończący się oceną śródsemestralną
II semestr: luty - czerwiec kończący się oceną końcoworoczną
W ciągu roku szkolnego uczeń otrzymuje oceny według następującej skali:
Osiągnięcia dydaktyczne
wyrażone cyfrą
6 - nadprogramowe
5 - bardzo dobre
4 - dobre
3 - dostateczne
2 - wymagające poprawy
1 - niewystarczający
Dopuszcza się rozszerzenie skali o znak „+" i „-".
„-" oznacza niewielkie braki w wiadomościach i umiejętnościach wymaganych na pełną ocenę cząstkową,
„+" oznacza wiadomości i umiejętności przekraczające daną ocenę ale nie wystarczające na ocenę wyższą.
Sposób zapisywania ocen śródsemestralnych:
6
+5, 5, -5,
+4, 4, -4,
+3, 3, -3,
+2, 2 -2
Oceny klasyfikacji śródrocznej i końcoworocznej wyrażone są według skali:
stopień celujący
stopień bardzo dobry
stopień dobry
stopień dostateczny
stopień dopuszczający
stopień niedostateczny
W klasach l - III ocena klasyfikacyjna oraz ocena
zachowania są ocenami opisowymi:
Ocenianie szkolnych osiągnięć ucznia w klasach I-III
W zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej ocenianie ma ogromne znaczenie, gdyż kontroli i ocenie podlegają osiągnięcia ucznia rozumiane całościowo, a nie jego postępy z poszczególnych przedmiotów. Projektowanie edukacji wymaga dobrego poznania uczniów i respektowania indywidualnej drogi rozwoju każdego z nich. Nauczyciel musi stworzyć takie warunki, aby każde dziecko odniosło sukces na miarę swoich możliwości. Informując dziecko i jego rodziców o postępach w nauce, zwracamy uwagę na mocne i słabe strony aktywności ucznia w celu podania wskazówek jak samodzielnie pokonywać trudności. Ocena dostarcza informacji uczniowi, ale także informuje nauczyciela o efektach jego działań edukacyjnych. Dziecko nie powinno odczuwać lęku przed oceną, musi wiedzieć, że ma prawo do popełniania błędów. Uczeń zdobywa pozytywne oceny, jeżeli oceniający bierze pod uwagę:
• zaangażowanie i wysiłek włożony w pracę
• umiejętność stawiania pytań i formułowania problemów
• dobór form i metod służących do rozwiązywania problemów
• stopień opanowania programu nauczania
Oceniając postępy dziecka, należy wziąć pod uwagę nie tylko jego predyspozycję, ale i konstrukcję psychiczną. Takie spojrzenie na problem oceniania wymaga zmiany sposobu myślenia nauczyciela na temat roli edukacji początkowej w ogólnym procesie kształcenia ucznia. Ograniczona zostanie rywalizacja o stopnie między uczniami, zniknie uczenie się dla oceny.
W procesie oceniania w klasach I -III obowiązuje:
• ocena opisowa
• prowadzenie indywidualnych kart obserwacji uwzględniających wszystkie sfery rozwoju
• wykorzystanie kart samooceny
• dokumentowanie pracy dziecka
• rezygnacja z zastępników oceny (stempelków) w klasach drugich i trzecich
• ocenianie przez nauczyciela postępów w rozwoju dziecka zgodnie z pomiarem dydaktycznym (Karty pracy indywidualnej ucznia)
Szczególnie bogata w treść powinna być ocena osiągnięć ucznia na koniec semestru i roku szkolnego. Ma zawierać informacje o indywidualnych możliwościach dziecka, wewnętrznych stanach, które ujawniają się w działaniu zewnętrznym, o rozwoju fizycznym, psychicznym, moralnym, umysłowym, o postępach w rozwoju. Trzyletni cykl edukacji wczesnoszkolnej jest traktowany jako całość. Możliwość indywidualizowania pracy dydaktyczno-wychowawczej daje szansę rozwoju każdemu uczniowi, zdolnemu - bardziej
intensywnego, mniej zdolnemu - umiarkowanego, nastawionego na uczenie się przez doświadczenie.
2) Formy i treści sprawdzania wiedzy i umiejętności w klasach IV - VI
formy sprawdzania co się sprawdza
odpowiedzi ustne: rozumienie polecenia
odpowiedzi na pytania zgodność z tematem
głos w dyskusji rzeczowość
wyrażanie opinii logika wypowiedzi
poprawa poprzedniej wypowiedzi samodzielność
uzupełnianie wypowiedzi spójność
sprawdziany pisemne: stosowanie właściwego przedmiotowi języka
prace klasowe płynność
sprawdziany rozumienie polecenia
kartkówki rzeczowość
testy spójność
zadania domowe adekwatna symbolika i język
projekty staranność zapisu
poprawa prac estetyka pracy
aktywność uczniów czynny udział w lekcji
wykonywanie zadań w grupach
umiejętność samodzielnej pracy
samodzielne prowadzenie części lekcji
Umiejętność praktyczną kontroluje się w czasie zajęć lekcyjnych (np. wych. fiz., technika, plastyka).
3) Definicje pracy klasowej, sprawdzianu, kartkówki, testu
Kartkówka - odpowiedź pisemna z wiadomości obejmująca trzy ostatnie tematy lekcji.