Regulamin oceniania, kalsyfikowania, promowania

Wewnątrzszkolny system oceniania SP 1 Nysa

 

Opracowano na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996r. Nr 67, póz. 329 i Nr 106. póz. 496, z 1997r. Nr 28,   póz. 153 i Nr 141, póz. 943, z 1998r. Nr 117, póz. 759 i Nr 162, póz. 1126, oraz z 2000r. nr 12, póz. 136 i nr 19,póz. 239, nr 48,póz. 550, nr 104,póz. 1104, nr 120,póz. 1268 i nr 122, póz.1320, z 2001 r. nr 111, póz. 1194/

 

Rozporządzenia MEN z dnia 19 kwietnia 1999 roku w sprawie zasad oceniania,klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych, Rozporządzenia MEN z dnia 21.03.2002 Dz. U. nr 29, póz. 323, nr 128, póz. 1419 oraz z 2002 r. nr 46, póz. 433, Rozporządzenia MEN z dnia 24 stycznia 2000r. w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych.

Cele oceniania motywującego:

• motywowanie do rozwoju intelektualnego i emocjonalnego uczniów

• zapobieganie niepowodzeniom dydaktycznym

• informowanie ucznia i jego rodziców o osiągnięciach, brakach i trudnościach w procesie uczenia się

• wypracowywanie zasad i form uzupełniania braków w programie nauczania, wiadomościach i umiejętnościach

• wdrażanie ucznia do analizy osiągniętych wyników nauczania

• eliminacja uczenia się dla oceny końcowej

• wspieranie prawidłowego rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego, prawidłowych relacji interpersonalnych

Zasady ogólne:

• podmiotowe traktowanie uczniów

• jawność kryteriów ocen

• jawność ocen dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów)

• jasność i prostota procedur oceniania

• indywidualizacja oceny

• zgodność wymagań z podstawami programowymi

• zgodność z wymogami nauczania zintegrowanego i blokowego

• premiowanie osiągnięć w większym stopniu niż podkreślanie porażek

• uzgadnianie form zapowiadania i pisania kartkówek, sprawdzianów i zadań klasowych

• uzgadnianie form pisania sprawdzianów i zadań klasowych w dodatkowym terminie dla ucznia, który z usprawiedliwionych powodów nie pisał wyżej wymienionych prac

• podanie zasad wystawiania oceny śród i końcoworocznej

• otwartość na doskonalenie systemu.

Zasady szczegółowe:

l) podział roku szkolnego:

• rok szkolny dzieli się na dwa semestry:

I semestr: wrzesień - styczeń kończący się oceną śródsemestralną

II semestr: luty - czerwiec kończący się oceną końcoworoczną
W ciągu roku szkolnego uczeń otrzymuje oceny według następującej skali:

Osiągnięcia dydaktyczne

wyrażone cyfrą

6 - nadprogramowe

5 - bardzo dobre

4 - dobre

3 - dostateczne

2 - wymagające poprawy

1 - niewystarczający

Dopuszcza się rozszerzenie skali o znak „+" i „-".

„-" oznacza niewielkie braki w wiadomościach i umiejętnościach wymaganych na pełną ocenę cząstkową,

„+" oznacza wiadomości i umiejętności przekraczające daną ocenę ale nie wystarczające na ocenę wyższą.

Sposób zapisywania ocen śródsemestralnych:

6

+5,       5,     -5,
+4,       4,     -4,
+3,       3,     -3,
+2,       2      -2

Oceny klasyfikacji śródrocznej i końcoworocznej wyrażone są według skali:

stopień celujący
stopień bardzo dobry
stopień dobry
stopień dostateczny
stopień dopuszczający
stopień niedostateczny

 

W klasach l - III ocena klasyfikacyjna oraz ocena

zachowania są ocenami opisowymi:

Ocenianie szkolnych osiągnięć ucznia w klasach I-III

W zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej ocenianie ma ogromne znaczenie, gdyż kontroli i ocenie podlegają osiągnięcia ucznia rozumiane całościowo, a nie jego postępy z poszczególnych przedmiotów. Projektowanie edukacji wymaga dobrego poznania uczniów i respektowania indywidualnej drogi rozwoju każdego z nich. Nauczyciel musi stworzyć takie warunki, aby każde dziecko odniosło sukces na miarę swoich możliwości. Informując dziecko i jego rodziców o postępach w nauce, zwracamy uwagę na mocne i słabe strony aktywności ucznia w celu podania wskazówek jak samodzielnie pokonywać trudności. Ocena dostarcza informacji uczniowi, ale także informuje nauczyciela o efektach jego działań edukacyjnych. Dziecko nie powinno odczuwać lęku przed oceną, musi wiedzieć, że ma prawo do popełniania błędów. Uczeń zdobywa pozytywne oceny, jeżeli oceniający bierze pod uwagę:

• zaangażowanie i wysiłek włożony w pracę

• umiejętność stawiania pytań i formułowania problemów

• dobór form i metod służących do rozwiązywania problemów

stopień opanowania programu nauczania

 

Oceniając postępy dziecka, należy wziąć pod uwagę nie tylko jego predyspozycję, ale i konstrukcję psychiczną. Takie spojrzenie na problem oceniania wymaga zmiany sposobu myślenia nauczyciela na temat roli edukacji początkowej w ogólnym procesie kształcenia ucznia. Ograniczona zostanie rywalizacja o stopnie między uczniami, zniknie uczenie się dla oceny.

 

W procesie oceniania w klasach I -III obowiązuje:

• ocena opisowa

• prowadzenie indywidualnych kart obserwacji uwzględniających wszystkie sfery rozwoju

• wykorzystanie kart samooceny

• dokumentowanie pracy dziecka

• rezygnacja z zastępników oceny (stempelków) w klasach drugich i trzecich

• ocenianie przez nauczyciela postępów w rozwoju dziecka zgodnie z pomiarem dydaktycznym (Karty pracy indywidualnej ucznia)

 

Szczególnie bogata w treść powinna być ocena osiągnięć ucznia na koniec semestru i roku szkolnego. Ma zawierać informacje o indywidualnych możliwościach dziecka, wewnętrznych stanach, które ujawniają się w działaniu zewnętrznym, o rozwoju fizycznym, psychicznym, moralnym, umysłowym, o postępach w rozwoju. Trzyletni cykl edukacji wczesnoszkolnej jest traktowany jako całość. Możliwość indywidualizowania pracy dydaktyczno-wychowawczej daje szansę rozwoju każdemu uczniowi, zdolnemu - bardziej
intensywnego, mniej zdolnemu - umiarkowanego, nastawionego na uczenie się przez doświadczenie.

2) Formy i treści sprawdzania wiedzy i umiejętności w klasach IV - VI

formy sprawdzania                     co się sprawdza

odpowiedzi ustne:                              rozumienie polecenia

odpowiedzi na pytania                      zgodność z tematem

głos w dyskusji                                  rzeczowość

wyrażanie opinii                                 logika wypowiedzi

poprawa poprzedniej wypowiedzi   samodzielność

uzupełnianie wypowiedzi                 spójność

sprawdziany pisemne:                      stosowanie właściwego przedmiotowi języka

prace klasowe                                    płynność

sprawdziany                                       rozumienie polecenia

kartkówki                                            rzeczowość

testy                                                    spójność

zadania domowe                                adekwatna symbolika i język

projekty                                              staranność zapisu

poprawa prac                                     estetyka pracy

                                                                                              aktywność uczniów                          czynny udział w lekcji

                                                              wykonywanie zadań w grupach
                                                             umiejętność samodzielnej pracy
                                                             samodzielne prowadzenie części lekcji

Umiejętność praktyczną kontroluje się w czasie zajęć lekcyjnych (np. wych. fiz., technika, plastyka).

3) Definicje pracy klasowej, sprawdzianu, kartkówki, testu

Kartkówka - odpowiedź pisemna z wiadomości obejmująca trzy ostatnie tematy lekcji.

Sprawdzian - odpowiedź pisemna z zakresu wiadomości obejmujących jeden - dwa działy programowe.

Zadania klasowe - pisemny sprawdzian wiadomości i umiejętności obejmujący zakres materiału z dwóch - trzech działów programowych.

4) Określenie ilości sprawdzianów w ciągu roku szkolnego, semestru, tygodnia

W ciągu roku może się odbyć nie więcej niż 5 prac klasowych i 5 sprawdzianów z jednego przedmiotu.

W ciągu tygodnia mogą się odbyć nie więcej niż dwa sprawdziany, zadania klasowe lub testy.

 

Tydzień przed terminem zapowiada się pracę klasową, sprawdzian i zapisuje się temat w dzienniku lekcyjnym.

 

Kartkówka jest bieżącą formą sprawdzania wiedzy, nie musi być zapowiadana (może stanowić tylko część jednostki lekcyjnej).

 

Wyniki prac pisemnych (z prac klasowych, sprawdzianów oraz testów) ocenione przez nauczyciela uczeń otrzymuje najpóźniej dwa tygodnie od daty napisania pracy.

5) Zasady wystawiania ocen semestralnych i końcoworocznych

Na dwa dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej uczeń jest powiadamiany o ocenie z przedmiotu i ocenie z zachowania. Oceny zostają zapisane w dzienniku lekcyjnym.

Najpóźniej na tydzień przed wydaniem świadectw odbywa się rada klasyfikacyjna zatwierdzająca oceny końcowo roczne.

Ocena semestralna i końcoworoczna nie jest średnią matematyczną wszystkich ocen uzyskanych w czasie semestru. Największy wpływ na ocenę klasyfikacyjną mają:

• stopnie z zadań klasowych

• stopnie ze sprawdzianów

• stopnie z testów

stopnie ze sprawdzających odpowiedzi ustnych

Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel
uzasadnia ocenę w czasie konsultacji tzn. podczas indywidualnej rozmowy.

O grożącej ocenie niedostatecznej (z jednego lub kilku przedmiotów) uczeń
i jego rodzice są poinformowani na miesiąc przed konferencją klasyfikacyjną. Informacja
o rozmowie z rodzicami musi być odnotowana w dzienniku lekcyjnym i podpisana.

 

6) Sposoby poprawiania ocen cząstkowych oraz przeprowadzania egzaminów poprawkowych i klasyfikacyjnych. Obniżenie wymagań edukacyjnych.

Ocenę niedostateczną i dopuszczającą ze sprawdzianu lub zadania klasowego uczeń może poprawić po terminie wyjaśniając przyczyny nieprzygotowania. Nauczyciel przedmiotu ustala z nim termin i formę poprawy.

Uczeń, który nie był obecny na zadaniu klasowym lub sprawdzianie ma obowiązek uczestniczyć w sprawdzeniu wiedzy (forma wybrana przez nauczyciela), jeżeli nauczyciel będzie uważał to za konieczne dla wystawienia oceny semestralnej lub końcoworocznej.

 Egzaminy poprawkowe i klasyfikacyjne

Ustalona przez nauczyciela ocena niedostateczna końcoworoczna (semestralna) może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego. Termin egzaminu poprawkowego na pisemną prośbę rodzica, wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.

Egzamin poprawkowy wyznacza się w przypadku rocznej oceny niedostatecznej (wyłączając klasę programowo najwyższą) z zastrzeżeniem:

• uczeń ma prawo do jednego egzaminu poprawkowego zjedna oceną niedostateczną w każdym roku szkolnym

• rada pedagogiczna w uzasadnionych przypadkach wyraża zgodę na egzaminy poprawkowe z dwóch przedmiotów

                              Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego (wyłączając klasę programowo najwyższą) promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego.

Jeśli uczeń nie mógł zgłosić się na egzamin w wyznaczonym terminie, dyrektor szkoły wyznacza dodatkowy termin.

                            Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej. Egzamin przeprowadza komisja powołana przez dyrektora  szkoły. W skład komisji wchodzą:

• dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze jako przewodniczący komisji

• nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminujący (nauczyciel może być zwolniony z udziału w egzaminie na własną prośbę lub w szczególnie uzasadnionych przypadkach, wówczas dyrektor powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same
lub pokrewne zajęcia edukacyjne)

• nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia jako członek komisji.

Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

Egzamin klasyfikacyjny

Egzamin klasyfikacyjny mogą zdawać uczniowie nieklasyfikowani z powodu usprawiedliwionych nieobecności a także uczniowie nieklasyfikowani z powodu nieusprawiedliwionych nieobecności na pisemną prośbę rodziców (opiekunów) lub samego ucznia, jeżeli uzyskają zgodę rady pedagogicznej. Egzaminy klasyfikacyjne odbywają się dwa dni po radzie klasyfikacyjnej. Powoływanie komisji egzaminacyjnej oraz sposób przeprowadzania egzaminu jest identyczny jak w przypadku egzaminu poprawkowego. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może do niego przystąpić w terminie dodatkowym określonym przez dyrektora szkoły.

Obniżenie wymagań edukacyjnych

Na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej nauczyciel obniża wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom (MEN 30/12/93 z późniejszymi zmianami. Rozporządzenie MEN z dnia 19.04.1999r. Dz. U. 41 póz. 413).

 

Informację wytworzył lub odpowiada za treść Katarzyna Leśniak dnia 10.02.2004
Opublikowana przez Katarzyna Leśniak dnia 10.02.2004. Odsłon 453, Wersja 5drukuj
Wersja : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 
Początek strony