- Informacje
- Ponowne wykorzystywanie informacji...
Ponowne wykorzystywanie informacji publicznej
Ponowne wykorzystanie informacji publicznej
Informacje ogólne
Z dniem 29 grudnia 2011r. weszła w życie nowelizacja ustawy o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001r(Dz. U. 2011r.,nr 204, poz. 1195), która wprowadziła nowy tryb udostepniania informacji -do ponownego wykorzystania.
Polska, będąc jednym z Państw Członkowskich UE implementowała do własnego porządku prawnego Dyrektywę 2003/98/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003r. w sprawie ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego i wdrożyła w życie przepisy stanowiące o ponownym wykorzystaniu informacji pochodzącej z sektora publicznego, przez sektor prywatny. Celem i głównym założeniem niniejszej dyrektywy było poszerzenie możliwości pozyskiwania informacji pochodzących z sektora publicznego, który zbiera, produkuje i rozpowszechnia szeroki zakres informacji. Dyrektywa miała pomóc w budowaniu społeczeństwa informacyjnego i naukowego, a także pomagać w uzyskiwaniu dostępu do nowych sposobów pozyskiwania wiedzy. Prawo unijne miało pomóc krajom członkowskim, aby przynajmniej w minimalnym stopniu ujednolicić i zharmonizować reguły i praktyki odnoszące się do wykorzystania zasobów informacyjnych sektora publicznego.
Polska, będąc jednym z Państw Członkowskich UE implementowała do własnego porządku prawnego Dyrektywę 2003/98/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003r. w sprawie ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego i wdrożyła w życie przepisy stanowiące o ponownym wykorzystaniu informacji pochodzącej z sektora publicznego, przez sektor prywatny. Celem i głównym założeniem niniejszej dyrektywy było poszerzenie możliwości pozyskiwania informacji pochodzących z sektora publicznego, który zbiera, produkuje i rozpowszechnia szeroki zakres informacji. Dyrektywa miała pomóc w budowaniu społeczeństwa informacyjnego i naukowego, a także pomagać w uzyskiwaniu dostępu do nowych sposobów pozyskiwania wiedzy. Prawo unijne miało pomóc krajom członkowskim, aby przynajmniej w minimalnym stopniu ujednolicić i zharmonizować reguły i praktyki odnoszące się do wykorzystania zasobów informacyjnych sektora publicznego.
Jak rozumieć pojęcie "ponowne wykorzystanie informacji publicznej"?
Zgodnie z art. 23a. 1. ustawy, "wykorzystywanie informacji przez osoby fizyczne, prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, informacji publicznej lub każdej jej części, będącej w posiadaniu podmiotów, o których mowa w ust. 2 i 3(cyt. ustawy), niezależnie od sposobu jej utrwalenia(w postaci papierowej, elektronicznej, dźwiękowej, wizulanej lub audiowizualnej), w celach komercyjnych lub niekomercyjncyh, innych niż jej pierwotny publiczny cel wykorzystania, dla ktorego informacja została wytworzona, stanowi ponowne wykorzystanie informacji publicznej...".
Główne założenia nowelizacji:
- bezwnioskowe udostępnianie informacji w Biuletynach Infomacji Publicznej
- udostępnianie informacji publicznej w centralnym repozytorium prowadzonym przez ministra właściwego do spraw informatyzacji (uwaga! ustawa w zakresie centralnego repozytorium wchodzi w życie z dniem 29 września 2012r.)
- inne sposoby
Kiedy obowiązuje nas tryb wnioskowy?
1) w przypadku, gdy informacja nie została udostępniona w BIP lub w centralnym repozytorium, chyba, że została udostępniona w inny sposób i zostały określone warunki jej ponownego wykorzystania,
2) wnioskodwaca zamierza wykorzystywać informację na warunkach innych niż zostały określone dla tej informacji.
Środki prawne
ŚRODKI PRAWNE PRZYSŁUGUJĄCE W PRZYPADKU ODMOWY PRZEKAZANIA INFORMACJI PUBLICZNEJ W CELU PONOWNEGO WYKORZYSTANIA, OKREŚLENIA WARUNKÓW PONOWNEGO WYKORZYSTANIA LUB WYSOKOŚCI OPŁATY
I. Zgodnie z treścią art. 14 i 16 usatwy o dostępie do informacji publicznej, Komendant Wojewódzki Policji może odmówić ponownego wykorzystywania informacji publicznej w następujących przypadkach:
1) kiedy dostęp do informacji publicznej podlega ograniczeniom, o których mowa w art. 5 (np. informacje niejawne, ochrona interesu majątkowego RP, ochrona danych osobowych, prawo do prywatności) lub w przepisach odrębnych ustaw,
2) kiedy ponowne wykorzystywanie informacji publicznej naruszy prawa własności intelektualnej przysługujące podmiotom trzecim,
3) kiedy wniosek dotyczy opracowywania, w szczególności przetworzenia, informacji publicznej w celu jej ponownego wykorzystywania oraz dostarczania z nich wyciągów, jeżeli spowoduje to konieczność podjęcia nieproporcjonalnych działań przekraczających proste czynności.
Powyższe rozstrzygnięcia podejmowane są w formie decyzji administracyjnych, na które służy odwołanie zgodnie z pouczeniem w treści decyzji (ewentualnie wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy).
II. W sytuacji, gdy organ przedstawia wnioskodawcy ofertę zawierającą:
1) warunki ponownego wykorzystywania informacji publicznej,
2) wysokość opłat za ponowne wykorzystywanie informacji publicznej,
wnioskodawca, który otrzymał ofertę, może, w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty, złożyć sprzeciw z powodu naruszenia przepisów ustawy.
W przypadku otrzymania sprzeciwu podmiot zobowiązany, w drodze decyzji, rozstrzyga o warunkach ponownego wykorzystywania informacji publicznej lub o wysokości opłat.
Na powyższą decyzję przysługuje wnioskodawcy odwołanie zgodnie z pouczeniem w treści decyzji (ewentualnie wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy).
Uwaga! Do skarg rozpatrywanych w postępowaniach o ponowne wykorzystanie informacji publicznej stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. -Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Zgodnie z nowelizacją, wnioskodawcy nie przysługuje prawo do wniesienia powództwa do sądu powszechnego!
Centralne repozytorium informacji publicznych
Centralne repozytorium, prowadzone przez Prezesa Rady Ministrów, będzie powszechnie dostępne w sieci teleinformatycznej, zgodnie z nowelizacją ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostepie do informacji publicznej (Dz.U. z 2011r., nr 204, poz. 1195) od dnia 29 września 2012 roku.
W dniu 3 listopada 2011 roku na podmiotowej stronie BIP prowadzonej przez MSWiA opublikowano projekt rozporządzenia w sprawie wzoru wniosku o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej. Projektowane rozporządzenie realizuje delegację ustawową zawartą w art. 23g ust. 13 znowelizowanej ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Ustawa gwarantuje możliwość złożenia wniosku o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej w szczególności w formie dokumentu elektronicznego. Adresat wniosku powinien rozpatrzeć go bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 20 dni od dnia otrzymania.
Projekt rozporządzenia określa wzór wniosku, na podstawie którego każdy będzie mógł wnioskować o przekazanie informacji publicznej w celu jej ponownego wykorzystywania. Proponowany wzór wniosku zawiera w szczególności: informacje o sposobie i formie przekazania wnioskodawcy informacji publicznej, a także o celu i zakresie ponownego wykorzystywania udostępnianej informacji publicznej. Udostępnienie informacji będzie możliwe w formie papierowej, dźwiękowej, wizualnej, audiowizualnej lub elektronicznej w formacie źródłowym lub określonym przez wnioskodawcę. Wnioskodawca będzie określał również sposób doręczenia informacji publicznej, mając do wyboru odbiór osobisty, przesłanie na adres do korespondencji albo adres poczty elektronicznej.
Wzór wniosku o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej ma na celu zapewnienie sprawności i przejrzystości postępowania, ale niewątpliwie wprowadza formalizm, którego udało się ustrzec w procedurze udostępniania informacji publicznej na wniosek. Tam nadal wnioskodawca może zawnioskować w dowolnej formie, a wnioski pisemne mogą być anonimowe i bez podpisu. Wnioskując o udostępnienie informacji publicznej nie trzeba wykazywać żadnego interesu. Tymczasem wnioskodawca korzystający z wzoru wniosku o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej będzie musiał wykazać interes faktyczny w uzyskaniu informacji. Warto również zauważyć, że nieprecyzyjność nowelizacji budzi m.in. uzasadnione wątpliwości, czy wnioskodawcy będą mieli w ogóle obowiązek korzystania z projektowanego wzoru wniosku, czy też będą mogli sporządzać go z pominięciem przepisów rozporządzenia.
Ustawa gwarantuje możliwość złożenia wniosku o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej w szczególności w formie dokumentu elektronicznego. Adresat wniosku powinien rozpatrzeć go bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 20 dni od dnia otrzymania.
Projekt rozporządzenia określa wzór wniosku, na podstawie którego każdy będzie mógł wnioskować o przekazanie informacji publicznej w celu jej ponownego wykorzystywania. Proponowany wzór wniosku zawiera w szczególności: informacje o sposobie i formie przekazania wnioskodawcy informacji publicznej, a także o celu i zakresie ponownego wykorzystywania udostępnianej informacji publicznej. Udostępnienie informacji będzie możliwe w formie papierowej, dźwiękowej, wizualnej, audiowizualnej lub elektronicznej w formacie źródłowym lub określonym przez wnioskodawcę. Wnioskodawca będzie określał również sposób doręczenia informacji publicznej, mając do wyboru odbiór osobisty, przesłanie na adres do korespondencji albo adres poczty elektronicznej.
Wzór wniosku o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej ma na celu zapewnienie sprawności i przejrzystości postępowania, ale niewątpliwie wprowadza formalizm, którego udało się ustrzec w procedurze udostępniania informacji publicznej na wniosek. Tam nadal wnioskodawca może zawnioskować w dowolnej formie, a wnioski pisemne mogą być anonimowe i bez podpisu. Wnioskując o udostępnienie informacji publicznej nie trzeba wykazywać żadnego interesu. Tymczasem wnioskodawca korzystający z wzoru wniosku o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej będzie musiał wykazać interes faktyczny w uzyskaniu informacji. Warto również zauważyć, że nieprecyzyjność nowelizacji budzi m.in. uzasadnione wątpliwości, czy wnioskodawcy będą mieli w ogóle obowiązek korzystania z projektowanego wzoru wniosku, czy też będą mogli sporządzać go z pominięciem przepisów rozporządzenia.
Obecnie projekt rozporządzenia skierowany został do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. Zapoznaj się z treścią projektu rozporządzenia: www.bip.mswia.gov.pl
Informacja : źródło http://wszystkoobip.pl/?cid=605
Pełnomocnik ds. informacji publicznej
Edyta Bednarska - Kolbiarz