Regulamin oceniania, kalsyfikowania, promowania

Wewnątrzszkolny system oceniania SP 1 Nysa

 

Opracowano na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996r. Nr 67, póz. 329 i Nr 106. póz. 496, z 1997r. Nr 28,   póz. 153 i Nr 141, póz. 943, z 1998r. Nr 117, póz. 759 i Nr 162, póz. 1126, oraz z 2000r. nr 12, póz. 136 i nr 19,póz. 239, nr 48,póz. 550, nr 104,póz. 1104, nr 120,póz. 1268 i nr 122, póz.1320, z 2001 r. nr 111, póz. 1194/

 

Rozporządzenia MEN z dnia 19 kwietnia 1999 roku w sprawie zasad oceniania,klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych, Rozporządzenia MEN z dnia 21.03.2002 Dz. U. nr 29, póz. 323, nr 128, póz. 1419 oraz z 2002 r. nr 46, póz. 433, Rozporządzenia MEN z dnia 24 stycznia 2000r. w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych.

Cele oceniania motywującego:

• motywowanie do rozwoju intelektualnego i emocjonalnego uczniów

• zapobieganie niepowodzeniom dydaktycznym

• informowanie ucznia i jego rodziców o osiągnięciach, brakach i trudnościach w procesie uczenia się

• wypracowywanie zasad i form uzupełniania braków w programie nauczania, wiadomościach i umiejętnościach

• wdrażanie ucznia do analizy osiągniętych wyników nauczania

• eliminacja uczenia się dla oceny końcowej

• wspieranie prawidłowego rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego, prawidłowych relacji interpersonalnych

Zasady ogólne:

• podmiotowe traktowanie uczniów

• jawność kryteriów ocen

• jawność ocen dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów)

• jasność i prostota procedur oceniania

• indywidualizacja oceny

• zgodność wymagań z podstawami programowymi

• zgodność z wymogami nauczania zintegrowanego i blokowego

• premiowanie osiągnięć w większym stopniu niż podkreślanie porażek

• uzgadnianie form zapowiadania i pisania kartkówek, sprawdzianów i zadań klasowych

• uzgadnianie form pisania sprawdzianów i zadań klasowych w dodatkowym terminie dla ucznia, który z usprawiedliwionych powodów nie pisał wyżej wymienionych prac

• podanie zasad wystawiania oceny śród i końcoworocznej

• otwartość na doskonalenie systemu.

Zasady szczegółowe:

l) podział roku szkolnego:

• rok szkolny dzieli się na dwa semestry:

I semestr: wrzesień - styczeń kończący się oceną śródsemestralną

II semestr: luty - czerwiec kończący się oceną końcoworoczną
W ciągu roku szkolnego uczeń otrzymuje oceny według następującej skali:

Osiągnięcia dydaktyczne

wyrażone cyfrą

6 - nadprogramowe

5 - bardzo dobre

4 - dobre

3 - dostateczne

2 - wymagające poprawy

1 - niewystarczający

Dopuszcza się rozszerzenie skali o znak „+" i „-".

„-" oznacza niewielkie braki w wiadomościach i umiejętnościach wymaganych na pełną ocenę cząstkową,

„+" oznacza wiadomości i umiejętności przekraczające daną ocenę ale nie wystarczające na ocenę wyższą.

Sposób zapisywania ocen śródsemestralnych:

6

+5,       5,     -5,
+4,       4,     -4,
+3,       3,     -3,
+2,       2      -2

Oceny klasyfikacji śródrocznej i końcoworocznej wyrażone są według skali:

stopień celujący
stopień bardzo dobry
stopień dobry
stopień dostateczny
stopień dopuszczający
stopień niedostateczny

 

W klasach l - III ocena klasyfikacyjna oraz ocena

zachowania są ocenami opisowymi:

Ocenianie szkolnych osiągnięć ucznia w klasach I-III

W zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej ocenianie ma ogromne znaczenie, gdyż kontroli i ocenie podlegają osiągnięcia ucznia rozumiane całościowo, a nie jego postępy z poszczególnych przedmiotów. Projektowanie edukacji wymaga dobrego poznania uczniów i respektowania indywidualnej drogi rozwoju każdego z nich. Nauczyciel musi stworzyć takie warunki, aby każde dziecko odniosło sukces na miarę swoich możliwości. Informując dziecko i jego rodziców o postępach w nauce, zwracamy uwagę na mocne i słabe strony aktywności ucznia w celu podania wskazówek jak samodzielnie pokonywać trudności. Ocena dostarcza informacji uczniowi, ale także informuje nauczyciela o efektach jego działań edukacyjnych. Dziecko nie powinno odczuwać lęku przed oceną, musi wiedzieć, że ma prawo do popełniania błędów. Uczeń zdobywa pozytywne oceny, jeżeli oceniający bierze pod uwagę:

• zaangażowanie i wysiłek włożony w pracę

• umiejętność stawiania pytań i formułowania problemów

• dobór form i metod służących do rozwiązywania problemów

stopień opanowania programu nauczania

 

Oceniając postępy dziecka, należy wziąć pod uwagę nie tylko jego predyspozycję, ale i konstrukcję psychiczną. Takie spojrzenie na problem oceniania wymaga zmiany sposobu myślenia nauczyciela na temat roli edukacji początkowej w ogólnym procesie kształcenia ucznia. Ograniczona zostanie rywalizacja o stopnie między uczniami, zniknie uczenie się dla oceny.

 

W procesie oceniania w klasach I -III obowiązuje:

• ocena opisowa

• prowadzenie indywidualnych kart obserwacji uwzględniających wszystkie sfery rozwoju

• wykorzystanie kart samooceny

• dokumentowanie pracy dziecka

• rezygnacja z zastępników oceny (stempelków) w klasach drugich i trzecich

• ocenianie przez nauczyciela postępów w rozwoju dziecka zgodnie z pomiarem dydaktycznym (Karty pracy indywidualnej ucznia)

 

Szczególnie bogata w treść powinna być ocena osiągnięć ucznia na koniec semestru i roku szkolnego. Ma zawierać informacje o indywidualnych możliwościach dziecka, wewnętrznych stanach, które ujawniają się w działaniu zewnętrznym, o rozwoju fizycznym, psychicznym, moralnym, umysłowym, o postępach w rozwoju. Trzyletni cykl edukacji wczesnoszkolnej jest traktowany jako całość. Możliwość indywidualizowania pracy dydaktyczno-wychowawczej daje szansę rozwoju każdemu uczniowi, zdolnemu - bardziej
intensywnego, mniej zdolnemu - umiarkowanego, nastawionego na uczenie się przez doświadczenie.

2) Formy i treści sprawdzania wiedzy i umiejętności w klasach IV - VI

formy sprawdzania                     co się sprawdza

odpowiedzi ustne:                              rozumienie polecenia

odpowiedzi na pytania                      zgodność z tematem

głos w dyskusji                                  rzeczowość

wyrażanie opinii                                 logika wypowiedzi

poprawa poprzedniej wypowiedzi   samodzielność

uzupełnianie wypowiedzi                 spójność

sprawdziany pisemne:                      stosowanie właściwego przedmiotowi języka

prace klasowe                                    płynność

sprawdziany                                       rozumienie polecenia

kartkówki                                            rzeczowość

testy                                                    spójność

zadania domowe                                adekwatna symbolika i język

projekty                                              staranność zapisu

poprawa prac                                     estetyka pracy

                                                                                              aktywność uczniów                          czynny udział w lekcji

                                                              wykonywanie zadań w grupach
                                                             umiejętność samodzielnej pracy
                                                             samodzielne prowadzenie części lekcji

Umiejętność praktyczną kontroluje się w czasie zajęć lekcyjnych (np. wych. fiz., technika, plastyka).

3) Definicje pracy klasowej, sprawdzianu, kartkówki, testu

Kartkówka - odpowiedź pisemna z wiadomości obejmująca trzy ostatnie tematy lekcji.

 

Informację wytworzył lub odpowiada za treść Katarzyna Leśniak dnia 10.02.2004
Opublikowana przez Katarzyna Leśniak dnia 10.02.2004. Odsłon 453, Wersja 3drukuj
Wersja : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 
Początek strony