Regulamin oceniania, kalsyfikowania, promowania

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA KLASYFIKOWANIA I PROMOWANIA UCZNIÓWWewnątrzszkolny system oceniania i klasyfikowania uczniów został opracowany na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie  warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych z zastrzeżeniem zmian rozporządzenia MEN z dn. 08.09.2006r. I.     Postanowienia wstępne  § 1

Wewnątrzszkolny system oceniania i klasyfikowania, zwany dalej “systemem”, obowiązuje w Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Goświnowicach.

 § 2

Zadaniem systemu jest zapewnienie trafnego, rzetelnego, jawnego i obiektywnego oceniania wspierającego rozwój ucznia, uwzględniającego indywidualne cechy psychofizyczne oraz pełniącego funkcje informacyjną, diagnostyczną i motywacyjną.

 § 31.     System ma także zadanie zapewnić uczniowi:a.      bieżące, semestralne, roczne rozpoznanie i określenie poziomu opanowania kompetencji przewidzianych programem nauczania, b.     systematyczne dokumentowanie postępów uczenia się, c.     wyrabianie nawyku systematycznej pracy, samokontroli i samooceny, d.     uświadamianie sukcesów i braków w zakresie opanowania umiejętności i kompetencji określonych programem oraz potrzeb w zakresie wyrównywania braków, e.      ukierunkowanie do samodzielnej pracy oraz doskonalenie metod uczenia się, f.       aktywne uczestnictwo w procesie szkolnego oceniania oraz możliwości poprawy swoich osiągnięć,2.     System ma za zadanie zapewnić nauczycielowi i szkole:a.      ocenę poziomu nauczania, b.     korygowanie organizacji i doskonalenie metod nauczania i wychowania, c.     współpracę z uczniami w osiąganiu celów programowych, d.     modyfikację celów i programów kształcenia,3.    System ma za zadanie zapewnić rodzicom:a.      znajomość wymagań stawianych ich dzieciom przez szkołę, b.     szeroką i bieżącą informację o osiągnięciach i postępach dzieci, c.     pełną informację o różnych formach aktywności poznawczej dziecka oraz o rozwoju jego osobowości, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach, § 4System obejmuje :     a.  zasady i kryteria oceniania uczniów klas I – III   - szkoły podstawowejb.     zasady i kryteria oceniania uczniów klas IV – VI   -  szkoły podstawowej, c.     zasady klasyfikowania – tryb przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, d.     zasady przeprowadzania egzaminu sprawdzającego-tryb uzyskiwania oceny wyższej od przewidywanej  e.      zasady przeprowadzania egzaminu poprawkowego, f.       kryteria i zasady oceny z zachowania, g.     terminy i formy informowania uczniów o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych, h.     sprawdzian kompetencji, 

II. Ocenianie uczniów klas I – III  - szkoły podstawowej

§ 51.   W klasach I – III ocena klasyfikacyjna śródroczna /za I semestr/ i roczna jest oceną zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania w klasach I – III.2.   W klasach I – III ocena bieżąca występuje w formie:-         słownej-         pisemnej-         literowej-         innej ustalonej przez społeczność klasy3.   Semestralną ocenę opisową nauczyciel-wychowawca w klasach I – III sporządza w formie „Karty osiągnięć szkolnych ucznia” która stanowi załącznik do wewnątrzszkolnego systemu oceniania, klasyfikowania i promowania.4.   Roczną ocenę opisową wychowawca wpisuje do arkusza ocen ucznia zgodnie z odrębnymi przepisami.5.   Zasady oceniania z religii /etyki/ regulują odrębne przepisy. 

III. Ocenianie uczniów klas IV – VI  - szkoły podstawowej

§ 61.     Rok dzieli się na dwa semestry. 2.     W końcu każdego semestru nauczyciele ( wychowawcy ) ustalają oceny semestralne uczniów, a następnie przedstawiają je na posiedzeniu rady pedagogicznej. 3.     Rada Pedagogiczna na posiedzeniu plenarnym zatwierdza łączne wyniki klasyfikacji uczniów. 4.     Oceny ustalone za ostatni semestr są ocenami rocznymi ucznia i stanowią podstawę jego promocji. W przypadku pedagogicznie uzasadnionym nauczyciel może ustalić dwie odrębne oceny – za ostatni semestr i roczną, odnotowując ten fakt w dzienniku lekcyjnym. § 71.     Szkoła jest zobowiązana do informowania rodziców o bieżących i semestralnych wynikach w nauce ich dzieci. 2.     Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców ( prawnych opiekunów ) oa) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych    śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i     dodatkowych zajęć edukacyjnychb) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniówc)     warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej/ semestralnej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych  3. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców ( prawnych        opiekunów). Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego       rodzice mogą otrzymać do wglądu podczas konsultacji z nauczycielami z       poszczególnych przedmiotów. 4.   Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją       ustnie uzasadnić do trzech tygodni po ustaleniu oceny.5.    Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje       uczniów oraz ich rodziców ( prawnych opiekunów) o warunkach i       sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie       uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej            zachowania oraz skutkach ustalenia uczniowi nagannej oceny klasyfikacyjnej            zachowania.§ 81.     Oceny wyrażane będą stopniami wg następującej skali: celujący -cel - 6bardzo dobry -bdb - 5dobry -db - 4dostateczny -dst - 3dopuszczający -dop. - 2niedostateczny -ndst. - 1Wg skali wystawiane będą oceny  śródroczne i końcowe.2.     Ocenę ustala nauczyciel uczący danego przedmiotu. 3.     Ustala się następujące kryteria oceniania :a/ ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który posiadał wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotów danej klasie, samodzielnie i twórczorozwija własne uzdolnienia oraz biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych lub osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych.b/ ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami ,samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi stosować posiadaną wiedzę do rozwiązywaniazadań i problemów w nowych sytuacjach.c/ ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawach programowych oraz poprawnie stosuje wiadomości, samodzielnie rozwiązuje ( wykonuje ) typowe zadania teoretyczne i praktyczne.d/ ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który opanował umiejętności i wiadomości określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie przekraczającym wymagańzawartych w podstawach programowych oraz rozwiązuje (wykonuje) typowe zadaniateoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności.e/ ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który ma braki w opanowaniu podstaw programowych, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki, oraz rozwiązuje (wykonuje) zadaniateoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności.f/ ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętnościokreślonych w podstawach programowych danego przedmiotu w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu, nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.§ 9Stosuje się następujące formy sprawdzania wiedz i umiejętności:a/ formy ustne ( odpowiedź, aktywność, recytacja )b/ formy pisemne ( praca klasowa, sprawdzian, kartkówka, zadania domowe, testy, prace dodatkowe)c/ formy pośrednie miedzy ustną a pisemną ( np. referat)d/ formy sprawnościowe, praktyczne . § 10Określa się następujące zasady oceniania bieżącego :1.     Z każdego przedmiotu dopuszcza się raz w semestrze sytuację, w której uczeń może się nie przygotować, zgłaszając ten fakt przed lekcją nauczycielowi i nie ponosi z tego tytułu żadnych konsekwencji. Wykorzystanie przez ucznia tej możliwości zostanie odnotowane w dzienniku lekcyjnym poprzez wpis “np.” 2.     Aktywność na lekcjach będzie nagradzana znakiem “+” 3.     Ustala się zasady przełożenia znaków “+” na oceny/uzgodnione z nauczycielem przedmiotu 4.     Pisemne sprawdziany odbywać się będą zgodnie z wymaganiami programu nauczania każdego przedmiotu 5.     W przypadku choroby uczeń może pisać sprawdzian w ciągu 2 tygodni po powrocie do szkoły w terminie uzgodnionym z nauczycielem. 6.     Prace klasowe i sprawdziany zapowiada się z tygodniowym wyprzedzeniem. 7.     W tygodniu nie można przeprowadzić więcej niż 3 sprawdziany lub prace klasowe. Uczniowie mogą pisać tylko jeden sprawdzian w ciągu dnia. 8.     Dla sprawdzianów pisemnych ustala się następujące zasady : od 35 % poprawnych odpowiedzi – ocena dopuszczającaod 55 % poprawnych odpowiedzi – ocena dostatecznaod 75 % poprawnych odpowiedzi – ocena dobraod 90 % poprawnych odpowiedzi – ocena bardzo dobra9.     W ocenianiu bieżącym możliwe są pewne odmienności wynikające zarówno ze specyfiki przedmiotu, indywidualnych koncepcji dydaktycznych nauczyciela, jak i potrzeb danego działu, pod warunkiem przestrzegania ogólnych przepisów rozporządzenia. § 111.     Podstawową dokumentacją oceniania jest zapis prowadzony w dzienniku lekcyjnym oraz w dzienniku zajęć pozalekcyjnych. 2.     Oceny klasyfikacyjne są zapisywane w dokumentacji przebiegu nauczania       ( arkusze ocen ). Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców ( prawnych opiekunów ). 3.     Nauczyciel przechowuje prace pisemne przez rok szkolny. 4.     Na prośbę ucznia lub jego rodziców ( prawnych opiekunów ) nauczyciel ustalający ocenę semestralną powinien ją uzasadnić. 5.     Przy ocenianiu ucznia nauczyciel uwzględnia pisemne zalecenia poradni pedagogiczno – psychologicznej lub innych poradni specjalistycznych. Opinie te będą brane również przy ustalaniu wymagań edukacyjnych. ( np. obniżenie poziomu nauczania ). 6.     Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, muzyki, plastyki, nauczyciel ocenia wkład pracy ucznia. 7.     W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z zajęć wych. Fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej decyzja będzie oparta na pisemnej opinii lekarskiej. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wych. fizycznego informatyki lub technologii informacyjnej podejmuje dyrektor szkoły. W takiej sytuacji uczeń w miejsce oceny otrzymuje wpis        “ zwolniony”. 8.     W każdym roku szkolnym przed przystąpieniem do realizacji zadań edukacyjnych „Przysposobienie do życia w rodzicie” nauczyciel prowadzący zajęcia wraz z wychowawcą klasy, w której będą prowadzone w/w zajęcia przeprowadza co najmniej jedno spotkanie informacyjne z rodzicami uczniów (prawnymi opiekunami). Nauczyciel jest zobowiązany przedstawić pełną informację o celach i treściach realizowanego programu nauczania, podręcznikach szkolnych, oraz środkach dydaktycznych. Na udział ucznia w zajęciach zgodę w formie pisemnej wyrażają rodzice ucznia (prawni opiekunowie). W przypadku udziału ucznia w w/w zajęciach fakt ten odnotowuje się w świadectwie szkolnym w części przeznaczonej na dodatkowe zajęcia edukacyjne wpisem „uczestniczył/a/”.9.     Uczniowie będą klasyfikowani dwa razy w roku :·        w styczniu ( koniec I semestru ) ·        w czerwcu ( koniec II semestru – ocena roczna )10. Stopnie i oceny ustalone za II semestr są stopniami i ocenami uwzględniającymi wiadomości, umiejętności i zachowanie ucznia z poprzedniego semestru IV.        Klasyfikowanie uczniów;§ 121.     Klasyfikowanie uczniów przeprowadza się w szkole na zasadach określonych w rozporządzeniu MENiS z dnia 7.09.2004r., z zastrzeżeniem zmian z rozporządzenia MEN z dnia 8.09.2006r2.     Śródroczną klasyfikację uczniów przeprowadza się raz w roku, w ostatnim tygodniu poprzedzającym ferie zimowe nie później niż w ostatnim tygodniu stycznia. 3.     Dokładny termin śródrocznego i rocznego posiedzenia klasyfikacyjnego Rady Pedagogicznej ustala dyrektor szkoły.4.     Śródroczne i roczne  (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych     zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne    obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną    zachowania – wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów    danej klasy oraz ocenianego ucznia. § 131.     Uczeń może być nieklasyfikowany z powodu nieobecności na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. 2.     Uczeń nieklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin klasyfikacyjny, jeżeli powodem nieklasyfikowania jest usprawiedliwiona nieobecność w szkole. Rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny ucznia niesklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności3.     Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący indywidualny tok nauki lub spełniający obowiązek szkolny bądź obowiązek nauki poza szkołą. 4.     Pisemną prośbę o przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego składa do dyrektora szkoły uczeń lub jego rodzice ( prawni opiekunowie ). 5.     Termin egzaminu w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami oraz nauczycielem ( nauczycielami ) przedmiotu ( przedmiotów ) ustala dyrektor szkoły . W ciągu jednego dnia uczeń może być egzaminowany z jednego przedmiotu.§ 141.     Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:·        dyrektor szkoły ( przewodniczący ) ·        nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne ( egzaminujący ) ·        nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia ( członek komisji ) 2.     W egzaminie mogą uczestniczyć w charakterze obserwatora rodzice dziecka.§ 151.     Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej z wyjątkiem przedmiotów plastyka, muzyka, technika, informatyka, technologia informacyjna, wychowanie fizyczne, z których egzamin ma formę ćwiczeń praktycznych. 2.     Pytania egzaminacyjne ustala egzaminator w porozumieniu z przewodniczącym komisji. 3.     Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający :·        skład komisji ·        termin egzaminu ·        pytania egzaminacyjne ·        wynik egzaminu ·        ustalony przez komisję stopieńDo protokołu dołącza się pisemne odpowiedzi ucznia oraz zwięzłą informację o odpowiedziach ustnych.§ 16Dla ucznia, który z udokumentowanych przyczyn losowych nie mógł przystąpić do egzaminu w wyznaczonym terminie, może być wyznaczony termin nowy. § 171.     Uczeń ma prawo do składania egzaminu sprawdzającego, jeżeli ustalona przez nauczyciela ocena semestralna ( roczna ) z zajęć edukacyjnych lub roczna zachowania jest jego zdaniem lub zdaniem jego rodziców, zaniżona lub ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.     2. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do        dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z        zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona       niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.        Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć        dydaktyczno-wychowawczych.      W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna  z       zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została        ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej        oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:A)W przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć      edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności     ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę     klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;B)W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną    ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością    głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego    komisji. 3.Egzamin sprawdzający przeprowadza się na prośbę ucznia, jego rodziców,     zgłoszoną do dyrektora szkoły przed posiedzeniem klasyfikacyjnej rady         pedagogicznej a w przypadku zastrzeżeń dotyczących trybu ustalenia oceny          w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania pisemnego wniosku od ucznia         lub jego rodziców  ( prawnych opiekunów).    4. Egzamin sprawdzający powinien być przeprowadzony nie później niż w ostatnim        dniu zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym ,a  w przypadku zastrzeżeń        do tryby ustalania oceny w ciągu dwóch tygodni od zakończenia zajęć        dydaktycznych w danym roku szkolnym.5.Dla przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego, dyrektor szkoły powołuje  komisję w następującym składzie: A)Egzamin z zajęć edukacyjnych·        Dyrektor – przewodniczący komisji·        nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne·        dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjneObrady komisji są ważne przy ¾ obecnych osób.B) Ustalenie oceny z zachowania·        Dyrektor- przewodniczący komisji,·        Wychowawca klasy·        Nauczyciel prowadzący zajęcia w danej klasie,·        Pedagog·        Psycholog·        Przedstawiciel samorządu uczniowskiego·        Przedstawiciel rady rodziców     Obrady komisji są ważne przy ¾ obecnych osób.6.     Nauczyciel przedmiotu, z którego przeprowadza się egzamin sprawdzający , może być zwolniony na swoją prośbę z udziału w pracy komisji egzaminacyjnej. Wówczas, a także w innych uzasadnionych przypadkach, na egzaminatora można powołać innego nauczyciela tego przedmiotu z tej lub innej szkoły. 7.    Na podstawie wyników przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego komisja ustala ocenę ucznia z danego przedmiotu lub zachowania. Ustalona ocena nie może być niższa od ustalonej wcześniej.8.     Egzamin sprawdzający przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej z wyjątkiem przedmiotów plastyka, muzyka, technika, informatyka,  wychowanie fizyczne, z których egzamin ma formę ćwiczeń praktycznych. 9.     Pytania ( ćwiczenia ) egzaminacyjne proponuje egzaminator, a zatwierdza przewodniczący komisji. Stopień trudności pytań powinien odpowiadać kryteriom oceny, o którą ubiega się dany uczeń.10. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający :·        skład komisji ·        termin egzaminu ·        pytania egzaminacyjne ·        wynik egzaminu / wynik głosowania·        ustalony przez komisję stopień         Do protokołu dołącza się pisemne odpowiedzi ucznia oraz zwięzłą informację o          odpowiedziach ustnych.          Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen, w którym wpisuje się datę          egzaminu oraz ocenę ustaloną w jego wyniku.11. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu       może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez       dyrektora  V.             Zasady przeprowadzania egzaminu poprawkowego.§ 181.     Uczeń kl.IV-VI, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. Rada pedagogiczna w wyjątkowych przypadkach, może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych. 2.     Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych. 3.     Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich. 4.     Dla przeprowadzenia egzaminu poprawkowego, dyrektor szkoły powołuje trzyosobową komisję w następującym składzie.·        dyrektor szkoły ( przewodniczący ) ·        nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne ( egzaminujący ) ·        nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia ( członek komisji )5.     W egzaminie mogą uczestniczyć w charakterze obserwatora rodzice dziecka. 6.     Nauczyciel przedmiotu, z którego przeprowadza się egzamin poprawkowy , może być zwolniony na swoją prośbę z udziału w pracy komisji egzaminacyjnej. Wówczas, a także w innych uzasadnionych przypadkach, na egzaminatora można powołać innego nauczyciela tego przedmiotu z tej lub innej szkoły. 7.     Pytania egzaminacyjne ustala egzaminator w porozumieniu z przewodniczącym komisji. Stopień trudności pytań powinien być zróżnicowany odpowiednio do skali stosowanej w szkole. 8.     Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający :·        skład komisji ·        termin egzaminu ·        pytania egzaminacyjne ·        wynik egzaminu ·        ustaloną przez komisję ocenę     Do protokołu dołącza się pisemne odpowiedzi ucznia oraz zwięzłą informację      o odpowiedziach ustnych.9.     Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen. 10. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły nie później niż do końca września. 11. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę. 12. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu tego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.13. Uczeń lub jego rodzice mogą w ciągu 5 dni od dnia przeprowadzenia    egzaminu poprawkowego wnieś zastrzeżenia dotyczące trybu ustalenia   oceny. Po uznaniu zastrzeżeń dyrektor postępuje tak, jak § 17 pkt 5-11 

VI.        ·        zachowanie wzorowe ( w z ) ·        zachowanie bardzo dobre ( bdb)·        zachowanie dobre ( d b ) ·        zachowanie poprawne ( popr. ) ·        zachowanie nieodpowiednie ( ndp. )·        zachowanie naganne ( ng)3.     Ocena z zachowania wyraża opinię szkoły o wypełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, bierze pod uwagę respektowanie przez ucznia zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.

3a. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego

     stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ

    stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie

    orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania

    lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej

    poradni specjalistycznej.

4.Ocena z zachowania nie ma wpływu na wyniki ucznia z zajęć edukacyjnych    oraz promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z    zastrzeżeniem punktów 4a i 4b w rozdziale VI. § 19.4a. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o nie promowaniu do klasy    programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej    szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną    zachowania.4b. Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną    ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo     wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy   szkoły.5.Ocenę z zachowania  ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii    nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.6.Ocena z zachowania powinna uwzględniać w szczególności:·        wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
  • przestrzeganie wewnątrzszkolnych zarządzeń;
  • postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
  • dbałość o honor i tradycje szkoły;
  • dbałość o piękno mowy ojczystej;
  • dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
  • godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
  • okazywanie szacunku innym osobom
  • właściwy strój szkolny.
 Wychowawca jest zobowiązany zapoznać z powyższym regulaminem:·        uczniów - na pierwszej godzinie wychowawczej w nowym roku szkolnym;·        rodziców uczniów - na pierwszym zebraniu w nowym roku szkolnym.Ocena dobra stanowi punkt wyjścia do innych ocen zachowania. Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który: ·       systematycznie, punktualnie i pilnie uczestniczy we wszystkich zajęciach lekcyjnych; nie ma nieusprawiedliwionych godzin i spóźnień, a usprawiedliwienia przynosi terminowo (do tygodnia);·       systematycznie, punktualnie i aktywnie uczestniczy w wybranych przez siebie zajęciach pozalekcyjnych;·       z własnej inicjatywy bierze udział w konkursach (imprezach) szkolnych i reprezentuje szkołę w konkursach (imprezach) międzyszkolnych;·       wykazuje dużą aktywność w działaniach na rzecz klasy lub szkoły; większość działań podejmuje z własnej inicjatywy, wykonując je samodzielnie lub  w zespole z dużym zaangażowaniem; sumiennie wywiązuje się   z powierzonych mu zadań;·       aktywnie działa w organizacjach szkolnych (np. SK, SU, gazecie szkolnej, SKE); podejmuje działania na rzecz innych (np. uczestniczy w akcjach charytatywnych, pomaga innym w nauce);·       wyróżnia się wysoką kultura osobistą - jest taktowny, grzeczny i uprzejmy wobec nauczycieli, pracowników szkoły, kolegów i innych osób na terenie szkoły i poza nią; nie używa wulgarnych słów, wykazuje dbałość wobec języka ojczystego;·       staje w obronie słabszych lub pokrzywdzonych, nie powoduje konfliktów na terenie szkoły i poza nią, nie stosuje przemocy;·       ma zawsze odrobione lekcje, jest przygotowany do zajęć, nosi zawsze wszystkie konieczne przybory;·       dba o czystość i higienę swoją i otoczenia, zawsze jest ubrany stosownie do sytuacji; ·       nie ulega nałogom;·       zawsze przestrzega przepisów BHP oraz ustaleń władz szkolnych, nauczycieli, samorządu uczniowskiego i klasowego; postępuje zgodnie ze Statutem ZS-P;·       swoją postawą podkreśla szacunek dla pracy swojej i innych a także dla mienia publicznego i własności prywatnej;·        nie ma negatywnych zapisów w zeszycie wychowawczym;·       jego zachowanie i postawa może być przykładem, wzorem dla innych.Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:·       systematycznie, punktualnie i pilnie uczestniczy we wszystkich zajęciach lekcyjnych; nie ma nieusprawiedliwionych godzin i spóźnień, a usprawiedliwienia przynosi terminowo (do tygodnia);·       systematycznie, punktualnie i aktywnie uczestniczy w wybranych przez siebie zajęciach pozalekcyjnych;·       bierze udział w konkursach (imprezach) szkolnych i reprezentuje szkołę w konkursach (imprezach) międzyszkolnych;·       działa na rzecz szkoły i klasy (rzadko z własnej inicjatywy), a z powierzonych zadań wywiązuje się bardzo dobrze;·       działa w organizacjach szkolnych (np. SK, SU, gazecie szkolnej, SKE);·       przestrzega form grzecznościowych, przykładnie zachowuje się wobec nauczycieli, pracowników szkoły, kolegów i innych osób na terenie szkoły i poza nią; nie używa wulgarnych słów, wykazuje dbałość wobec języka ojczystego; ·       staje w obronie słabszych lub pokrzywdzonych, nie powoduje konfliktów na terenie szkoły i poza nią, nie stosuje przemocy;·       ma zawsze odrobione lekcje, jest przygotowany do zajęć, nosi wszystkie konieczne przybory;·       dba o czystość i higienę swoją i otoczenia, zawsze jest ubrany stosownie do sytuacji; ·       nie ulega nałogom;·       przestrzega przepisów BHP oraz ustaleń władz szkolnych, nauczycieli, samorządu uczniowskiego i klasowego; postępuje zgodnie ze Statutem Zespołu·       prawidłowo korzysta z mienia publicznego i prywatnego;·       jego zachowanie i postawa nie wymaga interwencji innych osób (dorosłych oraz rówieśników).·        nie ma negatywnych zapisów w zeszycie wychowawczym;Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który: ·       systematycznie i punktualnie (dopuszczalne nieliczne spóźnienia, ale usprawiedliwione) przychodzi na zajęcia lekcyjne, wszystkie nieobecności ma usprawiedliwione terminowo (do tygodnia);·       na lekcjach nie przeszkadza innym, nie rozprasza uwagi innych;·       bierze udział w wybranych przez siebie zajęciach pozalekcyjnych; ·       sam nie wykazuje inicjatywy w działaniach na rzecz klasy i szkoły, powierzone zadania wykonuje poprawnie, ale bez większego zaangażowania; ·       jest grzeczny i uprzejmy wobec nauczycieli, pracowników zespołu, kolegów i innych osób, nie używa wulgarnych słów;·       bardzo rzadko powoduje konflikty na terenie placówki i poza nią;·       nie zawsze odrabia lekcje i przygotowuje się do zajęć, zdarza mu się zapomnieć przyborów; ·       dba o czystość i higienę własną, jego strój rzadko budzi zastrzeżenia; ·       stara się dbać o estetykę otoczenia;·       nie ulega nałogom;·       stara się przestrzegać przepisów BHP oraz ustaleń władz szkolnych, nauczycieli, samorządu uczniowskiego i klasowego; zazwyczaj postępuje zgodnie ze Statutem ZS-P;·       prawidłowo korzysta z mienia publicznego i prywatnego;·       jego zachowanie rzadko wymaga interwencji innych osób (dorosłych oraz rówieśników), a podejmowane interwencje przynoszą oczekiwaną poprawę zachowania.Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który: ·       przychodzi na zajęcia lekcyjne, ale czasami spóźnia się; nie wszystkie nieobecności ma usprawiedliwione (dopuszcza się do 12 godzin nieusprawiedliwionych w półroczu); ·       na lekcjach zdarza mu się przeszkadzać innym; rozpraszać uwagę innych;·       nie angażuje się do działań na rzecz klasy i szkoły, a powierzone zadania wykonuje niechętnie, niedbale; ·       bywa niegrzeczny i nieuprzejmy wobec nauczycieli, pracowników szkoły, kolegów i innych osób, zdarza mu się sporadycznie używać wulgarnych słów lub gestów; ·       bywa niekoleżeński, zdarza mu się obrazić kolegów, stosować przezwiska ośmieszające innych, czasami posługuje się kłamstwem, zdarza mu się postępować nieuczciwie wobec innych, rzadko potrafi przyznać się do swoich błędów;·       zdarza mu się powodować konflikty na terenie szkoły i poza nią;·       często nie odrabia zadań, jest nieprzygotowany do zajęć, nie ma przyborów szkolnych;·       nie zawsze dba o czystość i higienę własną oraz o ubranie stosowne do sytuacji; ·       nie dba o wygląd właściwy dla ucznia szkoły podstawowej;·       nie dba o estetykę otoczenia;·       nie ulega nałogom;·       zdarza mu się nie przestrzegać przepisów BHP oraz ustaleń władz szkolnych, nauczycieli, samorządu uczniowskiego i klasowego; nie zawsze postępuje zgodnie ze Statutem ZS-P;·       zdarza mu się nieprawidłowo korzystać z mienia publicznego i prywatnego;·       jego zachowanie często wymaga interwencji innych osób (dorosłych oraz rówieśników), ale podejmowane interwencje zazwyczaj przynoszą oczekiwaną poprawę zachowania.Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który: ·       niesystematycznie przychodzi na zajęcia lekcyjne, często spóźnia się; ma nieusprawiedliwione godziny (dopuszcza się 13 - 20 godzin nieusprawiedliwionych); wagaruje;·       na lekcjach często przeszkadza innym; rozprasza uwagę innych, nie wykonuje poleceń nauczyciela;·       nie angażuje się do działań na rzecz klasy i szkoły, często odmawia wykonania zadań lub wykonuje je bardzo niechętnie, niedbale i często nie doprowadza do końca; ·       jest arogancki i często agresywny wobec nauczycieli, pracowników szkoły, kolegów i innych osób, używa wulgarnych słów lub gestów; ·       narusza godność innych, obraża kolegów, stosuje przezwiska ośmieszające i ubliżające innym, posługuje się kłamstwem, postępuje nieuczciwie wobec innych, nie potrafi przyznać się do swoich błędów; ·       bierze udział w bójkach;·       jest agresywny wobec słabszych i młodszych;·       stosuje wyłudzanie, zastraszanie, szantaż;·       nie odrabia zadań, jest nieprzygotowany do zajęć, nie ma przyborów szkolnych;·       nie dba o czystość i higienę własną oraz o ubranie stosowne do sytuacji; ·       nie dba o wygląd właściwy dla ucznia szkoły podstawowej;·       nie dba o estetykę otoczenia;·       ulega nałogom (pali papierosy);·       często nie przestrzega przepisów BHP oraz ustaleń władz szkolnych, nauczycieli, samorządu uczniowskiego i klasowego; łamie postanowienia Statutu ZS-P; ·       nie szanuje mienia publicznego i własności prywatnej (świadomie, celowo niszczy je); ·       jego zachowanie bardzo często wymaga interwencji innych osób w celu ochrony przed negatywnymi skutkami jego zachowania, a podejmowane interwencje rzadko przynoszą oczekiwaną poprawę. Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:·       wagaruje, często spóźnia się; ma nieusprawiedliwione godziny (powyżej 20 godzin nieusprawiedliwionych); ·       na lekcjach notorycznie przeszkadza innym, nie wykonuje poleceń nauczyciela, odnosi się wulgarnie do nauczyciela i innych uczniów;·       odmawia wykonania zadań na rzecz klasy i szkoły; ·       jest arogancki i agresywny wobec nauczycieli, pracowników szkoły, kolegów i innych osób, używa wulgarnych słów lub gestów; ·       jest prowodyrem bójek, konfliktów na terenie szkoły i poza nią, prowokuje lub podjudza innych do zachowań agresywnych; swoim zachowaniem zagraża bezpieczeństwu swojemu i innych; ·       stosuje szantaż, wyłudzanie, zastraszanie;·       znęca się fizycznie lub psychicznie nad słabszymi, młodszymi;·       przywłaszcza sobie cudze mienie;·       dewastuje mienie publiczne i prywatne;·       ulega nałogom (pali papierosy, pije alkohol, używa narkotyków lub innych środków odurzających);·       w sposób rażący łamie postanowienia Statutu ZS-P;·       wchodzi w kolizję z prawem;·       nie wykazuje poprawy mimo zastosowanych przez szkołę środków zaradczych.7.Nie stosuje się bieżących ocen zachowania; obserwację ucznia prowadzi   wychowawca klasy oraz nauczyciele uczący w danej klasie, wpisując swoje spostrzeżenia w klasowym zeszycie wychowawczym. Wychowawca informuje rodziców o kryteriach i  wynikach zachowania na co miesięcznych spotkaniach.  Zapoznanie się rodzic potwierdza podpisem. 

VII. Terminy i formy informowania uczniów o przewidywanych dla nich ocenach klasyfikacyjnych

 § 201.Na miesiąc przed końcem semestru lub roku szkolnego wychowawca klasy ma     obowiązek poinformować ucznia oraz jego rodziców o przewidywanej ocenie    niedostatecznej z zajęć edukacyjnych i o przewidywanej nagannej ocenie    zachowania. Rodzice  są zobowiązani do poinformowania się a fakt ten    potwierdzają własnoręcznym podpisem w dzienniku lekcyjnym.2. Semestralną ocenę niedostateczną z zajęć edukacyjnych uczeń ma obowiązek     poprawić w ciągu dwóch pierwszych miesięcy następnego semestru. Nauczyciel     zobowiązany jest poinformować ucznia i rodziców ( opiekunów ) o swoich     wymaganiach edukacyjnych, związanych z poprawieniem przez ucznia oceny     niedostatecznej.  3. Tydzień przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady  pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy informują pisemnie ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych (semestralnych) ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych   i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania. Rodzice są zobowiązani do poinformowania się, a fakt ten potwierdzają własnoręcznym podpisem. 4.Ocena z zachowania ustalana jest w końcu każdego semestru w terminie     określonym przez dyrektora szkoły i nie może mieć wpływu na ocenę z zajęć    edukacyjnych i promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły,        z zastrzeżeniem punktów 4a i 4b w rozdziale VI § 19.5. W przypadku zastrzeżeń do przewidywanej rocznej/ semestralnej oceny z zajęć     edukacyjnych lub zachowania rodzic powinien zgłosić zastrzeżenia na piśmie do     dyrektora w następnym dniu po zapoznaniu się. Przystąpienie do egzaminu     sprawdzającego uzależnione jest od opinii zespołu, w skład którego wchodzą:     nauczyciele uczący w danej klasie i pedagog szkolny. 6. Zespół ten może wyrazić zgodę na dopuszczenie ucznia do egzaminu      sprawdzającego ze wskazanych zajęć edukacyjnych jeśli zachodzi jedna z     przesłanek: 1)     nauczyciel, który wystawił ocenę wnioskuje o przeprowadzenie egzaminu sprawdzającego,2)     istnieją rozbieżności między udokumentowanymi osiągnięciami ucznia (ocenami cząstkowymi) a oceną klasyfikacyjną,          3) stwierdzono uchybienia formalno-prawne przy dokonywaniu oceny 

VIII. Promocja do klasy programowo wyższej

§ 21

1.   Uczeń klasy I – III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.

2.Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do    klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne roczne wyższe od stopnia niedostatecznego, z zastrzeżeniem punktów 4a i 4b w rozdziale VI § 19.Ocena z religii nie ma wpływu na promocję do klasy  programowo wyższej.3.Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w pkt 1 i 2 nie otrzymuje   promocji i powtarza tę samą klasę.        4.Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na            którą składają się roczne / semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych            zajęć edukacyjnych uzyskanych w klasie programowo najwyższej oraz roczne/            semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ,             których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych uzyskał            oceny  klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i przystąpił do            „sprawdzianu” umiejętności określonych w standardach wymagań ustalonych            odrębnymi przepisami, z zastrzeżeniem punktów 4a i 4b w rozdziale VI § 19.

 

IX. Sprawdzian umiejętności

 § 221.     W klasie szóstej szkoły podstawowej przeprowadzony zostanie “sprawdzian” mający na celu określenie poziomu opanowania umiejętności wskazanych w standardach wymagań. 2.     Sprawdzian ma charakter powszechny i obowiązkowy. 3.     Sprawdzian przeprowadza Komisja Okręgowa. 4.     Sprawdzian przeprowadzony będzie w miesiącu kwietniu w terminie ustalonym przez Komisję Okręgową.5.     Ocenianie zewnętrzne (sprawdzian) organizowany jest i przeprowadzony przez zespół egzaminacyjny powołany przez dyrektora Komisji Okręgowej. 6.     Komisja zobowiązana jest opracować i opublikować informator zawierający szczegółowy opis wymagań kryteriów oceniania i form przeprowadzania sprawdzianu. Informator publikuje się co najmniej na dwa lata przed terminem sprawdzianu. Informator oznaczony jest nazwą i numerem nadanym przez Komisję Okręgową. 7.     Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie albo przerwał sprawdzian, przystępuje do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora Komisji Okręgowej. 8.     Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do sprawdzianu w dodatkowym terminie albo przerwał sprawdzian, przystępuje do niego w kolejnym terminie określonym przez dyrektora komisji okręgowej. 9.     Jeżeli uczeń do 31 sierpnia nie przystąpi do sprawdzianu, będzie musiał powtarzać ostatnią klasę szkoły podstawowej oraz przystąpić w następnym roku. 10. Uczniowie z potwierdzonymi dysfunkcjami mają prawo przystąpić do sprawdzianu w formie dostosowanej do ich dysfunkcji. 11. Wyniki sprawdzianu i zaświadczenia o szczegółowych wynikach dla każdego ucznia, Komisja Okręgowa przesyła do szkoły w terminie do 10 czerwca danego roku lub do 31 sierpnia, kiedy uczeń zdał go w kolejnym terminie. 12. Wynik sprawdzianu ustalony przez zespół egzaminatorów jest ostateczny. 13. Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego sporządza protokół przebiegu sprawdzianu.  

X. Świadectwo z wyróżnieniem

 § 23Uczeń kl. IV-VI może otrzymać świadectwo z wyróżnieniem, jeżeli uzyska z obowiązkowych zajęć edukacyjnych i religii średnią ocen co najmniej 4,75

oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

Informację wytworzył lub odpowiada za treść Tomasz Trubiłowicz dnia 10.03.2008
Opublikowana przez Tomasz Trubiłowicz dnia 10.03.2008. Odsłon 493, Wersja 2drukuj
Wersja : 1 2 3 4 5 

Początek strony